Strona 1 z 2

NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pn cze 22, 2009 2:39 pm
autor: laso
Witam wszystkich kolegow Niviarzy :)11

Mam pytanie oczywiscie ;) troche juz walkowane gdzieniegdzie ;)

Wybieram sie ze swoja NIVA na dluższy czas do goracej andalusi oraz planuje pare wypadow do marRRoka ... Z tego co pamietam jest tam cholernie goraca ;) i mam obawy O goracy temperament nivy .
A konkretnie co mozna zrobic prewerencyjnie co by sie nie zagotowac juz po jednym km --- -zwlaszcza ze ruskie w instrukcji pisza ze do +45 C hehe przezyje tylko a z nimi nic niewiadomo ;)

1) jakie przerobki w ukladzie proponujecie ;) - na forum pare rozwiazan widzialem ale do polskich klimatow raczej

2) Ostal mi sie jeden wentylator na stanie w polsce daje rade , JAKIE WENTYLATORY mozna zastosowac ( z poltka podchodza ?) czy moze jakies mocniejsze proponujecie ,
i czy sensowne jest dokladanie jeszcze jednego bo gdzies przeczytalem na forum o takim rozwiazaniu
-- te oryginale do nivy jakies drogie mi sie wydaje u naszych dystrybutorow lokalnych pozatym ?/


NIVA 1,7i 2003
pozdrany i z gory thx za rady
Laso

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pn cze 22, 2009 3:13 pm
autor: tomaszpi
Jak na polskie warunki to jeden wystarczy(chyba że stoisz w korku )to faktycznie nie wyrabia.
Sam mam zamiar zamontować dodatkowe wentylatory mocowane z przodu tak jak mają niektóre osoby z naszego forum. Wentylatory załączane dodatkowym pstryczkiem. Oglądając zdjęcia wydaje mi się,że te będą pasowały:
http://www.allegro.pl/item661598260_chl ... iesel.html .
Ale najlepiej niech opowiedzą się osoby, które takowe mają.
Pozdrawiam serdecznie :lol: :lol:

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pn cze 22, 2009 3:40 pm
autor: laso
Tak dalej dumam czy przy temperaturach ok 40 C -50 w sloncu czy same wentylatory z pstryczkiem wystarcza ----- ??? jezdzilem tam i otworzenie okna przy 50 km/h jest porownywalne z przylozeniem sobie suszarki to twarzy dosyc blisko ( dlatego ponoc w taxach marokanskich nie uswiadczysz klameczki do otwierania okien ;)


zastanawiam sie nad tym patentem cyt "....wybebeszyc termostat i sprobowac otworzyc na stale duzy obieg. Maly obieg zdlawilem gumowym korkiem z mala diurka i ...oczywiscie pomoglo" - ale podobno w polskich waronkach nivka sie niedogrzewala 1/4 wskazan


a teraz to
cyt "
Zalozylem termostat na wylot. Nie stwarza to wiekszych problemow. Wylot jest podwojny, wiec trzeba jeden otwor zaslepic a w miejsce gdzie byl poprzednio termostat wstawic trojnik jako kolektor malego i duzego obiegu.
Po zrobieniu tego jest, ze tak powiem 'miod z boczkiem'. Silnik po przejechaniu 2-3 km osiaga temperature 90 stopni i pozniej trzyma ja dosc sztywno. No, czasami jak go bardzo pogonic podchodzi wyzej, nie dalej jednak niz do 3/4 skali co potwierdza tylko wnioski z dyskusji z tego forum na temat wielkosci chlodnicy - moglaby byc troche wieksza. "

no tylko czy na naprawde gorace warunki to cosik pomoze bo zimy w tym roku raczej ciezkiej niedoswiadcze ....

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pn cze 22, 2009 3:56 pm
autor: tomaszpi
laso pisze:Tak dalej dumam czy przy temperaturach ok 40 C -50 w sloncu czy same wentylatory z pstryczkiem wystarcza ----- ??
A wyobraź sobie taką sytuację w polsce w gorące upalne lato : jedziesz samochodem w korku temperatura powietrza blisko 35 - 40 stopni asfalt ma temperaturę zbliżoną bądź większą od powietrza. Poruszasz się z minimalną prędkością i jakoś nie wydaje mi się żeby coś się stało w takich warunkach z przegrzaniem silnika a jak zastosujesz dodatkowe wentylatory to tym bardziej nic nie powinno się stać

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pn cze 22, 2009 4:10 pm
autor: laso
Troszke wlasnie to mnie przeraza bo w terenie w upalne dni kto niedoswiadczyl klopotow ze wskazowka na czerwieni .... Ja mam po drodze gory w hiszpani andalusia 3500 m, no i w marokku masyw atlasu tam do 4000 m no i podjazdy po jakims pseudo szlaku dla kuz tego sie troszke obawiam ... ale moze poprostu dwa wentylatory zalaczone na stalke wyrobia ....

i dalej jednak mysle ze afrykanskie klimaty troche bardziej przerazajace niz lato w warszawie w korku ;)

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pn cze 22, 2009 4:18 pm
autor: Ivul
Dizla wsadź, wieksza sprawność, mniej sie grzeje.
a tak na szybko, to może odkamienianie, czyszczenie miedzy zeberkami, uszczelnienie chłodnicy, wymiana płynu na wode (woda ma wieksza pojemnosc cieplną ale zamarza w 0 C), druga mniejsza chłodnica/wymiar nagrzewnicy/ z wiatrakiem pod zapasem albo zamiast klaksonów.

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pn cze 22, 2009 4:27 pm
autor: laso
W zasadzie caly uklad byl"robiony" nowa nagrzewnica , termosstatic , bo jak w styczniu przy -14 wpakowalem sie do rzeki potem wybuch bo j.... wiatraki zamienily sie w lodowe sople i polecialo wszysto ;)
czyli co te wiatraki z poloneza sa mocniejsze i maja wieksza bo polska wydajnosc ??? woda dobry pomysl

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pn cze 22, 2009 4:50 pm
autor: Ivul
Moze jeszcze jakies dodatkowe-full-wypas-dziury w masce? Dodatkowy przepływ powietrza. no i dbac o pompe wody. a wiatraki pewnie dadzą rade, Puscic im wyzsze napięcie to sie beda szybciej kręcić, wiec i altek sprawny być winien.

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pn cze 22, 2009 7:32 pm
autor: bartekbp01
Ja proponowałbym chłodnice oleju zamontować w nivie mysle że temacik do przeskoczenia , chłodniejszy olej to chłodniejszy silnik, tak samo olej musi być dobry . na takie warunki proponowałbym pełny syntetyk (nawet jeśli by trzeba go było uzupełniać)
Co do płynu to są dostępne nawet w Polsce płyny na wysokie temperatury , oczywiście dodatkowy wentylator a po prawdzie to można by było odpiąć nagrzewnice i w jej króćce wpiąć inną nagrzewnice tylko pod silnikiem z dodatkowym wentylatorem

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: wt cze 23, 2009 6:25 am
autor: melanrz
w sytuacjach awaryjnych, gdy juz silnik naprawde ma ochote sie zagrzac zawsze wlaczam nawiew goracy do srodka. Nieprzyjemne, ale albo ja albo on:P W tym wypadku wybieram zeby jemu bylo lepiejl;)

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: wt cze 23, 2009 6:54 am
autor: Marek D.
Laso - tą niebieską, co ją znam, się wybierasz?
Wrzuć chłodnicę od jakiegoś diesla 1,9, czy 2,1. do tego dwa wentylatory na dieslowskim sterowaniu, z osobną instalacją no i jakiś niezależny włącznik i w wypasie kontrolki w kabinie - będziesz mógł sie po Saharze z beduinami ścigać :wink: :)21
No że o trzech termostatach i dwóch kompletach przewodów gumowych w bagażniku nie wspomnę :wink:
patenty z dodatkowymi chłodnicami mają jeden minus - płyn wcale nie musi równomiernie w układzie krążyć

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: wt cze 23, 2009 8:57 am
autor: tomek
Pany, a Wy nie przesadzacie?Syberia Syberią a w ZSRR były i gorące republiki, Nivki tez tam jeździły i jeźdżą...Odkamieniony układ, nie sparciałe węże i powinno hulać...Sprawdzić można czy termostat wystepuje w kilku temperaturach, jak jest wybór to wsadzić taki co sie najwczesniej otworzy!

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: wt cze 23, 2009 9:17 am
autor: mazurkas007
W dwoch numerach gazety "Połnyj Privod" była relacja z wyjazdu Nivką dookoła Afryki.
Z przeróbek to miała Nivka bagażnik dachowy i opony BFG A/T.
Przejechali całą trasę bez większych problemów ( urwane mocowanie amortyzatora i opona rozpruta na jakiejs roslinie :o ).
Wiec bez przesady.

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: wt cze 23, 2009 9:44 am
autor: laso
Pozdro Marku
Tak ta niebieska sie wybieram co ją znasz ;) ...

Dzieki za odpowiedzi Panowie ... wpakuje jej dwa dobre wentylatory i jakis lepsiejszy plyn , pstyczek elektryczek juz mam i ........... jak zwykle zaufam konstruktora radziecckim a jak nie to kozie mleko od beduinow-moze pomoze.

Dodatkowa chlodnica to raczej nie dla mnie przerobka lubie te niezawodne rozwiazania firmowe by Lada

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: wt cze 23, 2009 9:56 am
autor: reduktorb
Ja mam wpiętą w obieg nagrzewnicę od opla rekorda umieszczoną obok chłodnicy ale ja mam silnik 1,6 i wyrzuciłem sygnały żeby miała nadmuch i jest ok. .

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: czw cze 25, 2009 9:13 pm
autor: sebaska
Bez przesady -- byle układ był sprawny. Przejechałem Gruzję i Turcję w upałach po 40 w cieniu i nie było problemu. Trzeba mieć komplet wentylatorów, czysyty układ itp.

pzdr
\Sebi

PS. to nie twoja niwka (ta z awatara) stała ostatnio na Książęcej w Warszawie?

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: czw cze 25, 2009 10:06 pm
autor: goslawen
sebaska pisze:
PS. to nie twoja niwka (ta z awatara) stała ostatnio na Książęcej w Warszawie?
a wcześniej na Rozbracie?

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pt cze 26, 2009 7:04 am
autor: Marek D.
permanentna inwigilacja :wink: :)21 _chłopak od wielkiego dzwonu na form się udziela, a pół Polski zna jego samochód :lol:

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pt cze 26, 2009 11:06 am
autor: laso
HAHAHA no namierzonym w 100% panowie ..... CBA by niedalo rady , komornik pernametnie nie daje rady heheh a widze ze nive to w 5 minut na forum sie namierzy hehhehe
Dobre :)2

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pt cze 26, 2009 4:55 pm
autor: Bart03
tak sie nie ciesz bo od teraz to juz masz przesrane :)21

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pt paź 16, 2009 9:47 pm
autor: maxx10
laso i jak tam dotarłeś do tego Maroka - daj znać i możesz podesłać jakieś foty.

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pt lis 06, 2009 9:36 am
autor: kb-autostyle
może trochę się spóźniem, ale mam natchnienie to klikam.. może komuś się przyda.

otóz rosjanie stosują dodatkowo chłodnice oleju, popularne sa angilekskiej firmy MOSAL od 77 do 389 mm , i w Anglii trzeba ich szukać, bo tutaj są okropnie drogie:


Obrazek

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pt lis 06, 2009 10:30 am
autor: tomek
kb-autostyle pisze:może trochę się spóźniem, ale mam natchnienie to klikam.. może komuś się przyda.

otóz rosjanie stosują dodatkowo chłodnice oleju, popularne sa angilekskiej firmy MOSAL od 77 do 389 mm , i w Anglii trzeba ich szukać, bo tutaj są okropnie drogie:


Obrazek
hm a nie prościej (czyt.taniej :wink: )chlodnice oleju od Uaza?jeżeli juz motać ....

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: pt lis 06, 2009 3:02 pm
autor: Sniper
Zaraz całą chłodnicę tej?? :o
a nie łatwiej jedynie wymiennik ciepła?
ktoś z forum zamontował bodajże z forda i twierdził że skutecznie działa o każdej porze roku!!
pamiętam bo nawet sam miałem to motać :)21

Re: NIVA UKLAD CHLODZENIA NA AFRYKE MODYFIKACJE

: sob lis 07, 2009 12:06 am
autor: kb-autostyle
sluchaj, nie wiem czy taniej czy drozej..

wiem natomaist, ze skutecznie i to bardzo. Znajomy do Chevy Nivy wstawil i ma klopot z przegrzewaniem w najgorsze upaly i korki oraz katowanie w terenie z glowy.

ja zainwestowalbym w sprawdzone rozwiazanie, a takowe stosuja w kraju kwitnacym w nivy .. ale sam jeszce nie mam nivy :) .. sam nie wiem czy lepiej Chevy czy Klasyka.

teraz chevy przeszfla face lifting i naprawde pieknie z zewnatrz sie przeentuje, w srodku duzo ciszej niz w klasyce.. tylk ocena.

moze jesli by wziasc 1.8 16V z motorem opla 125KM to byloby przyjenie sie poruszac, i klimatyzacja na pokladzie i czesci zamienne dostepne w PL bez klopotu :)/ Moc wystarczajaca do przemieszcania sie po miescie.