Porownanie napedow 4x4

chyba wiadomo o co chodzi....

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
Colicab
Posty: 2123
Rejestracja: sob lis 01, 2008 9:25 pm
Lokalizacja: Gdynia
Kontaktowanie:

Porownanie napedow 4x4

Post autor: Colicab » pn mar 15, 2010 10:38 pm

http://www.youtube.com/watch?v=2OzK-oRPCbs

moze zainteresuje kogos, angliszcze wymagane - chyba ze ktos popatrzy dla patrzenia :)
Nie jeżdżę w błocie bo można się zakopać
zbieram schematy i smieci na chomikuj.pl/offroad4x4

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: alfik » wt mar 16, 2010 3:13 pm

Miałem okazję skorzystać z podobnej rampy z rolkami, jeszcze alfą - było to na pokazach BMW - BMW przejeżdżały, alfa oraz większość prawdziwych terenówek - nie - jesli nie miały blokady mostu, albo bardzo dobrego ASR. I symetryczny układ 4x4 nie miał nic do rzeczy. Nawet BMW M5 potrafiło ruszyć mając tylko jedno koło na przyczepnym jesli było to koło tylne :)
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Nahen » śr mar 17, 2010 8:27 pm

Tylko pytanie się nasuwa: Kto i ile razy w życiu bedzie ruszął syfem pod górkę na rolkach?? :)21 :)21 Jakoś wolę swoje syfy bez blokad niż siakieś BMW X3/X5 które daje radę pod górkę na rolkach ;)
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Przemm
 
 
Posty: 281
Rejestracja: wt lis 04, 2008 2:36 pm

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Przemm » śr mar 17, 2010 9:10 pm

hej
1. wystarczy troche zimy i masz rolki...
2. trakcja na jedna kolo chyba ma znaczenie, bo w przeciwnym razie po co ludziom blokady?
3. jak zamierzasz kupic auto 4wd, to chyba lepiej wybrac to z lepsza trakcja niz gorsza , he?
P.

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Nahen » śr mar 17, 2010 9:15 pm

Nie wiem mam oba bez blokad, jeżdżę w zimę też, mało nawet w terenie raz lżejszym raz cięższym i jak na razie jeszcze nie miałem problemów które nakazywałyby zakłądanie blokad na dyfry. Dziwne nie? :)21
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

_Karol_
 
 
Posty: 173
Rejestracja: czw cze 30, 2005 11:03 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: _Karol_ » pt mar 19, 2010 6:32 pm

a może potraktujmy ten wątek jako podsumowanie napędów pojazdów SUV
może uprzejme osoby o technicznym podejściu wytłumaczą na czym polegają różnice w różnych pojazdach?
dlaczego Subaru czy jakiś tam inny pojazd pojedzie mając tylko na jednym kole przyczepność a inny nie?
nie mówmy o typowych terenówkach z i bez centralnego dyfra
tylko SUV-y i osobówki ze stałym 4x4
dlaczego Subaru podjeżdża a Volkswagen 4motion nie?
Bo każdy dzień jest 4x4.

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: TomaszRT » pt mar 19, 2010 6:40 pm

btw ten Forester, czyli 2.5L N/A z 4 biegowym automatem nie ma centralnego dyfra.. stale napędzany jest przód.. tył jest dopędzany jakimś sprzęgłem..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: alfik » pt mar 19, 2010 10:25 pm

Zasługa informatyków. Jak nie ma blokad to jest asr albo jak to nazywają ebd. I działa to lepiej albo gorzej.
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

Awatar użytkownika
Teigrek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 27
Rejestracja: wt sty 20, 2009 2:03 pm
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Teigrek » wt mar 23, 2010 6:55 pm

TomaszRT pisze:btw ten Forester, czyli 2.5L N/A z 4 biegowym automatem nie ma centralnego dyfra.. stale napędzany jest przód.. tył jest dopędzany jakimś sprzęgłem..
Może sprzęgłem wiskotycznym, jak np. w Alfie 155 Q4. Z tym że tam stały napęd jest na tył jak w prawdziwej alfie, tylny most ma LSD, a w przednim napędzie jest właśnie sprzęgło wiskotyczne.
tak samo z resztą jest w Delcie Integrale.
Campo B sportscab 4x4 2,5TD 1998r.
oraz dwie Lanczyjki

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: TomaszRT » wt mar 23, 2010 10:15 pm

Integrale ma stały 4x4, centralny planetarny dyfer (rozdział inicjalny 56/44, późniejsze wersje miały 47/53) wyposażony dodatkowo w wiskoze, tylny natomiast to Torsen typu A.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
Mikrusek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 88
Rejestracja: śr mar 21, 2007 11:22 am
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Mikrusek » czw mar 25, 2010 12:34 pm

Fajne. Pomagają sobie hamulcami, będzie działało, dopóki hamulce się nie przegrzeją :)
www.pajero.org.pl
Galeon 3.2 DiD + OME + trochę żelastwa na brzuchu i z przodu oraz faja z boku :)

Awatar użytkownika
Nahen
 
 
Posty: 4743
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:43 am
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Nahen » czw mar 25, 2010 6:15 pm

Jak się skończą klocki to nie dość, że nie zatrzymasz to jeszcze nie ruszysz ;)
mam Trooperka 2,6i i 3.0 DTi (problemy "nowego" się skończyły zobaczymy na jak długo ;) )

Typitonga
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: wt sie 31, 2010 12:06 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Typitonga » czw wrz 02, 2010 1:18 am

z tego co pamiętam to Q4 w alfie to Torsen, wiskoza w subarynie to sprzęgło lepkościowe, nie wiem jak w vw i reszcie. Torsen w najprostszych słowach to taki "piesek" jak w zębatkach rowerowych (to co tak cyka jak nie pedałujesz), innymi słowy napęd idzie na oba koła a jak jedno sie opierdala, albo jest po zewnętrznej zakrętu to i tak dostanie tyle momentu co to drugie na osi, tak samo jest między osiami. Wiskoza jest pojebana i działa zajebiście, chodzi o to iż koło/oś które ma mniejsze opory dostaje mniej mocy.

To jest oczywiście teoria mechanizmów i nie ma nic wspólnego z "elektroniczną" rzeczywistością...

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: alfik » czw wrz 02, 2010 10:15 am

Typitonga pisze:z tego co pamiętam to Q4 w alfie to Torsen, wiskoza w subarynie to sprzęgło lepkościowe, nie wiem jak w vw i reszcie. Torsen w najprostszych słowach to taki "piesek" jak w zębatkach rowerowych (to co tak cyka jak nie pedałujesz), innymi słowy napęd idzie na oba koła a jak jedno sie opierdala, albo jest po zewnętrznej zakrętu to i tak dostanie tyle momentu co to drugie na osi, tak samo jest między osiami. Wiskoza jest pojebana i działa zajebiście, chodzi o to iż koło/oś które ma mniejsze opory dostaje mniej mocy.

To jest oczywiście teoria mechanizmów i nie ma nic wspólnego z "elektroniczną" rzeczywistością...
2- (dw a zminusem i to już w drugim dniu szkoły!), proszę powtórzyć teorię. :lol:
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

Typitonga
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: wt sie 31, 2010 12:06 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Typitonga » czw wrz 02, 2010 3:51 pm

Dobra, dobra, sam sie załamałem jaki to ja jestem "elokwentny pisarz" po kilku piwach...

więc wyjaśnie:
z tym "pieskiem" to strsznie naciągane tłumaczenie, chodzi o to iż torsen (od Torque Sensing) to dyferencjał o zazębieniu ślimakowym, przy zróznicowaniu momentu obrotowego (pomiędzy osiami, pomiędzy kołami) zaczyna blokować, a biegało mnie o to że ... a nie ważne.

a co do subaryn, to mają stały napęd na cztery łapy, za podział między osiami odpowiada dyfer centralny z sprzęgłem wiskotycznym odpowiadającym za blokowanie w razie uślizgów.

tera lepiej psorze?

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: alfik » czw wrz 02, 2010 4:09 pm

:)2

A żebyś wiedział, że byłem belfrem na polibudzie :D
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: rokfor32 » czw wrz 02, 2010 7:55 pm

Do subaryn można zapodać centralnego torsena, ale to chyba aftermarket jest. przynajmniej do Imprezy takie cuś występuje.

Się nie tak dawno zdziwiłem w temacie napędu w nowej RAV4. Ma stały na przód, a dołączany tył, i to jakoś tak fikuśnie, że cały mechanizm dopinania tego ustrojstwa (i rozdziału momentu) znajduje się w tylnym dyfrze. Chyba kooperacja z żabojadami dostarcza takich wodotrysków ... :roll: :)21
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
andrzej:)
 
 
Posty: 2894
Rejestracja: sob kwie 12, 2008 12:57 am
Lokalizacja: p-ń

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: andrzej:) » czw wrz 02, 2010 8:20 pm

Typitonga pisze:a co do subaryn, to mają stały napęd na cztery łapy, za podział między osiami odpowiada dyfer centralny z sprzęgłem wiskotycznym odpowiadającym za blokowanie w razie uślizgów.
chyba nie wszystkie, w automacie jest nieco inaczej....

Typitonga
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: wt sie 31, 2010 12:06 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Typitonga » czw wrz 02, 2010 8:50 pm

a racja, tam jest chyba jakiś wielopłytkowiec sterowany elektroniką, ale ten dział jak i kilka nowszych rozwiązań w subaru ignoruje - to chyba z sympatii do tej marki i ich starszych wynalazków...

zdałem egzamin? :o

Awatar użytkownika
andrzej:)
 
 
Posty: 2894
Rejestracja: sob kwie 12, 2008 12:57 am
Lokalizacja: p-ń

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: andrzej:) » pt wrz 03, 2010 9:45 pm

ja się tam nie znam, ale miałem OBK H6 3.0 z 2002 i 50 na 50 tam nie było :roll:

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: TomaszRT » pn wrz 06, 2010 9:34 am

rokfor32 pisze:Ma stały na przód, a dołączany tył, i to jakoś tak fikuśnie, że cały mechanizm dopinania tego ustrojstwa (i rozdziału momentu) znajduje się w tylnym dyfrze.
czego fikuśnie ? dużo aut ma właśnie w ten sposób..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: rokfor32 » pn wrz 06, 2010 7:43 pm

Się muszę dokładniej przyglądnąć, ale wyglądało to tak, jakby tył był dołączany wewnątrz tylnego dyfra, a wyjście napędu na tył ze skrzyni było na stałe. Takie rozwiązanie oznaczałoby brak centralnego mechanizmu różnicowego, i najprawdopodobniej dołączanie tyłu tylko chwilowo, wiskozą, w razie wystąpienia poślizgu przodu.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: TomaszRT » pn wrz 06, 2010 7:45 pm

tak właśnie jest jak piszesz.. ino nie wiem czy wiskozą czy jakimś elektrocośtam..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
CrOOchy
 
 
Posty: 8351
Rejestracja: śr lut 14, 2007 9:47 pm
Lokalizacja: Cyców

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: CrOOchy » pt wrz 10, 2010 7:12 am

w vag grupie jest to np haldex, mitsu ma chyba elektronicznie
Jest tylko cienka czerwona linia między rozsądkiem, a szaleństwem

Jeep
Chevy Suburban

Typitonga
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: wt sie 31, 2010 12:06 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Porownanie napedow 4x4

Post autor: Typitonga » sob wrz 25, 2010 10:42 pm

Mniejsza o to jak to jest zrobione, ale mym zdaniem coś co ma napęd wyprowadzony ze skrzynki (czy z reduktorem czy bez) na dwa "mosty" a pędzony (w normalnych warunkach) jest tylko jeden i wał napędowy ... no bez jaj Panowie. Ja wiem iż tego typu rozwiązania są doskonałe do jazdy po czarnym lub czarnym utrzymywanym w tonacji białej w okresie zimowym, i po szarych szutrach. Gdyż zachowuje stabilność i neutralność 4x4 oraz jest ekonomiczniejsze na suchym...
Ale ja to widzę tak (i to jest oczywiście tylko moje subiektywne zdanie):
- przednia oś pędzona - mnogość modeli (nie które są bardzo fajne), ekonomia (zakup + utrzymanie), spore bezpieczeństwo jazdy
- tylna oś pędzona - niewiele modeli (raczej związane z określoną marką i "prestiżem"), są stosunkowo droższe od przedniej ośki (ale to wynika chyba bardziej z marki), bezpieczeństwo już spore dzięki wielu trzy literowym skrótom ale pomijając elektronikę to trza to umić prowadzić i oczywiście potrafi dać ogromny fuuuuuunn!!!!!
- 4x4 - bardzo mało modeli ... , są drogie (kur....a!!!), ale te "drogowe" zajebiś...e się prowadzą, dużo wybaczają i strasznie denerwuje...ą sąsiada odkopującego V70, który stara sie wyjechać z zaspy, te "terenowe" dobrze się prowadzą i dają dużo, bardzo dużo możliwości ...
- 2+2x4 - bezpieczeństwo plus ekonomia ... doceniam wszystkie ich zalety ale jakoś tego nie czuje, wole za te same grosze kupić jakieś 4x4 o parę lat starsze lub przednio/tylno napędówkę w podobnym wieku, będąc świadom jej ograniczeń ...

innymi słowy jak mowa o napędach 4x4 to ja nie dopuszczam rozwiązań z serii 2+2/4.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jazda w terenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość