Strona 1 z 1
Spalony hebel i aku
: wt maja 03, 2016 9:46 pm
autor: kubanos
Witam
Panowie pytanie. Co mogło być powodem ze stopił mi sie hebel od wyciagarki oraz nadtopiła klema minusowa od aku. Sytuacja wyglądała tak: Przejazd przez wodę około 90 cm dość szybko, 4 metry dalej wyciąganie sie wyciągarką z kolein. Hebel został w poz. włączonej. 20 minut później rozwiniecie i zwiniecie około 10 metrów liny bez obciążenia, znów przejazd przez dość głęboką kałuże na szybkości. Auto zgaszone i po 3 minutach dym spod maski. Co się okazało hebel który był założony na plusie stopił sie oraz klema "-", słupek od aku rozpłynął się w połowie. Na minusie mialem założona klemę od ducato taką szybko demontowaną. Hebel od akumulatora i przekaźników w odległości 20 cm. Kable 35mm2. Rozumiem ze hebel zrobił zwarcie na masę (hebel przykręcony do budy), ale co mogło być powodem tego ? Miałem go założonego od roku i nie było problemów a dość często wyciagarki używałem. Wypalone styki w heblu ?
Re: Spalony hebel i aku
: wt maja 03, 2016 10:26 pm
autor: kpeugeot
sie plus zmasował i poszło zwarcie

Re: Spalony hebel i aku
: wt maja 03, 2016 10:28 pm
autor: Marcingalloper
U nas też ostatnio się w Patrolu stopił hebel. Dokładnie to ten element nitowany na samym dole (pod plastikiem - bo robiliśmy sekcję

) puścił.
Tylko my się wyciągaliśmy długo i namiętnie z dobrego gnoju, na trzy wyciągarki.
U kumpla w Pajero, też jak po tamtej akcji robiliśmy wszyscy przegląd sprzętów, to plastik zabudowujący styki hebla też był zdeformowany - nadtopiony. Pewne za moment też puści nitowanie (te pod plastikiem).
Wszyscy mamy heble nie Chińskie a Polskie, każdy ponad 1000A.
Klemy OK.
PS: ja dołożyłem na kilka wyciągnięć termometr (przylgowy) cyfrowy i jak do tej pory najwyższa zanotowana temperatura to 41C

. Uj tam wi co się może stać to trzeba być przygotowanym - nie wiem czy nie dodać jakiegoś chłodzenia, albo systemu gaśniczego

.
Re: Spalony hebel i aku
: śr maja 04, 2016 8:39 am
autor: Zbowid
Miałem przypadek stopienia klem i spalenia przekaźnika...wszystko wynika z niezbyt dokładnego skręcenia łączy...jeżeli jest jakakolwiek przerwa - powstaje łuk elektryczny i on powoduje stopienie klem itp. Łuk powstaje na skutek np nierównomiernego dokręcenia śruby, przekoszenia śruby i klemy lub łącza... Niestety sprawdzone organoleptycznie.
Re: Spalony hebel i aku
: śr maja 04, 2016 3:53 pm
autor: kubanos
Ok dzieki za rady. A co w przypadku jak taki hebel sobie odizolujemy od budy (masy) auta jakąś płytką ebonitową? Co się wtedy stanie jak hebel złapie i zacznie iskrzyć czy tam nadtopi sie od zbyt długiego przeciągania w lagrze. W tym konkretnym przypadku bylo zwarcie do masy.. a co jak będzie odizolowany. Nie będzie działał czy jakaś inna sytuacja jest możliwa ?
Re: Spalony hebel i aku
: czw maja 05, 2016 10:31 am
autor: kubanos
Hebel wymieniony, wszystko sprawdzone i zonk

przy załączonym heblu zaczyna się wszystko gotować (klema minus). Jedyny plus że odizolowałem hebel od budy (masy) i nic mu się nie stało.. Przekaźnik od wyciągarki podmieniony dalej to samo.. Pozostaje wyciągarka - silnik. Co mogło się stać ? Robi zwarcie, naprawia się to, czy szukać nowego silnika ?

Wyciągarka to warn XD9000
Re: Spalony hebel i aku
: czw maja 05, 2016 9:32 pm
autor: pacmano
Podlacz moze pierwsze winde na krotko i bedzie wiadomo.
Re: Spalony hebel i aku
: pt maja 06, 2016 7:42 am
autor: Zibi
Marcingalloper pisze:U nas też ostatnio się w Patrolu stopił hebel. Dokładnie to ten element nitowany na samym dole (pod plastikiem - bo robiliśmy sekcję

) puścił.
Tylko my się wyciągaliśmy długo i namiętnie z dobrego gnoju, na trzy wyciągarki.
U kumpla w Pajero, też jak po tamtej akcji robiliśmy wszyscy przegląd sprzętów, to plastik zabudowujący styki hebla też był zdeformowany - nadtopiony. Pewne za moment też puści nitowanie (te pod plastikiem).
Wszyscy mamy heble nie Chińskie a Polskie, każdy ponad 1000A.
Klemy OK.
PS: ja dołożyłem na kilka wyciągnięć termometr (przylgowy) cyfrowy i jak do tej pory najwyższa zanotowana temperatura to 41C

. Uj tam wi co się może stać to trzeba być przygotowanym - nie wiem czy nie dodać jakiegoś chłodzenia, albo systemu gaśniczego

.
chciałbym zobaczyć ten "polski" hebel. Jaki to model?
Re: Spalony hebel i aku
: pt maja 06, 2016 5:57 pm
autor: Marcingalloper
Zibi pisze:Marcingalloper pisze:U nas też ostatnio się w Patrolu stopił hebel. Dokładnie to ten element nitowany na samym dole (pod plastikiem - bo robiliśmy sekcję

) puścił.
Tylko my się wyciągaliśmy długo i namiętnie z dobrego gnoju, na trzy wyciągarki.
U kumpla w Pajero, też jak po tamtej akcji robiliśmy wszyscy przegląd sprzętów, to plastik zabudowujący styki hebla też był zdeformowany - nadtopiony. Pewne za moment też puści nitowanie (te pod plastikiem).
Wszyscy mamy heble nie Chińskie a Polskie, każdy ponad 1000A.
Klemy OK.
PS: ja dołożyłem na kilka wyciągnięć termometr (przylgowy) cyfrowy i jak do tej pory najwyższa zanotowana temperatura to 41C

. Uj tam wi co się może stać to trzeba być przygotowanym - nie wiem czy nie dodać jakiegoś chłodzenia, albo systemu gaśniczego

.
chciałbym zobaczyć ten "polski" hebel. Jaki to model?
Nie wiem dokładnie jaki model - na pudełku miałem produkt Polski

. Kupiłem w sklepie z częściami rolniczymi, bo po tym jak przyszedł ten zamówiony z allegro (za 24zł) to bałem się go w rękach trzymać żeby się nie rozpadł.
Mam też wyłącznik elektryczny masy od Kamaza

, nie wiem tylko czy ten masowy mogę zamontować na plusowy

.
Re: Spalony hebel i aku
: ndz maja 08, 2016 10:30 am
autor: kubanos
Wyciagarka rozebrana w drobny mak. Okazało się że uzwojenie stojana miało zwarcie na te płytki które które są przykręcone do obudowy/korpusu. Jedno wielkie błoto w środku. Miałem mega problem żeby te plytki oddzielić od uzwojenia stojana. Wszystko przeczyszczone i tam gdzie izolacja na stojanie była najbardziej zniszczona, zaizolowałem to szmaciana taśma izolacyjną. Skręcone na szybkości, podpięte i zadziałało. Pytanie czym to uzwojenie dobrze zaizolować. Widziałem na allegro taśmy poliestrowe. Macie jakieś pomysły ?
Coś takiego : oferta:
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6122604195
Re: Spalony hebel i aku
: ndz maja 08, 2016 12:01 pm
autor: Kostuch
Poliester stopi się jak uzwojenie się zagrzeje.
Najlepsza by była taśma kaptonowa. Jest też spec papier do transformatorów. Taniej, ale jak masz mokro w silniku, to się "rozciapka"...
Re: Spalony hebel i aku
: ndz maja 08, 2016 12:12 pm
autor: kubanos
Dzieki
Czyli coś takiego :
http://allegro.pl/tasma-kapton-kaptonow ... 54135.html
Trzeba ja czymś dodatkowo zabezpieczać - lakier-żywica? Czy tylko tym owinąć?
Re: Spalony hebel i aku
: pn maja 09, 2016 1:13 pm
autor: Kostuch
Re: Spalony hebel i aku
: pn maja 09, 2016 3:22 pm
autor: kubanos
Dzieki wielkie
