Nawigacja na rajdzie typu maraton

chyba wiadomo o co chodzi....

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
matkowka
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 55
Rejestracja: śr sty 16, 2008 3:13 pm
Lokalizacja: warszawa

Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: matkowka » ndz lut 14, 2010 6:52 pm

W związku z tym, iż nie znalazłam jeszcze takiego wątku pozwalam sobie założyć.
Mam kilka pytań dotyczących nawigowania na rajdzie typu maraton (np. Drezno-Wrocław czy Great Escape) i prosze o konkretne odpowiedzi jeśli można :-)

1) Jazda na azymut
- czy odległość podana razem z wartością azymutu do następnej kratki to odległość w linii prostej (co pozwala wyznaczyć waypoint w GPS) czy "po przejechanej trasie"
- jaki sprzęt używac i dlaczego? (kompas, a może GPS) i co jest standardem na takich rajdach
- jeśli chodzi o wykorzytywanie GPS:
-> jakie konkretnie rozwiązania polecacie żeby jak najszybciej wyznaczyć punkt i zrobić to sprawnie w trakcie jazdy (bez zatrzymywania)
-> co sądzicie o wykorzytywaniu OZIego (funkcja 'Project Waypoint') i czy są wam znane patche ułatwiające wywołanie tej funcji w OZIm razem z klawiatura i wypełnieniem niektórych pól defaultowymi wartościami (np. From Waypoint = "ostatni waypoint wprowadzony", itp.)

2) Roadbook
- jakich niespodzianek (w stosunku do standardowych roadbooków) można się spodziewać i na co zwrócić szczególną uwagę w takich rb
- czy występują nietypowe oznaczenia
- jak "pracować" z rb na długim rajdzie:
-> co robimy przed startem (kolorowanie, wbijanie koordynatów z rb w GPS, itp.)
-> co robimy w trakcie raju (skreślanie kratek, itp.)

3) I inne tematy:
- oswietlenie dla pilota (czołówka / lampka zamontowania w samochodzie, etc.)
- komunikacja pilot - kierowca: czy potrzebny jest interkom?
- co wam jeszcze przyjdzie do głowy

Jakie macie strategie jeśli chodzi o nawigowania w maratonach i co robić żeby unikać błędów nawigacyjnych?
Czy może ktoś podesłać skan strony z RoadBoka z jakiegoś maratonu jako przykład (idealnie z kratką z jazdą na azymut)?

Będę wdzięczna za wszelkie odpowiedzi i pozdrawiam :D
nowa i do tego baba
patrol GR

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: Feniks » wt lut 16, 2010 10:48 am

Odległość do punktu z azymutem jest w linii prostej, inaczej nie dałoby się określić gdzie ten punkt jest. :)21

Garmin 276C z mapami topograficznymi, łatwość obsługi, funkcjonalność, dużo ludzi go ożywa więc znajdzie się dusza która podpowie jak najlepiej go skonfigurować do rajdu.

Garmnina da się skonfigurować tak, że punkt wprowadzasz w czasie jazdy jednym klikiem.

Nic nie sądzę bo nie ożywałem w praktyce, widzę problem z mapami, funkcjonalnością klawiatura :)3 , OZI w warunkach wyboistej jazdy - ale jak pisze to teoretyzowanie.

Nie wiem jakie roadbooki widzialaś, GreatE nie widziałem, DW jest zajebisty po pewnym czasie zaczynasz widzieć trasę oczami wytyczającego, najlepszy jaki widziałem.

J.w. oznaczenie są opisane, zawsze można (trzeba) dopytać.

Trzeba przemyśleć jak długopis i roadbook będzie zamocowany, co by się nie szwendał przy wysiadaniu i w razie "W"
Dobrze jest przejrzeć :wink: roadbook, pogiąć wszystkie kartki, najpierw pokolorować.
Jeśli są koordynaty oczywiście wbijamy, zaznaczamy także co jakiś punkt w czasie jazdy (pewną pozycję) zawsze łatwiej wrócić gdyby nastąpiła nawigacyjna zmyłka z winy kierowcy. Kartki oczywiście skreślamy.

Oświetlenie: czołówkę oczywiście trzeba mieć, natomiast do pracy z roadbookiem lepiej mieć też jakieś niezbyt mocne diodowe oświetlenie, czołówka znacznie obniża kontrast tego co za szybą.

Interkom konieczny, nawet dwa zestawy, po drodze pewnie się wyładują, a taki interphone (polecam) nie da się ładować w czasie użytkowania.

Zdaniem pilota:
- jak się zgubisz lepiej się zatrzymać niż zapie.... w przestrzeń
- roadbooki i piloci nie są nieomylne, patrz też na ślady, nie ufaj nikomu :)21 nawet sędziom na PK
- przede wszystkim trzeba jeździć

Poślij maila to poszukam, i zeskanuje zeszłoroczny DW.
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
matkowka
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 55
Rejestracja: śr sty 16, 2008 3:13 pm
Lokalizacja: warszawa

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: matkowka » wt lut 16, 2010 11:25 am

:)2
Bardzo dziękuję za wyczerpujące info. Życzyłabym sobie (i innym :lol: ) żeby wszystkie odpowiedzi na formum były tak konkretne.
Wysłałam ci maila z prośbą o RB.
Mamy palmtopa 7 cali pod Ozim testowanego w terenie, pokonaliśmy też w większości problem łatwego wprowadzania waypointów (jednym klikiem) i dużych klawiszy poprzez skonfigurowanie wyświetlacza, tak jak piszesz.

Jakbym miała jeszce jakieś pytania to pozwolę sobie napisać :D

Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam
Ewa
nowa i do tego baba
patrol GR

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: Feniks » wt lut 16, 2010 11:50 am

Jeszcze jedno:

Wyznaczanie punktu a jazda na azymut to nie zupełnie to samo.

Do punktu potrzeba azymutu i odległości w linii prostej, co pokaże metromierz to już zupełnie inna sprawa.
Jeśli podany jest tylko azymut i cząstkowa odległość jaką powinien pokazać metromierz, to znaczy że jedziemy w podanym kierunku i po przejechaniu dystansu powinniśmy być na następnej kratce.
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
matkowka
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 55
Rejestracja: śr sty 16, 2008 3:13 pm
Lokalizacja: warszawa

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: matkowka » wt lut 16, 2010 11:58 am

A jeszce jedno jeśli mogę:
"Garmnina da się skonfigurować tak, że punkt wprowadzasz w czasie jazdy jednym klikiem."

czy chodzi o:
1) wprowadzenie aktualnej pozycji (to też mam w Ozim za jednym kliknięciem),
czy też może chodzi o
2) automatyczne przeliczanie wcześniej zapisanych informacji (azymut + odległość) dla aktualnej pozycji i wyznaczanie waypointa - za jedynm klinkięciem

Jeśli to drugie to jest to znaczące usprawnienie!
nowa i do tego baba
patrol GR

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: Feniks » wt lut 16, 2010 1:21 pm

Pierwsze.

Znalazłem RB, zobaczysz że opcja a której piszesz by się nie przydała.
Garmin daje możliwość przełączania pomiędzy różnymi trybami pracy (mapa, kompas),a w danym trybie daje możliwość wyboru wyświetlanych danych (kurs itp). Mając swobodny wybór OZIego też bym wziął, niektórzy mieli i czasem mapa sztabowa dawała wyobrażenie jak wytyczający mógł prowadzić trasę.
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
gkozi
 
 
Posty: 1497
Rejestracja: śr lip 07, 2004 2:00 pm
Lokalizacja: zielonogórskie

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: gkozi » wt lut 16, 2010 2:38 pm

wyznaczanie punktu na azymut a potem jechanie do niego chyba nie zadziała , za dużo komplikacji - po prostu jechać w podanym kierunku i liczyć odległość [palmtop z GPSem da radę, GPSauto jest fajnym darmowym programem do liczenia odległości, awarynie warto też mieć kompas a wcześniej sprawdzić na ile metal w samochodzie wpływa na jego wskazania] w tych miejscach jest po prostu morze piasku więc nie ma konieczności omijania przeszkód

pilotowi wystarczy diodowa czołówka z czerwonym filtrem albo czerwoną diodą - nie ograniczy nocnego widzenia i nie będzie razić kierowcy

to czy potrzebny jest interkom zależy od :
-wyciszenia kabiny
-stopnia oberżnięcia układu wydechowego i częstotliwości wychodzenia pilota na zewnątrz
-rodzaju kasków

jeśli można się porozumieć w kabinie w kaskach to interkom raczej niepotrzebny - to nie przeprawa żeby pilot musiał prowadzić kierowcę komunikatami z zewnątrz auta

w Great Escape roadbook był niedopracowany i kiepsko poskładany [myślę, że w tym roku będzie lepiej]
np. zdarzały się przejścia między jednostkami, "za 030 metrów", "za 0,3 km" , "za 0,03km" , itp, to myliło pilota

roadbook i nawigacja jest wg mnie całkiem podobna do tej z rajdów przeprawowych, czasem tylko przestrzeń jest większa i mniej samochodów w pobliżu - nie zawsze jest to jazda w koleinach poprzednika
Długi LC90 do jazdy, krótki GRat do zabawy

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: Feniks » wt lut 16, 2010 3:14 pm

gkozi pisze:wyznaczanie punktu na azymut a potem jechanie do niego chyba nie zadziała , za dużo komplikacji - po prostu jechać
... a co jeśli PK jest na linii pomiędzy dwoma WP, z których pierwszy wyznaczasz po dojeździe do pozycji o podanych współrzędnych??
Dla ułatwienia dodam iż z pozycji do WP, żadną miarą po prostej się nie da.
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Awatar użytkownika
ilek79
 
 
Posty: 169
Rejestracja: śr cze 13, 2007 11:41 am
Lokalizacja: Wałcz Turek Koło
Kontaktowanie:

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: ilek79 » śr sty 25, 2012 1:33 pm

Witam szykuje sie jako pilot na mt rally bedzie to pierwszy rajd tego typu azymuty i inne niespotykane w rajdach przeprawowych,poczytałem troche w archiwum i prosiłbym o przesłanie na pw dwoch trzech kratek roadbooka jesli ktos posiada.Wszelkie rady mile widziane.Pozdrawiam :)21
suzuki sj 413 specjal 88r sprzedany

Awatar użytkownika
matkowka
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 55
Rejestracja: śr sty 16, 2008 3:13 pm
Lokalizacja: warszawa

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: matkowka » śr sty 25, 2012 1:41 pm

hej, coś mam, musze poszukać. mój mail: kawulok.matkowska@gmail.com
podeślij mi swojego to wyśle na maila
ewa
nowa i do tego baba
patrol GR

Awatar użytkownika
Drako
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: ndz kwie 28, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: Drako » śr sty 25, 2012 2:18 pm

w gazecie Quadzik bylo opisane jak wznaczaj azymuty - ze zdjeciami krok po kroku we wszystkich podstawowych urzadzeniach gps

Awatar użytkownika
Feniks
 
 
Posty: 2974
Rejestracja: wt kwie 24, 2007 12:26 pm
Lokalizacja: Zabrze

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: Feniks » czw sty 26, 2012 11:44 pm

Drako pisze:w gazecie Quadzik bylo opisane jak wznaczaj azymuty - ze zdjeciami krok po kroku we wszystkich podstawowych urzadzeniach gps
Ta w gazecie było...
Patrol GRY303
Powstałem z zabanowania, zawsze będę tu Nowy

Robert K160
 
 
Posty: 928
Rejestracja: czw lip 27, 2006 1:57 pm
Lokalizacja: Opole

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: Robert K160 » czw lut 02, 2012 6:48 pm

Drako pisze:w gazecie Quadzik bylo opisane jak wznaczaj azymuty - ze zdjeciami krok po kroku we wszystkich podstawowych urzadzeniach gps
czy dało by się skan zrobić tego artykułu ?
nieśmiało i z nadzieją zadaję to pytanie :D
a ja jadę, jadę i często dojadę
RR P38
LR D Evo
Nissan K 160

Robert K160
 
 
Posty: 928
Rejestracja: czw lip 27, 2006 1:57 pm
Lokalizacja: Opole

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: Robert K160 » czw lut 02, 2012 7:02 pm

i
Ostatnio zmieniony pt lut 03, 2012 5:43 pm przez Robert K160, łącznie zmieniany 1 raz.
a ja jadę, jadę i często dojadę
RR P38
LR D Evo
Nissan K 160

Robert K160
 
 
Posty: 928
Rejestracja: czw lip 27, 2006 1:57 pm
Lokalizacja: Opole

Re: Nawigacja na rajdzie typu maraton

Post autor: Robert K160 » pt lut 03, 2012 5:42 pm

Paweł , serdeczne dzięki za materiał i pozdrowionka :)2

więcej takich wątków powinno być ponieważ z nawigacją , wiele pilotów ma problem większy niż kierowcy z sprawnym prowadzeniem pojazdu
poza tym na forum jest kilku dobrych fachowców mających znaczne doświadczenie ale zaznaczam że to nieoficjalne stanowisko :)21
a ja jadę, jadę i często dojadę
RR P38
LR D Evo
Nissan K 160

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jazda w terenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość