hamulec bębna STARa

elektryczne, mechaniczne i wynalazki domowej roboty...

Moderator: Misiek Bielsko

Awatar użytkownika
alo
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 75
Rejestracja: pn paź 02, 2006 11:41 am
Lokalizacja: Wawa

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: alo » pt sty 16, 2009 11:12 am

Ja wymyśliłem coś takiego
Będą dwa bębny koło siebie, na jednej osi (przedłużam oś starowską)
Oczywiście dwa sprzęgła załączające bębny takie jak w oryginale.
Hamulec będzie rozwiązany jak na tych szkicach:
Obrazek
Obrazek
Taki hamulec a właściwie blokada będzie na obu bębnach
Wymiary frezu w bębnie to ok 32x10mm więc całym hamulcem będzie płaskownik 30x10
Sprzęgła i hamulce załączane będą pneumatycznie.
Takie coś pozwoli mi np będąc zawieszonym na przodzie zablokować go, odpiąć sprzęgło
dalej zapiąć sprzęgło drugiego bębna i podciągnąć się np w bok, albo wrócić do pionu.
i na odwrót tak samo.
:)21

No
To jest taka moja koncepcja
a czy słuszna to się okaże już niedługo bo sie robi 8)
AP

dar-man
 
 
Posty: 259
Rejestracja: wt lis 18, 2008 8:45 pm
Lokalizacja: NYSA
Kontaktowanie:

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: dar-man » pt sty 16, 2009 9:04 pm

pilmar pisze: Wolałbym miec rozpiete sprzegło kłowe bębna podczas jazdy z wiadomych względów :)21
może to głupie pytanie,ale jakie to wiadome względy,jak możecie to odpowiedzcie sensownie

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Mag69 » pt sty 16, 2009 9:15 pm

np. wałek wyjściowy stale się kręci

:)21
LJ 70

AdAm
 
 
Posty: 1104
Rejestracja: śr sty 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Katowice

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: AdAm » pt sty 16, 2009 9:29 pm

Jako hamulec można wykorzystać również rolkę dociskającą linę do bębna (rolka oczywiście na dźwigni ze sprężyną). Ma to tę zaletę że po silnym pociągnięciu liny przez pilota zwoje na bębnie się nie luzują (dociska je rolka). Oczywiście klocek z boku bębna również całkiem dobrze działa. Wg. mnie najodpowiedniejszy jest odpowiednio mały docisk tego klocka tak aby pilot ciągnący line nie odczuwał mocno jego działania, ale taki że kiedy przestanie ciągnąć linę bęben szybko się zatrzyma. Potrzebna więc jest regulacja.

@alo - daruj sobie pomysł z dwoma bębnami mechanicznej wyciągarki. Ćwiczyłem temat i jest to rozwiązanie do d.u.p..y.
Potrzebna Ci jest i tak dodatkowo wyciągarka elektryczna obsługująca tył/bok (choćby żeby się postawić na koła w przypadku boka lub ciągnąć siędo przodu na trawersie + boczna regulowana asekuracja). Jeśli chcesz mechanika do tyłu to kombinuj żeby mieć możliwość z jednego bębna ciągnąć się przez zblocze fo tyłu. Zrobiłem tak m.in. w samochodzie Płóciennika (to białe plastikowe które było na RFC a wygląda jak wrangler) i działa rewelacyjnie (oczywiście jeśli z jakichś przyczyn nie można się ciągnąć na elektryku do tyłu).

Awatar użytkownika
alo
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 75
Rejestracja: pn paź 02, 2006 11:41 am
Lokalizacja: Wawa

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: alo » pt sty 16, 2009 10:19 pm

Dwa bębny są do dupy jak nie można każdego z nich zablokować to fakt
ale jako, że będzie je można zablokować podczas zwijania liny to tak jakby działały niezależnie.
Drugi bęben będzie właśnie obsługiwał tył/bok + ew. asekuracja na trawersach.
Jeszcze raz.
Ciągne się na pierwszym bębnie, jest bok.
Zapinam hamulec bębna 1 i odłączam jego sprzęgło.
Zapinam sprzęgło bębna 2. Stawiam się więc mechanikiem do pionu przy użyciu bębna 2
cały czas wisząc na zblokowanej linie bębna 1.
Jak już stoję na nogach zapinam sprzęgło bębna 1 (przód) i odczepiam sprzęgło 2 (tył).
Teraz odczepiam hamulec jedynki i dalej mogę się ciągnąć do przodu.
Dlaczego to ma nie działać?
8)
AP

AdAm
 
 
Posty: 1104
Rejestracja: śr sty 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Katowice

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: AdAm » pt sty 16, 2009 10:57 pm

alo pisze:Dwa bębny są do dupy jak nie można każdego z nich zablokować to fakt
ale jako, że będzie je można zablokować podczas zwijania liny to tak jakby działały niezależnie.
Drugi bęben będzie właśnie obsługiwał tył/bok + ew. asekuracja na trawersach.
Jeszcze raz.
Ciągne się na pierwszym bębnie, jest bok.
Zapinam hamulec bębna 1 i odłączam jego sprzęgło.
Zapinam sprzęgło bębna 2. Stawiam się więc mechanikiem do pionu przy użyciu bębna 2
cały czas wisząc na zblokowanej linie bębna 1.
Jak już stoję na nogach zapinam sprzęgło bębna 1 (przód) i odczepiam sprzęgło 2 (tył).
Teraz odczepiam hamulec jedynki i dalej mogę się ciągnąć do przodu.
Dlaczego to ma nie działać?
8)
Zwykły silnik spalinowy niechętnie działa bez smarowania, które to mało wydajnie pracuje w odwróconym o > 70 st silniku. (Chyba że masz jakieś kombinacje np. z suchą miską).

Przy asekuracji bocznej podciąganie się elektrykiem również baaardzo skraca czas (i siły pilota) potrzebny na przebycie danego odcinka.

Ale jak tam waść sobie uważa. Ja tam ledwie na paru rajdach byłem więc może się nie znam :D

Awatar użytkownika
alo
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 75
Rejestracja: pn paź 02, 2006 11:41 am
Lokalizacja: Wawa

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: alo » pt sty 16, 2009 11:22 pm

Na suchą miskę jest koncepcja
Spróbuje, zobacze 8)
nie bedzie robić to sie cos innego wymysli
Dzięki
AP

dar-man
 
 
Posty: 259
Rejestracja: wt lis 18, 2008 8:45 pm
Lokalizacja: NYSA
Kontaktowanie:

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: dar-man » sob sty 17, 2009 8:27 am

dar-man pisze:
pilmar pisze: Wolałbym miec rozpiete sprzegło kłowe bębna podczas jazdy z wiadomych względów :)21
może to głupie pytanie,ale jakie to wiadome względy,jak możecie to odpowiedzcie sensownie
Mag69 pisze:np. wałek wyjściowy stale się kręci

:)21
dalej nie rozumiem,dlaczego wał ma sie krecic na rozłaczonym pto?????

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Mag69 » sob sty 17, 2009 10:17 am

dar-man pisze:
dar-man pisze:
pilmar pisze: Wolałbym miec rozpiete sprzegło kłowe bębna podczas jazdy z wiadomych względów :)21
może to głupie pytanie,ale jakie to wiadome względy,jak możecie to odpowiedzcie sensownie
Mag69 pisze:np. wałek wyjściowy stale się kręci

:)21
dalej nie rozumiem,dlaczego wał ma sie krecic na rozłaczonym pto?????
a jak nie ma PTO ??

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Zibi » sob sty 17, 2009 10:24 am

hmm, kombinowanie z dwoma bębnami, sucha miska, silniki pracujące do góry nogami itd. Widocznie to już domena polaków - wyważanie otwartych drzwi. Skoro cały świat jezdzi na mechanik+elektryk to po co kombinować?

Awatar użytkownika
pilmar
Posty: 1917
Rejestracja: pt maja 09, 2003 9:20 pm
Lokalizacja: Białobrzegi n.Pilicą

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: pilmar » sob sty 17, 2009 10:50 am

dar-man pisze:
pilmar pisze: Wolałbym miec rozpiete sprzegło kłowe bębna podczas jazdy z wiadomych względów :)21
może to głupie pytanie,ale jakie to wiadome względy,jak możecie to odpowiedzcie sensownie
wałek nie kręci się na stałe
Ale przy przypadkowym załaczeniu PTO i zapiętym sprzęgle kłowym bebna, może się to skończyc skróceniem ramy :)21

dar-man
 
 
Posty: 259
Rejestracja: wt lis 18, 2008 8:45 pm
Lokalizacja: NYSA
Kontaktowanie:

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: dar-man » sob sty 17, 2009 10:51 am

[/quote]

a jak nie ma PTO ??

:)21[/quote]

aha,teraz rozumiem,ale jak niema pto to ślimak cały czas pracuje,bez sensu

Awatar użytkownika
Adam.Ż
 
 
Posty: 4480
Rejestracja: pt mar 21, 2003 8:21 pm
Lokalizacja: Sochaczew

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Adam.Ż » sob sty 17, 2009 3:45 pm

pilmar pisze:
dar-man pisze:
pilmar pisze: Wolałbym miec rozpiete sprzegło kłowe bębna podczas jazdy z wiadomych względów :)21
może to głupie pytanie,ale jakie to wiadome względy,jak możecie to odpowiedzcie sensownie
wałek nie kręci się na stałe
Ale przy przypadkowym załaczeniu PTO i zapiętym sprzęgle kłowym bebna, może się to skończyc skróceniem ramy :)21

albo wyrwaniem elementu karoserii...
Widziałem UAZ-a po czymś takim...
Zaczepili linę o ramkę szyby, po czym zapomnieli rozpiąć PTO i ruszyli....
Możecie się domyślić co było dalej :roll:
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew

Awatar użytkownika
Adam.Ż
 
 
Posty: 4480
Rejestracja: pt mar 21, 2003 8:21 pm
Lokalizacja: Sochaczew

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Adam.Ż » sob sty 17, 2009 3:48 pm

alo pisze:Dwa bębny są do dupy jak nie można każdego z nich zablokować to fakt
ale jako, że będzie je można zablokować podczas zwijania liny to tak jakby działały niezależnie.
Drugi bęben będzie właśnie obsługiwał tył/bok + ew. asekuracja na trawersach.
Jeszcze raz.
Ciągne się na pierwszym bębnie, jest bok.
Zapinam hamulec bębna 1 i odłączam jego sprzęgło.
Zapinam sprzęgło bębna 2. Stawiam się więc mechanikiem do pionu przy użyciu bębna 2
cały czas wisząc na zblokowanej linie bębna 1.
Jak już stoję na nogach zapinam sprzęgło bębna 1 (przód) i odczepiam sprzęgło 2 (tył).
Teraz odczepiam hamulec jedynki i dalej mogę się ciągnąć do przodu.
Dlaczego to ma nie działać?
8)

tylko ile będzie trwała cała akcja z przełączaniem bębnów, ile dźwigni itp...
Poza tym jeśli jedziesz na trawersie to dobrze by było mieć stałą kontrolę nad boczną windą a w Twoim przypadku trzeba się będzie zatrzymać, poprzełączać wszystko, trochę podciągnąć/opuścić i w drugą stronę poprzełączać...
Trochę to czasochłonne i tyle rzeczy trzeba zmieniać że w amoku albo ze zmęczenia można się pomylić w pewnym momencie i coś się urwie...
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: N2O » sob sty 17, 2009 10:37 pm

Dużo dźwigni, kombinacji jest bez sensu - strasznie wydłuża się czas wyciągania.
Najlepiej jeden bęben do przodu, ewentualnie do tyłu przez zblocze.
Jak jest za dużo wajch to człowiek się gubi w amoku, Ja u siebie już kilka razy wyrwałem rolki/zerwałem klin od wyciągarki - już nawet wajchę od PTO przypinam ekspanderem tak aby nie dało jej się niechcący ruszyć. :)21

A jak chcecie mieć mechanika pracującego nawet do góry nogami to najlepszy będzie dwusuw :lol:
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Awatar użytkownika
Adam.Ż
 
 
Posty: 4480
Rejestracja: pt mar 21, 2003 8:21 pm
Lokalizacja: Sochaczew

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Adam.Ż » ndz sty 18, 2009 11:46 am

czyli zapodać silnik od trabanta albo wartburga :lol:
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew

dar-man
 
 
Posty: 259
Rejestracja: wt lis 18, 2008 8:45 pm
Lokalizacja: NYSA
Kontaktowanie:

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: dar-man » ndz sty 18, 2009 1:33 pm

ja przez chwile myślałem o tym żeby do napędu mechanika zamonyować silnik z kosiarki(agregatu) :P

Awatar użytkownika
Adam.Ż
 
 
Posty: 4480
Rejestracja: pt mar 21, 2003 8:21 pm
Lokalizacja: Sochaczew

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Adam.Ż » ndz sty 18, 2009 1:46 pm

widziałem coś takiego na filmikach...
gościu żeby się ciągnąć odpalał mały silnik spalinowy :wink:
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew

dar-man
 
 
Posty: 259
Rejestracja: wt lis 18, 2008 8:45 pm
Lokalizacja: NYSA
Kontaktowanie:

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: dar-man » ndz sty 18, 2009 1:47 pm

nie jest to głupie,i pto nie potrzebne :lol:

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: N2O » ndz sty 18, 2009 7:31 pm

Najlepsze są silniki od piły spalinowej - działa też do góry nogami(podaje paliwo), tylko trzeba znaleźć taki co ma przynajmniej ze 6KM :)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Awatar użytkownika
Adam.Ż
 
 
Posty: 4480
Rejestracja: pt mar 21, 2003 8:21 pm
Lokalizacja: Sochaczew

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Adam.Ż » ndz sty 18, 2009 8:06 pm

jest jeszcze sprawa odwrócenia napędu, połączenia, odprowadzenie spalin itp itd...
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Piter69A » pn sty 19, 2009 8:29 am

Hamulec bębna jest w mechaniku BRDM-a. Przesuwając dzwignię sprzęgła bębna jednocześnie dopychana jest łapka z okładziną cierną do bębna. Okładzina na łapce jest zamontowana teleskopowo ze sprężyną, która dociska z odpowiednią siłą. Napiecie spręzyny a wiec docisk jest regulowany. Bardzo prosty i skuteczny patent.
Powinienem miec jakies fotki, jak znajdę to wstawię tu. :)2 :wink:
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

Awatar użytkownika
alo
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 75
Rejestracja: pn paź 02, 2006 11:41 am
Lokalizacja: Wawa

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: alo » pn sty 19, 2009 9:46 am

Adam.Ż pisze:tylko ile będzie trwała cała akcja z przełączaniem bębnów, ile dźwigni itp...
No troche by to trwało i lepiej żeby operator dźwigienek się nie pomylił :)21
Już dwa bębny mam zmotane dlatego spróbuje jeszcze wcisnąć gdzieś małego elektryka celem asekuracji na trawersach.
Niech będzie tak jak ma cały świat 8)
:)2
AP

Adamo
 
 
Posty: 8253
Rejestracja: śr kwie 09, 2003 8:59 pm
Lokalizacja: Wrocław

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: Adamo » pn sty 19, 2009 9:58 am

pilmar pisze:Ale przy przypadkowym załaczeniu PTO i zapiętym sprzęgle kłowym bebna, może się to skończyc skróceniem ramy :)21
Mity :)21
Urywa linę :roll:

Awatar użytkownika
s3R
    
    
Posty: 4180
Rejestracja: śr lis 26, 2003 11:32 am
Lokalizacja: Porąbka

Re: hamulec bębna STARa

Post autor: s3R » pn sty 19, 2009 10:24 am

W parchu koleszków z bielska troszkę nawinęło ramę... jak byś puszkę śledzi otwierał...
Zdrapek i poharatka

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wyciągarki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości