Zblocza

elektryczne, mechaniczne i wynalazki domowej roboty...

Moderator: Misiek Bielsko

Awatar użytkownika
okino
Posty: 576
Rejestracja: śr lut 13, 2008 8:11 pm
Lokalizacja: gdzieś koło Żywca

Zblocza

Post autor: okino » czw sie 13, 2009 1:46 pm

Czy ktoś z kolegów posiada wiedzę na temat:
1. jak dokładnie definiowana jest nośność zblocza
2. jakiego rodzaju łożyska stosowane są w zbloczach (np. kulkowe zwykłe, 2-rzędowe, wałeczkowe jeszcze inne...)
( może ktoś rozbierał fabryczne lub naprawiał i widział co jest w środku.)
Chodzi mi głównie o zblocza do off-roadu
Pytania zrodziły się po porównaniu parametrów zbloczy off-roadowych i bloczków oferowanych dla przemysłu.
Przy porównywalnej nośności (udźwigu) te przemysłowe są 2 lub 3 razy cięższe.

Uprzedzając ewentualne pytania - wykonanie we własnym zakresie.
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15

Awatar użytkownika
Eskapada
 
 
Posty: 6434
Rejestracja: pn paź 11, 2004 4:02 pm
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zblocza

Post autor: Eskapada » czw sie 13, 2009 1:53 pm

okino pisze: 2. jakiego rodzaju łożyska stosowane są w zbloczach (np. kulkowe zwykłe, 2-rzędowe, wałeczkowe jeszcze inne...)
( może ktoś rozbierał fabryczne lub naprawiał i widział co jest w środku.)
.
większość zbloczy dedykowanych do off roadu i wyciągarek elektrycznych nie posiada łożysk

Obrazek


http://pl.wikipedia.org/wiki/Kr%C4%85%C5%BCek_linowy
Dżip z lebiodką :)21
GSM 501 44 66 33

Awatar użytkownika
okino
Posty: 576
Rejestracja: śr lut 13, 2008 8:11 pm
Lokalizacja: gdzieś koło Żywca

Re: Zblocza

Post autor: okino » czw sie 13, 2009 2:18 pm

Eskapada pisze: większość zbloczy dedykowanych do off roadu i wyciągarek elektrycznych nie posiada łożysk

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kr%C4%85%C5%BCek_linowy
Dzięki za link.
Miałem takie zblocze w ręce w sklepie - deklarowane 8 T- blachy boczne 4 mm i kółko chodziło bardzo lekko.
Na pewno nie było to łożysko ślizgowe ( ośka + koło linowe ) bo koło zrobiło kilka obrotów po "napędzeniu" dłonią ( ale mogę się mylić)
Niestety sprzedawca nie potrafił dokładnie wytłumaczyć co to jest to 8T a na dodatek nie pozwolił zblocza rozebrać :wink:
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15

Awatar użytkownika
emkg
 
 
Posty: 1246
Rejestracja: wt cze 09, 2009 4:44 pm
Lokalizacja: Stolyca

Re: Zblocza

Post autor: emkg » czw sie 13, 2009 4:37 pm

wysłałem Ci maila z rysunkiem - nie sprawdzałem jego wytrzymałości - podepnę pod tirfora i przyłożę 5 T na końcu - jak przeżyje to Ci opowiem :)21
łożysko zwykłe, kulkowe jednorzędowe - ważne, aby obustronnie kryte gumą (błoto i inny syf) - kryte blaszką się nie sprawdzi ...

praca niezbyt typowa jak dla łożyska - małe obroty - raczej duże naciski więc logiczne byłoby dwurzędowe lub igiełkowe :wink: ale chyba bez przesady ... moje detale poszły do cynkowania żeby ich ruda nie zjadła :) wygląda nader 'profi' :)21
Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6

Awatar użytkownika
okino
Posty: 576
Rejestracja: śr lut 13, 2008 8:11 pm
Lokalizacja: gdzieś koło Żywca

Re: Zblocza

Post autor: okino » czw sie 13, 2009 5:33 pm

emkg pisze:wysłałem Ci maila z rysunkiem...
Dotarł bezbłędnie. Dziękuję.Trochę info w odpowiedzi.
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15

Awatar użytkownika
emkg
 
 
Posty: 1246
Rejestracja: wt cze 09, 2009 4:44 pm
Lokalizacja: Stolyca

Re: Zblocza

Post autor: emkg » czw sie 13, 2009 5:46 pm

jak dla lansu to tylko sprayem sieknij :)21 jak do pracy to ocynk i wtedy proszek - tylko się upewnij w lakierni, że po danym rodzaju cynkowania można malować proszkowo - ja tak planuję zrobić progi, zderzak i bullbara - z tego co dowiedziałem się, po cynkowaniu podczas wypalania lakieru powłoka cynkowa może gazować - powodując pęcherze na powierzchni lakierniczej - to trzeba by sprawdzić ...
sam proszek do takiej pracy to za mało - po pierwszej rysie ruda wchodzi i już nie wychodzi ....
co do otworu zaczepowego - mam nieduży, coby szekla się nie przekręcała - przetyczka wchodzi, ale obrót szekli jest niemożliwy - taśma tylko za ucho :D - nie będzie się niszczyć.
u mnie osią jest tuleja o 2 średnicach - czop pod łożysko jest ciut dłuższy niż szerokość łożyska więc nie muszę dawać podkładek dystansowych - tuleja przy tych parametrach ma wytrzymałość wystarczającą - a jest lżejsza :)12 . jeżeli chodzi o grubość blach - to 6 mm ale niestety konstrukcyjna - lepsza byłaby lepsza - ale myślę, że grubość zrobi za jakość :)21

a z ciekawostek - ponieważ pływam po Mazurach, zrobiłem sobie kotwicę ziemną (na wzór OR tylko malutką) do cumowania - rewelacyjnie działa - byle w korzeń szpilką nie trafić :)21

ps - jak wydłubię z bagażnika to tez fotkę strzelę :)13
Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: Zblocza

Post autor: Zibi » pt sie 14, 2009 7:16 am

Znowu wyważacie otwarte drzwi. Na zdjeciu przedstawiono zblocze 4 tonowe, 8 tonowe wygląda ciut inaczej. Wszystkie zblocza posiadają stosowne atesty i na pewno zblocza off-roadowe w przedziale 3-9 ton nie są łożyskowane.

Piotrul
 
 
Posty: 2824
Rejestracja: śr lip 06, 2005 11:04 am
Lokalizacja: Gdańsk/Kaszuby

Re: Zblocza

Post autor: Piotrul » pt sie 14, 2009 7:22 am

Zblocza jak to nazwałeś dla przemysłu są cięższe bo mają wsp. bezpieczeństwa 4 lub wiecej, więc tak naprawdę zblocze 4t ma wytrzymałość 16t lub więcej, dlatego jest cięższe.
Frontera 2,4 zagazowana, Disco II
Alfa Romeo Sprint.

Awatar użytkownika
okino
Posty: 576
Rejestracja: śr lut 13, 2008 8:11 pm
Lokalizacja: gdzieś koło Żywca

Re: Zblocza

Post autor: okino » pt sie 14, 2009 2:03 pm

Dzieki za wszystkie uwagi i informację ale nadal nie wiem precyzyjnie co oznacza że zblocze jest np 4 tonowe.
Spróbuję przykład:
- podwieszam zblocze przez oko, na łańcuchu np. na belce nośnej pod sufitrem
- przez zblocze przeciągnięta jest lina na której mam podnieść ciężar np. 2 tony
- żeby to zrobić muszę zadziałać na drugi koniec liny siłą co najmniej 2 tony dół lub nieco więcej żeby ciężar ruszył w górę
- 2 tony na jednym końcu liny, 2 tony na drugim ale na łańcuch działa w sumie siłe rozrywająca 4 tony.

Jak to się ma do definicji nośności zblocza. Zblocze które przetrwa taki przykład jest zbloczem 2 tonowym, 4 tonowym czy może 8 tonowym
( 4 tony w górę i 4 tony w dół)?

Przepraszam jeżeli ktoś uzna to za bicie piany ale ja po prostu nie wiem i szukam pomocy na forum.

Skopiowałem wcześniej zblocze podobne do tego na zdjęciu ESKAPADY. Ośka 20 mm pełna, koło linowe fi 100 ale dałem łożysko 6304 zakryte i blachy 5mm cięte laserowo
Jeszcze są przed cynkowaniem i próbami.
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15

Awatar użytkownika
emkg
 
 
Posty: 1246
Rejestracja: wt cze 09, 2009 4:44 pm
Lokalizacja: Stolyca

Re: Zblocza

Post autor: emkg » pt sie 14, 2009 3:04 pm

zgodnie z założeniami zblocze 4T można obciążyć 4 tonami - obciążenie niszczące to będzie 4 T * współczynnik bezpieczeństwa. czyli jak zadziałasz na oś rolki (poprzez linokrążek prostopadle do osi w kierunku przeciwnym do zaczepu :)) siłą niszczącą to coś ma obowiązek puścić - łożysko, ośka, zerwie się ucho - najsłabszy element.
Jak pisał @Piotrul w przemyśle stosuje się dość wysoki współczynnik - ze względu na ludzi, dlatego szekla 3T np w OR powinna w zupełności wystarczyć (zależy zresztą do czego - na kinetyku siły mogą być spore ...). Jeżeli weźmiesz do ręki krajowe przemysłowe zblocze to producent w karcie katalogowej podaje oba parametry - powinien :)21 krążki zagramaniczne - musisz sam wydedukać :roll:. Twój własny produkt - możesz sobie policzyć :)21 : masz 3 punkty + łożysko : liczysz najsłabszy (znaczy liczysz wszystkie i wybierasz najsłabszy) i wiesz co możesz ze zbloczem zrobić (do gablotki włożyć np :)12 )
Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Re: Zblocza

Post autor: LR_Olek » pt sie 14, 2009 4:28 pm

a to nie lepiej kupic sobie prawdziwy ofroadowy bloczek w sklepie?


a co bedziej jak taki bloczek samorobka zwybuchuje i pozabija wszytkich w promieniu razenia liny i dodatkowo pocharata szrapnelami jeszcze kilka osob w zasiegu?

Awatar użytkownika
okino
Posty: 576
Rejestracja: śr lut 13, 2008 8:11 pm
Lokalizacja: gdzieś koło Żywca

Re: Zblocza

Post autor: okino » pt sie 14, 2009 5:08 pm

LR_Olek pisze:a to nie lepiej kupic sobie ......
Zdecydowanie lepiej a nawet prościej.
Nie polecam samodzielnego wykonywania takich zbloczy - proszę też nie sugerować się podanymi wyżej wskazówkami, wymiarami i innymi uwagami.

Czy o to chodziło?
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Re: Zblocza

Post autor: LR_Olek » pt sie 14, 2009 5:37 pm

okino pisze:
LR_Olek pisze:a to nie lepiej kupic sobie ......
Zdecydowanie lepiej a nawet prościej.
Nie polecam samodzielnego wykonywania takich zbloczy - proszę też nie sugerować się podanymi wyżej wskazówkami, wymiarami i innymi uwagami.

Czy o to chodziło?

to po człona to wymyśliłeś ? :o
okino pisze: Uprzedzając ewentualne pytania - wykonanie we własnym zakresie.

Awatar użytkownika
okino
Posty: 576
Rejestracja: śr lut 13, 2008 8:11 pm
Lokalizacja: gdzieś koło Żywca

Re: Zblocza

Post autor: okino » pt sie 14, 2009 5:57 pm

LR_Olek pisze: .....
Obawiam się że to dla mnie koniec tematu.
Trochę się dowiedziałem.

LR_Olek - jestem pewien że pociągniesz dalej. Powodzenia!
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15

Awatar użytkownika
emkg
 
 
Posty: 1246
Rejestracja: wt cze 09, 2009 4:44 pm
Lokalizacja: Stolyca

Re: Zblocza

Post autor: emkg » pt sie 14, 2009 6:03 pm

znaczy jeśli chodzi o wykonanie linobloku we własnym zakresie - jeżeli ma możliwości warsztatowe, zakładając, że użyje tych samych materiałów - albo dobrych materiałów - czym ten blok będzie się różnił od OR ? nalepką ? ceną ? a jeśli zrobi go z ulepszonego materiału ? generalnie blok nie wybuchnie - to nie materiał wybuchowy - co najwyżej się rozleci rozrzucając swoje szczątki po okolicy i tnąc liną co po drodze :)21 ale wydaje mi się, że jeżeli robi się coś z tzw 'głową' a ma się kompletne gałązki (znaczy lewą i prawą) to da się zrobić coś nie gorzej niż fabryka - proste pytanie : dlaczego ludzie motają sami zderzaki - przecież taki zderzak z niefabrycznie zamocowaną szeklą do holowania / wyrywania z wtopy jest niebezpieczny jak granat - albo wyrwie się zaczep albo całym zderzakiem rzuci w tylna szybę holującemu. tymczasem te 'fabryczne' sprzęty policzył taki sam człowiek jak my - więc nie kasujmy od razu inicjatywy :)2 .
facet ma jakieś pojęcie, widać też, że myśli - bo pyta - jakby nie myślał, to by nie pytał tylko podpiął i czekał czy zabije to kogoś czy nie ?
@LR_Olek - ten tekst nie jest przeciw Tobie - jest po prostu ZA ludźmi, którzy mają inicjatywę i możliwości - jak zrobi zblocze z blach 3 mm to zgłupiał a skoro robi z 5 albo 6 mm - na wałku fi=20 mm czołg można zawiesić - itd można wyliczać - nikt nie zna odpowiedzi na pytanie czy zabije, dopóki nie zabije - ale czy 'fabryka' da Ci gwarancję, że blok się nie rozsypie ?
Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6

Awatar użytkownika
emkg
 
 
Posty: 1246
Rejestracja: wt cze 09, 2009 4:44 pm
Lokalizacja: Stolyca

Re: Zblocza

Post autor: emkg » pt sie 14, 2009 10:32 pm

dokończę myśl : jeśli wytrzymałość stali konstrukcyjnej wynosi 270 - 350 MPa to z wyliczenia wynika, że obciążenie zrywające 1 mm2 to około (średnio) 31 kg. przekrój stali w zbloczu w najwęższym miejscu : blok szerokości 100 mm - otwór na ośkę koła (fi = 40 mm) => 60 mm, grubość materiału 6 mm (moje wykonanie) - to daje przekrój 360 mm 2 * 31 kg == 10800 kg * 2 okładki bloku = 21600 kg
wytrzymałość stali na ścinanie to ca 500N/mm2 czyli ok 50 kg - co daje przy tulei łożyska o przekroju fi 39 x 26 mm - 660 mm2 ==33000 kg - czyli sporo :)
ostatnim punktem jest mocowanie do szekli - tam jest ścinanie - przekrój 22 x 12 mm = 264 mm2 co daje 13200 kg.

z w/w wynika, że najmniejszą wytrzymałość ma mocowanie więc pozostajemy przy sile niszczącej 13 T.

Zakładając współczynnik bezp. =3 to moje zblocze wytrzyma circa 4 T - gdzie siła niszcząca to około 13T - czy moje zblocze jest gorsze od 'fabrycznego' ? jedynie w tym, że - być może - producent użył lepszej stali - o Rr=550MPa - przy tym samym bloku da to prawie 40T - ale ja o tym wiem - a, jak sądzę bloku nikt kinetykiem szarpał nie będzie - tam są obciążenia statyczne - przy tej wytrzymałości prędzej wciągarka albo tirfor klęknie ...


ale oczywiście są to rozważania czysto teoretyczne i :
Nie polecam samodzielnego wykonywania takich zbloczy - proszę też nie sugerować się podanymi wyżej wskazówkami, wymiarami i innymi uwagami.
Wszystko co naprawdę lubię jest niemoralne, nielegalne lub tuczące
Disco 2 V8 4,6, Xsara 1,6

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: Zblocza

Post autor: N2O » sob sie 15, 2009 10:28 pm

To 8 tonowe chińskie zblocze spokojnie wytrzymuje 2,5 tonowego patrola z mechanikiem, więc po co kombinować? Widziałem jak wybucha zblocze samoróbka i takiemu urządzeniu bez atestu po prostu nie można ufać.
:)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

Awatar użytkownika
okino
Posty: 576
Rejestracja: śr lut 13, 2008 8:11 pm
Lokalizacja: gdzieś koło Żywca

Re: Zblocza

Post autor: okino » ndz sie 16, 2009 9:05 am

Przed wrzuceniem tego tematu przeglądałem prawie cały temat "Wyciągarki" i znalazłem także posty o "wybuchach" fabrycznych zbloczy.
Pewnie miały atesty. Myślę że wszystko zależy od zdrowego rozsądku w ich użytkowaniu jak i w przyjęciu poprawnych założeń w wykonaniu.
Potem jeszcze odpowiednia konserwacja i utrzymanie.
Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wyciągarki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość