Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różnice

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
KamiL200
Posty: 798
Rejestracja: pn cze 04, 2007 2:46 pm
Lokalizacja: 4Raid

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: KamiL200 » pn gru 10, 2012 7:25 pm

Szarbia pisze:Reduktor na drogowym 1:1?
Tak.
Wg kalkulatora którego zawsze używam to seryjne auto na 5-tym biegi 0,716 na mostach 3,727 i kołach 33" przy 5200rpm ma v-max teoretyczną 304km/h :)24
a z przełożeniem 6.8--->167 km/h :)23
Patrol LS1 "Czarna Mamba"

Awatar użytkownika
Szarbia
 
 
Posty: 3626
Rejestracja: sob gru 27, 2003 4:08 pm
Lokalizacja: Powiat Wolomin
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Szarbia » pn gru 10, 2012 8:29 pm

Predkosc oski kola:

5200obr/min / 0,716 (5) x 1 (red) / 3,727 (przelozenie dyfrow) = 1949obr/min

Jeden obrot kola to:

2 x 3.14 x {0.8382m(śr.koła) /2 - 0.04(ugiecie opony)} = 2.38m

Predkosc w m/min:

1949 x 2.38 = 4638m/min -> 4.638km/min -> 4.638km/min x 60 = 278km/h


Troche duzo :)21

Wobec tego na 4

juz na skroty 278 x 0.716(5) / 1(4) = 199 km/h
Pozdr. Michal

www.szarbia.com

Awatar użytkownika
KamiL200
Posty: 798
Rejestracja: pn cze 04, 2007 2:46 pm
Lokalizacja: 4Raid

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: KamiL200 » pn gru 10, 2012 9:23 pm

KamiL200 pisze:z przełożeniem 6.8--->167 km/h :)23
Wg wzoru Michała- 152km/h
Realnie prędkość może być większa bo ten silnik przecież kręci ponad 6000 :)23 a my mu zakładamy marne 5200 rpm :oops: ( max mocy )
Ponad 5200 rpm to i diesle kręcą :)21
Patrol LS1 "Czarna Mamba"

Awatar użytkownika
Janusz2000
 
 
Posty: 900
Rejestracja: pn sty 09, 2006 7:34 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Janusz2000 » pn gru 10, 2012 9:44 pm

KamiL200 pisze:
Janusz2000 pisze:a widzisz, warto powtarzać :)21 bo nie wyłapałem tego wcześniej.. ale to nie jest dobra informacja dla mnie.. :-?
jest inny prosty sposób na konkretne zwolnienie przełożenia - może zmiana przełożenia głównego w reduktorze? robi sie w ogóle takie rzeczy?
Ps.Janusz jest nadzieja- mam przepis na całkowite przełozenie 6,7 dla ciebie :roll:
Reszta w następnym odcinku....
Wzbudziłeś moją ciekawość :)21 czekam niecierpliwie na ciąg dalszy więc!
RaceCars

Tacoma->Hilux 4.0 V6 TRD Supercharged
HDJ100
Touareg V8

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: rokfor32 » pn gru 10, 2012 10:00 pm

Ależ to bardzo proste - jeździsz po prostu na trzech pierwszych biegach jedynie ... :)21

Jedyna opcja jak mi się nasuwa - w przypadku reduktora jak w Taco - to dokładka crawlingowa, a le z przełożeniem 1,5 (typowo sa inne, wolniejsze, ale sądzę że mogą na życzenie zrobić i takie przełożenie, bo konstrukcyjnie nie ma przeciwwskazań).
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
KamiL200
Posty: 798
Rejestracja: pn cze 04, 2007 2:46 pm
Lokalizacja: 4Raid

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: KamiL200 » pn gru 10, 2012 10:19 pm

Janusz2000 pisze:Wzbudziłeś moją ciekawość :)21
Wiedziałem że złapiesz haczyk :)23
Niestety jest to rozwiązanie typu "kundelek" a nie czystość Toytoyowej rasy co zakładałeś :oops:
Pomyślałem sobie o reduktorze Super Select z PII który ma przełożenie zredukowane 1:1,9 co w połączeniu z najszybszymi przełożeniami z Hiluxa 3,58 daje coś koło 6,8
Reduktor ten jest P&P do skrzyni A343F ( do której Kuna robi sterownik) pod wałek wyjściowy 23 frezów.
(W latach 2003-2004 były takie GRJ120 1GR-FE+ A343F, lub uparcie Lex 3UZ V8+A343F :)22 )

Jeśli A750F też ma na wyjściu 23 frezów to można zrobić przejście i dołączyć reduktor SS :roll:
Ostatnio zmieniony pn gru 10, 2012 10:33 pm przez KamiL200, łącznie zmieniany 1 raz.
Patrol LS1 "Czarna Mamba"

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: rokfor32 » pn gru 10, 2012 10:28 pm

A z którego modelu A343F miała 30 frezów?

Kilka (nawet zdecydowanie więcej niż kilka, jak chodzi o prado) rozbierałem, zawsze było standardowo dla toytoya - 23 ząbki. Wiem, że jest inny wałek wyjściowy przy tej skrzyni w UZJ100 - ale nie wiem jak wygląda dokładnie - i nie wiem co siedzi w starej A340H - ale tej akurat mało kto używa ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: rokfor32 » pn gru 10, 2012 10:31 pm

tak dla porządku - reduktor z J6 i j7 HD ma przełożenie 1,96. Wersje LD miały wolniejsze, 2,28. Przy planetarnych nie znam przełożeń.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
KamiL200
Posty: 798
Rejestracja: pn cze 04, 2007 2:46 pm
Lokalizacja: 4Raid

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: KamiL200 » pn gru 10, 2012 10:35 pm

rokfor32 pisze:A z którego modelu A343F miała 30 frezów?
Poprawiłem na 23 . Coś mi się pomieszało z tym 30 :)16
Patrol LS1 "Czarna Mamba"

Awatar użytkownika
Szarbia
 
 
Posty: 3626
Rejestracja: sob gru 27, 2003 4:08 pm
Lokalizacja: Powiat Wolomin
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Szarbia » wt gru 11, 2012 7:34 am

Przy przelozeniu 4.88:

278 x 3.27 / 4.88 = 186km/h
Pozdr. Michal

www.szarbia.com

Awatar użytkownika
Szarbia
 
 
Posty: 3626
Rejestracja: sob gru 27, 2003 4:08 pm
Lokalizacja: Powiat Wolomin
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Szarbia » wt gru 11, 2012 7:37 am

rokfor32 pisze:Pisałem to już parę razy - ale jeszcze raz - jak mantrę :)21 : wytrzymałość przekładni hipoidalnej (czyli to co w dyfrach) JEST zależna od wielkości przełożenia. Im wolniejsza przekładnia - tym słabsza. Wynika to z geometrii zazębienia, i - uogólniając - im mniej ząbków na ataku tym gorzej.

Ilość ząbków na ataku jest 10 (przełożenia 3,70, 3,90, 4,10, 4,30), 9 dla 4,11 i 4,56, 8 dla 4,88, i 7 dla 5,29 i 5,71.
Niekoniecznie.

W Gelendach najpierw mieli przelozenia 5.33 (48/9) ale wlasnie male zeby ataku łamały sie
więc
zastapili to 5.28 (37/7) i problem zniknął.
Pozdr. Michal

www.szarbia.com

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: rokfor32 » wt gru 11, 2012 9:20 am

Też kwestia wielkości zęba, bo przy zachowaniu danego przełożenia średnice podziałowe się nie zmieniają, mimo zmiany ilości zębów i modułu. Ale akurat w toytoyach przy danej wielkości przekładni ząbki mają mniej więcej jednakowy moduł, a zmienia sie średnica podziałowa.

Normalnie się tego jakoś bardzo nie odczuwa - bo przekładnia jest i tak przewymiarowana, więc nawet w wersji słabszej nie ma tak, że naciśnięcie gazu i po zębach. Ale matematyka jest nieubłagana - i np. współczynnik jednoczesności zazębienia , jak dobrze pamiętam, jest mniejszy coś o 30% (4,10 ws 5,71), czyli siła rozkłada się na mniejszej powierzchni zazębienia, a przy tym średnica podziałowa ataku też jest mniejsza - co powoduje że przy zadanym momencie siła na zębach jest odpowiednio wyższa.

Sumując - wiele się nie pomylę, jeżeli napiszę, że przekładnia (dla toyoty) 5,71 vs 4,10 jest o połowę słabsza.

Nie ma to specjalnego znaczenia, jak się np. do LJ70 zapodaje takową. Ale jak się chce zapodać 1GR-FE z kompresorem - to takie detale już mają znaczenie ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Janusz2000
 
 
Posty: 900
Rejestracja: pn sty 09, 2006 7:34 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Janusz2000 » wt gru 11, 2012 12:09 pm

Szarbia pisze:Przy przelozeniu 4.88:

278 x 3.27 / 4.88 = 186km/h
To inaczej, a jakby wziąć koło 34", szybsze przełożenie w mostach z Hiluxa - 3,58 i jazda na reduktorze ze 120-ki 2,57 - (jeśli jest takie samo jak w Taco, a chciałbym mieć ten Torsen) - to ile by wyszło?

@ Kamil - kombinuje tak żeby wykorzystywać te 5 biegów z 750F, zamiana na skrzynie 4 biegową to nie jest też optymalne rozwiązanie :)
RaceCars

Tacoma->Hilux 4.0 V6 TRD Supercharged
HDJ100
Touareg V8

Awatar użytkownika
Szarbia
 
 
Posty: 3626
Rejestracja: sob gru 27, 2003 4:08 pm
Lokalizacja: Powiat Wolomin
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Szarbia » wt gru 11, 2012 12:32 pm

Janusz2000 pisze:
Szarbia pisze:Przy przelozeniu 4.88:

278 x 3.27 / 4.88 = 186km/h
To inaczej, a jakby wziąć koło 34", szybsze przełożenie w mostach z Hiluxa - 3,58 i jazda na reduktorze ze 120-ki 2,57 - (jeśli jest takie samo jak w Taco, a chciałbym mieć ten Torsen) - to ile by wyszło?

@ Kamil - kombinuje tak żeby wykorzystywać te 5 biegów z 750F, zamiana na skrzynie 4 biegową to nie jest też optymalne rozwiązanie :)
278 x {34 / 33} x {3.27 / 3.58} / 2.57 = 102km/h

na 34 i red 3.27 -> 111km/h

:roll:

Przy 4.88 jest najsensowniej.
Pozdr. Michal

www.szarbia.com

Awatar użytkownika
Janusz2000
 
 
Posty: 900
Rejestracja: pn sty 09, 2006 7:34 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Janusz2000 » wt gru 11, 2012 1:11 pm

Pogubiłem się :)21

Jakiego reduktora dotyczy to założenie? z PII? skąd sie wzieło 3,27?
RaceCars

Tacoma->Hilux 4.0 V6 TRD Supercharged
HDJ100
Touareg V8

Awatar użytkownika
Szarbia
 
 
Posty: 3626
Rejestracja: sob gru 27, 2003 4:08 pm
Lokalizacja: Powiat Wolomin
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Szarbia » wt gru 11, 2012 1:35 pm

Janusz2000 pisze:Pogubiłem się :)21

Jakiego reduktora dotyczy to założenie? z PII? skąd sie wzieło 3,27?
Sorry - chodzi o dyfer 3.27.
Pozdr. Michal

www.szarbia.com

Awatar użytkownika
KamiL200
Posty: 798
Rejestracja: pn cze 04, 2007 2:46 pm
Lokalizacja: 4Raid

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: KamiL200 » wt gru 11, 2012 6:23 pm

Janusz2000 pisze:@ Kamil - kombinuje tak żeby wykorzystywać te 5 biegów z 750F, zamiana na skrzynie 4 biegową to nie jest też optymalne rozwiązanie :)
Dlatego napisałem że jeśli A750F ma też 23 frezy to da się dołozyć reduktor z PII 1,9:1 8)
Opowieść o A343F to wątek poboczny :)21
Patrol LS1 "Czarna Mamba"

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: rokfor32 » wt gru 11, 2012 7:56 pm

Śledząc po epc wałek wejściowy reduktora ma taki sam numer dla automatu cztero i pięciobiegowego - czyli że powinno być 23 ząbki przy A750F.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
KamiL200
Posty: 798
Rejestracja: pn cze 04, 2007 2:46 pm
Lokalizacja: 4Raid

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: KamiL200 » wt gru 11, 2012 9:00 pm

Szarbia pisze:
Janusz2000 pisze:Pogubiłem się :)21
Jakiego reduktora dotyczy to założenie? z PII? skąd sie wzieło 3,27?
Sorry - chodzi o dyfer 3.27.
Dyfer z Taco to 3,72 :)21

Reasumując:
albo 4,88 w dyfrach :roll:
albo "kundelek" z reduktorem PII i szybkimi mostami 3,58 Hill :)23
Jazda na włączonym reduktorze z Taco czy LC odpada :)18
Patrol LS1 "Czarna Mamba"

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: rokfor32 » wt gru 11, 2012 9:41 pm

Można - ale na reduktorach LC J6/J7 lub J8/J10. W nich nie ma znaczenia, czy przełożenie jest szybkie czy wolne, sposób przeniesienia napędu jest taki sam. Natomiast J12, taco czy inne z łańcuchem - przełożenie redukcyjne idzie przez przekładnię planetarną. I faktycznie mikre tam sa kółeczka ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Szarbia
 
 
Posty: 3626
Rejestracja: sob gru 27, 2003 4:08 pm
Lokalizacja: Powiat Wolomin
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Szarbia » wt gru 11, 2012 9:47 pm

Sorry, jeszcze raz:

278 x {34 / 33} x {3.72 / 3.58} / 2.57 = 116km/h

Ale niewiele to zmienia.
Pozdr. Michal

www.szarbia.com

Awatar użytkownika
KamiL200
Posty: 798
Rejestracja: pn cze 04, 2007 2:46 pm
Lokalizacja: 4Raid

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: KamiL200 » wt gru 11, 2012 9:50 pm

rokfor32 pisze:Można - ale na reduktorach LC J6/J7 lub J8/J10.
Nie można, bo nie są kompatybilne z przednim wałem po lewej stronie w Taco :)19
Patrol LS1 "Czarna Mamba"

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: rokfor32 » śr gru 12, 2012 8:35 am

Wiem :)21 Pisałem ogólnie - że można na nich jeździć z dowolna prędkością na przełożeniu zredukowanym.

O ile wiem - nie ma w toyotach reduktora w całości na zębach z wyjściem przodu na lewo.

Zatem - całkiem sensowna wydaje się opcja zrobienia dodatkowej przekładni (coś jak reduktory crawlingowe) między skrzynię a reduktor, z przełożeniem ok. 1,5.

Ja będę robił coś takiego na fabrycznych tajlach - ale nie do szybkościówki, i do znacznie słabszego silnika (będą po prostu spięte dwie skrzynie w szereg - i jedno z przełożeń dodatkowych to ok. 1,5). Wydłuża to niestety napęd o ok. pół metra. W przypadku taco - możnaby wykorzystać bebechy ze skrzyni RA61, poskracać wałki i zrobić nową krótką obudowę - ale chyba gra niewarta świeczki.

Acz myślę, że byłaby opcja gotowca. Czyli zastosowanie crawlingowej wkładki od marlin - crawlera, ale zamówienie u nich customowego przełożenia (standardowo do tych wkładek idą 2,28 albo 4,7). Jak się nie mylę mają już chyba gotowe adaptery do taco.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Janusz2000
 
 
Posty: 900
Rejestracja: pn sty 09, 2006 7:34 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: Janusz2000 » śr gru 12, 2012 2:08 pm

Te nowe reduktory do tego strasznie wyją jak się na nich jeździ, najbardziej chyba w J200 - jak ktoś nie wie że "ten tym tak ma" to wsiada pierwszy raz i rusza na reduktorze to pierwsze wrażenie jest "coś się chyba popsuło" :)21

a reasumując moje wyjścia:

1. zamiana samych dyfrów na 4,88.
-chyba najprostsze, tylko że prędkość na nich nie jest jeszcze optymalna. I pytanie lepiej szukać oryginalnych Toyoty od Hiluxa - czy same przełożenia z Usa np Nitro - drogie w sumie nie są - 200-300$ za sztukę. Jak sądzicie?

Albo Yukona 5,29 - na stronie http://www.marlincrawler.com/differenti ... oyota-8-v6
są takie - tylko czy w Taco jest 8" z przodu i z tyłu? Taki zestaw jak powyżej wkładam do dyfra na zasadzie plug&play?
Do tego w potencjalnie szybka i łatwa zamiana na reduktor ze 120-tki żeby nie jeździć na sztywno zblokowanym 4x4 tylko na Torsenie.


2. reduktor z PII SS + szybsze mosty z Hiluxa + jazda na reduktorze.
- bardziej optymalne przełożenie końcowe, ale brak koszerności markowej :wink: i tochę więcej zabawy. Jak z wytrzymałością reduktora z PII na większe moce? Trzeba przerabiać krzyżak czy pasuje wał Toyoty 1 do 1.

3. Zastosowanie crawlingowej wkładki. Zajrzałem na stronę Marlin Crawlera. Znalazłem coś takiego:
http://www.marlincrawler.com/transfer-c ... matic-4cyl
niestety brak dokładniejszych danych co to i do czego to jest.

Chyba skłaniam sie do tej pierwszego rozwiązania, szczególnie jeśli dało by się wsadzić przełożenia 5,29 - czy takie aftermarketowe przełożenia są mocniejsze od fabrycznych? Gdyby tak było może zniwelowało by to różnice w wytrzymałości spowodowanej mniejsza ilością zebów na ataku?

Proszę komentarze? :)21
RaceCars

Tacoma->Hilux 4.0 V6 TRD Supercharged
HDJ100
Touareg V8

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Tacoma a Hilux i inne europejskie - podobieństwa i różni

Post autor: rokfor32 » śr gru 12, 2012 5:03 pm

Tu masz zestaw cravlera do taco: http://www.marlincrawler.com/transfer-c ... ps/tacobox Ale trza by zamailować, czy są w stanie wykonać przełożenie redukcyjne jakie Cię interesuje - bo standard to 2,28 lub 4,70 (w końcu to cravlingowe rozwiązanie ... :wink: )

Przełożenia - od taco po prostu - to w końcu amerykański model i na tamtejszym rynku właśnie tak są oznaczane graty aftermarketowe - tu kombinowanie nie ma sensu. Co do wytrzymałości - toyotę w tej kwestii strasznie ciężko jest poprawić ... :)21 Inaczej - najwyżsiejsza półka to właśnie ori przekładnie.

Pomysł który rzuciłem z dodatkową skrzynka wygląda tak, że trza by zastosować jako dawcę cały napęd z J12 ze skrzynią manualną sześciobiegową (czyli RA61). chodzi o to, że ta skrzynka jest w układzie odwrotnym niż klasyczne, i skracając ją da się naciąć frez na wejściu jaki potrzeba (czyli 23z - normalnie wejście skrzyni, czyli wałek sprzęgła ma 21z) bez osłabiania konstrukcji skrzyni. Korpus trza by skrócić o ok. 6 - 8 cm, i dorobić adapter łączący taką skróconą skrzynkę z tyłem skrzyni A750F.

Wówczas z manualnej skrzyni wylatują dwa pierwsze przełożenia i wsteczny - zostaje 3,4,5 i 6. 5 jest bezpośredni, 6 jest przyspieszający, 3 i 4 redukcyjne. Całość gęsto zestopniowana, co pozwala dosyć dokładnie dobrać charakterystyke napędu do danego rajdu.

Wbrew pozorom nie jest to jakiś kosmos do ogarnięcia - taki napęd z J12 to koszt ok. 4 tysi zeta, już z reduktorem. Oczywiście nie zrobi się adaptera łączącego kątówką - ale frezarki cnc to już nie taki znowu kosmos jak jeszcze parę lat temu.

Wada - cały napęd sie dosyć mocno wydłuża.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości