Akumulatory - regeneracja i obsługa

wszystko o niwce

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » ndz cze 14, 2009 9:40 am

Akumulatory - regeneracja i obsługa

W związku z dużym zainteresowaniem temetem o akumulatorach chętnie podzielę się z forumowiczami swoją wiedzą :wink:


na początek temat już poruszony: ładowanie rozładowanego akumulatora
rozróżniamy kilka typów ładowań:
- zwykłe ładowanie
stałym natężeniem prądu nie większym niż 1/10 pojemności akumulatora
np. dla aku. 50Ah - 5A
całkowicie wyładowany : 12-13h
-ładowanie dwustopniowe:
I ładujemy akumulator jak dla ładowania zwykłego (prądem 1/10 pojemności), aż do gazowania elektrolitu (ok. 2,4V
na ogniwo czyli dla aku. 12V - ok 14,4V) ok 9-10h
II prąd zmniejszamy o połowę (1/20 pojemności) i ładujemy jeszcze przez 4-5h
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » ndz cze 14, 2009 9:50 am

- ładowanie wyrównawcze
chodzi o to aby wyrównać stan naładowania wszystkich ogniw akumulatora
ładujemy go prądem równym 1/20 pojemności aż do jego przeładowania
(tu aby określić "przeładowanie" bardzo pomocny będzie areometr)
- ładowanie przyśpieszone "awaryjne"
można ładować akumulator prądem wynoszącym aż 70% jego pojemności do czasu gazowania
następnie prądem 1/10 pojemności
jest to zabieg bardzo "niezdrowy" dla ogniw ale w przypadkach awaryjnych potrafi zdziałać cuda :)21
w ciągu 2 kwadransów możemy naładować akumulator do 70% !!
jedynym problemem może okazać się brak odpowiedniego prostownika.
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » ndz cze 14, 2009 9:54 am

bardzo ważna uwaga :
nie zaleca się ładować akumulatora (obojętnie jaki sposób wybierzemy) prądem większym niż 1/10 jego pojemności po wystąpieniu gazowania elektrolitu !!
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » ndz cze 14, 2009 10:09 am

-ładowanie odsiarczające

Akumulator zbyt głęboko wyładowany i pozostawiony w takim stanie na jakiś czas oraz akumulator "leciwy" i ze zbyt małą ilością elektrolitu ("przesuszony") ulega zasiarczeniu;
zasiarczeniu może też ulec akumulator z elektrolitem o zbyt dużej gęstości (to ważne jeżeli sami przyrządzamy elektrolit) !!

w przypadku minimalnego zasiarczenia wystarczy:
ładować go z przerwami od 1 do 2 godzin po każdych 12 gdzinach ładowania prądem o stałym natężeniu 2 do 5 % pojemności;
liczbę ładowań ustalamy według obserwacji i efektów (potrzeba min 2-3 cykli).
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » ndz cze 14, 2009 10:16 am

-ładowanie odsiarczające (dużo bardziej skuteczne)

Dużo bardziej efektywne jest ładowanie odsiarczające połączone z wymianą elektrolitu na wodę destylowaną (demineralizowaną), parokrotnym wylewaniu zakwaszonej podczas ładowania wody i ostatecznym napełnieniu akumulatora elektrolitem (rozcieńczony kwas siarkowy o gęstości 1,28 g/cm^3);
gotowy elektrolit możemy kupić za kilka złotych w sklepie z akumulatorami :)13
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » ndz cze 14, 2009 10:18 am

Jeżeli taki wątek jest przydatny proszę pisać, pytać i dzielić się wszelkimi uwagami
Pozdrawiam wszystkich forumowiczów !! :)
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: Bart03 » ndz cze 14, 2009 11:04 pm

:o
jeszcze takiego na forum nie widzialem zeby za jednym razem 6 postow strzelil na jednym wydechu

tak sie gwiazdek nie dorobisz :)21
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
ap4x4
 
 
Posty: 1258
Rejestracja: śr mar 02, 2005 3:54 pm
Lokalizacja: Legionowo

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: ap4x4 » pn cze 15, 2009 9:15 am

Bart03 pisze: 6 postow strzelil na jednym wydechu
Masz rację, można było w jednym poście.
Ale przynajmniej merytorycznie pisze na temat o tych różnych metodach ładowania aku.
Może i trochę wolniej ale zawsze do celu.
SUPER Y61 3.0 DIT SUPER

Awatar użytkownika
NUKEM
 
 
Posty: 225
Rejestracja: śr lut 13, 2008 10:11 am
Lokalizacja: Łowicz

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: NUKEM » pn cze 15, 2009 10:00 am

może i kilka postów jeden pod drugim ale w oczy nie razi, a i czyta się dobrze :)
Była Niva
Była Vitara
Jest Galloper !

Awatar użytkownika
Marek D.
 
 
Posty: 6613
Rejestracja: czw mar 17, 2005 12:31 pm
Lokalizacja: Coś koło Piątka ale bliżej Soboty

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: Marek D. » pn cze 15, 2009 10:18 am

:roll: merytoryczny wątek w dziale niwy :wink: :)21
ładnie posklejać i do FAQ elektryki go - niech błyszczy:wink:
Niva 2,1TD koniec pieszczot
Monterey 3,1TD
www.podlasie4x4.pl

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: Bart03 » pn cze 15, 2009 10:20 am

to chociaz to mogl dac w dziale elektryka - przynajmniej wszyscy zainteresowani by sobie poczytali :wink:

i zeby nie bylo ze jestem upierdliwy - porzadek musi byc i basta :)21
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
Marek D.
 
 
Posty: 6613
Rejestracja: czw mar 17, 2005 12:31 pm
Lokalizacja: Coś koło Piątka ale bliżej Soboty

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: Marek D. » pn cze 15, 2009 10:29 am

Bart03 pisze:...

i zeby nie bylo ze jestem upierdliwy - porzadek musi byc i basta :)21
taaaa :)21 porządek w nivie mówisz :roll: :)21 Chyba się jeszcze taki mod nienarodził :wink: :)21
Niva 2,1TD koniec pieszczot
Monterey 3,1TD
www.podlasie4x4.pl

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » pn cze 15, 2009 10:31 am

To się porobiło :oops:
Nie chciałem nikogo zdenerwować, a do działu "elektryka" nie wrzuciłem bo dobrze forum poza Ładą nie przeglądałem;
Mój błąd, :)15
napisałem co wiem bo z zawodu elektryk-elektronik jestem :-? po prostu chciałem dodać coś od siebie,
a na żadnych gwiazdkach mi nie zależy myślałem że pomogę.
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: Bart03 » pn cze 15, 2009 10:35 am

nie pekaj - nikt tu sie na ciebie nie zdenerwowal :wink:
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
Sniper
Posty: 2028
Rejestracja: ndz sie 08, 2004 8:11 pm
Lokalizacja: Posen Parkwirtschaft Solatsch
Kontaktowanie:

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: Sniper » pn cze 15, 2009 10:38 am

I w ogóle nigdy przed nikim się nie tłumacz z tego co piszesz lub robisz 8)

Szczególnie na tym forum :)21
Ręce precz od GENERAŁA!...
Obrazek

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » pn cze 15, 2009 10:44 am

Jeżeli kogoś by interesowało to dysponuję masą schematów, rysunków i opisów dot. eksploatacji ogniw samochodowych (pracowałem w tej branży).
Jeśli ktoś by chciał wykonać samodzielnie przyzwoity prostownik o płynnej regulacji napięcia i prądu ładowania;
ja z powodzeniem swój wykorzystuje jako stabilizowany zasilacz regulowany dużej mocy :)
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
Sniper
Posty: 2028
Rejestracja: ndz sie 08, 2004 8:11 pm
Lokalizacja: Posen Parkwirtschaft Solatsch
Kontaktowanie:

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: Sniper » pn cze 15, 2009 10:47 am

A może znasz taki gotowy model prostownika? jakiś w miarę trwały ale nie kosmicznie drogi i żeby zawierał te wszystkie przydatne regulacje?
Ręce precz od GENERAŁA!...
Obrazek

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » pn cze 15, 2009 10:50 am

Bez problemu :D
Jedyne co będzie "najcenniejsze" to transformator, od jego parametrów będzie zależeć moc prostownika i zakres regulacji napięcia :)
reszta nie licząc wskaźników i obudowy to kwestia ok 20-40 zł

komercyjne wersje nie są w stanie np. odsiarczyć akumulatora lub wyrównać napięcia na wszystkich celach

na dziś wieczór przyszykuje schematy (wszystko mam niestety w wersji papierowej) i wkleję na forum
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
Marek D.
 
 
Posty: 6613
Rejestracja: czw mar 17, 2005 12:31 pm
Lokalizacja: Coś koło Piątka ale bliżej Soboty

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: Marek D. » pn cze 15, 2009 10:57 am

I widzisz Bart coś narobił :wink:
po forum trole stadami jak, nie przymierzając, wszy po kołnierzu chodzą, a Ty cekpetap3-a zdołowałeś :wink: :)21 - normalnie chłopak gotów się pochlastać, czy cuś :)17

Eee nie, widzę , że jednak będzie tu z niego pociecha :wink:
cekpetap3 - twój prostowniczek nada się do reanimacji akumulatorów 12V 172 Ah. Dostają po uszach przez trzy tygodnie w roku, resztę stoją naładowane w ciemnej piwnicy :wink: - po trzech latach ich pojemność jest praktycznie żadna :)16 ewentualnie jak je zabezpieczać i przechowywać ??
Niva 2,1TD koniec pieszczot
Monterey 3,1TD
www.podlasie4x4.pl

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » pn cze 15, 2009 11:08 am

Właściwie to można naładować akumulator każdym prostownikiem tylko czas ładowania dużego akumulatora może się znacznie wydłużyć;
Akumulator nie eksploatowany przez dłuższy czas trzeba co 3-4 miesiące doładowywać (jest to naturalne zjawisko samorozładowywania się ogniwa chemicznego :wink: ) trzeba pilnować elektrolitu - zawsze musi pokrywać górne części płyt;
Ja z powodzeniem przechowywałem tak nowy akumulator 3 lata zanim stary mi nie padł i wtedy wymieniłem :lol:
A to że jest przechowywany w piwnicy to bardzo dobrze, im chłodniej tym lepiej!
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
wojtii
Posty: 324
Rejestracja: wt gru 23, 2008 10:08 pm
Lokalizacja: wrocław-wiocha:}

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: wojtii » pn cze 15, 2009 11:59 am

Marek D. pisze:I widzisz Bart coś narobił :wink:
po forum trole stadami jak, nie przymierzając, wszy po kołnierzu chodzą, a Ty cekpetap3-a zdołowałeś :wink: :)21 - normalnie chłopak gotów się pochlastać, czy cuś :)17

Eee nie, widzę , że jednak będzie tu z niego pociecha :wink:
cekpetap3 - twój prostowniczek nada się do reanimacji akumulatorów 12V 172 Ah. Dostają po uszach przez trzy tygodnie w roku, resztę stoją naładowane w ciemnej piwnicy :wink: - po trzech latach ich pojemność jest praktycznie żadna :)16 ewentualnie jak je zabezpieczać i przechowywać ??
ja ten problem rozwiązałem inaczej , na te 3 tygodnie wyciągam akuśie z 2 innych pojazdów nie używanych w tym czasie :)21 :)21 do mojego sprzęta wystarczą 2x 100Ah :)21 , jeden z busa , a drugi z osobówki :)21 :)21 SW 400 odpala bez problemu :)2 :)21 :)21

Awatar użytkownika
Sniper
Posty: 2028
Rejestracja: ndz sie 08, 2004 8:11 pm
Lokalizacja: Posen Parkwirtschaft Solatsch
Kontaktowanie:

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: Sniper » pn cze 15, 2009 2:27 pm

cekpetap3 to co opisałeś można by dobrze i właściwie zastosować przy prostowniku z manualna regulacja... a problem w tym że większość ma autoregulację :roll: Więc ponawiam pytanie czy znasz jakiś markowy i niedrogi prostownik z ręczną regulacją ???????????? :)17
Ręce precz od GENERAŁA!...
Obrazek

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » pn cze 15, 2009 3:05 pm

Z tego co pamiętam na rynku są prostowniki z regulacją prądową są niedrogie ale trzeba uważać bo mają obudowy z tworzyw sztucznych (niektóre bardzo się grzeją)
np: http://allegro.pl/item653870451_prostow ... mocja.html
będą odpowiednie do większości typów ładowań ale dodatkowo polecam podłączyć multimetr cyfrowy do mierzenia napięcia ładowania (nie wszystkie są wyposażone)
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
cekpetap3
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: śr cze 10, 2009 3:46 pm
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: cekpetap3 » pn cze 15, 2009 4:03 pm

A tu przepis jak zrobić prostownik o takich parametrach jak ten na allegro za 100 zł :wink:

coś w stylu: Adam Słodowy:
Tutaj jest schemat reduktora (przy uzwojeniu pierwotnym transformatora)
http://www.fototube.pl/pictures/imgp0838jp.jpg
nasz "układ" podłączamy szeregowo względem transformatora

do budowy prostownika potrzebujemy zwykłego transformatora (nie toroidalnego!)
przykładowe foto nadających się typów transformatorów:
http://www.fototube.pl/pictures/trafa.jpg

mostek prostowniczy najlepiej kupić gotowy np. na 30A za ok 7zł, można też wykonać z diod dużej mocy (taki lepiej odprowadza ciepło)
tutaj foto mostka z diod dużej mocy:
http://www.fototube.pl/pictures/moestekjp.jpg

jako wskaźnik prądu ładowania można zastosować amperomierz magnetoelektryczny np. taki:
http://www.fototube.pl/pictures/magnetoejp.jpg

całość łącznie z obudową i amperomierzem nie powinna wyjść więcej jak 40 zł (jeżeli posiadamy transformator).
ЛАДА НИВА - автомобиль для каждого ... почти

Awatar użytkownika
kugel2
Posty: 431
Rejestracja: sob mar 04, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: podkarpacie

Re: Akumulatory - regeneracja i obsługa

Post autor: kugel2 » wt cze 16, 2009 10:25 am

cekpetap3 Po prostu musimy Cię "wydoić" z Twojej wiedzy :)21
kugel NIVKA 2,1 TD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Łada Niva”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości