Blokada tylnego mostu w J70

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 3:49 pm

a czy składnia użyta w moim zdaniu świadczy jakobym używał % jako jednostek momentu? Jeżeli moment wynosi 100Nm to przekazane będzie 70Nm, tak?

czepaisz się :D
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 3:50 pm

rokfor32 pisze:
Damian pisze:LSD to LSD i typów się tu nie rozróżnia. Przekazuje do (bodajże) 70% momentu obrotowego, stąd "jeśli pociągniesz mocniej to dyfer jest otwarty". Pomoże też w momencie, gdy właśnie jedno koło jest na lodzie, a drugie na bardziej trakcyjnym podłożu.
Zupełnie nie zadziała natomiast tam, gdzie blokada jest potrzebna do jazdy w terenie, czyli w warunkach gdy jedno koło wisi w powietrzu. Drugie nie dostanie ani grama napędu.
I tu się z tobą nie zgodzę :)21 Z tego co grzebnąłem po necie to jest kilka typów, skrót ogólnie oznacza dyfer o ograniczonym poślizgu, torsen np. i wiskoza też się wlicza.

rrrrranyyy...w LJ70 był stosowany jeden typ blokady LSD (mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu)
i tak możesz o nim zapomnieć, bo przydatność jego jest zerowa
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 3:52 pm

Damian pisze:a czy składnia użyta w moim zdaniu świadczy jakobym używał % jako jednostek momentu? Jeżeli moment wynosi 100Nm to przekazane będzie 70Nm, tak?
Jeśli

przyczepność trawy wynosi 100NM, asfaltu 500NM
tarcie wewnętrzne LSD 200NM (dla uproszczenia zakładamy, że jest stałe)
silnik jest w stanie wygenerować powiedzmy 500NM

to koło na trawie dostanie 100NM
to koło na asfalcie dostanie 100NM + 200NM czyli 300NM.

Poproszę to w % przedstawić.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 4:00 pm

ostatni raz do czynienia z matematyką miałem na maturze, było to dość dawno i nie zamierzam już mieć z nią więcej do czynienia :lol:

cały świat sprawność LSD określa w % przekazywanego momentu obrotowego na koło mające lepszą przyczepność
i tyle
nie mam zamiaru dorabiać do tego filozofii ;)
Ostatnio zmieniony pn mar 24, 2008 4:05 pm przez Damian, łącznie zmieniany 1 raz.
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 4:04 pm

Damian pisze:cały świat sprawność LSD określa w % rzekazywanego momentu obrotowego na koło będące w uślizgu i tyle nie mam zamiaru dorabiać do tego filozofii ;)
Bzdura..

Parametrem określającym LSD (typu płytkowego) jest jego tarcie wewnętrzne -> wstępne (preload) i maksymalne (zależne od jego wewnętrznej budowy czyli tzw ramp angles).. Na podstawie tego drugiego określa się czy LSD jest 1-way, 1,5-way, 2-way. Nawet to chyba w wikipedii jest..

EDIT

Ja nie mam nic przeciwko tym % pod warunkiem, że mi ktoś na przykładzie wykaże jak to określać w %.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 4:07 pm

pamiętaj, że wikipedia zawiera bardzo dużo błędów i jest niecertyfikowana :lol:

cały światek rajdowy, w którym określa się LSD jako np. "przekazujące 25% momentu" jest w błędzie? no cóż, nikt nie jest nieomylny

aha, podobnie określa mechanizmy różnicowe tego typu bełkot marketingowy w przypadku SUVów wyposażonych np. w Torseny
Ostatnio zmieniony pn mar 24, 2008 4:10 pm przez Damian, łącznie zmieniany 1 raz.
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 4:09 pm

Damian pisze:pamiętaj, że wikipedia zawiera bardzo dużo błędów i jest niecertyfikowana :lol:
Napisałem, że nawet wikipedia.. Nie jest ona źródłem mojej wiedzy na temat mechanizmów różnicowych typów wszelakich..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 4:13 pm

Damian pisze:cały światek rajdowy, w których określa się LSD jako np. "przekazujące 25% momentu" jest w błędzie? no cóż, nikt nie jest nieomylny
Nie podawaj na przykład całego światka.. Część tego światka - 4Turbo, akurat w błędzie nie jest i parametry szper w NM (kgm) podaje..

Ponawiam prośbe po przedstawienie sensownego przykładu z %.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Kylon
Posty: 1949
Rejestracja: czw cze 12, 2003 9:22 am

Post autor: Kylon » pn mar 24, 2008 4:16 pm

O to ja się wycofuję z dyskusji. procenty, momenty upss. Umieście to jeszcze w czasoprzestrzeni :)21
Kylon
PS. Nie zaglądam do mojego PW. Wystarczy mi e-mail.

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 4:17 pm

LSD 25%

koło A stoi na asfalcie
koło B stoi na lodzie

auto to gazik i ma szalonem 100Nm :)21

25% (25Nm) momentu idzie na koło stojące na asfalcie
75% (75Nm) momentu idzie na koło stojące na lodzie

w przypadku braku LSD 100% momentu idzie na koło stojące na lodzie, 0% na koło stojące na asfalcie
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 4:23 pm

Damian pisze:LSD 25%

koło A stoi na asfalcie
koło B stoi na lodzie

25% momentu idzie na koło stojące na asfalcie
75% momentu idzie na koło stojące na lodzie

w przypadku braku LSD 100% momentu idzie na koło stojące na lodzie, 0% na koło stojące na asfalcie
@Damian :

primo: na koło nie trafi więcej momentu niż wynosi jego przyczepność
secundo: jak jest otwarty dyfer (brak LSD) to oba koła dostają zawsze tyle samo momentu

Teraz rozpiszę ten przykład w sposób prawidłowy:

koło A na asfalcie (przyczepność asfaltu 500NM)
koło B na lodzie (przyczepność lodu 20NM)

jeśli mamy LSD (o tarciu wewnętrznym 200NM)

koło A - (20NM + 200NM) -> 220NM
koło B - 20NM

W przypadku braku LSD

koło A - 20NM
koło B - 20NM

..

Jeśli do ruszenia potrzebne jest powiedzmy 150NM, to ruszymy tylko w pierwszym przypadku.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 4:28 pm

wiesz co udowodniłeś? że w moim przypadku studia humanistyczne były właściwym wyborem :)21

skoro inżynieria określa sprawność LSD w Nm, to tujotowe lsd ma ich 10Nm, nie więcej ;)
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 4:32 pm

Damian pisze:wiesz co udowodniłeś? że w moim przypadku studia humanistyczne były właściwym wyborem :)21
Nie to było moim zamiarem :)21
Damian pisze:skoro inżynieria określa sprawność LSD w Nm, to tujotowe lsd ma ich 10Nm, nie więcej ;)
Na pewno ma ich za mało :)21
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 4:36 pm

dobra, jednak zmierzę się z tym

Koło A stoi na glebie
Koło B wisi w powietrzu

gleba ma przyczepność 200Nm
powietrze ma przyczepność 0Nm

LSD mamy 200Nm

Koło A ma 0Nm + 200Nm = 200Nm?
Koło B ma 0Nm

eeee, praktyka pokazuje coś innego
pewnie nic nie zrozumialem :lol:
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 4:39 pm

No dobrze to rozpisałeś..

A tak z ciekawości to co pokazała praktyka ? Postaram się wyjaśnić dlaczego tak było..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » pn mar 24, 2008 4:45 pm

Jak LSD się załączy, to będzie jak napisał TomaszRT. Jak się załączy.
Jak napisałem wcześniej załączenie tylko na zasadzie różnicy prędkości (na podnośniku) nie zadziałało. Dzisiaj jest nieciekawa pogoda i nie chce mi się wyłazić żeby zrobić test z strzałem ze sprzęgła.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 4:47 pm

rokfor32 pisze:Jak napisałem wcześniej załączenie tylko na zasadzie różnicy prędkości (na podnośniku) nie zadziałało.
Bo załączenie na zasadzie różnicy prędkości występuje tylko w wiskozie i w georotor pump w Jeepach.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » pn mar 24, 2008 4:55 pm

No właśnie. Na początku ja myślałem, że LSD toyoty to wiskoza włśnie, dlatego założyłem temat. Bo jak na wiskozę to dziwnie mi się jakoś zachowywało.... :wink:
A wychodzi, że jest to automatyczna blokada cierna, która załącza się jak jedno z kółek GWAŁTOWNIE straci przyczepność. Dlatego nie zapina się podczas żółwiej taplaniny w błocie. Chyba, że taka blokada, nawet w błocie, zareaguje na strzelenie sprzęgłem (taki spsób na "ręczne" załączenie automatu :wink: ). Wyprubuję przy najbliższej okazji :)21
Ostatnio zmieniony pn mar 24, 2008 4:57 pm przez rokfor32, łącznie zmieniany 1 raz.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 4:55 pm

TomaszRT pisze: A tak z ciekawości to co pokazała praktyka ? Postaram się wyjaśnić dlaczego tak było..
koło wiszące w powietrzu dostaje 100% napędu
koło na glebie nie dostaje nic

auto uruchomione, potrzebna blokada 100% (wybacz te procenty :)21)

oczywiście LSD sprawne, zalane odp. olejem (safix)
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 4:59 pm

Damian pisze:koło wiszące w powietrzu dostaje 100% napędu
koło na glebie nie dostaje nic
Jak koło jest w powietrzu to jego przyczepność ~ 0NM i tyle właśnie dostaje momentu -> 0NM

Jeśli mamy otwarty dyfer to koło na glebie dostaje tyle samo -> 0NM.

Jeśli mamy LSD to koło na glebie dostaje -> to co koło w powietrzu (czyli 0NM) + tarcie wewnętrzne LSD (ileśtam NM) -> często jest to zbyt mało aby ruszyć z miejsca..
Damian pisze:auto uruchomione, potrzebna blokada 100% (wybacz te procenty :)21)
;)
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 5:00 pm

rokfor32 pisze:No właśnie. Na początku ja myślałem, że LSD toyoty to wiskoza włśnie, dlatego założyłem temat. Bo jak na wiskozę to dziwnie mi się jakoś zachowywało.... :wink:
A wychodzi, że jest to automatyczna blokada cierna, która załącza się jak jedno z kółek GWAŁTOWNIE straci przyczepność. Dlatego nie zapina się podczas żółwiej taplaniny w błocie. Chyba, że taka blokada, nawet w błocie, zareaguje na strzelenie sprzęgłem (taki spsób na "ręczne" załączenie automatu :wink: ). Wyprubuję przy najbliższej okazji :)21
nie nadinterpretowywuj :)21
w LSD nie występuje pojęcie "zapięcie blokady", łopatologicznie to jest to element cierny, który przekazuje do pewnego momentu prędkość obrotową

chyba że masz jakiegoś Lockrighta wstawionego w toku lat użytkowania i różnych właścicieli:
http://www.rocky-road.com/lockright.html
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 5:03 pm

TomaszRT pisze: Jeśli mamy LSD to koło na glebie dostaje -> to co koło w powietrzu (czyli 0NM) + tarcie wewnętrzne LSD (ileśtam NM) -> często jest to zbyt mało aby ruszyć z miejsca..
Nieprawda! Każdy świadomy użytkownik auta z LSD w tylnym moście zaprzeczy! Gdy jedno koło wisi, drugie nie dostaje nic momentu, a możnaby to zauważyć, bo drugie koło często jest oparte np. o śliski kamień lub wyślizgane błoto, na którym nie potrzeba wiele by zakręcić kołem.
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Post autor: TomaszRT » pn mar 24, 2008 5:06 pm

Wykaż dokładnie, które zdania (część zdania) jest Twoim zdaniem nieprawdą.

Twój przykład świadczy tylko o bardzo małym tarciu wewnętrznym przytaczanych przez Ciebie przykładów LSD.
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » pn mar 24, 2008 5:09 pm

OK, racja
Konkluzja jest i tak jedna - mogłoby tego LSD nie być, przynajmniej nie byłoby akademickich dyskusji :)21
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40599
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Mroczny » pn mar 24, 2008 5:10 pm

ślicznie
:)21

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość