Problem z ogrzewaniem

wszystko o niwce

Moderator: Albert_N

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Problem z ogrzewaniem

Post autor: przemek406 » ndz lis 16, 2014 9:15 pm

Witam!

Potrzebuje pomocy od mądrych głów. Jak kupiłem swoja nive(z lpg) nie działało ogrzewanie,przyczyną był zasyfiony(jakąś dziwną galaretka lub jakby "zcukrzałym" płynem chlodzacym) zaworek przy nagrzewnicy w kabinie. Po wyczyszczeniu wszystko gitara ciepełko leciało na zawołanie. Teraz po remoncie i wsadzeniu drugiego silnika (org. 1.7i) znowu na początku było ok z tym ogrzewaniem teraz przestało działac. Układ chłodzenia zalany czysta wodą, jak włacze ciepłe powietrze i dotkne rurke doprowadzajaca plyn przed zaworkiem jest ciepla- wniosek?mysle ze znowu zalepil sie ten zaworek,choc to tylko gdybanie... jaka moze byc przyczyna? Dodam jeszcze ze auto sie nie przegrzewa trzyma 90 stopni.

Prosze o w miare szybkie odp bo zima idzie:)

Pozdro!

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: p0mian » pn lis 17, 2014 8:22 am

a może ktoś kiedyś wlał jakiś syfiarski uszczelniacz, albo tym razem zaworek się rozpadł, albo jakiś syf był w układzie i teraz po grzebaniu z silnikiem więcej tego się uwolniło... a jeśli to tłusty, brunatny osad to może olej się przedostaje/przedostawał do układu.
niva challenge accepted

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: przemek406 » pn lis 17, 2014 1:15 pm

Zastanawiam sie jak z tym najskuteczniej sobie poradzic? Bo troche ciezki dostep do tego zaworka zeby go co miesiac wyciagac..mysle jeszcze ze moze w nagrzewnicy w kabinie moze byc jakis syf i ciagle sie wypłukuje? A czy raduktor gazu moze miec z tym cos wspolnego,bo przeciez przez niego przechodzi ukl. chlodzenia?

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: p0mian » pn lis 17, 2014 2:25 pm

jeśli chodzi o reduktor to słyszałem o przypadkach w których wpuszczał gaz do układu chłodzenia, ale patrząc na budowę większości reduktorów - trudno byłoby żeby wciskał tam sam mazut. Dla pewności, jeśli jest stary, można rozłożyć reduktor i wymienić mu uszczelki i membrany wykluczając przy okazji ewentualne pęknięcia. Reduktor powinien mieć też śrubę do spuszczania syfu.
niva challenge accepted

dandan
Posty: 596
Rejestracja: śr wrz 22, 2010 8:35 pm
Lokalizacja: warm-mazurskie

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: dandan » pn lis 17, 2014 6:32 pm

Przed wsadzeniem drugiego silnika było sprawdzic stan chłodnicy,nagrzewnicy itp.
Na dostęp do zaworu nie narzekaj,wielu by taki chciało :wink:

Jak posprawdzasz,kup nowy zawór kulowy lub ceramiczny, bo z kleszczącymi i cieknącymi oryginałami każdy chyba walczył.
A wiesz,że pierwsze objawy głowicy czy jej uszczelki to kiepskie ogrzewanie?
A układ odpowietrzony, syfonów nie ma?

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: przemek406 » pn lis 17, 2014 9:14 pm

Co do chłodnicy to jest "nowa"-stara:)=druga, tak samo jak blok silnika przed włożeniem wypłukana była specyfikiem do czyszczenia układów chłodzenia. Silnik, który wsadziłem teraz miałbyć po remoncie własnie głowicy,po zerwaniu rozrzadu chociaż nie wiem jakim trzeba byc specjalista żeby zerwac taki łancuch:)
O odpowietrzeniu układu wiem tylko nie bardzo wiem jak zrobic to dobrze? może jakaś porada?

Pozdro!

Awatar użytkownika
wycior_2007
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: wt lip 07, 2009 8:53 pm
Lokalizacja: Kalisz

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: wycior_2007 » pn lis 17, 2014 9:30 pm

W Nivie nie ma żadnych odpowietrzników. Przy otwartym zaworze nagrzewnicy zalać układ płynem do pełna i odpalić auto. Trzeba tak długo grzać silnik aż nastąpi pełne otwarcie termostatu. W tym momencie następuje rozprowadzenie płynu po całym układzie i wszystko powinno grzać i chłodzić. Jeśli jest jakiś "przeciek" gazów do układu chłodzenia to wtedy węże stają się twardsze, układ raz grzeje raz nie grzeje a płyn zostaje przez gazy wypychany na zewnątrz. Na zapchaną nagrzewnice ,czy też zawór jest prosty sposób. Odłącz przewody-węże idące z silnika do nagrzewnicy i podłącz raz jeden ,raz drugi pod wąż z bieżącą woda i ją przepłucz. Opisałem to najprościej jak tylko umiałem.
NIVA 1.6 1990r. jeszcze CCCP :)

Awatar użytkownika
radek4x4
Posty: 422
Rejestracja: śr cze 18, 2008 10:32 pm
Lokalizacja: Szczecinek

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: radek4x4 » wt lis 18, 2014 10:12 am

Może nie posiadam Nivki ale z ogrzewaniem walczyłem w różnych autach już. Najprościej zrobić jak napisał kolega wyżej-odłącz przewody od silnika i wypłucz pod ciśnieniem układ ogrzewania lub jeśli masz więcej czasu i chęci :)21 rozbierz nagrzewnicę i wszystkie elementy po drodze i sprawdź gdzie co jest nie tak. Może nagrzewnica zaklejona syfem który się uwalnia szczątkowo i zakleja różne elementy ... ?
Aro 243 3.2 D

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: przemek406 » wt lis 18, 2014 12:45 pm

No właśnie tez podejrzewam nagrzewnice, jak mi czas pozwoli spróbuje ja wyciagnac przeleje goraca woda i zobacze co z niej leci. Czytalem gdzies o wstawieniu jakiegos zaworu kulistego w miejce standardu chyba, moze cos wiecie wiecej,jakis link do sklepu czy cos?

Pozdro!

Awatar użytkownika
wycior_2007
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: wt lip 07, 2009 8:53 pm
Lokalizacja: Kalisz

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: wycior_2007 » wt lis 18, 2014 4:21 pm

Dzisiaj do Poloneza wstawiałem zawór od Lublina plastykowy APE 36. Koszt to 30 dychy i z tego, co wiem (gdyż mam też Lublina) nie ma z nim problemów. Jest to jednak zawór prosty niełamany, zakładany na wąż najlepiej w komorze silnika. Jest do dostania na allegro http://allegro.pl/lublin-nowy-zawor-nag ... 59151.html
NIVA 1.6 1990r. jeszcze CCCP :)

dandan
Posty: 596
Rejestracja: śr wrz 22, 2010 8:35 pm
Lokalizacja: warm-mazurskie

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: dandan » wt lis 18, 2014 10:44 pm

przemek406 pisze:No właśnie tez podejrzewam nagrzewnice, jak mi czas pozwoli spróbuje ja wyciagnac przeleje goraca woda i zobacze co z niej leci. Czytalem gdzies o wstawieniu jakiegos zaworu kulistego w miejce standardu chyba, moze cos wiecie wiecej,jakis link do sklepu czy cos?

Pozdro!
Tak,czytałeś kilka postów wyżej.
Szukaj w jacarsie lub innym na alle... np.http://allegro.pl/zawor-nagrzewnicy-fab ... 50238.html

Nie jest to oryginał, ale zamiennik.
Ale najpierw posprawdzaj, nie szastaj kasą :)16

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: przemek406 » czw gru 04, 2014 7:57 am

Witam ponownie!

Chciałbym wrócić do tematu. Sprawa ma sie tak:) spuściłem wode,straszny syf,miała kolor lekko rudy. Wypłukałem cały układ "płukaczem" do chłodnic z gorącą wodą tyle razy aż zaczeła leciec czysta woda. Wyciągnąłem nagrzewnice,także wypłukałem tym środkiem,a później jeszcze goraca woda z octem:) też wyleciały jakieś brudy itd,po wlaniu w nia goracej wody była cała goraca i przepływ także przez nia jest(przelewajac wodą nad umywalką) wiec niby powinna być ok. Wymieniłem także zaworek na "master sporta" zalałem płynem odpalilem - silnik sie nagrzal,temp 90stopni, plyn sie nie gotuje, wszystko ok ale...ogrzewania nadal brak! :)3 poniżej wklejam schemat jak mam podłaczony w ukl. chlodzenia parownik lpg. Po tym wszystkim co opisałem wyzej, po przejechaniu ok 6km zamarzł parownik; wróciłem do domu zamienilem przewody nr1 z nr 2 na schemacia, rezultat? ogrzewania dalej nie ma, natomiast na gazie nie chce jechac bo wedlug mnie parownik sie gotuje-jest strasznie goracy.

http://zapodaj.net/4ef46d9c7f2cf.png.html>1.png


Co o tym myślicie?


Pozdro!

Awatar użytkownika
cerber67
Posty: 625
Rejestracja: pn mar 30, 2009 10:10 pm
Lokalizacja: Toruń

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: cerber67 » czw gru 04, 2014 10:25 am

Hmm
Nie wiem czy to dobry pomysł aby parownik włączać szeregowo z nagrzewnicą. Zakręcasz zawór ogrzewania i odcinasz ciepło na parowniku.
Jeżeli jednak masz gorący parownik, to według schematu jest przepływ i nagrzewnica też powinna być ciepła. Czy wężyk nr 2 jest ciepły? Raczej tak skoro jest przepływ. Jeżeli nr 2 jest ciepły to nagrzewnica też powinna. A,tak nieśmiało spytam. Czy powietrze dmucha na nagrzewnicę?
No chyba, że coś jest innego niż na schemacie.
Niva `88 1.6 zagazowana

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: p0mian » czw gru 04, 2014 11:10 am

Też wydaje mi się, że parownik powinien być na trójnikach. szczególnie w układach w których nagrzewnica jest z zaworem. Czy oba przewody robią się ciepłe? jeśli nie sprawdziłbym czy masz przepływ przez nagrzewnicę już po montażu razem z zaworem. Czy chłodnica (duży układ) nie robi się ciepły od razu? może termostat jeszcze...

tu znalazłem artystyczny rysunek: http://images38.fotosik.pl/356/3106d13516aeb1c4med.jpg
a tu oznaczenia jakiegoś parownika: http://obrazki.elektroda.pl/2462736000_1308568740.jpg
niva challenge accepted

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: przemek406 » czw gru 04, 2014 11:52 am

Wiec tak, jakbym nie podłaczył wezyków 1 i 2 do króćców idacych od nagrzewnicy ciepło czuc (dotykajac od strony komory silnika)do zaworu i na kawałku powrotnej rurki nagrzewnicy, a parownik robi sie goracy bo jest na zailaniu nagrzewnicy i wydaje mi sie ze z nia cos jest nie tak nie ma przeplywu i dlatego,ale czemu pod kranem woda przez nia przeplywa? Chłodnica nagrzewa sie dopiero po jakims czasie jak silnik troche popracuje. Parownik tak był podłaczony jak juz zakupilem auto,ale musze cos z tym zrobic. Wiec jesli powinny byc trójniki, to w ktorym miejscu najlepiej je wstawic?czy jeden moglby byc na przewodzie ogrzewajacym kolektor? Na moim parowniku jest jedunie opis "water" nie ma wyszczegolnionych we/wyj czyba ze nie dopatrzylem.

tirek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 29
Rejestracja: śr lut 05, 2014 12:41 am
Lokalizacja: Koszalin

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: tirek » czw gru 04, 2014 1:19 pm

U mnie zrezygnowałem z trójników i parownik wpiąłem szeregowo na wyjściu z nagrzewnicy, ale przez zawór z obejściem (bypassem).
Teraz czy zawór jest otwarty czy zamknięty, to płyn zawsze przepływa przez parownik.
Jeśli chcesz zrobić na trójnikach to wpinasz je w węże pod maską na wlocie i wylocie z nagrzewnicy. Odejścia z trójników podłączasz do parownika.

Obrazek

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: p0mian » czw gru 04, 2014 2:57 pm

@tirek jeśli obejście zaworu odprowadza płyn za nagrzewnicę, a parownik rzeczywiście jest na wężu zwrotnym to Twoje rozwiązanie z punku widzenia przebiegu płynu powoduje, że do parownika wpływa woda chłodniejsza gdy ogrzewanie jest włączone a zimą znacznie dłużej będzie osiągał temperaturę pracy, czyli membrany mogą szybciej kruszeć/twardnieć
niva challenge accepted

tirek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 29
Rejestracja: śr lut 05, 2014 12:41 am
Lokalizacja: Koszalin

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: tirek » czw gru 04, 2014 4:10 pm

Zgadza się, ale priorytetem dla mnie jest szybsze nagrzanie wnętrza.
Odwożę rano dzieciaki do szkoły ładą, bo szybciej się nagrzewa niż galaxy.
Odpalam na benzynie, a na gaz przełączam po lekkim nagrzaniu.
Na szczęście membrany nie są drogie, a póki co parownik nagrzewa się bardzo szybko i nie ma problemu z gazem.
Jak się zrobi zimniej zmienię węże i dam parownik przed nagrzewnicą.

Awatar użytkownika
wycior_2007
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: wt lip 07, 2009 8:53 pm
Lokalizacja: Kalisz

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: wycior_2007 » czw gru 04, 2014 5:00 pm

Nagrzewnica pod kranem może puszczać wodę, ale po założeniu do samochodu wcale nie musi dobrze grzać gdyż jest zakamieniona, zapchana lub zarośnięta. Ratunek to jej reanimacja (rozlutowanie, przeczyszczenie, wymiana rurek i co tam jeszcze trzeba, a następnie zlutowanie tego do kupy) lub wymiana na nowa. Ciecz płynie tam gdzie ma mniejszy opór. Spróbuj jeszcze na zamontowanej nagrzewnicy w aucie odłączyć węże w komorze silnika i raz w jeden, a raz w drugi podłączyć wąż z wodą (ciśnienie z sieci) i przepłukać parokrotnie na otwartym zaworze ogrzewania. W Polonezie czy Fiacie 125 mi to pomogło a w Clio u syna nie. Nadmienię, że w Clio ktoś mądry wsypał specyfik do uszczelnienia układu :( i to zabiło nagrzewnicę. Miłej dłubaniny życzę. I zgadzam się z przedmówcą, co do ogrzewania w Nivie- jest super!!!
NIVA 1.6 1990r. jeszcze CCCP :)

przemek406
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 86
Rejestracja: wt lut 25, 2014 12:39 am
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: przemek406 » czw gru 04, 2014 7:47 pm

Właśnie, każdy zachwala w nivce ogrzewanie i mysle ze tak jest bo u ruskich maja troszkę chłodniejsze zimy a jezdza. Nie będę się bawil w lutowanie, bo do zimy coraz bliżej a na polowanie trzeba czymś jechać :) także zamowie nowa nagrzewnice 2 trójniki i zobaczymy co będzie. A może ktoś jeszcze podpowie czy na standardowych przewodach idących do nagrzewnicy da rade zalozyc te trójniki czy trzeba jakieś inne przewody dorabiać?

Pozdro!

tirek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 29
Rejestracja: śr lut 05, 2014 12:41 am
Lokalizacja: Koszalin

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: tirek » czw gru 04, 2014 8:00 pm

Ja u siebie nie próbowałem, na krótkim kolanku jest mało węża.
Kup raczej trójniki fi 16, kawałek takiego węża i opaski.

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: Janusz73 » pt gru 05, 2014 5:42 am

Nie wpina się parownika w zasilanie nagrzewnicy.U mnie w 1.7MPi zasilanie (dwa przewody) parownika w płyn wychodzi z przodu silnika i ten kto montował u mnie LPG widać,że znał się na rzeczy.Wracając do zaworu nagrzewnicy to już dawno kupiłem (podobno jest to) ceramiczny i jest dużo lepszy od fabrycznego który albo przecieka,albo w lato dodatkowo ogrzewa wnętrze bo po prostu nie zamyka szczelnie przepływu.Jeżeli chodzi o ogrzewanie wnętrza w mojej Nivie to nie kłamie,ale zachodnie,nowe auta nie maja tak dobrego ogrzewania.Dodam jeszcze,że zapobiegawczo wymieniam płyn chłodzący co 5 lat i bez względu na to,że jest to G12+ którego nie ma potrzeby wymieniać-tak podają żródła.

Awatar użytkownika
wycior_2007
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: wt lip 07, 2009 8:53 pm
Lokalizacja: Kalisz

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: wycior_2007 » pt gru 05, 2014 7:07 am

Co do wpinania parownika w układ chłodzący to wszystkie pojazdy, jakie miałem i mam na gazie były i są wpięte w węże od nagrzewnicy. Zero problemów, podstawa to dobry termostat. A żeby było jasne, parownik wpina się w mały obieg. Tak podaje podręcznik montera instalacji LPG. Pozdrawiam.
NIVA 1.6 1990r. jeszcze CCCP :)

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: Janusz73 » pt gru 05, 2014 2:09 pm

Wycior_2007 ja z samochodów na LPG mam tylko Nive.W innych samochodach z LPG jakie widziałem to nie spotkałem sie z takim podłączeniem parownika o jakim podaje podręcznik który przedstawiasz.Nie jestem wszechwiedzący i wszystkiego o LPG nie wiem,ale trzeba pamiętać że są parowniki o różnych mocach.I nie bardzo chce mi się wierzyć,że parownik przykładowo o mocy 100KM podłaczony do układu nagrzewnicy nie zmniejszy wydajności ogrzewania wnętrza.Jeszcze w lato gdy nie używamy ogrzewania to problemu nie ma,ale w zime może on wystąpić.

Awatar użytkownika
wycior_2007
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: wt lip 07, 2009 8:53 pm
Lokalizacja: Kalisz

Re: Problem z ogrzewaniem

Post autor: wycior_2007 » sob gru 06, 2014 12:28 am

Żaden parownik nie jest w stanie zabrać tyle ciepła, aby nie dogrzał się silnik. Podstawa to termostat, który puszcza płyn dopiero na chłodnice, gdy silnik ma odpowiednią temperaturę. A odnośnie mocy parowników to w Nivie są Lovato , BRC i jeszcze innych firm o mocy do 120 KM. Problem z ogrzewaniem to często termostat, nagrzewnica i najgorsze uszczelka pod głowicą. http://www.automechanika.com.pl/viewpage.php?page_id=18. Mój Voyager 3.3 silnik podłączony w mały obieg i grzeje, a moc reduktora do 200 KM. Kolega założy nową nagrzewnicę do Ladzinki i wtedy poczuje to ciepło, no i oczywiście pochwali się na forum :lol: Jak znajdę tą książkę- poradnik to spróbuję wstawić schemat podłączenia reduktora do układu. Odnośnie trójników , kolanek to napiszę tak z biegiem czasu lubią pękać i wtedy :( Ja mam zrobione kolanka ,przedłużki i trójniki z rurek miedzianych. Polecam każdemu z czystym sumieniem!!!!!
NIVA 1.6 1990r. jeszcze CCCP :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Łada Niva”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość