Strona 1 z 3

Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 5:30 pm
autor: marcin futyma
Koledzy jak to jest w przypadku holowania auta terenowego z automatyczną skrzynią biegów - można czy nie można. Spotkałem się ze skrajnymi opiniami - jedni twierdza że kategorycznie nie można, inni że do pewnej prędkości można, jeszcze inni twierdzą że na neutralu nie ma problemu. A czasem z terenu nie da się wrócić o własnych siłach i laweta zwykle do miejsca wtopy nie dojedzie?

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 5:31 pm
autor: N2O
Nie ma problemu jeśli holujesz z odpalonym silnikiem.
:)21

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 5:35 pm
autor: Pepek
Albo wyrzucisz na reduktorze na luz :)21

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 5:51 pm
autor: rafbor1973
A ja dobrze radze.... rozkrecić wczesniej wały. To tylko kilka śróbek, a skrzynka będzie wdzięczna :D

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 6:06 pm
autor: N2O
A no jak da się reduktor na luz wrzucić to nic się nie stanie - można holować.
:)21

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 6:19 pm
autor: marcin futyma
N2O pisze:A no jak da się reduktor na luz wrzucić to nic się nie stanie - można holować.
:)21
Staram się wierzyć tylko mnie ten emotikon - :)21 :)21 :)21 - lekko zaniepokaja :):):)

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 6:21 pm
autor: N2O
No to uwierz, jeśli na luzie w reduktorze samochód nie jedzie to i w drugą stronę to działa.
:)21

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 6:45 pm
autor: marcin futyma
No niby tak :). A przy wyłączonym/padniętym silniku i konieczności holowania na włoka :) - przełożenie w reduktorze dźwigni na N zadziała tak samo.

O takie coś znalazłem w internecie - tam niżej jest o wykluczeniu holowania w pozycji N???
"Możliwość holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest bardzo ograniczona.Praktycznie każdy z producentów skrzyni biegów lub samochodu wyposażonego w taką skrzynię,jeżeli przewiduje możliwość holowania ,podaje inne warunki. Dla wielu modeli skrzyń nowej generacji producenci dla bezpieczeństwa wykluczają całkowicie możliwość holowania samochodu.Całkowite wykluczenie możliwości holowania ma uchronić przed powiększeniem uszkodzeń w skrzyni biegów - w przypadku konieczności holowania z powodu uszkodzenia skrzyni,oraz przed powstaniem uszkodzeń w skrzyni - w przypadku innej przyczyny , dla której chcemy holować samochód.Przykładowo może być to uszkodzenie silnika.
W przypadku intensywnego wycieku oleju ze skrzyni biegów posiadacz samochodu w żadnym wypadku nie powinien decydować się na holowanie.Podczas holowania na elementy wykonawcze skrzyni przenoszony jest napęd od kół sprzężonych ze skrzynią.
Dodatkowo,jeżeli pracuje silnik napędzana jest pompa olejowa skrzyni.Praca pompy olejowej bez oleju spowoduje jej zniszczenie.Sprzęgło hydrokinetyczne (konwertor) jest zamontowane szyjką od strony skrzyni w panewce promieniowej usytuowanej w koszu konwertora lub w obudowie pompy olejowej.
Sprzęgło to obraca się z prędkością obrotową silnika. Brak oleju w skrzyni spowoduje zniszczenie panewki.Może również spowodować zniszczenie szyjki sprzęgła , a tym samym konieczność wymiany tego sprzęgła.
Układ smarowania panewek i łożysk promieniowych oraz oporowych wewnątrz skrzyni jest układem ciśnieniowym.Podczas holowania kiedy elementy wykonawcze skrzyni są napędzane od kół samochodu brak oleju w skrzyni może spowodować zniszczenie panewek oraz zestawów planetarnych.
Jeżeli skrzynia jest sprawna ,a nastąpiło uszkodzenie silnika również nie należy decydować się na holowanie samochodu.Mimo,że w skrzyni znajduje się olej przy braku pracy silnika nie pracuje również pompa olejowa skrzyni biegów.W związku z tym obracające się od kół napędzanych elementy skrzyni nie są w sposób prawidłowy smarowane.Brak prawidłowego smarowania jeżeli nie zniszczy,to na pewno spowoduje nadmierne zużycie niektórych elementów wewnętrznych.
Inne niedomagania skrzyni wykluczające holowanie samochodu.
1.Po włączeniu w pozycję "P" dźwigni zmiany biegów silnik się dławi i przestaje pracować.
2.W pozycji "N" dźwigni zmiany biegów samochód toczy się do przodu lub do tyłu.

Jeżeli nie wystąpiły wyżej opisane objawy i decydujemy się na holowanie samochodu ze sprawnym silnikiem ale uszkodzoną skrzynią,należy bezwzględnie przestrzegać następujących zasad:
-jeżeli skrzynia posiada miarkę oleju - zgasić silnik i skontrolować stan oleju.Poziom powinien być wyższy od maksymalnego.Następnie należy uruchomić silnik i sprawdzić ponownie stan oleju.Poziom oleju powinien się obniżyć i mieścić się w granicach podziałki.Czynność ta
pozwala sprawdzić czy układ pompy olejowej nie uległ uszkodzeniu.Jeżeli poziom oleju na uruchomionym silniku nie zmienił się nie należy samochodu holować.
-samochód holujemy w pozycji "N" dźwigni zmiany biegów z uruchomionym silnikiem.


Prędkość holowanego pojazdu
nie powinna przekraczać połowy maksymalnej prędkości samochodu
na pierwszym biegu,a odległość nie powinna być
większa niż maksymalna wartość tej prędkości.

Należy mieć na uwadze,że mimo zachowania w/w uwarunkowań mogą w wyniku holowania nastąpić dodatkowe uszkodzenia skrzyni biegów.
Dlatego też najlepszym rozwiązaniem w przypadku awarii silnika lub skrzyni jest skorzystanie z usług przewoźnika.
Dodatkowe pytania w tym temacie prosimy zamieszczać na FORUM

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 7:09 pm
autor: radek4x4
Mam automata osobówkę, i z praktyki wiem że jeśli dźwignia jest w pozycji "Neutralnej"-N to auto może poruszać się do przodu lub tyłu-z tego co traktowałem i traktuje do dziś to coś jak luz i skrzynia nie jest zepsuta -działa normalnie bez problemów-chyba że autorowi chodziło o przełożenie "D" i toczenie się w przód jest ok ale w tył.... to wtedy faktycznie może być coś nie tak.
Z kolei jeśli w terenówce jest skrzynia rozdzielcza to przecież na luzie w reduktorze nie ma możliwości aby auto miało przeniesienie napędu na osie-to po co rozkręcać wały??
Chyba że to takie auto terenowe które nie ma luzu między przełożeniami w redutorze.... :)21

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 8:09 pm
autor: pezet
Dobre dobre :)21

Pewnie że lepiej zapytać niż wydać parę tysi na remont skrzynki.

Ale na temat holowania piszą w każdej instrukcji pojazdu.

Jeżeli jest reduktor to sprawa prosta - bo wrzucenie N całkowicie izoluje skrzynię od wałów.

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 9:07 pm
autor: kszesz
radek4x4 pisze: po co rozkręcać wały??
We fordach zaleca się, może nie w instrukcjach ale kilku kolegów już się niestety przekonało, że warto.

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 9:24 pm
autor: Adas
mam automat i powiem ,że chyba nie używam jej zgodnie z instrukcją :)21
wiecie co robię :o
na N robię gaz do dechy i wrzucam D lub R i co i nic , tak właśnie tragam na kinetyku
wrzucam D lub 1 ,2 wciskam hamulec do dechy ,później gaz do dechy i puszczam hamulec i co i nic
Auto można odpalić targając na N i przy prędkości około 30km/h wrzuca się D i odpala
Jeździłem na mieszance woda/DII w skrzyni ponad stan i nic , zalałem i zalałem nowym i działa , jeździłem na hipolu bo nie miałem DII i też jeździł , ale nadbieg się nie załączał :lol:
Skrzynia to Mitsubishi , więc wiele wybacza :wink:

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 9:35 pm
autor: andrzej:)
no cóż, auta od ciebie bym nie kupił :)21

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 9:39 pm
autor: marcin futyma
Adas - tę skrzynię to masz w Pajero czy L200?

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 10:04 pm
autor: TomaszRT
kszesz pisze:
radek4x4 pisze: po co rozkręcać wały??
We fordach zaleca się, może nie w instrukcjach ale kilku kolegów już się niestety przekonało, że warto.
ale jest jakieś logiczne uzasadnienie tej operacji?

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 10:11 pm
autor: kszesz
TomaszRT pisze: ale jest jakieś logiczne uzasadnienie tej operacji?
Skrzynia nie ma dostatecznego smarowania na N w czasie holowania a cały czas pracuje.

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 10:32 pm
autor: wojtek_kom
Tak czytam ... i dla potomnych muszę to napisać :)21 - prawdziwe terenówki mają 2 x N:
- w automacie - skrzyni,
- w reduktorze :)23

N reduktorze - w tej pozycji automat będzie się miał dobrze.
N skrzyni i 2H,4H,4L będzie problem.

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 10:58 pm
autor: Adas
marcin futyma pisze:Adas - tę skrzynię to masz w Pajero czy L200?
w Pajero

Re: Holowanie - automat

: sob sty 30, 2010 11:01 pm
autor: Adas
andrzej:) pisze:no cóż, auta od ciebie bym nie kupił :)21
Ja od siebie bym kupił bo wiem co mam :)21

Re: Holowanie - automat

: ndz sty 31, 2010 2:21 am
autor: marcin futyma
Znaczy się wojtku w czym problem - w smarowaniu skrzyni - przy pozycji N w skrzyni ???

Re: Holowanie - automat

: ndz sty 31, 2010 6:05 am
autor: pezet
kszesz pisze:
TomaszRT pisze: ale jest jakieś logiczne uzasadnienie tej operacji?
Skrzynia nie ma dostatecznego smarowania na N w czasie holowania a cały czas pracuje.
Ale mowa jest o reduktorze na N, nie o skrzyni.
Skrzynia wtedy nie jest napędzana z żadnej strony, więc nie pracuje, a stoi.

Re: Holowanie - automat

: ndz sty 31, 2010 11:10 am
autor: wojtek_kom
Jak napisano skrzynia ma być odłączona - albo reduktor na N.
Nie trudno o opcję - w nowych na guziczkach, mimo że jest reduktor, nie ma N reduktora, bo jest na skrzyni :)23
W takim przypadku - nie ryzykowałbym.

Specjalnie poruszyłem 2xN :)21 dla jasności.

Re: Holowanie - automat

: ndz sty 31, 2010 12:24 pm
autor: radek4x4
Czyli podsumowując, jeśli nasza nowa terenówka nie ma N na reduktorze, a posiada jedynie N w automatycznej skrzyni biegów to kierowca owego autka kładzie się pod auto i odkręca wały :)21 lub dzwoni po lawete.
Czyli komplet kluczy do auta lub dobre Asistance przy ubezpieczeniu jak ktoś ma nikłe pojęcie o mechanice :)21

Re: Holowanie - automat

: ndz sty 31, 2010 4:35 pm
autor: marcin futyma
Z tego co się dopatrzyłem w aucie o którym myślę w reduktorze nie ma pozycji N, czyli N jest tylko na automacie - i co w takim wypadku? Czyli będzie problem z holowaniem w tym mitsubishi ??? \

http://img403.imageshack.us/img403/4626/dsc01246h.jpg

Re: Holowanie - automat

: ndz sty 31, 2010 4:41 pm
autor: Adas
masz więcej zdjęć tego l200 ?np zewnętrzne?