Remont skrzyni / wymiana skrzyni

wszystko o niwce

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: p0mian » pn gru 22, 2014 11:26 am

Postanowiłem zmierzyć się z remontem lub wymianą mojej polonezowskiej skrzyni w nivie.

Naprawiłem (tymczasowo usztywniłem) podporę dystansową przy lewarku biegów, dzięki czemu przekonałem się, że nie ona jest powodem wyskakiwania trójki i pewnie (sądząc po przetarciach) była pęknięta już dawno.

Nie mam pojęci na jakie trudności mogę natrafić przy tej zabawie - proszę o uwagi.

Robię to sam głównie z powodu urazy do mechaników na jakich trafiałem - ostatni poodginał mi kilka osłon, połamał śruby i uszkodził gwinty wysprzęglika (wiem, że czasami nie da się odkręcić ale przecież można nagwintować czy coś wymienić), a przedostatni zamiast wymienić olej w skrzyni dolał trochę - a jest czarny jak smoła. Tak już trafiam niestety, że ignorują ten sprzęt nie widząc sensu albo możliwości zarobku.

Jak polegnę będzie cholowanko pewnie po świętach wszystkich do kogoś ogarniętego.

Plan jest taki:
1. odkręcić gałki i ich osłony.
2. odkręcić wydech.
3. odkręcić wały od reduktora.
4. odciąć przyspawany wspornik reduktora i okręcić drugi
5. zdjąć reduktor odczepiając też linkę licznika i czujnik blokady
6. odkręcić dolne śruby skrzyni i odłączyć czujnik cofania
7. odkręcić wysprzęglik od skrzyni
8. sprawdzić czy jest przy niej przewód masowy i odpiąć go jeśli jest
9. odkręcić rozrusznik (on się trzyma tylko obudowy sprzęgła?)
10. zabezpieczyć skrzynię przed spadnięciem i odkręcić śruby od góry (jakieś pomysły co do narzędzi? bo tam chyba nie łatwo wsadzać łapy)
11. zdjąć skrzynię i świętować 30% procent sukcesu.

Potem pozostaje naprawić trojkę lub załatwić inną skrzynię, uszczelnić reduktor, dorobić mocowanie wspornika reduktora, wyspawać rzeźnicko potraktowany przez któregoś właściciela tunel przy lewarku biegów i złożyć :P Oczywiście obadam też łapę sprzęgła i i sprzęgło.

Tu pytanie co do oporów - pedał sprzęgła wciska się raczej trudno w porównaniu z innymi samochodami ale zakładałem, że to normalne - skąd mam wiedzieć czy coś jest z tym nie tak i czy to przez to pękła łapa?

Nie zakładam, że mi się uda, ale mam zamiar spróbować :)
Ostatnio zmieniony pt gru 26, 2014 4:43 pm przez p0mian, łącznie zmieniany 1 raz.
niva challenge accepted

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Remont skrzyni

Post autor: Janusz73 » pn gru 22, 2014 3:03 pm

P0mian.Pierwszym punktem powinno byc chyba odłaczenie akumulatora,bo sfajczysz choinke w swoim warsztacie razem z Nivą :) .Czwarty punkt jest dla mnie "czarną magią",bo reduktor nie ma wspornika,a dwie poduszki,jak Ty go przy montażu wycentrujesz?.Skrzynia ma wspornik,a przewody czujnika blokady na reduktorze zdejmij przed jego opuszczeniem.Rozrusznik jest przykręcony do skrzyni,a skrzynia po odkręceniu śrub sama nie wypadnie.Już dokładnie nie pamietam jak to jest ale łapa polonezowska i ładowska to co innego.Nie wiem,może masz dzwon przerobiony,a dzwon to ta część skrzyni co jest przykręcona do silnika.Górne śruby skrzyni to tylko długa przedłużka z przegubem i nasadka 19mm.

dandan
Posty: 596
Rejestracja: śr wrz 22, 2010 8:35 pm
Lokalizacja: warm-mazurskie

Re: Remont skrzyni

Post autor: dandan » pn gru 22, 2014 5:49 pm

Podawałem wcześniej Ci namiary, polataj po innych zakładkach, czasem przyda się.
No i jest pismo obrazkowe :wink: (bez obrazy)
Do Twojego pytania np.:
http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... edach.html
http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... edach.html
http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... edach.html
http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... robka.html
Jako graficznie ogarnięty człowiek pewnie cokolwiek z tego skorzystasz. :)2
Nie mówię, że uda Ci się naprawić. :lol:

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Remont skrzyni

Post autor: Janusz73 » pn gru 22, 2014 6:11 pm

P0mian co do naprawy skrzyni biegów polecam Ci książke "Naprawa samochodów Polonez" Krzysztofa Trzeciaka lub "Naprawa FSO125p" Eugeniusza Kaima.W obu książkach naprawa polonezowskiej piatki jest bardzo dobrze opisana.Nie wiem ale wydaje mi się ,że są małe róznice w w naprawie skrzyni ładowskiej,a polonezowskiej.

31415
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 32
Rejestracja: ndz cze 15, 2014 8:12 am
Lokalizacja: Trzebnica

Re: Remont skrzyni

Post autor: 31415 » pn gru 22, 2014 6:20 pm

Co do twardego sprzęgła:
Moje sprzęgło bywało dość ciężkie, ale momentami musiałem się dobrze zaprzeć, aby je wcisnąć.
W każdym razie, problem był w łożysku wyciskowym i możliwe, że coś z dociskiem było nie tak. Wymieniłem komplet na LUKa i sprzęgło stało się miękkie jak pupa niemowlęcia :)
Łada Niva 1.9D 1994

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni

Post autor: p0mian » pn gru 22, 2014 7:48 pm

Dzięki za rady, to forum wciąż mnie pozytywnie zaskakuje ;)
niva challenge accepted

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Remont skrzyni

Post autor: Janusz73 » wt gru 23, 2014 4:17 am

31415 zgadza się.LUK bardzo dobre sprzęgło.

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni

Post autor: p0mian » wt gru 23, 2014 9:41 pm

Janusz73 pisze:Czwarty punkt jest dla mnie "czarną magią"
Te poduszki w obudowie w jednym ze sklepów internetowych nazywały się wspornik - stąd moja pomyłka. Czarną magią okazały się te wynalazki co tam zastałem - otóż szpilka poduszki nie była zaspawana tak jak myślałem, ale obok szpilki w obudowie poduszki była wywiercona dziura przez którą przechodziła długa śruba oblepiona grubo biteksem - ta śruba służyła zamocowaniu fotela kierowcy, w koło poduszki dużo rdzy ale nie jest tragicznie - da się połatać.

kilka wątpliwości:

odkręciłem przegub gumowy ale wałek rozszedł się też w innym miejscu, czy to normalne czy brakuje tam pierścienia trzymającego ośkę w całości?
Obrazek


na wyjściu przedniego wału jest wyczuwalny luz - niestety nie mam pojęcia na ile to normalne a na ile naprawa niecierpiąca zwłoki:
Obrazek
Obrazek

a dla zainteresowanych rdza przy mocowaniu poduszki reduktora, z którą muszę się zmierzyć:
Obrazek
niva challenge accepted

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni

Post autor: p0mian » śr gru 24, 2014 10:01 am

objechałem właśnie wszystkie sklepy w jarocinie - brak części do skrzyń poloneza - kupię chyba całą
niva challenge accepted

dandan
Posty: 596
Rejestracja: śr wrz 22, 2010 8:35 pm
Lokalizacja: warm-mazurskie

Re: Remont skrzyni

Post autor: dandan » śr gru 24, 2014 12:38 pm

Ale jesteś pewien, że masz skrzynię od poldzia a nie łady ?

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni

Post autor: p0mian » śr gru 24, 2014 3:46 pm

przyznam się, że nie widziałem wcześniej ani skrzyni od poloneza ani od łady, ale analizując zdjęcia i rozcięty tunel przy lewarku - wygląda jak polonezowska - chodzi mi głównie o kształt mocowania lewarka - ta klapka w ładowskiej trzyma się na 3 śrubach i jest bardziej okrągła, u mnie jest na czterech i prostokątna jak na zdjęciach skrzyń poloneza
niva challenge accepted

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: p0mian » pt gru 26, 2014 4:48 pm

Czy przednie łożysko wałka sprzęgła - to w kole zamachowym wymienia się wyciągając je ściągaczem do tyłu, czy trzeba najpierw zdjąć koło zamachowe?
niva challenge accepted

tirek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 29
Rejestracja: śr lut 05, 2014 12:41 am
Lokalizacja: Koszalin

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: tirek » pt gru 26, 2014 10:43 pm

Wyciąga się do tyłu, ale blokuje je podkładka pod śrubami od koła zamachowego, więc i tak musisz je odkręcić.

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: Janusz73 » sob gru 27, 2014 3:41 pm

Koło zamachowe ustala to łożysko.P0mian jak będziesz je (koło)odkręcał lub dokręcał to nie obracaj wałem korbowym przeciwnie do kierunku jego obrotów w trakcie pracy i sprawdż lub zmień uszczelniacz wału korbowego.Jak będziesz montował koło na wał to też się je ustawia-1 i 4 tłok w górze i małe nawiercenie na kole też w górze.

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: p0mian » sob gru 27, 2014 4:32 pm

a w którą stronę to normalnie się kręci? i co się stanie jakbym to obrócił? nie jestem pewny czy przy odkręcaniu sprzęgła nie obróciłem
niva challenge accepted

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: Janusz73 » sob gru 27, 2014 5:46 pm

P0mian.Patrząc od strony sprzęgła silnik pracuje w lewo.Uszczelniacz lewoskrętny.Pisałem,żeby unikać kręcenia w drugą strone,bo zdarzały się potem problemy z rozrządem.Ktoś opisywał taki przypadek.Nie mówie,że to musi Tobie się zdarzyć,ale profilaktycznie przed uruchomieniem silnika obróć kilka razy wałem sprawdzając czy nic się nie blokuje.

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: p0mian » sob gru 27, 2014 7:59 pm

to ok bo kręciłem raczej w lewo własnie. zastanawiam się czy zostawić tą spawaną łapę czy zamówić i czekać. Dzisiaj kupiłem skrzynię, bardzo chętnie bym już to poskładał. Muszę jeszcze sprawdzić ten uszczelniacz wału.
niva challenge accepted

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: Janusz73 » sob gru 27, 2014 8:49 pm

Masz wszystko na wierzchu więc tak rób żeby za pewien czas nie wracać do tego.Chcesz zostawić spawaną łape?Uszczelniacz wymień profilaktycznie i polecam firmy Elring,a wydłubując stary nigdy nie wciskaj śrubokreta pomiędzy wał,a warge uszczelniacza bo potem nawet nowy nie będzie trzymał jak zarysujesz powierzchnie wału.Patrze na ten przegub i według mnie jest on bez smaru,a na jego osłonie były opaski?

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: p0mian » sob gru 27, 2014 9:31 pm

opasek na osłonie brak. Łapy sprzęgła chyba na miejscu do łady nie dostanę - będę chyba dzwonił do jacars czy nie wyślą od ręki w poniedziałek może uda mi się powstrzymać do wtorku ze składaniem tego :)
a uszczelniacz gdzie szukać? bo na jacars nie widzę...
niva challenge accepted

Awatar użytkownika
wycior_2007
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: wt lip 07, 2009 8:53 pm
Lokalizacja: Kalisz

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: wycior_2007 » sob gru 27, 2014 10:31 pm

Jacars ma i uszczelniacze. a jeśli nie to Ci poda wymiary. Chyba jest 70x90x10. Mówimy o tylnym uszczelniaczu na wał
NIVA 1.6 1990r. jeszcze CCCP :)

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: Janusz73 » ndz gru 28, 2014 4:25 am

Dokładnie taki,w tym że kierunkowy-lewoskrętny.P0mian,czegoś nie rozumiem-ładowska skrzynia ma inną łape,a polonezowska inną,więc jak do skrzyni Poloneza przypasujesz łape od Nivy.Polonez sprzęgło miał na linke,Niva ma sterowane hydraulicznie.Są inne łapy i inne łożyska wyciskowe.

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: p0mian » ndz gru 28, 2014 11:56 am

jest tak jak piszesz - drugą skrzynię mam w bagażniku i nie porównałem jeszcze dzwonów - na oko są takie same. W starym była łapa nivy, oba dzwony mają otwór na łapę w tym samym miejscu tylko tę kulkę - ośkę po przeciwnej stronie wałka. Zaraz sprawdzę dokładnie, ale wydaje mi się, że tam nawet jest miejsce na jej przełożenie (gwint). Miałem założone sprzęgło sachs od nivy, łożysko idealnie pasowało do łapy więc też chyba było od nivy, oglądałem łapę od poloneza - zupełnie inna.
niva challenge accepted

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: Janusz73 » ndz gru 28, 2014 12:09 pm

P0mian,właśnie.Śruba z łbem kulistym jest w innym miejscu to raz,a dwa-nie ma gwintów na siłownik sprzęgła.Na pewno nie ma gwintów na śrube z łbem kulistym w dwóch miejscach.Jak chcesz to porób zdjęcia nowej i starej skrzyni-od strony dzwonu,a wtedy problem rozwiążemy.

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: p0mian » ndz gru 28, 2014 3:36 pm

Janusz73 pisze:Na pewno nie ma gwintów na śrube z łbem kulistym w dwóch miejscach.
Otóż obadałem sprawę - gwintu nie ma ale jest identyczna jak pod śrubą kulistą podstawka z otworem do nagwintowania - widać odlew przygotowany pod wysprzęglik hydrauliczny - jest też mocowanie wysprzęglika - bez dziur na śruby ale odlana ewidentnie podstawka - taka sama jak w dzwonie od nivy. Niestety to i tak wszystko nic nie daje bo rozstaw śrub tylko podobny ale różny - więc będę przekładał dzwon. To było do przewidzenia w sumie po tym jak facet na szrocie powiedział, że wszystkie skrzynie od polonezów biorą od ręki "ruski" ale bez dzwonów :(
niva challenge accepted

Awatar użytkownika
wycior_2007
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: wt lip 07, 2009 8:53 pm
Lokalizacja: Kalisz

Re: Remont skrzyni / wymiana skrzyni

Post autor: wycior_2007 » ndz gru 28, 2014 7:02 pm

Biorą te skrzynie ale raczej do zwykłej lady. Przy niwie jest problem z poduszką -podporą i reduktorem. Trza go obniżyć. Sam chciałem założyć od poldka ,ale udało mi się kupić od lady 2107. Od kolegi z forum zakupiłem wspornik z poduszką od piątki i po robocie.
NIVA 1.6 1990r. jeszcze CCCP :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Łada Niva”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość