PRĘDKOŚĆ KRYTYCZNA DLA DANEGO PROMIENIA SKRĘTU

chyba wiadomo o co chodzi....

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
oblesnik
Posty: 676
Rejestracja: pt gru 30, 2005 7:18 pm
Lokalizacja: Jaworzno

PRĘDKOŚĆ KRYTYCZNA DLA DANEGO PROMIENIA SKRĘTU

Post autor: oblesnik » sob gru 13, 2008 4:43 pm

PRĘDKOŚĆ KRYTYCZNA DLA DANEGO PROMIENIA SKRĘTU

Promień skrętu
R = 5m
B = 1,5m szerokość pojazdu
h = 1,2m wysokość środka ciążkości
g = przyśpieszenie ziemskie

vkryt =√((g*R*B)/(2* h) ) =√((9,81 m/s^2 * 5m *1,5m )/(2*1,2m)) = 5,54 m/s = 19,94 km/h

Bezpiecznie można pokonywać zakręt o promieniu 5m samochodem o zadanych parametrach prędkością nie przekraczającą 19,94 km/h. Przekroczenie tej prędkości spowoduje wywrócenie się pojazdu.

Jakby kogoś interesowało to sobie może policzyć jak wypi.....ć samochód.
musi tylko znać położenie środka ciężkości swojego pojazdu.
ale o tym w wykładzie za tydzień :wink:
Samurai - seria :wink: - na serio :)25

Pacierza i piwa nie odmawiam!

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: alfik » sob gru 13, 2008 5:20 pm

Wskutek pracy zawieszenia środek ciężkości przesuwa się poza płaszczyznę symetrii i wywrotka następuje szybciej niż w teorii :(

Z drugiej strony zerwanie przyczepności może nastąpić przed osiągnięciem prędkości krytycznej.

W terenie należy uwzględnić wływ nierówości, przemieszczenia się płynów i stopień wystawienia łokcia - ogólnie - wzór ten jest do ...
Ostatnio zmieniony sob gru 13, 2008 5:22 pm przez alfik, łącznie zmieniany 1 raz.
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

Awatar użytkownika
Misiek Bielsko
     
     
Posty: 5195
Rejestracja: czw lut 21, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Kontaktowanie:

Post autor: Misiek Bielsko » sob gru 13, 2008 5:21 pm

Ale po co? Skad wiesz, na jakiej wysokosci masz srodek ciezkosci, skad wiesz, jaka jest przyczepnosc (bo ten wzor nie uwzglednia zadnego uzlizgu ktorejs z osi)?
Generalnie g... daje ten wzor, lepiej po prostu jezdzic :)21

Awatar użytkownika
Misiek Bielsko
     
     
Posty: 5195
Rejestracja: czw lut 21, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Bielsko-Biala
Kontaktowanie:

Post autor: Misiek Bielsko » sob gru 13, 2008 5:22 pm

Jeszcze jedno - "wzor" nie uwzglednia takze rozstawu osi pojazdu, a to ma takze spore znaczenie.

Awatar użytkownika
Wąż
 
 
Posty: 4688
Rejestracja: sob gru 29, 2007 1:09 pm
Lokalizacja: plama oleju

Post autor: Wąż » sob gru 13, 2008 5:26 pm

Misiek Bielsko pisze:Jeszcze jedno - "wzor" nie uwzglednia takze rozstawu osi pojazdu, a to ma takze spore znaczenie.
ani parametrów zawieszenia.
Land Rover made by craftsmen-driven by psychos :)21
always look on the bright side of life :)21

Awatar użytkownika
Paszczak
 
 
Posty: 2821
Rejestracja: wt wrz 14, 2004 12:31 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paszczak » sob gru 13, 2008 5:28 pm

obleśnik coś wcześnie złapał forumowego zimowego kasztana :)21 albo coś kombinuje z definicją kanapy i jajkami, albo coś mataczy z jakimiś danymi przyczepności drogi polnej i itp.

:)21
spoko luzik
www.wawa4x4.pl

Awatar użytkownika
oblesnik
Posty: 676
Rejestracja: pt gru 30, 2005 7:18 pm
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: oblesnik » sob gru 13, 2008 5:30 pm

Moge podać bardziej skąplikowany, który uwzględnia pracą zawieszenia, ugięcie opon i jeszcze kilka danych, ale dopiero wtedy byłby do d....y, bo nikt by z niego nic nie zrozumiał.

Oczywiście w żadnym wzorze nie ma danych na temat wielkości kamienia na jaki akurat najechało jedno z kół i miliona innych czynników.
Samurai - seria :wink: - na serio :)25

Pacierza i piwa nie odmawiam!

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » sob gru 13, 2008 5:38 pm

Jest taka fajna metoda MIERZENIA położenia środka ciężkości przy pomocy wagi i podkładek pod koła. Pamięć moja ulotna, ale zapewne za tydzień się dowiemy, jak się to robi ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40591
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Mroczny » sob gru 13, 2008 5:43 pm

oblesnik pisze:
Oczywiście w żadnym wzorze nie ma danych na temat wielkości kamienia na jaki akurat najechało jedno z kół i miliona innych czynników.
skoro wiesz to po co kombinujesz?
równie dobrze możesz liczyc pole koła o nieznanym promieniu
:)21

Awatar użytkownika
oblesnik
Posty: 676
Rejestracja: pt gru 30, 2005 7:18 pm
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: oblesnik » sob gru 13, 2008 5:50 pm

Misiek Bielsko pisze:Ale po co? Skad wiesz, na jakiej wysokosci masz srodek ciezkosci, skad wiesz, jaka jest przyczepnosc (bo ten wzor nie uwzglednia zadnego uzlizgu ktorejs z osi)?
Generalnie g... daje ten wzor, lepiej po prostu jezdzic :)21
Środek ciężkości? Proszę:
Obrazek
Samurai - seria :wink: - na serio :)25

Pacierza i piwa nie odmawiam!

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » sob gru 13, 2008 5:52 pm

Eeee, za bardzo się czepiacie. Jak się policzy tym wzorem, i założy, że koła się nie uślizgną, to błąd obliczenia na te wszystkie dodatkowe "czynniki" nie powinien być większy niż 20%.

Inna sprawa, że dajmy na to parch to wogóle nie osiąga tak małego promienia skrętu ... :)21

A jeszcze inna - po co komu taka wiedza?

No, ale wzór można nieco przekształcić, i policzyć powiedzmy to, jak stromy trawers można zrobić bez asekuracji ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40591
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Mroczny » sob gru 13, 2008 5:54 pm

taa
i zamontujesz sobie przechyłomierza i będziesz jechał trawers wpatrzony weń?

chyba uprzednio wyasfaltowawszy :)21

Awatar użytkownika
oblesnik
Posty: 676
Rejestracja: pt gru 30, 2005 7:18 pm
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: oblesnik » sob gru 13, 2008 5:54 pm

alfik pisze:Wskutek pracy zawieszenia środek ciężkości przesuwa się poza płaszczyznę symetrii i wywrotka następuje szybciej niż w teorii :(
Masz rację! A w ten sposób uwzględniasz pracą zawieszenia:

Obrazek


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Samurai - seria :wink: - na serio :)25

Pacierza i piwa nie odmawiam!

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » sob gru 13, 2008 5:55 pm

Fajnie, ale dla nas jest istotne "h" z tych rysunków. Rolka przez przód albo tył zdarza się rzadziej ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » sob gru 13, 2008 6:00 pm

@Mroczny, ja mam przechyłomierz w aucie. I wiem, że oczy się robią okrągłe jak auto przekracza 20 stopni, tak silne jest wrażenie. A wiem, że jest w stanie utrzymać się bez zrolowania na znacznie większym przechyle, o ile się koła nie uślizgną :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
oblesnik
Posty: 676
Rejestracja: pt gru 30, 2005 7:18 pm
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: oblesnik » sob gru 13, 2008 6:01 pm

No proszę w temacie wypowidają się same stare wygi z forum po parę tysięcy postów.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D

A ja siedzę i się śmieję. Po co się tak pocicie? Przecież wiadomo, że teorie teorią a praktyka sobie.

Jednak dobrze jest mieć wiedzę nie z gatunku tych: "jak będzie za stromo to sie wyp....lę"
Samurai - seria :wink: - na serio :)25

Pacierza i piwa nie odmawiam!

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40591
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Mroczny » sob gru 13, 2008 6:03 pm

a jak koło podbije kepka trawy? albo najedziesz na kretowisko?

raz pojedziesz 40 stopni innym razem wyglebisz się na 15

po to mamy organ międzyuszny aby analizowac kilka zmiennych wokół w czasie rzeczywistym i korelowac je z własnymi talentami.

Awatar użytkownika
oblesnik
Posty: 676
Rejestracja: pt gru 30, 2005 7:18 pm
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: oblesnik » sob gru 13, 2008 6:10 pm

Mroczny pisze: po to mamy organ międzyuszny aby analizowac kilka zmiennych wokół w czasie rzeczywistym i korelowac je z własnymi talentami.
Dać mu wódki :)2
Samurai - seria :wink: - na serio :)25

Pacierza i piwa nie odmawiam!

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » sob gru 13, 2008 6:14 pm

Oczywista oczywistość. Mówię tylko, że wrażenie z kabiny często bywa silniejsze, niż pokazuje przyrządzik. I to o całkiem dużo. :wink:

ps. Moja padlina teoretycznie powinna wytrzymać 45 st, więc jak przechyłomierz pokazuje 20, a ja mam już osrane gacie, to nabieram dodatkową porcję dwagi ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40591
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Mroczny » sob gru 13, 2008 6:16 pm

jak sobie uczyniłem spoa w parchu to trawersy nabrały innego wymiaru

:)21

obecnym parchem jezdżę nieustraszenie po pochyłościach... :)21

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: alfik » sob gru 13, 2008 7:09 pm

Jak pokonać zakręt:

Zatrymać się przed zakrętem
Zmierzyć promień i nachylenie
Potwierdzić posiadane obliczenia połozenia środka ciężkości
Wykonać obliczenie prędkości krytycznej i skorygować współczynnikiem bezpieczeństwa 10
Przejechać zakręt z wyliczoną prędkością
Przy następnym zakręcie - powtórzyć
Obliczenia wykonać dwa razy a projekt przejechania zakrętu wykreślić w 3 kopiach i podpisać. :D
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

Awatar użytkownika
Krees
 
 
Posty: 9393
Rejestracja: ndz wrz 10, 2006 12:56 pm
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Krees » sob gru 13, 2008 7:52 pm

oblesnik pisze:Moge podać bardziej skąplikowany, który uwzględnia pracą zawieszenia, ugięcie opon i jeszcze kilka danych, ale dopiero wtedy byłby do d....y, bo nikt by z niego nic nie zrozumiał.
"Skąplikowane" to jest dla mnie uzasadnienie po co mi ta wiedza :)21
A destiny - it's the rising sun

Zawodowo patrzę na ptaki :)21

krasnalek52
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 20
Rejestracja: czw lis 20, 2008 3:47 pm

Post autor: krasnalek52 » pn gru 22, 2008 10:38 pm

alfik pisze:Jak pokonać zakręt:

Zatrymać się przed zakrętem
Zmierzyć promień i nachylenie
Potwierdzić posiadane obliczenia połozenia środka ciężkości
Wykonać obliczenie prędkości krytycznej i skorygować współczynnikiem bezpieczeństwa 10
Przejechać zakręt z wyliczoną prędkością
Przy następnym zakręcie - powtórzyć
Obliczenia wykonać dwa razy a projekt przejechania zakrętu wykreślić w 3 kopiach i podpisać. :D
To co 3 zakręty musiał bym wracać do domu po kartki i baterie do kalkulatora. I jak znowu ten sam zakręt pokonuje to znowu liczyć?? Trochę monotonna robota, ale bezpieczeństwo jest najważniejsze 8)

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » wt gru 23, 2008 9:28 am

Pomimo wyśmiania tematu przez prawie wszystkich, parę pozytywnych słów.

Wiedza tego typu się przydaje przy modyfikacjach auta. Pozwala np. dowiedzieć się, na ile zmieni się max trawers po wyliftowaniu, albo o ile odsadzić koła po tymże lifcie, żeby efekt zniwelować. I takie tam podobne. Znacznie to tańsza metoda niż eksperymentalna, no ale niestety wymaga posiadania mózgu zdolnego takie liczenie ogarnąć.

No a z tym to różnie bywa .... :)21
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Przemekslaw
 
 
Posty: 2886
Rejestracja: czw maja 19, 2005 6:58 pm
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontaktowanie:

Post autor: Przemekslaw » wt gru 23, 2008 10:46 am

..zima idzie :)21
XJ 2.1 TD :)21

MudMasters 4x4
Przygoda 4x4

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jazda w terenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość