aktywator 4x4

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
Ironcruz
 
 
Posty: 1457
Rejestracja: sob mar 18, 2006 3:29 pm
Lokalizacja: wlkp

aktywator 4x4

Post autor: Ironcruz » sob paź 27, 2018 4:56 pm

Toyota sequoia po paru miesiącach w częściach, złożone ale jest problem z 4x4.
Wciskam 4hi, kontrolki migają (te co maja migać), słychać że aktywator rusza, coś robi, zapala się na stałe kontrolka załączonego 4hi i następuje zgrzyt. I auto nie jedzie. Cały napęd idzie w powietrze.
Taka sama sytuacja na postoju i w ruchu. Z 4l tak samo.
Gdzie szukać usterki?
Tytus

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » sob paź 27, 2018 6:16 pm

a to masz wersję AWD?

a blokada centralna się zapina? bo objaw jak przy zerwanym przegubie w wersji AWD i wyłąćzonej centralnej blokadzie.

Awatar użytkownika
Ironcruz
 
 
Posty: 1457
Rejestracja: sob mar 18, 2006 3:29 pm
Lokalizacja: wlkp

Re: aktywator 4x4

Post autor: Ironcruz » sob paź 27, 2018 6:21 pm

Mam wersję gdzie centralny dyfer to torsen z opcja blokady przyciskiem. Nie sprawdzałem co się stanie gdy załączę blokadę.

Wiec normalnie jeżdżę na 2h, do 100 kmh mogę włączać 4h. I do tego osobno zblokowac centralny dyfer. Plus reduktor.
Tytus

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » sob paź 27, 2018 6:26 pm

sobota wieczorem :) to już tego nie przetrawię teraz. Ale może po prostu ta blokada centralna nie działa i moc idzie na zerwany przegub. A sprawdzałeś, czy po zapięciu wał przedni czasem się nie kręci?

Awatar użytkownika
Ironcruz
 
 
Posty: 1457
Rejestracja: sob mar 18, 2006 3:29 pm
Lokalizacja: wlkp

Re: aktywator 4x4

Post autor: Ironcruz » pn paź 29, 2018 9:38 am

po załączeniu 4H wygląda na to, że cała para idzie w przednią luźną półoś.
Dziś będzie test z zapięciem centralnej blokady.
Tytus

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » pn paź 29, 2018 10:35 am

no to skoro jest lużna to znaczy, zę walnięty jest przegub.

Awatar użytkownika
Zbowid
     
     
Posty: 11903
Rejestracja: wt maja 13, 2003 2:35 pm
Lokalizacja: Bystrzejowice

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zbowid » pn paź 29, 2018 12:24 pm

Albo wielowypust na półosi...??
Zbowid
__________________
4,2/24;
HD/Evo
Myśl człowieku - to nie boli. :)23

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » pn paź 29, 2018 12:44 pm

też może być ale może nie na półosi co na zabieraku bo to w toyotach się zdarzało ( w starym modelu był za wąski). W takim razie na 4L nie działa blokada centralna a powinna.

Awatar użytkownika
Ironcruz
 
 
Posty: 1457
Rejestracja: sob mar 18, 2006 3:29 pm
Lokalizacja: wlkp

Re: aktywator 4x4

Post autor: Ironcruz » pn paź 29, 2018 2:38 pm

Pytanie jest jedno: przed rozłożeniem auta działało. Co mogło się stać podczas "leżakowania", albo w trakcie montażu półosi w przednim dyfrze lub gdziekolwiek indziej, że niby załącza a nie ma efektu?

W zasadzie po lekturze amerykańskich forów kieruję się ku temu, że się zastało przez brak użytkowania - wszak manual zwraca uwagę na comiesięczne przejechanie 16 mil żeby wszystko się przesmarowało.
Tytus

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » pn paź 29, 2018 5:03 pm

e tam. jak miałem większą flotę to czasami stały miesiącami i nic się nie działo. Mów nam tu po ludzku i kolejno:

1. jakie masz srzęgi z przodu - manualne, automatyczne, stałe zabieraki czy jakieś ustrojstwo na podciśnienia
2. czy masz kontrolkę blokady centralnej i czy uruchamia się po włączeniu reduktora
3. czy masz osobny włącznik blokady centralnej do używania na "szybkich" biegach

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: aktywator 4x4

Post autor: rokfor32 » wt paź 30, 2018 6:40 am

Zibi - namieszałeś .... :wink:

Żeby działała wersja 2wd - to centralna blokada musi być sprawna.

Nie ma żadnych "sprzęgiełek" - jest system ADD, czyli dopinanie półosi w przednim moście. To jest odpowiedzialne za dołączenie przedniego napędu po wyborze opcji x4. I najwyraźniej nie działa prawidłowo.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » wt paź 30, 2018 9:15 am

rokfor32 pisze:
wt paź 30, 2018 6:40 am
Zibi - namieszałeś .... :wink:

Żeby działała wersja 2wd - to centralna blokada musi być sprawna.

Nie ma żadnych "sprzęgiełek" - jest system ADD, czyli dopinanie półosi w przednim moście. To jest odpowiedzialne za dołączenie przedniego napędu po wyborze opcji x4. I najwyraźniej nie działa prawidłowo.

gdyby centralna byłą sprawna to na 4L powinien ciągnąć tył a z opisu wynika, zę nie ciągnie. A 2 WD w tym aucie chyba działa bez blokady. To chyba trochę bardziej skomplikowany ukłąd.

Awatar użytkownika
Ironcruz
 
 
Posty: 1457
Rejestracja: sob mar 18, 2006 3:29 pm
Lokalizacja: wlkp

Re: aktywator 4x4

Post autor: Ironcruz » wt paź 30, 2018 2:48 pm

rokfor32 pisze:
wt paź 30, 2018 6:40 am
Zibi - namieszałeś .... :wink:

Żeby działała wersja 2wd - to centralna blokada musi być sprawna.

Nie ma żadnych "sprzęgiełek" - jest system ADD, czyli dopinanie półosi w przednim moście. To jest odpowiedzialne za dołączenie przedniego napędu po wyborze opcji x4. I najwyraźniej nie działa prawidłowo.
Dokładnie - i po wyjęciu ADD, wyczyszczeniu, i złożeniu działa prawidłowo. Jadę dziś zrobić test praktyczny.
Tytus

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » wt paź 30, 2018 2:52 pm

czyli nie ma centralnej blokady?

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: aktywator 4x4

Post autor: rokfor32 » wt paź 30, 2018 3:04 pm

Jest. I jest niezbędna do prawidłowego działania tego typu reduktora w opcji 2wd.

Generalnie te reduktory to rozwinięcie koncepcji z LC z modeli od J9 wzwyż. Więc żeby działał napęd na tył, w momencie rozpięcia przedniego wału - blokada musi spiąć mechanizm różnicowy. Układ ADD jedynie luzuje przedni dyfer, żeby sie przekładnia niepotrzebnie nie kręciła, ale odpinanie napędu jest podobnie zrealizowane jak w wersjach part time. Dopiero po dopięciu przodu możliwe jest odblokowanie mechanizmu różnicowego - lub ponowne zapięcie go na stałe dla wersji 4x4 lock.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » wt paź 30, 2018 5:05 pm

no właśnie. Czyli dlaczego nie było napędu przy właczeniu 4L? wtedy blokada przecież powinna automatycznie się zapiąć.

Awatar użytkownika
purti
 
 
Posty: 4878
Rejestracja: wt mar 14, 2006 8:19 am
Lokalizacja: Kraków

Re: aktywator 4x4

Post autor: purti » wt paź 30, 2018 5:28 pm

A to nie jest tak, że można włączyć 4L bez zapinania blokady ?
Czytając posty autora właśnie tak robił.

Z ciekawości, który rok tej sekwoji ?
Bubaru outback na A/T :)21
DR 750s

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: aktywator 4x4

Post autor: rokfor32 » śr paź 31, 2018 9:37 am

Nie wiem, jak wygląda sekwencja sterowania. Możliwe, że bez potwierdzenia z ADD mechanizm przy reduktorze też zgłupiał, i nie dopinał blokady.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
purti
 
 
Posty: 4878
Rejestracja: wt mar 14, 2006 8:19 am
Lokalizacja: Kraków

Re: aktywator 4x4

Post autor: purti » śr paź 31, 2018 10:05 am

Podobno wczesne sekwoje mialy tak, ze blokada zapinala sie automatycznie na 4L ale tylko na 1 biegu i wstecznym :o
Po 2005 doszedl osobny wlacznik blokady centralnego mechanizmu.
Ciekawy temat.
Bubaru outback na A/T :)21
DR 750s

Awatar użytkownika
Ironcruz
 
 
Posty: 1457
Rejestracja: sob mar 18, 2006 3:29 pm
Lokalizacja: wlkp

Re: aktywator 4x4

Post autor: Ironcruz » pn lis 05, 2018 11:31 am

Odpowiedź zbiorcza:

- rok Sequoi: 2007
- w wersjach 2005-2007 centralny dyfer to Torsen którejś tam generacji, więc można jeździć 4x4 na czarnym
- dodatkowo można na napędzie 4h i 4L zblokować centralny 50/50

- nie było testu z zablokowaniem centralnego jak aktywator przedniego dyfra nie działał. Może wtedy auto by pojechało na zgrzytającym przodzie i napęd na tył 50% by przesuwał auto; ale tego chrzęstu niezapiętych dokładnie zębów nikt nie chciał słyszeć ponownie.

- 4L oraz 4H załącza się osobnym przyciskiem bez blokady. Blokadę centralnego można dołączyć później. W sumie nie sprawdzałem co się stanie gdy jedzie się na 4H z blokadą i wybierze się 4L (wg zasad na biegu N).

- przy nieprawidłowo załączonym przednim napędzie napęd uciekał w nieobciążoną luźną półoś i wał bo Torsen żeby działać prawidłowo/przekazywać napęd tam gdzie jest potrzebny potrzebuje chociaż szczątkowej przyczepności.

- zasada działania załączania napędu jest taka, że równocześnie muszą zadziałać (tak jak pisze Rokfor32) ADD w przednim dyfrze (dopina prawą półoś) oraz aktywator przy skrzyni rozdzielczej załączający napęd na przedni wał.
Tytus

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » pn lis 05, 2018 11:40 am

ale w dalszym ciagu pozostaje moje pytanie - czy na 4L blokada zapina się AUTOMATYCZNIE czy też trzeba użyć przycisku. Lub też zapina się automatycznie ale wymaga DZIAŁAJĄCEGO PRZODU. Oba ostatnie przypadki w przypadku 4L wydają się kompletnie bezsensowne i niezgodne z dotychczasową historią budowy toyot.

Awatar użytkownika
Ironcruz
 
 
Posty: 1457
Rejestracja: sob mar 18, 2006 3:29 pm
Lokalizacja: wlkp

Re: aktywator 4x4

Post autor: Ironcruz » pn lis 05, 2018 11:44 am

Blokadę na 4 L (i 4H) trzeba wymusić przyciskiem.
Tytus

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: aktywator 4x4

Post autor: Zibi » pn lis 05, 2018 12:15 pm

4h zrozumiałe. Ale że 4L nie zapina automatycznie to dośc dziwne.

Awatar użytkownika
purti
 
 
Posty: 4878
Rejestracja: wt mar 14, 2006 8:19 am
Lokalizacja: Kraków

Re: aktywator 4x4

Post autor: purti » pn lis 05, 2018 12:25 pm

A teraz zobacz, jak dziwnym był ten system we wczesnych sekwojach, gdzie blokada centralna zapinała się automatycznie przy 4L ale tylko 1 bieg i wsteczny...totalny babol konstrukcyjny.
Bubaru outback na A/T :)21
DR 750s

Awatar użytkownika
Ironcruz
 
 
Posty: 1457
Rejestracja: sob mar 18, 2006 3:29 pm
Lokalizacja: wlkp

Re: aktywator 4x4

Post autor: Ironcruz » pn lis 05, 2018 12:55 pm

Zibi pisze:
pn lis 05, 2018 12:15 pm
4h zrozumiałe. Ale że 4L nie zapina automatycznie to dośc dziwne.
Przy Torsenie (wersja T-3; C) to raczej zaleta, bo jego założeniem konstrukcyjnym jest, że ma dać napęd tam gdzie jest przyczepność.

No i w sumie: system osobnego załączania blokady jest czytelniejszy.
Tytus

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość