Zblocza
Moderator: Misiek Bielsko
Zblocza
Czy ktoś z kolegów posiada wiedzę na temat:
1. jak dokładnie definiowana jest nośność zblocza
2. jakiego rodzaju łożyska stosowane są w zbloczach (np. kulkowe zwykłe, 2-rzędowe, wałeczkowe jeszcze inne...)
( może ktoś rozbierał fabryczne lub naprawiał i widział co jest w środku.)
Chodzi mi głównie o zblocza do off-roadu
Pytania zrodziły się po porównaniu parametrów zbloczy off-roadowych i bloczków oferowanych dla przemysłu.
Przy porównywalnej nośności (udźwigu) te przemysłowe są 2 lub 3 razy cięższe.
Uprzedzając ewentualne pytania - wykonanie we własnym zakresie.
1. jak dokładnie definiowana jest nośność zblocza
2. jakiego rodzaju łożyska stosowane są w zbloczach (np. kulkowe zwykłe, 2-rzędowe, wałeczkowe jeszcze inne...)
( może ktoś rozbierał fabryczne lub naprawiał i widział co jest w środku.)
Chodzi mi głównie o zblocza do off-roadu
Pytania zrodziły się po porównaniu parametrów zbloczy off-roadowych i bloczków oferowanych dla przemysłu.
Przy porównywalnej nośności (udźwigu) te przemysłowe są 2 lub 3 razy cięższe.
Uprzedzając ewentualne pytania - wykonanie we własnym zakresie.
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Re: Zblocza
większość zbloczy dedykowanych do off roadu i wyciągarek elektrycznych nie posiada łożyskokino pisze: 2. jakiego rodzaju łożyska stosowane są w zbloczach (np. kulkowe zwykłe, 2-rzędowe, wałeczkowe jeszcze inne...)
( może ktoś rozbierał fabryczne lub naprawiał i widział co jest w środku.)
.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kr%C4%85%C5%BCek_linowy
Dżip z lebiodką
GSM 501 44 66 33

GSM 501 44 66 33
Re: Zblocza
Dzięki za link.Eskapada pisze: większość zbloczy dedykowanych do off roadu i wyciągarek elektrycznych nie posiada łożysk
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kr%C4%85%C5%BCek_linowy
Miałem takie zblocze w ręce w sklepie - deklarowane 8 T- blachy boczne 4 mm i kółko chodziło bardzo lekko.
Na pewno nie było to łożysko ślizgowe ( ośka + koło linowe ) bo koło zrobiło kilka obrotów po "napędzeniu" dłonią ( ale mogę się mylić)
Niestety sprzedawca nie potrafił dokładnie wytłumaczyć co to jest to 8T a na dodatek nie pozwolił zblocza rozebrać

Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Re: Zblocza
wysłałem Ci maila z rysunkiem - nie sprawdzałem jego wytrzymałości - podepnę pod tirfora i przyłożę 5 T na końcu - jak przeżyje to Ci opowiem
łożysko zwykłe, kulkowe jednorzędowe - ważne, aby obustronnie kryte gumą (błoto i inny syf) - kryte blaszką się nie sprawdzi ...
praca niezbyt typowa jak dla łożyska - małe obroty - raczej duże naciski więc logiczne byłoby dwurzędowe lub igiełkowe
ale chyba bez przesady ... moje detale poszły do cynkowania żeby ich ruda nie zjadła
wygląda nader 'profi' 

łożysko zwykłe, kulkowe jednorzędowe - ważne, aby obustronnie kryte gumą (błoto i inny syf) - kryte blaszką się nie sprawdzi ...
praca niezbyt typowa jak dla łożyska - małe obroty - raczej duże naciski więc logiczne byłoby dwurzędowe lub igiełkowe



Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Re: Zblocza
Dotarł bezbłędnie. Dziękuję.Trochę info w odpowiedzi.emkg pisze:wysłałem Ci maila z rysunkiem...
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Re: Zblocza
jak dla lansu to tylko sprayem sieknij
jak do pracy to ocynk i wtedy proszek - tylko się upewnij w lakierni, że po danym rodzaju cynkowania można malować proszkowo - ja tak planuję zrobić progi, zderzak i bullbara - z tego co dowiedziałem się, po cynkowaniu podczas wypalania lakieru powłoka cynkowa może gazować - powodując pęcherze na powierzchni lakierniczej - to trzeba by sprawdzić ...
sam proszek do takiej pracy to za mało - po pierwszej rysie ruda wchodzi i już nie wychodzi ....
co do otworu zaczepowego - mam nieduży, coby szekla się nie przekręcała - przetyczka wchodzi, ale obrót szekli jest niemożliwy - taśma tylko za ucho
- nie będzie się niszczyć.
u mnie osią jest tuleja o 2 średnicach - czop pod łożysko jest ciut dłuższy niż szerokość łożyska więc nie muszę dawać podkładek dystansowych - tuleja przy tych parametrach ma wytrzymałość wystarczającą - a jest lżejsza
. jeżeli chodzi o grubość blach - to 6 mm ale niestety konstrukcyjna - lepsza byłaby lepsza - ale myślę, że grubość zrobi za jakość
a z ciekawostek - ponieważ pływam po Mazurach, zrobiłem sobie kotwicę ziemną (na wzór OR tylko malutką) do cumowania - rewelacyjnie działa - byle w korzeń szpilką nie trafić
ps - jak wydłubię z bagażnika to tez fotkę strzelę

sam proszek do takiej pracy to za mało - po pierwszej rysie ruda wchodzi i już nie wychodzi ....
co do otworu zaczepowego - mam nieduży, coby szekla się nie przekręcała - przetyczka wchodzi, ale obrót szekli jest niemożliwy - taśma tylko za ucho

u mnie osią jest tuleja o 2 średnicach - czop pod łożysko jest ciut dłuższy niż szerokość łożyska więc nie muszę dawać podkładek dystansowych - tuleja przy tych parametrach ma wytrzymałość wystarczającą - a jest lżejsza


a z ciekawostek - ponieważ pływam po Mazurach, zrobiłem sobie kotwicę ziemną (na wzór OR tylko malutką) do cumowania - rewelacyjnie działa - byle w korzeń szpilką nie trafić

ps - jak wydłubię z bagażnika to tez fotkę strzelę

Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Re: Zblocza
Znowu wyważacie otwarte drzwi. Na zdjeciu przedstawiono zblocze 4 tonowe, 8 tonowe wygląda ciut inaczej. Wszystkie zblocza posiadają stosowne atesty i na pewno zblocza off-roadowe w przedziale 3-9 ton nie są łożyskowane.
tel. 509700949
https://www.escape4x4.pl/
https://www.escape4x4.pl/
Re: Zblocza
Zblocza jak to nazwałeś dla przemysłu są cięższe bo mają wsp. bezpieczeństwa 4 lub wiecej, więc tak naprawdę zblocze 4t ma wytrzymałość 16t lub więcej, dlatego jest cięższe.
Frontera 2,4 zagazowana, Disco II
Alfa Romeo Sprint.
Alfa Romeo Sprint.
Re: Zblocza
Dzieki za wszystkie uwagi i informację ale nadal nie wiem precyzyjnie co oznacza że zblocze jest np 4 tonowe.
Spróbuję przykład:
- podwieszam zblocze przez oko, na łańcuchu np. na belce nośnej pod sufitrem
- przez zblocze przeciągnięta jest lina na której mam podnieść ciężar np. 2 tony
- żeby to zrobić muszę zadziałać na drugi koniec liny siłą co najmniej 2 tony dół lub nieco więcej żeby ciężar ruszył w górę
- 2 tony na jednym końcu liny, 2 tony na drugim ale na łańcuch działa w sumie siłe rozrywająca 4 tony.
Jak to się ma do definicji nośności zblocza. Zblocze które przetrwa taki przykład jest zbloczem 2 tonowym, 4 tonowym czy może 8 tonowym
( 4 tony w górę i 4 tony w dół)?
Przepraszam jeżeli ktoś uzna to za bicie piany ale ja po prostu nie wiem i szukam pomocy na forum.
Skopiowałem wcześniej zblocze podobne do tego na zdjęciu ESKAPADY. Ośka 20 mm pełna, koło linowe fi 100 ale dałem łożysko 6304 zakryte i blachy 5mm cięte laserowo
Jeszcze są przed cynkowaniem i próbami.
Spróbuję przykład:
- podwieszam zblocze przez oko, na łańcuchu np. na belce nośnej pod sufitrem
- przez zblocze przeciągnięta jest lina na której mam podnieść ciężar np. 2 tony
- żeby to zrobić muszę zadziałać na drugi koniec liny siłą co najmniej 2 tony dół lub nieco więcej żeby ciężar ruszył w górę
- 2 tony na jednym końcu liny, 2 tony na drugim ale na łańcuch działa w sumie siłe rozrywająca 4 tony.
Jak to się ma do definicji nośności zblocza. Zblocze które przetrwa taki przykład jest zbloczem 2 tonowym, 4 tonowym czy może 8 tonowym
( 4 tony w górę i 4 tony w dół)?
Przepraszam jeżeli ktoś uzna to za bicie piany ale ja po prostu nie wiem i szukam pomocy na forum.
Skopiowałem wcześniej zblocze podobne do tego na zdjęciu ESKAPADY. Ośka 20 mm pełna, koło linowe fi 100 ale dałem łożysko 6304 zakryte i blachy 5mm cięte laserowo
Jeszcze są przed cynkowaniem i próbami.
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Re: Zblocza
zgodnie z założeniami zblocze 4T można obciążyć 4 tonami - obciążenie niszczące to będzie 4 T * współczynnik bezpieczeństwa. czyli jak zadziałasz na oś rolki (poprzez linokrążek prostopadle do osi w kierunku przeciwnym do zaczepu
) siłą niszczącą to coś ma obowiązek puścić - łożysko, ośka, zerwie się ucho - najsłabszy element.
Jak pisał @Piotrul w przemyśle stosuje się dość wysoki współczynnik - ze względu na ludzi, dlatego szekla 3T np w OR powinna w zupełności wystarczyć (zależy zresztą do czego - na kinetyku siły mogą być spore ...). Jeżeli weźmiesz do ręki krajowe przemysłowe zblocze to producent w karcie katalogowej podaje oba parametry - powinien
krążki zagramaniczne - musisz sam wydedukać
. Twój własny produkt - możesz sobie policzyć
: masz 3 punkty + łożysko : liczysz najsłabszy (znaczy liczysz wszystkie i wybierasz najsłabszy) i wiesz co możesz ze zbloczem zrobić (do gablotki włożyć np
)

Jak pisał @Piotrul w przemyśle stosuje się dość wysoki współczynnik - ze względu na ludzi, dlatego szekla 3T np w OR powinna w zupełności wystarczyć (zależy zresztą do czego - na kinetyku siły mogą być spore ...). Jeżeli weźmiesz do ręki krajowe przemysłowe zblocze to producent w karcie katalogowej podaje oba parametry - powinien




Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Re: Zblocza
a to nie lepiej kupic sobie prawdziwy ofroadowy bloczek w sklepie?
a co bedziej jak taki bloczek samorobka zwybuchuje i pozabija wszytkich w promieniu razenia liny i dodatkowo pocharata szrapnelami jeszcze kilka osob w zasiegu?
a co bedziej jak taki bloczek samorobka zwybuchuje i pozabija wszytkich w promieniu razenia liny i dodatkowo pocharata szrapnelami jeszcze kilka osob w zasiegu?
Re: Zblocza
Zdecydowanie lepiej a nawet prościej.LR_Olek pisze:a to nie lepiej kupic sobie ......
Nie polecam samodzielnego wykonywania takich zbloczy - proszę też nie sugerować się podanymi wyżej wskazówkami, wymiarami i innymi uwagami.
Czy o to chodziło?
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Re: Zblocza
okino pisze:Zdecydowanie lepiej a nawet prościej.LR_Olek pisze:a to nie lepiej kupic sobie ......
Nie polecam samodzielnego wykonywania takich zbloczy - proszę też nie sugerować się podanymi wyżej wskazówkami, wymiarami i innymi uwagami.
Czy o to chodziło?
to po człona to wymyśliłeś ?

okino pisze: Uprzedzając ewentualne pytania - wykonanie we własnym zakresie.
Re: Zblocza
Obawiam się że to dla mnie koniec tematu.LR_Olek pisze: .....
Trochę się dowiedziałem.
LR_Olek - jestem pewien że pociągniesz dalej. Powodzenia!
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Re: Zblocza
znaczy jeśli chodzi o wykonanie linobloku we własnym zakresie - jeżeli ma możliwości warsztatowe, zakładając, że użyje tych samych materiałów - albo dobrych materiałów - czym ten blok będzie się różnił od OR ? nalepką ? ceną ? a jeśli zrobi go z ulepszonego materiału ? generalnie blok nie wybuchnie - to nie materiał wybuchowy - co najwyżej się rozleci rozrzucając swoje szczątki po okolicy i tnąc liną co po drodze
ale wydaje mi się, że jeżeli robi się coś z tzw 'głową' a ma się kompletne gałązki (znaczy lewą i prawą) to da się zrobić coś nie gorzej niż fabryka - proste pytanie : dlaczego ludzie motają sami zderzaki - przecież taki zderzak z niefabrycznie zamocowaną szeklą do holowania / wyrywania z wtopy jest niebezpieczny jak granat - albo wyrwie się zaczep albo całym zderzakiem rzuci w tylna szybę holującemu. tymczasem te 'fabryczne' sprzęty policzył taki sam człowiek jak my - więc nie kasujmy od razu inicjatywy
.
facet ma jakieś pojęcie, widać też, że myśli - bo pyta - jakby nie myślał, to by nie pytał tylko podpiął i czekał czy zabije to kogoś czy nie ?
@LR_Olek - ten tekst nie jest przeciw Tobie - jest po prostu ZA ludźmi, którzy mają inicjatywę i możliwości - jak zrobi zblocze z blach 3 mm to zgłupiał a skoro robi z 5 albo 6 mm - na wałku fi=20 mm czołg można zawiesić - itd można wyliczać - nikt nie zna odpowiedzi na pytanie czy zabije, dopóki nie zabije - ale czy 'fabryka' da Ci gwarancję, że blok się nie rozsypie ?


facet ma jakieś pojęcie, widać też, że myśli - bo pyta - jakby nie myślał, to by nie pytał tylko podpiął i czekał czy zabije to kogoś czy nie ?
@LR_Olek - ten tekst nie jest przeciw Tobie - jest po prostu ZA ludźmi, którzy mają inicjatywę i możliwości - jak zrobi zblocze z blach 3 mm to zgłupiał a skoro robi z 5 albo 6 mm - na wałku fi=20 mm czołg można zawiesić - itd można wyliczać - nikt nie zna odpowiedzi na pytanie czy zabije, dopóki nie zabije - ale czy 'fabryka' da Ci gwarancję, że blok się nie rozsypie ?
Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Re: Zblocza
dokończę myśl : jeśli wytrzymałość stali konstrukcyjnej wynosi 270 - 350 MPa to z wyliczenia wynika, że obciążenie zrywające 1 mm2 to około (średnio) 31 kg. przekrój stali w zbloczu w najwęższym miejscu : blok szerokości 100 mm - otwór na ośkę koła (fi = 40 mm) => 60 mm, grubość materiału 6 mm (moje wykonanie) - to daje przekrój 360 mm 2 * 31 kg == 10800 kg * 2 okładki bloku = 21600 kg
wytrzymałość stali na ścinanie to ca 500N/mm2 czyli ok 50 kg - co daje przy tulei łożyska o przekroju fi 39 x 26 mm - 660 mm2 ==33000 kg - czyli sporo
ostatnim punktem jest mocowanie do szekli - tam jest ścinanie - przekrój 22 x 12 mm = 264 mm2 co daje 13200 kg.
z w/w wynika, że najmniejszą wytrzymałość ma mocowanie więc pozostajemy przy sile niszczącej 13 T.
Zakładając współczynnik bezp. =3 to moje zblocze wytrzyma circa 4 T - gdzie siła niszcząca to około 13T - czy moje zblocze jest gorsze od 'fabrycznego' ? jedynie w tym, że - być może - producent użył lepszej stali - o Rr=550MPa - przy tym samym bloku da to prawie 40T - ale ja o tym wiem - a, jak sądzę bloku nikt kinetykiem szarpał nie będzie - tam są obciążenia statyczne - przy tej wytrzymałości prędzej wciągarka albo tirfor klęknie ...
ale oczywiście są to rozważania czysto teoretyczne i :
wytrzymałość stali na ścinanie to ca 500N/mm2 czyli ok 50 kg - co daje przy tulei łożyska o przekroju fi 39 x 26 mm - 660 mm2 ==33000 kg - czyli sporo

ostatnim punktem jest mocowanie do szekli - tam jest ścinanie - przekrój 22 x 12 mm = 264 mm2 co daje 13200 kg.
z w/w wynika, że najmniejszą wytrzymałość ma mocowanie więc pozostajemy przy sile niszczącej 13 T.
Zakładając współczynnik bezp. =3 to moje zblocze wytrzyma circa 4 T - gdzie siła niszcząca to około 13T - czy moje zblocze jest gorsze od 'fabrycznego' ? jedynie w tym, że - być może - producent użył lepszej stali - o Rr=550MPa - przy tym samym bloku da to prawie 40T - ale ja o tym wiem - a, jak sądzę bloku nikt kinetykiem szarpał nie będzie - tam są obciążenia statyczne - przy tej wytrzymałości prędzej wciągarka albo tirfor klęknie ...
ale oczywiście są to rozważania czysto teoretyczne i :
Nie polecam samodzielnego wykonywania takich zbloczy - proszę też nie sugerować się podanymi wyżej wskazówkami, wymiarami i innymi uwagami.
Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6
Re: Zblocza
To 8 tonowe chińskie zblocze spokojnie wytrzymuje 2,5 tonowego patrola z mechanikiem, więc po co kombinować? Widziałem jak wybucha zblocze samoróbka i takiemu urządzeniu bez atestu po prostu nie można ufać.


Re: Zblocza
Przed wrzuceniem tego tematu przeglądałem prawie cały temat "Wyciągarki" i znalazłem także posty o "wybuchach" fabrycznych zbloczy.
Pewnie miały atesty. Myślę że wszystko zależy od zdrowego rozsądku w ich użytkowaniu jak i w przyjęciu poprawnych założeń w wykonaniu.
Potem jeszcze odpowiednia konserwacja i utrzymanie.
Pewnie miały atesty. Myślę że wszystko zależy od zdrowego rozsądku w ich użytkowaniu jak i w przyjęciu poprawnych założeń w wykonaniu.
Potem jeszcze odpowiednia konserwacja i utrzymanie.
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość