Strona 1 z 1

Co jest bardziej śliskie błoto czy śnieg, beton czy asfalt?

: sob gru 13, 2008 2:29 pm
autor: oblesnik
Jesli to kogoś interesuje to podaję współczynniki przyczpności do podłoża

Ciekawa lektura:

Asfalt 0,5-0,9
Beton 0,8-1,0
droga polna piaszczysta 0,7
droga polna gliniasta 0,8
błoto 0,1
piasek 0,3-0,5
pole zaorane świerze 0,4
pole zaorane uleżałe 0,5
ściernisko 0,7-0,9
łąka 0,5-0,7
śnieg 0,2-0,3

Re: Co jest bardziej śliskie błoto czy śnieg, beton czy asfa

: sob gru 13, 2008 2:43 pm
autor: ArchAdaM
oblesnik pisze:

droga polna gliniasta 0,8
To chyba po suszy. Bo mały deszczyk i...

: sob gru 13, 2008 3:04 pm
autor: alfik
Mocno zaskakujace i sprzeczne z intuicją dane.

Szczególnie ściernisko przyczepne jak asfalt i śnieg 3 razy bardzij niż błoto - jak intrpretować te dane?

Z drugiej strony jeśli to statyczne współczynniki tarcia, to moze coś w tym być :o

: sob gru 13, 2008 3:30 pm
autor: ArchAdaM
To chyba bardzo zależy od rodzaju "nawierzchni" Śnieg ubity to co innego niż puch, rozściełany asfalt suchy z autostrady I klasy to co innego niż mokry zaolejony asfalt sprzed GS-u wylewany przez przewoźne piekiełko, itp.

: sob gru 13, 2008 3:35 pm
autor: Maqlinka
Chyba jednak bardziej to o czym pisze @alfik :)2

Ten współczynnik określa wartości potrzebne do zerwania przyczepności :wink: .... ale i tak to psu na budę bo jest podana tylko jedna powierzchnia tarcia - nie wiadomo czy jest to współczynnik przyczepności np. klocka do ścierniska, opony do ścierniska, kota do ścierniska ..... itd..itp - a jeśli kota to czy dużego....a jesli opony to MT czy AT ....29" czy może 44 - na suzuce czy .......


:)21

: sob gru 13, 2008 3:45 pm
autor: Igor V8
.... a gdzie wazelina :)21

: sob gru 13, 2008 3:52 pm
autor: ArchAdaM
Igor909 pisze:.... a gdzie wazelina :)21
W ... gnieździe między przegubami - ułatwia pokonanie tarcia w miejscu podparcia albo na odwrót.
Tam chyba się przydaje najlepiej!
(rzecz jasna - wazelina techniczna).

: sob gru 13, 2008 4:30 pm
autor: oblesnik
Tak na zdrowy rozum to są to bardzo realne dane.

Mnie najbardziej zaskoczyło to, że śnieg ma 3x większą przyczepność niż błoto, ale po przemyśleniu to prawda.

Naturalnie są to suche liczby i nie uwzglądniają bieżnika, że pod błotem jesli słabo padało jest glina i jak zamielisz i dokopiesz się doniej to ruszysz
że jak zamielisz w śniegu to zrobisz lód i staniesz i jeszcz milion czynników

badania pewnie polegały na tym, że położyli coś na "ziemi" zapięli dynamometr i ciągnęli. jak coś stawiało duży opór to duży współczynnik przyczepności.

Nie ma co nad nimi debatować.

W każdym bąć razie w obliczeniach dla pojazdów takie dane sie przyjmuje.

: sob gru 13, 2008 5:29 pm
autor: rokfor32
Zapewniam, że śnieg ma znacznie lepszą przyczepność niż błotko :wink: Tyle że nie ubity za bardzo. Im bardziej zagęszczony, tym przyczepność mniejsza. A jak osiągnie gęstość lodu, to przyczepność mają jedynie kolce albo łańcuchy.

: sob gru 13, 2008 7:23 pm
autor: slayer17
Tylko one nie maja za bardzo przyczepności tylko wbijalność :)21

: sob gru 13, 2008 8:48 pm
autor: LR_Olek
po kiego wklejasz te dane i wzory? :o

: sob gru 13, 2008 9:27 pm
autor: GAZFAN
wrzucasz se potem do automapy zeby licząc drogę krótką lub szybką miała dokładniejsze zmienne do przeliczenia. Przeca to elementarne :)21

: sob gru 13, 2008 9:32 pm
autor: LR_Olek
GAZFAN pisze:wrzócasz se potem do automapy zeby licząc drogę krótką lub szybką miała dokładniejsze zmienne do przeliczenia. Przeca to elementarne :)21
rozumiem, dziekuje z odpowiedz :D

: sob gru 13, 2008 9:35 pm
autor: GAZFAN
Proszę :)
Jestem tu po to żeby pomagać :)21

: sob gru 13, 2008 9:38 pm
autor: LR_Olek
ok,jeszcze raz dziekuje za odpowiedz
zawsze wierzylem ze na tym forum niezywkle fachowym i pelnym ludzi dobrego serca mozna uzyskac wyczerpujaca odpwiedz :)21

: ndz gru 14, 2008 2:29 am
autor: chiquito83
do dupy, tak jak ktos zauwazyl podaje sie tarcie "czegos" do "czegos" wiec te dane nic nie wnosza bo nawet nie wiadomo co ciagneli

: ndz gru 14, 2008 10:36 am
autor: bert
jako powiedzial Majster (Fridman) do Docenta (Kofta):
"teoria konczy sie równo tam gdzie zaczyna sie praktyka..."
Norbert J. Zbróg

: ndz gru 14, 2008 10:38 am
autor: K260 Inowrocław
chiquito83 pisze:do dupy, tak jak ktos zauwazyl podaje sie tarcie "czegos" do "czegos" wiec te dane nic nie wnosza bo nawet nie wiadomo co ciagneli
:roll: :)21

: ndz gru 14, 2008 6:54 pm
autor: oblesnik
LR_Olek pisze:po kiego wklejasz te dane i wzory? :o
Mnie to zainteresowało i jest to związane z tym czego dotyczą rozmowy na tym forum czyli szeroko rozumianym offroad-em

Jak ktoś ma problem ze zrozumieniem to nic na to nie poradzę.

Jeśli czytam coś na forum np jeepa i tam się pocą na temat o którym nie mam zielonego pojęcia albo mnie nie interesuje to się nie odzywam i nie pytam po co wrzucacie te dane?

: ndz gru 14, 2008 9:22 pm
autor: LR_Olek
oblesnik pisze:
LR_Olek pisze:po kiego wklejasz te dane i wzory? :o
Mnie to zainteresowało i jest to związane z tym czego dotyczą rozmowy na tym forum czyli szeroko rozumianym offroad-em

aaaaaaaaaa i wszystko jasne :)21