Strona 1 z 1

wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: śr mar 27, 2013 10:14 pm
autor: idźzaksiężycem
Witajcie,

Proszę o poradę. Moja Niva jakiś czas temu miała wymieniany tylny (dłuższy) wał napędowy (przyczyna- bardzo silne drgania reduktora przenoszące się na cały samochód). Po tej operacji auto jeździło nawet sprawnie, jeśli nie liczyć wibracji na 3 biegu w zakresie 40-50 km/h. Jak już czwórkę wrzuciłem, rozpędzałem się do tych 80 km/h i się pięknie jechało.

W zeszłą sobotę bezproblemowo zrobiłem sobie wycieczkę około 100 km, zostawiłem samochód pod domem. Na drugi dzień, przejechałem dosłownie parę mętrów...i poczułem znowu te nieszczęsne wibracje, wajchy reduktora latają przód-tył i trzęsie całą budą.
Na próbę zdjąłem przedni wał, przejechałem się i dalej trzęsie :( jutro planuję założyć przedni, a zdjąć tylny, zobaczymy jak będzie.

Co może być przyczyną takiej sytuacji?
Czy nowy tylny wał może okazać się zwalony?
Reduktora nie ruszałem, przed awarią tylnego wału nie było uciążliwych wibracji.

Poza tym mam inne zmartwienie, Niva przy przyspieszaniu ściąga w prawo. Gdy odpuszczę gaz, ściąga w lewo.

Proszę o pomoc bo to naprawdę niezrozumiałe dla mnie, że samochód z dnia na dzień ma taką awarię :(

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: śr mar 27, 2013 10:34 pm
autor: tomaszpi
Ja bym sprawdził stan tulei metalowo gumowych drążków reakcyjnych
Jak miałem wywalone to dupa tańcowała

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: śr mar 27, 2013 10:40 pm
autor: Przemasl
zobacz czy przy reduktorze wrzuconym na neutral też wibruje jak wrzucisz bieg? jeśli tak to wtedy możesz wyeliminować wały, bo nie będą się kręciły. Też mam takie powracające wibracje, raz mogę zrobić wiele km i nic, innym od początku wibruje jak cholera. W moim przypadku winy upatruję w gumowo-metalowym łączniku skrzynia-redutor. Czekam na cieplejsze dni żeby można się położyć pod autkiem :x

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: śr mar 27, 2013 10:55 pm
autor: idźzaksiężycem
jutro sprawdzę ten gaz na neutralu. Ale coś mi mówi że to jednak połączenie tylny most- reduktor bo miałem wcześniej tak samo :( że przy jeździe nawet na luzie szarpało reduktorem. Tylko że pomogła wymiana wału, a teraz nowy wał też by wibrował? :(

Odnośnie ściągania na prawo lewo, mam właśnie w zamiarze wymianę wszystkich tulei na polibusze, ale ten przeklęty problem z reduktorem wszystko skomplikował :( już dziś leżałem pod autem w czterech bluzach i na gąbce. co się nałykałem słonego błota to moje :wink:

Gumowy łącznik skrzynia biegów-reduktor był wymieniany 2000 km temu, jak się dzisiaj mu przyglądałem to wygląda na cały, sprawny.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: czw mar 28, 2013 2:07 pm
autor: Janusz73
Tomaszpi i Przemasl dobrze Ci podpowiadają.Ja bym jeszcze proponował sprawdzić czy oba wały lekko pracują na wielowypustach.Bo one w czasie jazdy na nierównościach i w zależności od obciążenia muszą mieć możliwość zmiany swojej długośći.Po prostu bierzesz wał w ręce i sprawdzasz czy sie on lekko skraca i wydłuża.Jak wielowypust pracuje z dużym oporem to wał i reduktor może wibrować.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: czw mar 28, 2013 4:25 pm
autor: cerber67
Janusz73 pisze:...czy sie on lekko skraca i wydłuża.Jak wielowypust pracuje z dużym oporem to wał i reduktor może wibrować.
Jak jest zbyt luźne to też będzie wibracja. Skoro montowałeś nowy wał to powinno być ok. Czy przy wymianie wału nie naciągnąłeś reduktora na poduszkach? Niva lubi gnić przy łapach od reduktora i dostaje luzu.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: czw mar 28, 2013 5:38 pm
autor: dandan
idźzaksiężycem pisze:...
Odnośnie ściągania na prawo lewo, mam właśnie w zamiarze wymianę wszystkich tulei na polibusze, ale ten przeklęty problem z reduktorem wszystko skomplikował :( już dziś leżałem pod autem w czterech bluzach i na gąbce. co się nałykałem słonego błota to moje :wink:...
Poskładaj może najpierw to tylne zawieszenie do kupy na pierwszy początek?

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: czw mar 28, 2013 9:14 pm
autor: Przemasl
Janusz73
Ja bym jeszcze proponował sprawdzić czy oba wały lekko pracują na wielowypustach
dobrze prawi. Ja właśnie podejrzewam, że zacierają się u mnie wielowpusty. Kiedy mam na reduktorze luz i wrzucony bieg- reduktorem szarpie co kilka obrotów. Jak podniosę ręką reduktor w miejscu wejscia tylnego wału nic nie wibruje. Wygląda jakby reduktor pracował pod niewłaściwym kątem? spotkał się ktoś z czymś takim?

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: czw mar 28, 2013 9:26 pm
autor: Miskiller
a niemasz zatartego krzyzaka na wale ?

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: czw mar 28, 2013 9:29 pm
autor: Przemasl
muszę wydobyć wały i posprawdzać, ale reduktorem szarpie nawet jak wały nie pracują.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: czw mar 28, 2013 9:43 pm
autor: idźzaksiężycem
Też podejrzewałbym ustawienie reduktora,
Przedni wał po wstępnym badaniu jest sprawny- wielowypusty chodzą lekko, podobnie krzyżaki. Ja bym raczej podejrzewał o wszystko ten tylny... ale on jest nowy, w dodatku awaria zrobiła się z dnia na dzień!

Jak zdejmę przy weekendzie tylny wał i pojeżdżę na samym przednim to zobaczymy co się okaże.

Oczywiście dam znać tutaj czego się dowiedziałem ;)

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: pt mar 29, 2013 12:52 am
autor: dandan
Przy jakim weekendzie.Jeszcze młoda godzina.Latarka,kawał szmaty,klucz 13.
8 śrub wywalasz i wał na ziemi.
Do weekendu wątek rozedmą Ci do 3 stron.
A jak chcesz,to teraz poczytaj forum,bo o wibracjach było,oj było.
Nowym wałem się specjalnie nie fascynuj,bo trafiały się felerne.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: pt mar 29, 2013 11:23 am
autor: lukassos
Kolega dwa tygodnie temu kupił Nivkę, wały przedni i tylny w porządku, ale przy włączonej blokadzie cały reduktor wpada w wibracje i jest problem z jego wyłączeniem. Max prędkość 20 km/h. Po wyłączeniu blokady jest spokój. Szczerze nie miałem warunków do sprawdzenia pod samochodem co to może być. Stawiam na poduszki reduktora. Ktoś może miał podobne objawy?

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: pt mar 29, 2013 2:12 pm
autor: dandan
Opony na osi przedniej i tylnej o jednakowym obwodzie zewnętrznym?

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: pt mar 29, 2013 8:45 pm
autor: łajdaczka
Zobacz, może Ci siedzi PRZEGUB HOMOKINETYCZNY , moją łajdaczką też trzęsło przy 50-70 km , a co śmieszniejsze nie zawsze , czasami wystarczyło wpaść w dziurę i się zaczynał masaż wibracyjny a przy następnej znikał. po wymianie kinetyka przeszło .

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: sob mar 30, 2013 11:50 am
autor: lukassos
Dziękuje za odpowiedzi. Opony wszędzie takie same, kwestia sprawdzenia przegubu.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: sob mar 30, 2013 4:32 pm
autor: dandan
Wracam do obwodu czy średnicy opon.Nie chodzi mi o napis na oponie.
Przy takim samym opisie,różne opony mogą mieć dość różne wartości rzeczywiste,szczególnie np.przy nalewkach.Również nówka lub zajechana taka sama opona mogą się różnić średnicą nawet do 2 cm.
Dla pewności po prostu pomierz średnice,to zajmuje chwilę.
Samo załączenie blokady powoduje jedynie to,że przedni i tylny wał napędowy będą się obracały z jednakową prędkością.
Naprężenia w układzie napędowym wygenerujesz więc jeżdżąc po czarnym po łukach lub na prostej właśnie oponami o różnym obwodzie czy jak wolisz średnicy.Wnioskuję o naprężeniach,bo nie możesz rozłączyć blokady.
Przy rozłączonej blokadzie następuje kompensacja różnicy obrotów przez centralny mech.różnicowy i zaburzeń tych nie odczuwasz.
Zdiagnozowanie na żywo będzie łatwe,natomiast wróżenie na odległość to trochę wróżby. :wink:

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: sob mar 30, 2013 5:19 pm
autor: tomaszpi
No hejka :wink:
Wpadłem na jeszcze jedną sprawę, a mianowicie sprawdź czy na krzyżakach masz wszędzie zabezpieczenia(pierścienie) bo ja już miałem taki przypadek, że pierścień wypadł i krzyżak się przestawił asymetrycznie i też miałem wibrację na reduktorze :D :D

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: sob mar 30, 2013 7:03 pm
autor: dandan
Ale on (lukassos) ma wibracje tylko na włączonej blokadzie.
Na rozpiętej jest o.k.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: sob mar 30, 2013 7:18 pm
autor: Janusz73
Dandan dobrze pisze.Nie znam budowy reduktora ale możliwe,że w nim coś jest uszkodzone.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: sob mar 30, 2013 9:15 pm
autor: idźzaksiężycem
Otóż Panowie! Przyczyną mojej awarii było przestawienie się reduktora. Po całej sobocie spędzonej pod samochodem udało mi się znaleźć, powiedzmy, optymalne ustawienie. Zastosowałem metodę na druciki. Przy okazji przesmarowałem wały. Idealnie nie jest, ale już da się jeździć ;) Jak to w Nivie. Przy okazji, jakie są objawy zużycia przegubu homokinetycznego? Bo wydaje mi się że jest na nim spory luz.

Jest to pierwsze moje pytanie na forum, zawsze używam wujka Google i szukajki kiedy potrzebuję pomocy. Ale z tym reduktorem była dziwna sytuacja, bo objawy pojawiły się nagle i nie pomyślałem, że reduktor może po prostu przestać być dobrze ustawiony ;)

Nie ma strachu, nie będę tworzył dziesiątek tematów pytając o wszystko ;)

Pozdrawiam wszystkich!

A jeśli chodzi o blokadę reduktora, u mnie też nie zawsze udaje się ją włączyć i wyłączyć. Pomaga przejechanie pól metra, jak nie to jeszcze pół, próbujemy i do skutku.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: śr maja 08, 2013 1:59 pm
autor: MarekŻ
idźzaksiężycem pisze:Witajcie,

Proszę o poradę. Moja Niva jakiś czas temu miała wymieniany tylny (dłuższy) wał napędowy (przyczyna- bardzo silne drgania reduktora przenoszące się na cały samochód). Po tej operacji auto jeździło nawet sprawnie, jeśli nie liczyć wibracji na 3 biegu w zakresie 40-50 km/h. Jak już czwórkę wrzuciłem, rozpędzałem się do tych 80 km/h i się pięknie jechało.

W zeszłą sobotę bezproblemowo zrobiłem sobie wycieczkę około 100 km, zostawiłem samochód pod domem. Na drugi dzień, przejechałem dosłownie parę mętrów...i poczułem znowu te nieszczęsne wibracje, wajchy reduktora latają przód-tył i trzęsie całą budą.
Na próbę zdjąłem przedni wał, przejechałem się i dalej trzęsie :( jutro planuję założyć przedni, a zdjąć tylny, zobaczymy jak będzie.

Co może być przyczyną takiej sytuacji?
Czy nowy tylny wał może okazać się zwalony?
Reduktora nie ruszałem, przed awarią tylnego wału nie było uciążliwych wibracji.

Poza tym mam inne zmartwienie, Niva przy przyspieszaniu ściąga w prawo. Gdy odpuszczę gaz, ściąga w lewo.

Proszę o pomoc bo to naprawdę niezrozumiałe dla mnie, że samochód z dnia na dzień ma taką awarię :(

Wymień tuleje na wahaczach to przestanie ściągać.

Re: wibracje reduktora- bardzo dziwny problem

: śr maja 08, 2013 8:25 pm
autor: Przemasl
Przy okazji, jakie są objawy zużycia przegubu homokinetycznego?
u mnie przed wymianą przegub podczas pracy wydawał taki charakterystyczne terkotanie, nie wiem jak to nazwać. Ponadto gałkami reduktora/całym autem szarpało najpierw przy zwalnianiu, później też przy przyspieszaniu. Po wymianie objawy zniknęły.
Ogólnie dało się jeździć, ale wnerwiało :)11