Strona 1 z 2
Rav4 I Gen
: czw sty 14, 2016 8:34 pm
autor: pamejudd
Tak z ciekawości: wie ktoś jak skonstruowany jest centralny dyfer i jego blokada w pierwszej Rav4?
Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 7:53 am
autor: rokfor32
Wie.
Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią

Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 9:34 am
autor: jradek
Zaciekawiłeś, mnie strasznie. Czy mógłbyś to jakoś tak bardziej opisać, może nawet masz jakiś schemat?
Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 10:38 am
autor: pamejudd
rokfor32 pisze:Wie.
Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią

Hmm, czyli 3k obrotów przy 100 km/h na 5 biegu może wskazywać na brak mocy? No bo w takim razie raczej nie na wolne przełożenia.
Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 10:45 am
autor: Misiek Cypr
Automat, czy manual?
Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 10:49 am
autor: pamejudd
Manual.
Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 12:02 pm
autor: lbl78
pamejudd pisze:
rokfor32 pisze:Wie.
Otwarty dwusatelitowy z pełna blokadą mechaniczną. Dodatkowo z ciekawostek - w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią

Hmm, czyli 3k obrotów przy 100 km/h na 5 biegu może wskazywać na brak mocy? No bo w takim razie raczej nie na wolne przełożenia.
te typy tak mają po prostu krótka skrzynia, mocy to temu nie brakuje

Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 12:25 pm
autor: pamejudd
Oj, nie brakuje, szczególnie w 3d cabrio ;D
Zastanawiałem się tylko czy tak rzeczywiście ma być i czy silnik się np nie dusi trochę.
Poza tym, jestem zachwycony tym jeździdłem. Podkradam dziewczynie

Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 12:28 pm
autor: rokfor32
Tak ma być. To klasyczne zestrojenie benzyn z tamtych lat - skrzynka zestrojona tak, żeby max prędkość wychodziła w okolicy max mocy napędu. Przyczyną skrócenia przełożeń jest też brak reduktora - zestopniowanie jest więc kompromisowe, żeby w terenie dało się jechać powoli

Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 12:29 pm
autor: Misiek Cypr
Pamietaj, ze obroty vs predkosc nie zaleza od mocy, a wynikaja wprost z przelozen I wielkosci kola. Znaczy sa stale dla danego biegu I predkosci.
W automacie jest juz troszke inaczej. Znaczy bardziej skomplikowana sprawa.
Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 12:39 pm
autor: jradek
Ravka ma b krotkie biegi, b elastyczny dol obrotow, mocy jej nie brak. 1400 r/min dawalo na V biegu 55km/h. Na szosowych oponach dalo sie tak jechac. Rokfor, masz jakis schemat?
Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 2:31 pm
autor: apede
Właśnie też mnie to zastanawia.
rokfor32 pisze:w tym aucie centralny dyfer jest ZA przekładnią główną. Powoduje to tyle - że wszystkie ravki, niezależnie od nominalnego przełożenia głównego, silnika i specyfikacji maja identyczne tylne dyferki, z bardzo szybką przekładnią (przełożenie coś 2,6) - bo nie jest to przekładnia główna tego auta - a przeniesienie 1:1 między przednia a tylną osią

Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 3:27 pm
autor: rokfor32
Schemat czego?
Apede - to jest tak zrealizowane - że napęd na tył idzie nie z wałka zdawczego skrzynki - a z napędu przedniej osi. Czyli już za główna przekładnią skrzyni, jest dołożona przekładnia kątowa, która podwyższa obroty na wał napędowy - a dyfer tylny je ponownie zmniejsza. Dlatemu przełożenie dyfra jest takie samo we wszystkich modelach - bo nie jest ono przełożeniem głównym - a odpowiada przekładni wyjściowej (w skrzyni) na tył. Mechanizm różnicowy centralny różnicuje właśnie tą przekładnię - z koszem satelitów przedniego napędu. Fizycznie wygląda to jak dwa sklejone dyfry ze sobą, gdzie przednia lewa półośka przechodzi wewnątrz dyfra centralnego na przelot, dosyć sprytna konstrukcja.
Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 3:32 pm
autor: jradek
Nic nie rozumiem a coraz bardziej mnie to ciekawi.
Jest:
Silnik
Sprzeglo
Skrzynia biegow
Centraldyfer
Drfry
Naped na tyl powinie isc z cetraldyfra.
Tak idzie?
Re: Rav4 I Gen
: pt sty 15, 2016 3:59 pm
autor: Misiek Cypr
Nie
jest przednionapedowka.
Od przedniego napedu jest pedzony kolejny dyfer, a od niego tyl.
Nie ma central dyfra, jest intermediate dyfer.
Re: Rav4 I Gen
: sob sty 16, 2016 11:21 am
autor: apede
Nie ogarniam. Jak tył jest wzięty za przednim dyfrem, to jest sprzęgło międzyosiowe. Dyfer międzyosiowy musi mieć wejście ze skrzyni biegów i dwa wyjścia na przód i na tył.
edit: kiedyś to wrzucałem. Różnica między centralnym dyfrem (torsen, otwarty z blokadą itp.) a wyprowadzeniem napędu na tył z przedniej przekładni głównej (czyli sprzęgłem typu haldex, wiskoza)

Re: Rav4 I Gen
: sob sty 16, 2016 2:22 pm
autor: jradek
apede pisze:Nie ogarniam. Jak tył jest wzięty za przednim dyfrem, to jest sprzęgło międzyosiowe. Dyfer międzyosiowy musi mieć wejście ze skrzyni biegów i dwa wyjścia na przód i na tył.
edit: kiedyś to wrzucałem. Różnica między centralnym dyfrem (torsen, otwarty z blokadą itp.) a wyprowadzeniem napędu na tył z przedniej przekładni głównej (czyli sprzęgłem typu haldex, wiskoza)

Mnie też to nie działa. Nie ma takiej chińskiej możliwości, żeby tył był pędzony poprzez coś tam innego niż sprzęgło od przodu.
Re: Rav4 I Gen
: sob sty 16, 2016 6:43 pm
autor: rokfor32
Ech ... co do zasady - wstawcie se zamiast tego sprzęgła wiskotycznego mechanizm różnicowy - i wychodzi stały napęd ...
Realnie jest to bardziej skomplikowane - opisałem wyżej, ale to chyba za bardzo dziwaczne jest, żeby tak opisowo pokazać. Z tego rysunku ostatniego - centralny dyfer ravki jest pomiedzy front drif a transfer box. Normalnie w terenówkach między front drif a rear drif.
Dlatemu własnie w ravce przełożenie dyfra tylnego to nie jest przełożenie główne - to takie samo przełożenie jak transfer box. Przełożenie główne jest wcześniej.
Re: Rav4 I Gen
: sob sty 16, 2016 7:11 pm
autor: rokfor32
Lepszych nie znalazłem.

Re: Rav4 I Gen
: sob sty 16, 2016 7:42 pm
autor: apede
rokfor32 pisze:Ech ... co do zasady - wstawcie se zamiast tego sprzęgła wiskotycznego mechanizm różnicowy - i wychodzi stały napęd ...


Bzdury

Dyfer ma 1 wejście i 2 wyjścia. Sprzęgło ma 1 wejście i 1 wyjście. Nie wiem jak widzisz zamianę jednego z drugim
Co do drugiego obrazka który wkleiłeś - wychodzi na moje
Napęd ze skrzyni biegów idzie na center differential. W nim lewe koło koronowe przenosi napęd na przedni dyfer a prawe na tylny dyfer. LSD spina wiskotycznie oba wyjścia czyli międzyosiowo. W I gen jest chyba mechaniczna blokada zamiast LSD i tyle.
Czyli centralny dyfer jest PRZED przekładnią główną a nie za cbdo

Re: Rav4 I Gen
: sob sty 16, 2016 7:48 pm
autor: rokfor32
Nie. wejście na centralny dyfer to koło zdawcze przekładni głównej. Jedynka na pierwszym rysunku.
Re: Rav4 I Gen
: sob sty 16, 2016 7:59 pm
autor: apede
Bazowałem na drugim rysunku. Pierwszy rysunek jest mętny i muszę go przetłumaczyć

ale się nie poddam

Re: Rav4 I Gen
: sob sty 16, 2016 8:23 pm
autor: rokfor32
Tez nie łapię czeskiego

Po prostu wiem jak to w realu wygląda ...

Re: Rav4 I Gen
: sob sty 16, 2016 10:03 pm
autor: jradek
Mi wychodzi z tego schematu ze ja i apede mamy racje.
Re: Rav4 I Gen
: ndz sty 17, 2016 9:42 am
autor: rokfor32
No to popatrz jeszcze raz - ino uważniej
Ze skrzynki wychodzi wałek zdawczy (nie jest narysowany na schemacie - nie ma go też na tym czeskim rysunku). zazębia sie z kołem zdawczym (1 na czeskim rysunku) - normalnie dla aut fwd przedniego mechanizmu różnicowego - ale w przypadku rawki jest to koło spięte z koszem centralnego dyfra. To właśnie jest PRZEKŁADNIA GŁÓWNA. Czyli najpierw przekładnia główna - potem CD. Dalej napęd jest rozdzielany - lewe koło koronowe CD to kosz satelitów przedniego dyfra - prawe koło koronowe CD to koło talerzowe przekładni transferowej.
Czyli - z centralnego dyfra prędkość wirowania wychodzi juz dokładnie taka - jak prędkość wirowania kół pojazdu (i to jest różnica względem terenówek - w ravce wszystkie trzy dyfry wiruja z taką sama prędkością kątową). Ale - żeby to przenieść na tył - przekładnia transferowa PODNOSI ta prędkość do prędkości wału napedowego - a następnie tylny dyfer (tylna przekładnia) ponownie OBNIŻA do prędkości wirowania kół.
Dlatemu w tym rozwiązaniu dyfer tylny to nie jest przekładnia główna - i ma zupełnie inne przełożenie niż przekładnia główna. Jak pisałem - coś koło 2,6 - przy przekładni głównej w okolicach 4, zależnie od modelu.
Teraz jasne?
