Blokada w niwie?

wszystko o niwce

Moderator: Albert_N

Crazy
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: czw cze 29, 2006 5:34 pm
Lokalizacja: Tarnów

Blokada w niwie?

Post autor: Crazy » sob lip 01, 2006 8:10 am

Moze jest to szczyt lamerstwa off-roadowego ale zadam to pytanie: w jakiej sytuacji blokada w niwie moze pomoc? Mnie nie udalo sie tego wyczaic, w blocie zagrzebalem sie jeszcze glebiej w zaspie nic w rowie nic. Z gory dziekuje za wyrozumialosc. :D

Awatar użytkownika
kugel2
Posty: 431
Rejestracja: sob mar 04, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: podkarpacie

Post autor: kugel2 » sob lip 01, 2006 11:59 am

Crazy Niva ma jak chyba wiesz tylko blokade centralnego mechanizmu różnicowego. Zblokowanie powoduje, że przedni i tylny wał napedowy obracają się z tą samom szybkością i siłą a reszta należy do mostów, które niestety nie mają blokad i np. w błocie kręcą kolami które są najmniej obciążone. :)3 Niewiem jak długo już jeździsz Nivką, ale trening czyni mistrza. Każdy teren jest inny i trudno doradzić jak pokonywać dane błoto, rów, podjazd czy cuś takiego gdy się go nie widzi. :o
kugel NIVKA 2,1 TD

Crazy
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 15
Rejestracja: czw cze 29, 2006 5:34 pm
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: Crazy » sob lip 01, 2006 12:14 pm

Tiaaa jak wisialem w rowie to zauwazylem ze z blokada krecily sie kola w rownym tempie na krzyz i te ktore nie mialy styku z podlozem, a na blotnistych podjazdach efekt byl taki ze sie zagrzebywala. Poprostu nie moge zrozumiec ISTOTY tej blokady, co takie spiecie moze pomoc i kiedy? (spiecie 2 kol tylnego mostu- to jest oczywisteale rozwiazanie w niwie...)

Awatar użytkownika
Kuszman
Posty: 1824
Rejestracja: pn lip 22, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuszman » sob lip 01, 2006 12:44 pm

blokada wyłączona- 1 koło w górze i stoisz.
blokada włączona- 2 koła w górze i stoisz.
proste.

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Post autor: LR_Olek » sob lip 01, 2006 12:48 pm

Crazy pisze:Tiaaa jak wisialem w rowie to zauwazylem ze z blokada krecily sie kola w rownym tempie na krzyz i te ktore nie mialy styku z podlozem, a na blotnistych podjazdach efekt byl taki ze sie zagrzebywala. Poprostu nie moge zrozumiec ISTOTY tej blokady, co takie spiecie moze pomoc i kiedy? (spiecie 2 kol tylnego mostu- to jest oczywisteale rozwiazanie w niwie...)
jak nie zapniesz blokady,to w ekstremalnym przypadku jedno kolo masz napedzane w calym aucie,a jak zapniesz,to masz dwa kola napedzane po jednym na osi...

Awatar użytkownika
BROWAR_PL
Posty: 390
Rejestracja: czw mar 09, 2006 9:41 am
Lokalizacja: Spytkowice

Post autor: BROWAR_PL » sob lip 01, 2006 6:49 pm

Crazy parę pytań:

1. Ile masz tą nivke?? Jeżeli jesteś szczęśliwym (nowym) posiadaczem to na początek znajdź sobie kogoś, kto będzie miał te same zainteresowania, co ty i najlepiej terenowe auto aczkolwiek niekoniecznie (czytaj tania siła robocza)

2. Jeżeli jesteś nowym posiadaczem nivki to nie pakuj się odrazu w błoto po szyje, proponuje stopniowe zwiększanie trudności i powolne wyczuwanie ile nivka może (a może wiele)

3. Jeżeli chcesz się już pakować w błoto po szyje to polecam załatwienie stosownego osprzętu: hi-lift, liny, opony, trapy, wyciągarka, łopata (ta ostatnia rzecz najmniej się przydaje w terenie)

4. Praktyka czyni mistrza, a jeśli praktykuje się przy pomocy dwóch aut i specjalnego łącznika zwanego liną, to można naprawdę nieźle się bawić

5. Jeżeli chodzi o blokadę w nivce, to sprawa się ma tak: nivka ma pernamentny (stały) napęd na cztery koła, rozwiązanie na tyle praktyczne, co skomplikowane, np. uaz ma napęd na cztery koła, ale na twardej nawierzchni nie włancza się przodu, dlaczego? Ponieważ na zakrętach występują różnice w prędkości obrotowej mostów z przodu i z tyłu, uaz niema dyferencjału między osiami, dlatego w praktyce na asfalcie jeździ się tylko na tylnim moście, niva ma dyfer między osiami, dlatego nie odłancza się przedniej osi, ale jeździ się nonstop z napędem na obydwie osi. Ale jest minus dyferencjału, tzn. w jego naturze leży to, że przekazuje napęd tam, gdzie jest najmniejszy opór (w praktyce tam, gdzie koła najbardziej się ślizgają), dlatego, żeby w terenie mieć napęd na obydwie osi, w nivce jest między osiowa blokada dyferencjału. Właśnie, międzyosiowa, to znaczy, że po jej włączeniu, napęd jest przenoszony z jednakową siłą miedzy obydwa mosty, niezależnie czy któraś z osi się bardziej ślizga, ale nie oznacza to, że będą pracowały 4 koła naraz, ponieważ w mostach z tyłu i przodu są niezależne mechanizmy różnicowe, działające na tej samej zasadzie, co między osiowy mechanizm, tyle, że między kołami na osi, tyle, że nie mają one blokady, więc w praktyce ciągną w błocie tylko po jednym kole na osi.

Kurde encyklopedia 8)

adam242
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 37
Rejestracja: sob gru 10, 2005 7:50 pm
Lokalizacja: Gdynia
Kontaktowanie:

Post autor: adam242 » sob lip 01, 2006 8:43 pm

Czy mógłby ktoś jeszcze wyjaśnić w jakich sytuacjach warto stosować blokadę ? Trochę już jeżdzę nivką ale blokada jakoś nigy mi jeszcze nie pomogła. Jak ją raz zapiąłem zimą na lekko oblodzonej drodze to omal drzewa nie zaliczyłem - autem ciężko było manewrować.
Innym razem ugrzązłem w błotku. Nie było zbyt głębokie , ale droga była pod górę. Blokada też g. dała bo i tak nie podjechałem.
Napiszcie parę słów , kiedy ten patent może w praktyce się przydać !

Awatar użytkownika
Kuszman
Posty: 1824
Rejestracja: pn lip 22, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuszman » sob lip 01, 2006 8:48 pm

:)21
blokade załączamy zazwyczaj ZANIM wtopimy.
A swoją drogą to warto ją załączać np przy stromszych podjazdach.
Generalnie na nieutwardzonych drogach mozna spokojnie jeździc z zapiętą.

Awatar użytkownika
BROWAR_PL
Posty: 390
Rejestracja: czw mar 09, 2006 9:41 am
Lokalizacja: Spytkowice

Post autor: BROWAR_PL » sob lip 01, 2006 8:55 pm

Jak sie zakopales niwką to już ci nic nie pomoże, trzabyło zapiąć blokade i wziasc góre z rospędu, a w zimie nie załanczaj blokady bo bedzie z zakrętu wyrzucało, jak już zauwarzyłeś

Awatar użytkownika
kugel2
Posty: 431
Rejestracja: sob mar 04, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: podkarpacie

Post autor: kugel2 » sob lip 01, 2006 9:36 pm

adam242 Dodam taki niby drobiazg. Mianowicie bardzo często przednie koła są bardziej zjechane od tylnych. Jest to po pare centymetrów na obwodzie koła i w momencie zblokowania centralnego mechanizmu któreś z kół muśi śliznąć te 2- 3 a może i więcej centymetrów. Między innymi dlatego na twardym śniegu czy lodzie możesz sobie zrobić kuku. Poto jest w nivce stały napęd na cztery aby łatwiej pokonać takie drogi, a w terenie te centymetry nie mają znaczenia.
kugel NIVKA 2,1 TD

adam242
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 37
Rejestracja: sob gru 10, 2005 7:50 pm
Lokalizacja: Gdynia
Kontaktowanie:

Post autor: adam242 » sob lip 01, 2006 10:20 pm

cenna informacja - dzięki !

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Post autor: LR_Olek » sob lip 01, 2006 10:20 pm

BROWAR_PL pisze:a w zimie nie załanczaj blokady bo bedzie z zakrętu wyrzucało, jak już zauwarzyłeś
dziwne... :o a ja w zimie na snieznych drogach i lodzie zapylam tylko z difflockiem wlaczonym

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » ndz lip 02, 2006 10:01 am

no własnie dobrze to ujales ... "dziwne"
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Post autor: LR_Olek » ndz lip 02, 2006 10:05 am

Bart03 pisze:no własnie dobrze to ujales ... "dziwne"
Dziwne to sa teorie ,ze blokada jest do niczego.
Jadac bez blokady, masz napedzane jedno kolo i nigdy nie przewidzisz ,ktore.
A jadac na blokadzie masz napedzane zawsze dwa i latwiej jest przewidziec co auto zrobi.

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » ndz lip 02, 2006 10:19 am

ja zima potrafilem niwa operowac tak blokada ze zakrety bez blokady robilem tak ze przycinalem lekko recznym potem but i ladnie tyl mi nadrabial a potem jak wychodzisz z zakretu zapinasz blokade i dajesz tube. Tym sposobem robisz wszystkie 4 napedowce z klasycznie dolaczanym przodem. Jedynie kumpel mnie robile sprzeglem Haldex :evil: i bylem wsciekly ze mnie CR-v robi :cry:

W zimie centralna roznicowka jest :)2 - trzeba tylko wiedziec do czego sluzy i jak ja obslugiwac :)21
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Post autor: LR_Olek » ndz lip 02, 2006 10:22 am

Bart03 pisze:ja zima potrafilem niwa operowac tak blokada ze zakrety bez blokady robilem tak ze przycinalem lekko recznym potem but i ladnie tyl mi nadrabial a potem jak wychodzisz z zakretu zapinasz blokade i dajesz tube. Tym sposobem robisz wszystkie 4 napedowce z klasycznie dolaczanym przodem. Jedynie kumpel mnie robile sprzeglem Haldex :evil: i bylem wsciekly ze mnie CR-v robi :cry:

W zimie centralna roznicowka jest :)2 - trzeba tylko wiedziec do czego sluzy i jak ja obslugiwac :)21
a wiesz cos sie dzieje jak zaciagniesz w landroverze reczny podczas jazdy...?

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » ndz lip 02, 2006 10:32 am

nie wiem - nigdy nie mialem LR - a co reczny jest na wale , czy jako dadatkowy pedal ??
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Post autor: LR_Olek » ndz lip 02, 2006 10:38 am

Bart03 pisze:nie wiem - nigdy nie mialem LR - a co reczny jest na wale , czy jako dadatkowy pedal ??
na wale

Awatar użytkownika
Madman
 
 
Posty: 121
Rejestracja: ndz gru 04, 2005 4:43 pm
Lokalizacja: Spytkowice

Post autor: Madman » ndz lip 02, 2006 10:46 am

Ogólnie rzecz biorąc napęd zblokowany na 4 koła w zimie jest dobry tylko na oblodzonych drogach szczególnie z koleinami trzeba uwazac żeby nie postawiło bokiem. Jak sie nie ma zimówek tylko eMTeki
Niva '82 1.6 2004-2007
Hilux '07 2.5D4D 2010-

Awatar użytkownika
kugel2
Posty: 431
Rejestracja: sob mar 04, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: podkarpacie

Post autor: kugel2 » ndz lip 02, 2006 11:09 am

LR_Olek Niezgodze się żę napędzne jest tylko jedno koło. Poto jest mechanizm różnicowy aby rozkładał siły. Także centralny mechanizm rozkłada na dwa mosty. Tylko w przypadku zerwania przyczepności jednego z kół mechanizm róznicowy idzie na łatwizne i kręci kołem o mniejszych oporach. Dlatego wymyślili blokade mostu.
kugel NIVKA 2,1 TD

Awatar użytkownika
petercapri
Posty: 629
Rejestracja: wt wrz 28, 2004 7:37 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: petercapri » ndz lip 02, 2006 12:47 pm

LR Olek ma racje, dyfry w Niwie nie maja zadnej szpery i jezeli jedno kolo zawisnie w powietrzu to bez blokady nie pojedziesz ;-)

Awatar użytkownika
kugel2
Posty: 431
Rejestracja: sob mar 04, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: podkarpacie

Post autor: kugel2 » ndz lip 02, 2006 2:59 pm

petercapri Oczywiście ,że tak. Pisałem o tym, że mechanizm różnicowy napędza obydwa koła z tą samą siłą w czasie stałej przyczepności kół. Gdy jedno z nich np. zawiśnie to mechanizm przenosi siłe na to które lżej obracać i oczywiście stoimy i dopiero wtęczas napędza jedno koło.
kugel NIVKA 2,1 TD

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Post autor: LR_Olek » ndz lip 02, 2006 10:40 pm

kugel2 pisze:LR_Olek Niezgodze się żę napędzne jest tylko jedno koło. Poto jest mechanizm różnicowy aby rozkładał siły. Także centralny mechanizm rozkłada na dwa mosty. Tylko w przypadku zerwania przyczepności jednego z kół mechanizm róznicowy idzie na łatwizne i kręci kołem o mniejszych oporach. Dlatego wymyślili blokade mostu.
Jakiego mostu? :o Przeciez ja pisze o centranlej blokadzie...
Wyobraz sobie.
Masz teoretycznie napedzane 4 kola,jak nie masz zapietej centralnej blokady,to w przypadku gdy uniesiesz jedno kolo,to nie pojedziesz,bo caly moment napedowy bedzie przekazywany do tego kola. Pozostale trzy beda mialy kontakt z podlozem. Gdy wtedy zapniesz blokade centralna to naped dostanie jeszcze jedno kolo drugiej osi i ruszysz.

Awatar użytkownika
Sniper
Posty: 2028
Rejestracja: ndz sie 08, 2004 8:11 pm
Lokalizacja: Posen Parkwirtschaft Solatsch
Kontaktowanie:

Post autor: Sniper » pn lip 03, 2006 10:43 am

Jest jeszcze jedno dobre zastosowanie blokady, a mianowicie w momencie straty przegubu napędowego - jej zablokowanie może komuś uratować życie :)
Ręce precz od GENERAŁA!...
Obrazek

Awatar użytkownika
kugel2
Posty: 431
Rejestracja: sob mar 04, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: podkarpacie

Post autor: kugel2 » pn lip 03, 2006 12:52 pm

LR_Olek Wiemy oczywiście o co chodzi. Tylko poprostu źle zinterpretowaliźmy swoje wypowiedzi. :D :)2 pozdrawiam
kugel NIVKA 2,1 TD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Łada Niva”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości