[quote="fragles"][quote="borman"]odnośnie wolnego wydechu-nie na każdy silnik działa to korzystnie(ford v -6 zdecydowanie niewypał, range rover v-8 też)[/quote]
Jeżeli chodzi o wolny wydech to jest to cholernie ciężka sprawa jeżeli chodzi o dobranie odpowiedniego. Jest to zależne praktycznie od wszystkiego (od kolektora aż do samego końca). Niewiele firm to potrafi, nawet tych renomowanych. Poczytajcie:
http://www.autotuning.info.pl/index.php ... technika/3
Kilka lat temu Honda wypuściła motor terenowy z 4-suw. jednocylindrowym silnikiem, z bardzo nietypowym wydechem, który wykorzystywał możliwość sprężania i masę spalin. Opisali oni to w dość prosty sposób: Jeżeli masz długą rurę średnicy ok 2 cm to jeżeli dmuchasz ustami powietrze w tą rurę to gdy gwałtownie zatrzymasz i zatkasz ustami to czujesz coś w rodzaju wsysania do środka. Jest to związane z pędem i masą powietra w tej ruże. W praktyce wyglądało to tak, że w początkowej fazie wydechu spalin wszystko było normalnie, ale w końcowej przed zamknięciem zaworu wydechu tworzyło się coś w rodzaju próżni, które wysysało całą resztę(zwiększało to moc o ok 15%). Było to bardzo ściśle związane z długością i średnicą rury przed puszką tłumika (puszka tłumika miała kształt zbliżony do kropli wody dolot spalin od strony "dziubka"). W tej chwili tego wynalazku nie stosują, niewiem dlaczego.
Sory, że tak dużo ale nie wiedziałem jak to szybko opisać.
Pozdrawiam[/quote]
Trochę nie na temat (a może?):
Rosyjscy naukowcy (we współpracy z naukowcami z Ameryki) po wielu
latach badan ustalili, ze gdyby cala wode ze wszystkich oceanów, mórz,
jezior, rzek, stawów, strumyków i wode zawarta w atmosferze wpuscic do rurki o srednicy 1 cm, to ta rurka musialaby miec taka dlugosc, ze ja chrzanię !