Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

wszystko o niwce

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
romgom
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 18
Rejestracja: pt wrz 07, 2012 12:38 pm
Lokalizacja: Prusice

Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: romgom » czw kwie 04, 2013 12:40 pm

Witam po zimowej przerwie. Tu postaram się opisać po kolei uruchomienie obrotomierza w Nivie po konwersji z silnika 1600 do XUD9. Oczywiście obrotomierz był odłączony, bo nie było do czego go przypiąć.

Zaczynamy od czegoś takiego:

Obrazek


1. Pobrać
2. Wydrukować na samoprzylepnym papierze na laserowej drukarce
3. Rozebrać obrotomierz i przykleić.

Dalsze kroki z czasem :)
Ostatnio zmieniony pn kwie 08, 2013 6:23 am przez romgom, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Marek D.
 
 
Posty: 6613
Rejestracja: czw mar 17, 2005 12:31 pm
Lokalizacja: Coś koło Piątka ale bliżej Soboty

Re: Prędkościomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: Marek D. » pt kwie 05, 2013 9:59 am

fajne :)17
daj żółte od 3,0 a czerwone od 4,2 i będzie dopsze... inaczej chłopcy będą siedzieć jak na stalowym wale drogowym z wolnobieżnym wibratorem :wink: :)21
znaczy fabryczny jest jeszcze wyżej malowany ale weźmy pod uwagę, że będą z niego korzystać ludzie co potrafią nawet "eSa": http://www.youtube.com/watch?v=VdHAevbSudE rozbujać do odcinki :)21
Niva 2,1TD koniec pieszczot
Monterey 3,1TD
www.podlasie4x4.pl

Awatar użytkownika
Radvarin
 
 
Posty: 153
Rejestracja: czw sty 24, 2008 4:43 pm
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Prędkościomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: Radvarin » pt kwie 05, 2013 4:25 pm

Faktycznie od 3,5 czerwone to trochę nisko.

A jak wyciągnąć wskazówkę, aby się nie połamała? Kiedyś jedną zniszczyłem i nie chcę ponownie tego doświadczać :)21

Fajnie, by było aby autor zrobił obrotek na wtyk W z alternatora. Bez przeróbek nie rusza niestety w ogóle. Sprawdzałem 2 sztuki.
Niva 1978 1.6D VW ;]

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
 
 
Posty: 4409
Rejestracja: sob sie 12, 2006 10:28 pm
Lokalizacja: Stryszawa
Kontaktowanie:

Re: Prędkościomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: jarekstryszawa » pt kwie 05, 2013 6:09 pm

Widelcem? :)21
Jak mawiają bracia Rosjanie- go hard or go home!

https://www.facebook.com/jarekstryszawa

Awatar użytkownika
romgom
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 18
Rejestracja: pt wrz 07, 2012 12:38 pm
Lokalizacja: Prusice

Re: Prędkościomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: romgom » pt kwie 05, 2013 7:14 pm

To po kolei:

Jako, że leniwy jestem, a różne diesle ludzie motają to ja dam plik wektorowy i każdy sobie ustawi kreski jak bedzie chciał: Plik wektorowy cdr (CorelDRAW)

3,5 nisko - tak sobie oglądałem charakerystykę XUD9 - fakt max moc przy 4,2, a przy 3,5 - 95% i tak to ustawiłem.

Mam taki zamiar albo podłączyć to pod mityczne "W". Jeśli go nie będzie w alternatorze - dorobić. Jeśli polegnę, to czujnik Halla. W każdym razie zdjęcia zrobię, opis dopiszę i temat będę w miarę postepów kontynuował.

Wskazówka obrotomierza - paznokieć kciuka i środkowego palca pod to okrągłe na środku wskazówki, pierwszymi stawami owych palców zaprzeć się o tarczę i coraz mocniej ciągnąć - wskazówka jest na wcisk na metalowej ośce - musi zleźć.

Pozdrowienia
Romek

PS. A i kontrolkę od ssania proszę zasilać z układu żarzenia, ale na to zwróciliście pewnie uwagę ;)

Awatar użytkownika
Wojt@s
Posty: 370
Rejestracja: wt mar 04, 2008 1:40 pm
Lokalizacja: Łódź/Pabianice

Re: Prędkościomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: Wojt@s » ndz kwie 07, 2013 1:26 pm

Mam taki zamiar albo podłączyć to pod mityczne "W". Jeśli go nie będzie w alternatorze - dorobić. Jeśli polegnę, to czujnik Halla. W każdym razie zdjęcia zrobię, opis dopiszę i temat będę w miarę postepów kontynuował.
Na kole zamachowym montowany jest czujnik, zobacz czy masz otwór na skrzyni, czujnik za 40zł można kupować i masz zabawkę do zliczania obrotów. W temacie 30 stronicowym o dieslu jest to na bank.
Niva 1.9D Ironman 2" Kumho KL-71 29''
Jeep XJ 4.0 HO Rancho 4,5'' 5000HD Duratrack 31''

Awatar użytkownika
romgom
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 18
Rejestracja: pt wrz 07, 2012 12:38 pm
Lokalizacja: Prusice

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: romgom » sob kwie 27, 2013 5:19 pm

Wojt@s, z całym szacunkiem, to gdzie ten czujnik? Na kole zamachowym, czy w sklepie za 40 zł? Gdzie skrzynia z otworem, a gdzie koło zamachowe? Jeśli w 30 stronnicowym wątku o dieslu jest to tak samo klarownie napisane, to niema sensu nawet tam zaglądać. Dość - do rzeczy:

1. Oczyścić alternator i dokładnie go obejrzeć zwłaszcza szukając śrubki lub męskiego konektora oznaczonego literą "W" (rzadziej "V"). Jeśli jest, to przeprowadzić do niego przewód sygnałowy obrotomierza (brązowy) z poprzedniej lokalizacji (trzeba prawdopodobnie przedłużyć) i przeskoczyć do punktu 9 opisu.

Niema wyjścia "W" w alternatorze.

2. Zdemontować i oczyścić alternator

Obrazek

3. Zdjąć tylną osłonę i popatrzyć pod metalowe elementy (tam gdzie pokazują strzałki)

Obrazek

z prawej strony

Obrazek

z lewej strony

Obrazek

strazałkami zaznaczyłem trzy wyjścia uzwojeń.

4. Dolutować przewód do jednego z nich (wszystko jedno do którego - do tego co najwygodniej)

Obrazek

5. Zaizolować

Obrazek

6. Wolny koniec przewodu przeprowadzić przez plastikową obudowę

Obrazek

7. Zamknąć obudowę, przewód "W" umocować np. "zipami"

Obrazek

8. Koniec przewodu "zarobić" konektorem wg potrzeb i zamontować alternator do samochodu.

Obrazek

Tym sposobem staliśmy się posiadaczami wyjścia "W" z alternatora. Poprawność wykonania sprawdzamy mierząc napięcie (uwaga! prądu zmiennego - AC) na przewodzie "W" względem masy samochodu. Jeśli wszystko jest OK napięcie powinno wynosić 7,1 - 7,3 V w całym zakresie obrotów silnika.

Przystępujemy do zmian w samym obrotomierzu.

9. Wymontować obrotomierz z deski rozdzielczej.

10. Delikatnie podważając chromowany pierścień zdjąć szybkę obrotomierza.

Obrazek

11. Odłączyć trzy konektory zaznaczone strzałkami

Obrazek

12. Odkręcić trzy wkręty

Obrazek

13. Wyjąć tarczę wraz z płytką elektroniki i ustrojem obrotomierza.

Tu stop na chwilę. Zanim kolejne zdjęcia to zaprezentuję schemat elektroniczny obrotomierza. Co prawda jest to schemat z Poloneza, ale Ładowski jest bliźniaczo podobny (inne oznaczenie rosyjskich tranzystorów).
W wyniku moich prób i doswiadczeń zmienić należy rezystor oznaczony jako R2 oraz kondensator C2. Rezystor R2 zmieniamy z 47 kilo ohmów na 100 ohmów (to nie pomyłka - było 47 000 ma być 100). Kondensator C2 zmieniamy z 220 nano faradów na 22 nano farady.

Obrazek

14. Obejrzeć płytkę z elektroniką. Po lewej stronie C2 (jasno niebieski), po prawej stronie R2 (czerwony)

Obrazek

15. Zdjąć wskazówkę (ktoś radził widelcem i to działa!) i odkręcić 2 wkręty mocujące tarczę obrotomierza. Tarczę okleić nową skalą, wyciąć otwory, umocować szybki kontrolek.

Obrazek

16. Wylutować rezystor R2 (47 kohm) i w jego miejsce wlutować 100 ohm

Obrazek

Obrazek

Obrazek

17. Wylutować kondensator C2 (220 nF) i w jego miejsce wlutować 22nF

Obrazek

Obrazek

Obrazek

UWAGA! Nie przegrzewać ścieżek!!! Miedź bardzo słabo trzyma się laminatu!

18. Przykręcić tarczę, założyć wskazówkę.

19. Prowizorycznie podłączyć obrotomierz (+12V, masa, "W") i przystąpić do regulacji. Ja byłem w tym szczęśliwym położeniu, że posiadam obrotomierz modelarski i regulowałem wg jego wskazań. Całkiem fajnie sprawdza się też laptop z zainstalowanym oprogramowaniem - "oscyloskop" (jest tych programów od licha w sieci, nie będę tu ich szczegółowo opisywał). Jako "wejście" oscyloskopu definiujemy mikrofon laptopa. Acha - czym regulujemy. Na płytce obrotomierza znajduje się jeden jedyny potencjometr - nim ustawiamy prawidłowe wskazanie.

20. Złożyć całkowicie obrotomierz, zamontować go na desce, jeszcze raz sprawdzić i ... otworzyć piwo :D

Pozdrowienia
Romek

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
 
 
Posty: 4409
Rejestracja: sob sie 12, 2006 10:28 pm
Lokalizacja: Stryszawa
Kontaktowanie:

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: jarekstryszawa » sob kwie 27, 2013 6:45 pm

Nieźle jak na nowego :)2
Jak mawiają bracia Rosjanie- go hard or go home!

https://www.facebook.com/jarekstryszawa

Awatar użytkownika
romgom
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 18
Rejestracja: pt wrz 07, 2012 12:38 pm
Lokalizacja: Prusice

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: romgom » sob kwie 27, 2013 6:58 pm

A bo już mnie trafiało jakie bzdury i jak "na około" temat jest opisywany w necie. Niech chociaż u nas bedzie kawo-na-ławizm. :wink:

Pozdrowienia
Romek

Awatar użytkownika
Wojt@s
Posty: 370
Rejestracja: wt mar 04, 2008 1:40 pm
Lokalizacja: Łódź/Pabianice

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: Wojt@s » sob kwie 27, 2013 7:43 pm

http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f= ... &start=200
Masz czujnik halla, numery też podane, na fotach widać gdzie i jak :)21
Niva 1.9D Ironman 2" Kumho KL-71 29''
Jeep XJ 4.0 HO Rancho 4,5'' 5000HD Duratrack 31''

Awatar użytkownika
romgom
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 18
Rejestracja: pt wrz 07, 2012 12:38 pm
Lokalizacja: Prusice

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: romgom » sob kwie 27, 2013 8:32 pm

:)21 :)21 :)21

I Svenson się poddał - nie zrobił. Skąd wiem? Bo to ja mam jego Nivę!

Wojtek, nie chcę się wdawać w przepychanki. Za linka dziękuję, ale to są właśnie te "niedomówienia". Impulsy z czujnika Halla, aby były odbierane przez obrotomierz ładowski, halltotron musi mieć równolegle podłączoną indukcyjność (min. kilkadziesiąt mH - wiem bo własnoręcznie sprawdzałem z SS413A). Nie wiem, może w obudówce czujnika tego z linku ta indukcyjność już siedzi i można podpiąć to bezpośrednio pod obrotomierz, a może nie siedzi i wówczas zainteresowany narobi się i zdrzaźni proponowanym rozwiązaniem. Mam taką prośbę, jeżeli ktoś ma uruchomiony w Nivie dieslu obrotomierz na czujniku Halla, niechaj bedzie łaskaw zrobić podobny komiks do mojego i będzie komplet dla następnych.

Pozdrowienia
Romek

górni$
Posty: 651
Rejestracja: sob wrz 22, 2012 4:47 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: górni$ » sob kwie 27, 2013 10:29 pm

Absolutnie nie mam nic wspólnego z tym tematem, ale powyższa historia obrazkowa zasługuje na wielkie piwo :D :)2

Awatar użytkownika
Wojt@s
Posty: 370
Rejestracja: wt mar 04, 2008 1:40 pm
Lokalizacja: Łódź/Pabianice

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: Wojt@s » ndz kwie 28, 2013 7:02 pm

Wojtek, nie chcę się wdawać w przepychanki. Za linka dziękuję, ale to są właśnie te "niedomówienia". Impulsy z czujnika Halla, aby były odbierane przez obrotomierz ładowski, halltotron musi mieć równolegle podłączoną indukcyjność (min. kilkadziesiąt mH - wiem bo własnoręcznie sprawdzałem z SS413A). Nie wiem, może w obudówce czujnika tego z linku ta indukcyjność już siedzi i można podpiąć to bezpośrednio pod obrotomierz, a może nie siedzi i wówczas zainteresowany narobi się i zdrzaźni proponowanym rozwiązaniem. Mam taką prośbę, jeżeli ktoś ma uruchomiony w Nivie dieslu obrotomierz na czujniku Halla, niechaj bedzie łaskaw zrobić podobny komiks do mojego i będzie komplet dla następnych.

Pozdrowienia
Romek
Romek takowy czujnik posiadam, piec niedługo ląduje w budzie, więc obaczymy. Twoje rozwiązanie jest jak najbardziej pro, mnie się podoba, ale jeszcze obaczę jak u mnie będzie ogarnięte.
Niva 1.9D Ironman 2" Kumho KL-71 29''
Jeep XJ 4.0 HO Rancho 4,5'' 5000HD Duratrack 31''

dandan
Posty: 596
Rejestracja: śr wrz 22, 2010 8:35 pm
Lokalizacja: warm-mazurskie

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: dandan » czw maja 02, 2013 9:22 pm

jarekstryszawa pisze:Nieźle jak na nowego :)2
Ilość postów ma się nijak do wiedzy forumowicza.
To,że ma 10 wpisów nie świadczy,że jest jeszcze dzieckiem błądzącym we mgle. :lol: :)2

Awatar użytkownika
Radvarin
 
 
Posty: 153
Rejestracja: czw sty 24, 2008 4:43 pm
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: Radvarin » czw maja 23, 2013 2:40 pm

W starszych egzemplarzach elektronika obrotomierza wymaga trochę innych zmian niż zaprezentowane wyżej przez romgom'a. Nie mniej jednak bardzo mu dziękuję, bo swoim opracowaniem skłonił mnie do motania :)21

W praktyce należy usunąć elementy zaznaczone strzałkami na poniższym zdjęciu:
Obrazek
Uwaga! Nie rozmontowywać doszczętnie ustroju elektromagnetycznego. Wykorzystałem starą elektronikę uznaną dawno temu za niesprawną w celu wykonania lepszej jakości zdjęcia.

Nowe elementy należy wlutować zgodnie ze schematem:
Obrazek

W efekcie nasza elektronika będzie wyglądać następująco:
Obrazek
Rezystor 100 [Ohm] wlutowany skosem, bo to element z odzysku i miał za krótkie nóżki. Rozpatrując elektrycznie wlutowany jest w miejsce R2.

Obrazek

Po tej zmianie obrotomierz ożyje :)2 po podłączeniu do wtyku "W". U mnie obrotomierz na nowej skali wskazywał jakieś 3 do 4 razy za dużo więc kondensator 330nF został zamieniony na 100nF:
Obrazek

Na końcu należy dostroić wskazanie przy pomocy potencjometru.
Niva 1978 1.6D VW ;]

Awatar użytkownika
romgom
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 18
Rejestracja: pt wrz 07, 2012 12:38 pm
Lokalizacja: Prusice

Re: Obrotomierz konwersji 1600 --> diesel

Post autor: romgom » czw maja 23, 2013 6:42 pm

To ja pięknie dziękuję za kontynuację tematu. Jeszcze tylko czujnik Halla tak samo rzeczowo i o obrotomierzu bedzie elementarz :)2

ODPOWIEDZ

Wróć do „Łada Niva”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość