rozwiazanie problemu przegrzewania
Moderator: Albert_N
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Eleinfroot.Śledzę problem i przedmuch uszczelki pod głowicą wydaje mi się bardzo dziwny.Jak leci uszczelka to wywala płyn zbiorniczkiem wyrównawczym jak z fontanny.Oby to nie było maluteńkie pęknięcie głowicy.
-
-
- Posty: 196
- Rejestracja: pn gru 12, 2016 6:45 am
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Oby nie... Ale w płynie znalazłem takie czarne płaskie farfocle. Nie był to osad bo się nie zmywał pod naciskiem, raczej jakby kawałki cienkiej tektury/plastiku.
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Uszczelniacz do układu chłodzenia.Stosuje się tylko przed sprzedażą samochodu.
-
-
- Posty: 196
- Rejestracja: pn gru 12, 2016 6:45 am
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
No i tak: nie uszczelka pod głowicą ani sama głowica, blok też ponoć cały. W akcie desperacji zalałem płukankę do układu chłodzenia, potem wodę z 2l octu i jakby się coś ruszyło. Przy zlewaniu tej mieszanki śmierdziało jakbym czajnik odkamieniał tyle że gorzej bo na gorąco - aż dech zapierało. Mieszanka na początku brunatna/ruda potem czysta. Potem żeby wypłukać zalałem samą wodę i przejechałem się na trasę. Temperatura w mieście w okolicach 84-87 st.C (dziwnie nisko), w trasie przy 120km/h weszła na jakieś 90-92 st.C (tu OK). Sądząc że już po sprawie zalałem chłodziwo i znów przejażdżka. I tu dziwnie: w mieście włączał mi się wentylator co chwilę, czyli 93-97 st.C, ale w trasie nie włączył mi się ani razu, a temperatura spadła do 92 st.C. Skąd te różnice między wodzą a płynem? Co o tym sądzić?
Druga sprawa: w/g instrukcji do układu chłodzenia powinno wejść 10,7l, mi odkąd ją mam, to z wielkim trudem wchodzi 7l. Gdzie te prawie 4l? Już różne cuda robiłem włącznie ze stawaniem skosem na dość wysokim kamieniu, ale nic to nie dawało.
Druga sprawa: w/g instrukcji do układu chłodzenia powinno wejść 10,7l, mi odkąd ją mam, to z wielkim trudem wchodzi 7l. Gdzie te prawie 4l? Już różne cuda robiłem włącznie ze stawaniem skosem na dość wysokim kamieniu, ale nic to nie dawało.
- kpeugeot
-
- Posty: 5556
- Rejestracja: śr lip 10, 2002 1:00 am
- Lokalizacja: Lublin/Wrocław
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
w nagrzewnicach i w dole silnika
TARO 3,0V6 LJ70 LJ78
Forum broni, forum radzi, forum nigdy Cię nie zdradzi!!
Forum broni, forum radzi, forum nigdy Cię nie zdradzi!!
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Sprawdź pompę wody. Może dogorywać...
-
-
- Posty: 196
- Rejestracja: pn gru 12, 2016 6:45 am
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Z nagrzewnicy raczej się wylewało stojąc skosem, ale z dołu silnika może być że nie - jak to usunąć? W niektórych samochodach były korki w bloku silnika, w Nivie raczej nie widziałem.
Czytać, czytać... Na poprzedniej stronie napisałem że została już wymieniona, termostat również.
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
To prawda,że z tym spuszczaniem całego płynu w 1,7 MPI jest problem ale da się .Odkręcisz korek w bloku trochę płynu wypłynie,zdejmiesz dolny przewód od chłodnicy też go trochę wypłynie ale najwięcej płynu wypłynie jak odkręcisz górny przewód na termostacie.I wtedy reszta płynu zejdzie ale ostrzegam przed zalaniem alternatora.Korek z bloku jest pod czwartą świecą,to jest śruba M8 z gwintem stożkowym.
-
-
- Posty: 196
- Rejestracja: pn gru 12, 2016 6:45 am
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
To muszę lepiej poszukać. Co do spuszczania, to ja robię tak, że rozgrzewam silnik, żeby termostat był otwarty i wtedy po uprzednim spuszczeniu ciśnienia, odkręcam dolny przewód chłodnicy.
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Nigdy nie spuszczaj płynu na gorącym silniku.Dokładniej-to śruba od spuszczania płynu z bloku jest koło czujnika ciśnienia oleju-od czwartej świecy (od kabiny) w dół i przed czujnikiem jest śruba.
-
-
- Posty: 196
- Rejestracja: pn gru 12, 2016 6:45 am
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Zagwozdek ciąg dalszy.
Jak pisałem wcześniej: przegrzewa się, wymieniona pompa wody i termostat, płukanie kilka razy układu chłodzenia (było trochę błota, teraz czysto), sprawdzona głowica (szczelna) i wymieniona uszczelka pod nią. Jak jest zimno, to całą trasę do roboty (ok. 20km) z wyłączeniem odcinka z ograniczeniem do 80km/h jest niedogrzana - 82-84 st.C. Na szybszym odcinku dochodzi do 90 st.C. Jak jest cieplej, to normalnie ma ok. 90 st.C , a na szybszym odcinku dochodzi do 95 st.C. Temperatury podaję z zegarów. Wygląda na niewydolny układ chłodzenia, tylko dlaczego jak jest zimno to jest niedogrzana?
Kolejna sprawa: na szybszym odcinku jest rozbieżność między temperaturą na zegarach i podawaną przez ECU - na zegarach jakieś 5-7 stopni więcej. Przy wolniejszej jeździe i postoju różnic nie ma.
Jak pisałem wcześniej: przegrzewa się, wymieniona pompa wody i termostat, płukanie kilka razy układu chłodzenia (było trochę błota, teraz czysto), sprawdzona głowica (szczelna) i wymieniona uszczelka pod nią. Jak jest zimno, to całą trasę do roboty (ok. 20km) z wyłączeniem odcinka z ograniczeniem do 80km/h jest niedogrzana - 82-84 st.C. Na szybszym odcinku dochodzi do 90 st.C. Jak jest cieplej, to normalnie ma ok. 90 st.C , a na szybszym odcinku dochodzi do 95 st.C. Temperatury podaję z zegarów. Wygląda na niewydolny układ chłodzenia, tylko dlaczego jak jest zimno to jest niedogrzana?
Kolejna sprawa: na szybszym odcinku jest rozbieżność między temperaturą na zegarach i podawaną przez ECU - na zegarach jakieś 5-7 stopni więcej. Przy wolniejszej jeździe i postoju różnic nie ma.
- goralski
-
- Posty: 10925
- Rejestracja: wt lis 16, 2004 2:44 pm
- Lokalizacja: Szklarska Poręba/DDR
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Nie wiem jak w nivie ale większość zegarów przekłamuje nawet celowo wskazanie - prym wiódł vw passeratti b5 które zawsze 90 pokazywały a praktycznie temp wahała się o 5 stopni. Wskaźnik /licznik ma procesor który to liczy i ustawia silniczek. ECU podaje faktyczne odczyty z czujnikow
"To, że mam to w dupie nie oznacza, że tego nie rozumiem" H.S
-
-
- Posty: 196
- Rejestracja: pn gru 12, 2016 6:45 am
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Piszesz jakby od czapy...
Wiem że zanim zaczęła się przegrzewać wskazania nie różniły się więcej jak o 2 stopnie. Inaczej o tych różnicach bym nie wspomniał, prawda? Z resztą co ma passerati do Nivy? Żadnych "silniczków" w zegarach nie ma - pełen analog.
Wiem że zanim zaczęła się przegrzewać wskazania nie różniły się więcej jak o 2 stopnie. Inaczej o tych różnicach bym nie wspomniał, prawda? Z resztą co ma passerati do Nivy? Żadnych "silniczków" w zegarach nie ma - pełen analog.
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Uważam,że problem polega na podłączeniu parownika w miejsce nagrzewnicy.Nie jest to "grzech" bo gdyby była nagrzewnica oryginalna i w jej obieg podłączony by był parownik to nagrzewnica już nie ogrzewałaby kabiny albo zamarzałby parownik.Przez sam parownik jest za duży przepływ płynu.Płyn ma pełen przepływ z głowicy poprzez parownik i pompa go znowu wtłacza do głowicy,a po otwarciu termostatu przepływ przez chłodnicę jest już niewystarczający i stąd te problemy z temperaturą-takie jest moje zdanie.Przy pełnym otwarciu zaworu nagrzewnicy jest dużo mniejszy przepływ płynu niż przez sam parownik.U mnie jest wpięty parownik w podgrzewanie przepustnicy i LPG działa prawidłowo i na ogrzewanie kabiny nie narzekam.Wskazówka temperatury stoi w mojej Nivie na 90 stopniach pionowo jak "dzida indiańska"Po włączeniu ogrzewania na chwilę pochyli się z milimetr poniżej 90 i zaraz wraca,a na postoju po kilku minutach pracy zaczyna pochylać się powyżej 90 stopni,może od tej magicznej cyfry 90 oddali się z dwa milimetry i załączają się wentylatory które zaraz schłodzą płyn do 90 stopni i się wyłączą.Tak u mnie to działa.Ale mało tego,jest jeszcze coś takiego-wracam z trasy,silnik jest nagrzany i go gaszę.Za parę minut gdy go uruchomię to prawie jednocześnie uruchomią się na jakieś dziesięć sekund wentylatory mimo,że wskazówka stoi na 90 stopniach.To jest taki krótkotrwały "przedmuch" przedziału silnikowego mimo że w 1,7 MPI nie znajdziesz czujnika temperatury powietrza pod maską.To jest działanie jak najbardziej prawidłowe i mam to samo w samochodzie niemieckiej produkcji,ale tam jest czujnik temperatury powietrza pod maską silnika.
-
-
- Posty: 196
- Rejestracja: pn gru 12, 2016 6:45 am
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Parownik mam w tej chwili równolegle z nagrzewnicą + zwężka na zasileniu parownika. Nagrzewnica wróciła, bo jednak grzałka elektryczna miała za małą wydajność. Zapomniałem dodać, że teraz nagrzewnica mimo otwarcia zaworu na maxa, nie grzeje jak kiedyś. Zaczyna dobrze grzać gdy wskazówka zaczyna przekraczać 90 st. C. Również jak było zimno i była niedogrzana pojawiło się masełko pod korkiem chłodnicy, ale pod korkiem wlewu oleju już nie. Płyn w zbiorniku wyrównawczym nie zostawiał również żadnego nalotu na ściankach.Janusz73 pisze: ↑ndz kwie 05, 2020 4:12 amUważam,że problem polega na podłączeniu parownika w miejsce nagrzewnicy.Nie jest to "grzech" bo gdyby była nagrzewnica oryginalna i w jej obieg podłączony by był parownik to nagrzewnica już nie ogrzewałaby kabiny albo zamarzałby parownik.Przez sam parownik jest za duży przepływ płynu.Płyn ma pełen przepływ z głowicy poprzez parownik i pompa go znowu wtłacza do głowicy,a po otwarciu termostatu przepływ przez chłodnicę jest już niewystarczający i stąd te problemy z temperaturą-takie jest moje zdanie.Przy pełnym otwarciu zaworu nagrzewnicy jest dużo mniejszy przepływ płynu niż przez sam parownik.U mnie jest wpięty parownik w podgrzewanie przepustnicy i LPG działa prawidłowo i na ogrzewanie kabiny nie narzekam.
Dokładnie tak się moja zachowywała przed wystąpieniem przegrzewania.Janusz73 pisze: ↑ndz kwie 05, 2020 4:12 amWskazówka temperatury stoi w mojej Nivie na 90 stopniach pionowo jak "dzida indiańska"Po włączeniu ogrzewania na chwilę pochyli się z milimetr poniżej 90 i zaraz wraca,a na postoju po kilku minutach pracy zaczyna pochylać się powyżej 90 stopni,może od tej magicznej cyfry 90 oddali się z dwa milimetry i załączają się wentylatory które zaraz schłodzą płyn do 90 stopni i się wyłączą.Tak u mnie to działa.Ale mało tego,jest jeszcze coś takiego-wracam z trasy,silnik jest nagrzany i go gaszę.Za parę minut gdy go uruchomię to prawie jednocześnie uruchomią się na jakieś dziesięć sekund wentylatory mimo,że wskazówka stoi na 90 stopniach.To jest taki krótkotrwały "przedmuch" przedziału silnikowego mimo że w 1,7 MPI nie znajdziesz czujnika temperatury powietrza pod maską.To jest działanie jak najbardziej prawidłowe i mam to samo w samochodzie niemieckiej produkcji,ale tam jest czujnik temperatury powietrza pod maską silnika.
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Eleinfroot kończą mi się pomysły.Objawy są podobne jakby była pompa z mniejszą średnicą wirnika (nie 75 mm) ale to już wykluczyłeś.Możliwe,że coś jest z obudową pompy,a jak nie to,to coś jest z głowicą.
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Masełko pod korkiem chłodnicy chyba świadczy o tym, że olej jest obecny w układzie chłodzenia ?eleinfroot pisze: ↑wt kwie 07, 2020 6:55 pmRównież jak było zimno i była niedogrzana pojawiło się masełko pod korkiem chłodnicy, ale pod korkiem wlewu oleju już nie. Płyn w zbiorniku wyrównawczym nie zostawiał również żadnego nalotu na ściankach.
Tak czy nie ?
Jeśli tak - to skąd tam się wziął ?
Jeśli nie - to baw się dalej

VW T4 syncro, 2.4D, long 

-
-
- Posty: 196
- Rejestracja: pn gru 12, 2016 6:45 am
- Lokalizacja: Warszawa - Praga
- Kontaktowanie:
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Długi czas go nie było, ale może gdzieś się zgromadził i teraz wyszedł, bo po zdjęciu głowicy w celu sprawdzenia pod kątem pęknięć i szczelności i jej zamontowaniu trochę go było w układzie. Płukałem, ale chyba nie do końca dokładnie.
Spróbuję zrobić co podpowiedział Janusz73, bo tak miałem parownik wpięty oryginalnie, ale w obecnym czasie nie będzie to łatwe: gonią za każde wyjście z domu... Zaślepię jeden z przewodów zasilających parownik płynem i zobaczymy.
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Eleinfroot.W sprzedaży są testery uszczelki pod głowicą.Wlewasz to do zbiorniczka wyrównawczego i płyn reaguje na spaliny zmieniając kolor.Zacznij od tego,najtaniej i najpewniej.Mikropęknięcie głowicy często objawia się przy normalnej temperaturze pracy silnika.Od tego bym zaczął.
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 48
- Rejestracja: pn gru 31, 2018 12:13 pm
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Witam. Mam dziwny problem. Wprawdzie niva się nie przegrzewa ale coś dziwnego dzieje się z wiatrakami. Czasami robi się tak że zaczyna cykać przekaźnik od nich, jak by niemógł zaskoczyć. Trwa to około 20-30 sek. Prawie zawsze gdy odpalam go nagrzanego np: po zrobionych zakupach, odpalam jeszcze ciepłe auto i pochwili zaczyna się cykanie przekaźnika. Jak temperatura dojdzie do optymalnej czyli troszke ponad 90stopni to się normalnie włączają i chłodzą i już się tak nie robi. Takie to dziwne jest bo robi się to przy jakiś 85stopniach, i tylko wtedy gdy wcześniej pojeźdze. Gdzieś czytałem że może być coś z komputerem. Jakaś masa że może niestykać. Miał ktoś tak? Rok 2004 jak coś.
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Jak nie masz żadnych przeróbek w instalacji elektrycznej to zacznij od wymiany czujnika temperatury (dwupinowego) który znajduje się nad pompą wody.Jego koszt jest niewielki i można go szybko wymienić bez spuszczania płynu.
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 48
- Rejestracja: pn gru 31, 2018 12:13 pm
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Instalacja oryginalna, żadnego druciarstwa tam niezauważyłem. Czujnik wiem który. Rzeczywiście wygląda staro aż zielony jest. A gdzie szukać jakiejś masy którą warto poczyścić? Wiem że w nivie masy są ważne żeby były czyste.
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Masę silnika masz przykręconą pod nakrętką mocującą kolektor wydechowy,pierwszy cylinder (od strony chłodnicy).Warto dorobić dodatkową masę silnika z tzw."plecionki" od malucha czy dużego fiata.Sposobów na dorobienie tej masy jest wiele i nic nie trzeba przerabiać).Inne ważne masy znajduję się-przy zbiorniczku płynu hamulcowego,przy akumulatorze,pod przerywaczem kierunkowskazów (dostęp po zdjęciu licznika),przy pompie paliwa,przy cewce zapłonowej,przy wsporniku filtra benzyny (ten rocznik Nivy ma filtr benzyny pod maską,pod kołem zapasowym),masa znajduje się też przy bloku przekażników po prawej stronie kolumny kierowniczej.Polecam przerobić masę przednich reflektorów i "wyciągnąć" ją aż do komory silnika.
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 48
- Rejestracja: pn gru 31, 2018 12:13 pm
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
No ok. Niektóre znich poczyściłem niedawno podczas wymiany kolektora wydechowego( był metalowy i pękł, wymieniłem na żeliwny). Przekażniki od wentylatorów są po lewej stronie kolumny kierownicy tak? Jest jeden czy dwa przekażniki? Wentylatory włącza komputer?
Re: rozwiazanie problemu przegrzewania
Prawdopodobnie komputer załącza wentylatory.Co do przekażników to,naprawdę nie wiem czy są dwa czy jeden.W mojej Nivie przepalił się raz jeden bezpiecznik w skrzynce czterech bezpieczników od silnika i działał tylko jeden wentylator 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości