Początkujący
Moderator: Albert_N
Re: Początkujący
czy promień skrętu w prawo i w lewo znacznie sie różnią ? (jakoś w prawo ciaśniej mi się skręca niż w lewo)[/quote]
Najmniejsza średnica skrętu samochodu czy w lewo,czy w prawo jest jadnakowa.
I nie zależy,czy kierownica jest z prawej,lewej strony,czy po środku,jak w traktorze.
Wynika to z konstrukcji układu kierowniczego,zwanego trapezowym lub opartym na zasadzie czworoboku Jeantauda.
Ramionami czworoboku-trapezu są dżwignie zwrotnic,jednakowej długości,co powoduje jednakowe maksymalne skręty samochodu w lewo,lub w prawo.
Różnią się tylko max. kąty skretu kół: wewnętrznego i zewnętrznego w danym skręcie.
Np.dane dla PF125P,w/g pięknej 300-stronicowej " Naprawy..."wynoszą:
-Min.średnica skrętu 10.4m /i nie ma,że w lewo tyle,prawo tyle/
-max.kąty skrętu kół-wewnętrzne 35* ,
-zewnętrzne 26*45
Liczba obrotów koła kierownicy 3,5
Teraz tak:Jeśli cały samochód ciaśniej Ci skręca w którąś stronę,to nie jest ok.
Najprawdopodobniej masz niechlujnie zrobioną zbieżnośc,wyregulowaną tylko jedną skrętką regulacyjną,bo szybciej.
Tracisz wtedy środkowe,"zerowe"położenie kolumny kier.do jazdy na wprost.
W jedną str.masz więcej skrętu,w drugą mniej,a liczba obrotów kierownicy "od oporu do oporu"pozostaje nie zmieniona.
Trzeba zrobic zbieżnośc jak należy a najlepiej całą geometrię,ale do tego nie można miec żadnych luzów w układzie kierowniczym i w zawieszeniu.
Tak więc jest to pewnie " tylko" lub może byc,że "aż" kwestia regulacji.
Najmniejsza średnica skrętu samochodu czy w lewo,czy w prawo jest jadnakowa.
I nie zależy,czy kierownica jest z prawej,lewej strony,czy po środku,jak w traktorze.
Wynika to z konstrukcji układu kierowniczego,zwanego trapezowym lub opartym na zasadzie czworoboku Jeantauda.
Ramionami czworoboku-trapezu są dżwignie zwrotnic,jednakowej długości,co powoduje jednakowe maksymalne skręty samochodu w lewo,lub w prawo.
Różnią się tylko max. kąty skretu kół: wewnętrznego i zewnętrznego w danym skręcie.
Np.dane dla PF125P,w/g pięknej 300-stronicowej " Naprawy..."wynoszą:
-Min.średnica skrętu 10.4m /i nie ma,że w lewo tyle,prawo tyle/
-max.kąty skrętu kół-wewnętrzne 35* ,
-zewnętrzne 26*45
Liczba obrotów koła kierownicy 3,5
Teraz tak:Jeśli cały samochód ciaśniej Ci skręca w którąś stronę,to nie jest ok.
Najprawdopodobniej masz niechlujnie zrobioną zbieżnośc,wyregulowaną tylko jedną skrętką regulacyjną,bo szybciej.
Tracisz wtedy środkowe,"zerowe"położenie kolumny kier.do jazdy na wprost.
W jedną str.masz więcej skrętu,w drugą mniej,a liczba obrotów kierownicy "od oporu do oporu"pozostaje nie zmieniona.
Trzeba zrobic zbieżnośc jak należy a najlepiej całą geometrię,ale do tego nie można miec żadnych luzów w układzie kierowniczym i w zawieszeniu.
Tak więc jest to pewnie " tylko" lub może byc,że "aż" kwestia regulacji.
Ostatnio zmieniony śr maja 04, 2011 5:23 pm przez dandan, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Początkujący
Rzeczywiście sprawdzałem ostatnio zbieżność i nic złego nie wypatrzyli, auto prowadzi się idealnie nieściąga a jednak w prawo inaczej niż w lewo.
Mam już plan ja się za to zabrać (proszę o korektę i ew. uzupełnienie.)
- sprawdzić rzeczywisty promień skrętu w prawo i lewo i jeżli znacznie (np 30%) się różną to działać
- rozłaczyć układ kierowniczy tam gdzie trzeba i zrobić jednakowe długości drążków
- ustawić ramię zwrotnicy na środku skrajnych położeń (to nie takie łatwe, jak to w praktyce mierzyć)
- do tego położenia dostosować kierownicę do jazdy na wprost
- połączyć i wyregulować zbieżność
coś przeoczyłem ?
Mam już plan ja się za to zabrać (proszę o korektę i ew. uzupełnienie.)
- sprawdzić rzeczywisty promień skrętu w prawo i lewo i jeżli znacznie (np 30%) się różną to działać
- rozłaczyć układ kierowniczy tam gdzie trzeba i zrobić jednakowe długości drążków
- ustawić ramię zwrotnicy na środku skrajnych położeń (to nie takie łatwe, jak to w praktyce mierzyć)
- do tego położenia dostosować kierownicę do jazdy na wprost
- połączyć i wyregulować zbieżność
coś przeoczyłem ?
Re: Początkujący
Tak ale średnice zawracania nie zawsze są takie same ( fabryczne )
np. dla 126p
Średnica zawracania w prawo 10 m
Średnica zawracania w lewo 9,5 m

np. dla 126p
Średnica zawracania w prawo 10 m
Średnica zawracania w lewo 9,5 m

Re: Początkujący
Byc może czegoś nie doszukałem.
Miałem 126p z 1997 r. i z 1996r.,ale w żadnym różnic w średnicach/promieniach minimalnych. lewo-prawo nie zauważyłem.Ponieważ wszystkie papierzyska przekazałem przy sprzedaży,nie sprawdziłem.
W tej chwili zajrzałem w necie,z własnej już ciekawości:
http://www.pf126.ovh.org/danetech.htm
http://www.pf126.ovh.org/podstrony/danetechniczne/5.htm
i różnic nie widzę,ale może po prostu coś tam przegapiam.
Dla nivy min. średnica zawracania,to chyba 11m /lewo i prawo/.
Miałem 126p z 1997 r. i z 1996r.,ale w żadnym różnic w średnicach/promieniach minimalnych. lewo-prawo nie zauważyłem.Ponieważ wszystkie papierzyska przekazałem przy sprzedaży,nie sprawdziłem.
W tej chwili zajrzałem w necie,z własnej już ciekawości:
http://www.pf126.ovh.org/danetech.htm
http://www.pf126.ovh.org/podstrony/danetechniczne/5.htm
i różnic nie widzę,ale może po prostu coś tam przegapiam.
Dla nivy min. średnica zawracania,to chyba 11m /lewo i prawo/.
Ostatnio zmieniony śr maja 04, 2011 5:20 pm przez dandan, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Początkujący
Jak Ci nie przeszkadza /np nic nie ociera/,to możesz jezdzic dalej aż do jakiejś np wymiany końcówek.Jantah pisze:Rzeczywiście sprawdzałem ostatnio zbieżność i nic złego nie wypatrzyli, auto prowadzi się idealnie nieściąga a jednak w prawo inaczej niż w lewo.
Mam już plan ja się za to zabrać (proszę o korektę i ew. uzupełnienie.)
- sprawdzić rzeczywisty promień skrętu w prawo i lewo i jeżli znacznie (np 30%) się różną to działać
- rozłaczyć układ kierowniczy tam gdzie trzeba i zrobić jednakowe długości drążków
- ustawić ramię zwrotnicy na środku skrajnych położeń (to nie takie łatwe, jak to w praktyce mierzyć)
- do tego położenia dostosować kierownicę do jazdy na wprost
- połączyć i wyregulować zbieżność
coś przeoczyłem ?
Jak przeszkadza,to chcesz robic sam,czy w warsztacie?
Bo normalny warsztat powinien Ci zrobic to wszystko sam, w zwykłych pieniądzach.
Nienormalny będzie Ci wciskał,że to opcja dodatkowa a nie standard usługi,ale z takich rezygnuj na przyszłośc.
Re: Początkujący
dandan pisze:Byc może czegoś nie doszukałem.
Dla nivy min. średnica zawracania,to chyba 11m /lewo i prawo/.
Oj chiba więcej... mondeo (4,8m) mi łatwiej manewrować było niż nivą. A co do skrętu lewo prawo zazwyczaj jest różnica. W katalogach podawana jest minimalna, a mało kiedy piszą o tej drugiej.
Re: Początkujący
zawsze jest różnica , choć by dlatego że od lewej strony masz 2 sworznie i ramie zwrotnicy , a z prawej 4
suma luzów już wiele daje
suma luzów już wiele daje

Re: Początkujący
A jakby tak kilka prób i wyników w waszych Ładach, ciekawe jak sie to ma do teorii.
Z dokładnością do 1 m.,
wypowiem się za kilka dni. (oddałem swoją do konserwacji.)
Z dokładnością do 1 m.,
wypowiem się za kilka dni. (oddałem swoją do konserwacji.)
Re: Początkujący
Szary,te 11 m.gdzieś przeczytałem,pomimo kilkunasty lat jazdy nivami,żadnych min. średnic/promieni zawracania nie mierzyłem.Nie było potrzebne,bo wiem już,czy zawrócę na raz,czy nie.
W katalogach podają wartości minimalne,bo one określają zwrotność pojazdu.
Wartość maksymalna to będzie nieskończoność,czyli nigdy nie zawrócimy,czyli koła do jazdy na wprost.
(Teoretyzujemy tu o danych dla pojazdu,nie dla koła wewn/zewn..
Do tego zakładamy,że samochód prosty a nie banan,osie równoległe,koła śladują.
Gdyby każdy zmierzył w swojej nivce,czy odległości lp-lt i pp-pt są równe + porównanie przekątnych,lub po prostu zrobił pełną geometrię osi w warsztacie,mogłoby się okazać,że albo coś trzeba przestawić,albo już przestawianiem "nie da rady naciągnąć".Oczywiście chciałbym wierzyć,że macie wszystko ok. )
Przechodzimy do praktyki,Svenson trafnie stwierdził:
Taka rasa,jak z psami.
Tak na marginesie:niva jest wrażliwa na uderzenie przednim kołem.Oprócz ugięcia masywnego wahacza,belka przedniego zawieszenia potrafi też się odkształcić.Potem idzie nadwozie.
Patrząc na wahacz,wydaje się prosty,tylko koło troszkę jakby inaczej,do tyłu.
I już inaczej idzie w lewo,inaczej w prawo.
W katalogach podają wartości minimalne,bo one określają zwrotność pojazdu.
Wartość maksymalna to będzie nieskończoność,czyli nigdy nie zawrócimy,czyli koła do jazdy na wprost.
(Teoretyzujemy tu o danych dla pojazdu,nie dla koła wewn/zewn..
Do tego zakładamy,że samochód prosty a nie banan,osie równoległe,koła śladują.
Gdyby każdy zmierzył w swojej nivce,czy odległości lp-lt i pp-pt są równe + porównanie przekątnych,lub po prostu zrobił pełną geometrię osi w warsztacie,mogłoby się okazać,że albo coś trzeba przestawić,albo już przestawianiem "nie da rady naciągnąć".Oczywiście chciałbym wierzyć,że macie wszystko ok. )
Przechodzimy do praktyki,Svenson trafnie stwierdził:
Suma luzów,zgięty drążek kierowniczy,wygniłe gumy drążków prowadzących tylnego mostu powodują,że niva zaczyna żyć swoim życiem i jest "trudna do ułożenia".Svenson pisze:zawsze jest różnica , choć by dlatego że od lewej strony masz 2 sworznie i ramie zwrotnicy , a z prawej 4
suma luzów już wiele daje
Taka rasa,jak z psami.

Tak na marginesie:niva jest wrażliwa na uderzenie przednim kołem.Oprócz ugięcia masywnego wahacza,belka przedniego zawieszenia potrafi też się odkształcić.Potem idzie nadwozie.
Patrząc na wahacz,wydaje się prosty,tylko koło troszkę jakby inaczej,do tyłu.
I już inaczej idzie w lewo,inaczej w prawo.

- Sawa GR
- Posty: 2376
- Rejestracja: śr wrz 29, 2010 4:10 pm
- Lokalizacja: Łukasz - Czerwieńsk
- Kontaktowanie:
Re: Początkujący
Przy Dieslu skręca słabiej w prawo
Śruba haczy o kielich skrzyni biegów.

Śruba haczy o kielich skrzyni biegów.
Patrol Y60 2,8TD 1992 - Jest
Niva 1,9D 1990 - Była
Pathfinder 2,5TD automat 2008 - On road
Niva 1,9D 1990 - Była
Pathfinder 2,5TD automat 2008 - On road
Re: Początkujący
Od samego początku ujeżdżania diesla w nivce ,wyprodukowałem sobie własny środkowy drążek kierowniczy,bo coś mi nie pasowało.
Kilkaset tys.km. przepracowało,jest w miarę ok.
Kilkaset tys.km. przepracowało,jest w miarę ok.

Re: Początkujący
W prawo zawsze większy promień skrętu, bo kierowca po zewnętrznej 

Re: Początkujący
No dobrze.Jantah pisze:A jakby tak kilka prób i wyników w waszych Ładach, ciekawe jak sie to ma do teorii.
Z dokładnością do 1 m.,
wypowiem się za kilka dni. (oddałem swoją do konserwacji.)
Nje podejrzewałem siebie o to.

Przy okazji sobotniego gmerania tu i tam,wymiany kół,pojechałem na jazdę próbną i jako,że wszystko grało,pomyślałem sobie: zmierzę te średnice.
Nawet sam byłem ciekawy,co mi wyjdzie.
Wjechałem na równe,ziemiste,zrobiłem skręt na maxa w prawo,potem w lewo.Nawet 2 obroty samochodem w tą samą stronę,żeby sprawdzic,czy drugi raz pojedzie po swoim pierwszym śladzie.
I w lewo i w prawo niva pojechała po swoich pierwszych śladach.
Pomiar średnic:
-w prawo 11m.

-w lewo 11m.

Mierzone taśmą z dokładnością do 10 cm.,od środka śladu do środka śladu.
Zawracając,robimy kołami 4 ślady.Mierzyłem te zewnętrzne, najobszerniejsze.
Skręt w prawo-ślad lp koła,skręt w lewo-ślad pp koła.
W zawieszeniach i ukł.kierowniczym żadnych luzów, dzisiaj sprawdzane.
Tak więc nivuszka staruszka potwierdziła w praktyce moje wcześniejsze teoretyczne wywody.

Re: Początkujący
po dokładnym umiejscowieniu silniczka drążek środkowy made in garage jest wymaganydandan pisze:Od samego początku ujeżdżania diesla w nivce ,wyprodukowałem sobie własny środkowy drążek kierowniczy,bo coś mi nie pasowało.
Kilkaset tys.km. przepracowało,jest w miarę ok.

Re: Początkujący
praktyka pokazała jeszcze coś;
w prawo 2,5 obrotu kierownicy
w lewo 1,5 obrotu
i chyba cza zacząć od początku, cała regulacja;
- rozłączyć cały układ
- zwrotnice ustawić na zero (połowa skrajnych położeń)
- kierownica do jazdy na wprost
- regulacja długości drążków
"i co jeszcze możemy dla Pani zrobić
?"
w prawo 2,5 obrotu kierownicy
w lewo 1,5 obrotu
i chyba cza zacząć od początku, cała regulacja;
- rozłączyć cały układ
- zwrotnice ustawić na zero (połowa skrajnych położeń)
- kierownica do jazdy na wprost
- regulacja długości drążków
"i co jeszcze możemy dla Pani zrobić

Re: Początkujący
No to w sprawie skrętu; jest diagnoza teraz tylko leczenie,
ale najtrudniejsze wydaje się zdjęcie ramienia z przekładni, zna Ktoś dobry patent ?
I jeszcze powrót do CE
Po wcześniejszych kłopotach (pływały obroty, lampka świeciła -ale się uspokoiło)
stan na chwilę obecną: obrotz stabilne, lampka świeci sporadycznie na obrotach gaśnie ale
odnoszę wrażenie że auto pracuje jakby cały czas na ssaniu, (znacząco więcej pali, czarna rura,)
za co się zabrać ? jak to pozbierać do kupy, jakim patentem to zdiagnoizować
ale najtrudniejsze wydaje się zdjęcie ramienia z przekładni, zna Ktoś dobry patent ?
I jeszcze powrót do CE
Po wcześniejszych kłopotach (pływały obroty, lampka świeciła -ale się uspokoiło)
stan na chwilę obecną: obrotz stabilne, lampka świeci sporadycznie na obrotach gaśnie ale
odnoszę wrażenie że auto pracuje jakby cały czas na ssaniu, (znacząco więcej pali, czarna rura,)
za co się zabrać ? jak to pozbierać do kupy, jakim patentem to zdiagnoizować
Re: Początkujący
najlepiej zastosować ściągaczJantah pisze:... zdjęcie ramienia z przekładni, zna Ktoś dobry patent ...

Re: Początkujący
A teraz do większości niedowiarków w tiochnikę zastosowaną w nivie;
CE - pisąłem że miałem drobne kłopoty, i już po,
jeśli lampka coś sygnalizuje tzn mówi prawdę; trzeba drążyć
duże zyżycie i czarny dym miał prostą przyczynę ;
oberwana końcóeka wężyka do czujnika powodowała zwiększoną ilość powietrza, komputer podjął decyzję wzbogacić mieszankę ot co, wymieniłem przewód i wszystko wróciło do normy, obroty i spalanie też, poniżej 10 na równym
CE - pisąłem że miałem drobne kłopoty, i już po,
jeśli lampka coś sygnalizuje tzn mówi prawdę; trzeba drążyć
duże zyżycie i czarny dym miał prostą przyczynę ;
oberwana końcóeka wężyka do czujnika powodowała zwiększoną ilość powietrza, komputer podjął decyzję wzbogacić mieszankę ot co, wymieniłem przewód i wszystko wróciło do normy, obroty i spalanie też, poniżej 10 na równym
Re: Początkujący
Panowie
Zima ustapiła, łada trzyma się ekstra, nic nie dolega tylko ja ....
dostałem parę razy tylna klapą w plecy i się ... zdenerwowałem
szukam barddzo dobryn sprężyn gazowych do 1,7 (długa klapa, wcale nie musza byc tanie)
Prosze o podpowiedź, z góry dziękuję
Zima ustapiła, łada trzyma się ekstra, nic nie dolega tylko ja ....
dostałem parę razy tylna klapą w plecy i się ... zdenerwowałem
szukam barddzo dobryn sprężyn gazowych do 1,7 (długa klapa, wcale nie musza byc tanie)
Prosze o podpowiedź, z góry dziękuję
- PIOTRek NIVA
-
- Posty: 185
- Rejestracja: ndz mar 28, 2010 4:33 pm
- Lokalizacja: sosnowiec / UK
Re: Początkujący
Jantah pisze:Panowie
Zima ustapiła, łada trzyma się ekstra, nic nie dolega tylko ja ....
dostałem parę razy tylna klapą w plecy i się ... zdenerwowałem
szukam barddzo dobryn sprężyn gazowych do 1,7 (długa klapa, wcale nie musza byc tanie)
Prosze o podpowiedź, z góry dziękuję
@bartek bp miał chyba z golfa nie pamiętam którego osobiście testowałem z Pandy II pasują i dobrze dźwigają krótką klapę sprawdż może z długą też dadzą radę
Niva 1,6 '82
GV 1600 '03
MB W210 '01
to już historia
C4 Picasso '07
jeździ
Transit '02
dla chleba
GV 1600 '03
MB W210 '01
to już historia
C4 Picasso '07
jeździ
Transit '02
dla chleba
Re: Początkujący
Dandan ma racje w swoim komentarzu.Nie należy regulować zbieżności przy jednym kole.W mojej 1.7Mpi promień skrętu w lewo lub w prawo jest identyczny.Jednak inna sprawa mnie dziwi,a dodam że nic nie było w układzie kierowniczym od nowości ruszane,mianowicie długie końcówki drążków mam przy kołach,a krótkie są wewnątrz.To jest prawidłowo? 

- Sawa GR
- Posty: 2376
- Rejestracja: śr wrz 29, 2010 4:10 pm
- Lokalizacja: Łukasz - Czerwieńsk
- Kontaktowanie:
Re: Początkujący
Też miałem od zdaje się golfa, jak ktoś obcy podnosił klapę to przeważnie wyrywało mu ja z ręki nie był przygotowany na taki uciąg
Niestety nie powiem dokładnie jaką miałem bo nivki już nie mam...

Patrol Y60 2,8TD 1992 - Jest
Niva 1,9D 1990 - Była
Pathfinder 2,5TD automat 2008 - On road
Niva 1,9D 1990 - Była
Pathfinder 2,5TD automat 2008 - On road
Re: Początkujący
A te oryginalne dostępne na rynku, nikt ich nie poleca ?
szukać zamienników czy iść na łatwiznę.
I z innej beczki.
Jest jakiś pasjonat (umiarkowany) w linii Kraków-Tarnów-Rzeszów do pogwarki i wspólnego wypadu
szukać zamienników czy iść na łatwiznę.
I z innej beczki.
Jest jakiś pasjonat (umiarkowany) w linii Kraków-Tarnów-Rzeszów do pogwarki i wspólnego wypadu
- kb-autostyle
-
- Posty: 1313
- Rejestracja: wt wrz 15, 2009 10:20 am
- Lokalizacja: Moskwa
- Kontaktowanie:
Re: Początkujący
Oryginalne kiedyś załatwiałem koleżce do łady 2111.Jantah pisze:A te oryginalne dostępne na rynku, nikt ich nie poleca ?
szukać zamienników czy iść na łatwiznę.
Super działają już 4 lata. Myślę tez, że zamienniki nie będą złe.... czyli brać to, co łatwiej dostępne.
Jeżdżę na felgach kutych SLIK i dziur się nie boję. Offroadu też nie. Polecam.
Re: Początkujący
Mam ppytania związane z holowaniem:
- ile przepisowo można ciągnąć za Ładą (hak oryginalny z atestem) przyczepa bez i z hamulcem
- ile jej można "dołożyć" ale tak w granicach rozsądku bez obawy o jednorazowość przejazdu
- na jakie ciężary można się porwać przy holowaniu
mowa o umiarkowanym transporcie po w miaę równym bez ekstremów.
- ile przepisowo można ciągnąć za Ładą (hak oryginalny z atestem) przyczepa bez i z hamulcem
- ile jej można "dołożyć" ale tak w granicach rozsądku bez obawy o jednorazowość przejazdu
- na jakie ciężary można się porwać przy holowaniu
mowa o umiarkowanym transporcie po w miaę równym bez ekstremów.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość