Zapala się "check"... 4 Runner

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zapala się "check"... 4 Runner

Post autor: ray76 » wt lut 05, 2008 9:01 pm

Witam koledzy.
Potrzebuję pomocy w kwestii elektroniki w 4 Runner 3,0V6 aut. - 3VZ-E, 1995r, benzyna-gaz sekwencja.
Od soboty zapala mi się "check (kasowanie nic nie pomogło-jeden kabelek od gazu był odłączony wcześniej-wymiana uszczelek pod kapy zaworowe).
Byłem w poniedziałek u elektronika i wskazał na bezpiecznik w silniku o nr 15.
W instrukcji pod bezp nr 15 kryje się:
EFI 15A:Multiport fuel injection system/sequetial multiport fuel injection system ( puszka po lewej stronie silnika, koło akumulatora-Engine compartment-ang. przegroda silnika ).
Jak zapytałem go jaki błąd wykrył komputer odpowiedział:
zawór EGR - recylkulacji spalin - bezpiecznik odpowiedzialny - nr 15 .
Zapytałem o przyczynę, a on na to, że nie wie z jakiego powodu taki błąd wyskoczył i jeśli się powtórzy to mam wyciągnąć wspomniany wyżej bezpiecznik na kilkadziesiąt sekund i będzie okej !!!
Cieszyłem się 24 godz., aż tu znowu po manewrze wyprzedzania znów zapalił mi się "check" i pomyślałem sobie: gdy silnik ma maksymalne obciążenie to zazwyczaj zapalała się ta kontrolka, lecz nie wiem czy to ma coś z tym wspólnego, bowiem wcześniej też wykonywałem ostre manewry gazem jeśli trza było i nic takiego się nie wydarzyło...
Proszę bardzo o fachową pomoc techniczną w tym temacie i ewentualne sprostowanie oraz wyjaśnienie tego zagadnienia ( opis techniczny jest w j.ang. więc nie wiem jak to dosłownie przetłumaczyć ).
Może to wina złej regulacji instalacji gazowej ( przejechane 5 tys. km od 6 m-c, instalacja Landirenzo - sekwencja).
Czekam pilnie na odpowiedzi.

pozdrawiam
Rafał
[/b]

ENDING
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 7
Rejestracja: czw sty 03, 2008 1:30 pm
Lokalizacja: skądinąd

Post autor: ENDING » wt lut 05, 2008 9:24 pm

u mnie był problem z lambdą ;)

Awatar użytkownika
TomaszHDJ
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 79
Rejestracja: wt lis 20, 2007 9:09 am

Post autor: TomaszHDJ » wt lut 05, 2008 11:49 pm

Mechanik nie kuma za bardzo.

Bezpiecznik EFI po prostu kasuje kod błędu z pamięci i odpowiada on za cała diagnostykę silnika oraz za komputer. A więc zanim się go wyjmie należy odczytać kod błędu i wtedy będziesz wiedział co jest nie tak. Jeśli mechanik odczytał, że jest to problem z EGR to wtedy trzeba 'oszukać' EGR poprzez wstawienie odpowiedniego opornika w zamian za czujnik temperatury, który wchodzi do kolektora dolotowego. Nie ma sensu reperować EGR, bo to jest układ zupełnie niepotrzebny w Europie. Stworzono go, aby samochody spełniały surowe normy w Kalifornii. W europie normy nie są aż tak surowe.

A w ogóle to ściągnij sobie manual do swojego modelu i będziesz wszystko wiedział. Są tam też kody błędów do silnika 3vze oraz 22re chyba.

Link do manuali: http://www.4x4love.com/pliki/

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: ray76 » śr lut 06, 2008 12:13 am

Dzięki koledzy, a w szczególności TomaszHDJ, za wyczerpującą odpowiedź !!!
Spróbuję tak zrobić jak mówisz. Tylko nie wiem jak mógł się uszkodzić ten zawór czy czujnik EGR ??? Może jak mechanicy uszczelniali silnik coś sknocili ( uszczelki pod kapy i kolektor ssący wymieniali - trochę silnika mi rozebrali), a może był to wpływ instalacji gazowej (sekwencja też podlega regulacji co jakiś czas) ???
Proszę o podanie przyczyn tego typu uszkodzenia (EGR) !!!

Rafał

Awatar użytkownika
TomaszHDJ
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 79
Rejestracja: wt lis 20, 2007 9:09 am

Post autor: TomaszHDJ » śr lut 06, 2008 12:29 am

EGR uszkodzić łatwo, gdyż w jego skład wchodzi komplet zaworów, które się otwierają i zamykają zależnie od temperatury i próżni.

Są dwie rurki idące od wydechu, są dwa zaworki wyglądające jak kapelusze, parę rurek próżniowych i być może jeszcze czujnik. Wystarczy jakaś drobna nieszczelność gdziekolwiek i już masz problem.

Ale skoro grzebali mechanicy to być może źle podłączyli rurki. Na przykład próżniową dali tam gdzie jest ta z ciśnieniem. Albo w ogóle olali którąś z rurek. Ale zanim będziesz mącił musisz mieć pewność co do kodu błędu. Podaj numer kodu a będziemy wiedzieli od czego zacząć.

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: ray76 » śr lut 06, 2008 10:07 am

Zapytałem o kod błędu i podali mi: [/b]P0340...
Mam nadzieję, że to pomoże???

Rafał

Awatar użytkownika
TomaszHDJ
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 79
Rejestracja: wt lis 20, 2007 9:09 am

Post autor: TomaszHDJ » śr lut 06, 2008 10:51 am

No to ja jeszcze mam jedno pytnie. Czy Twój samochód ma już diagnostykę OBD2? Wprowadzono ją oficjalnie od 1996r w USA a w Europie od 2000r. Jak nie wiesz o co chodzi to sprawdź pod kierownicą, najczęściej w schowku z bezpiecznikami, czy masz takie duże czarne gniazdo w kształcie trapezu (wymiary około 4x2cm).

Bo kod, który mi podałeś jest czterocyfrowy (OBD2) a większość 4runnerów nie miała tego jeszcze.

A więc do rzeczy. Kod P0340 to nie żaden EGR tylko problem z czujnikiem położenia wałka rozrządu. Camshaft position sensor. Masz dwa wałki, ale chyba czujnik tylko jest przy jednym. Może kabelek się urwał, może zapomnieli podłączyć. W każdym razie nie jest to EGR.

Kody do EGRa to P0401, P0402

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: ray76 » śr lut 06, 2008 12:41 pm

Auto na pewno nie ma systemu OBD2 !!! Zbyt stary model.

Rafał

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: ray76 » śr lut 06, 2008 12:53 pm

Gość się pomylił z tym kodem i zamiast P0403 podał P0430.
Prawidłowy kod brzmi: P0403-usterka EGER, a te co podałeś P0401 i P0402 potwierdził, że też mają związek z EGR-em.
Gość twierdzi, że może być gdzieś uszkodzony przewód i wyrzuca usterkę, a nie uszkodzenie EGR-a...
Co ty na to???

Rafał
[/b]

Awatar użytkownika
Glina
 
 
Posty: 292
Rejestracja: pt maja 07, 2004 7:27 am
Lokalizacja: Szczebra

Post autor: Glina » śr lut 06, 2008 12:57 pm

Odłącz kabelek od zaworu EGR i zobacz co bedzie. Pewnie pomoże.
Masz diagnostykę ODB2 - świadczą o tym kody błędów.
ODB1 diagnozował się sam sekwencjami mrugania kontrolki CE.
Darz Bór!

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » śr lut 06, 2008 1:01 pm

Ty żyjesz :o
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: ray76 » śr lut 06, 2008 1:13 pm

Aaa... gość podał jeszcze kod błyskowy jakby co...-71 błysków... lub nr błedu P0403.
Mechanik-gazownik (u niego akurat stoi teraz auto do regulacji gazu...) twierdzi bez patrzenia, że to jest zawór EGR i nawet wymiana nie pomoże (z jego doświadczenia na 20aut, 2 udaje się naprawić !!!).
Ciekawe opinie co ... ???
Fakt jest taki, że autko było "rozbierane" w JC AUTO (silnik ) i teraz będę musiał ich męczyć o to, bo wcześniej nie było tego problemu !!!
Muszę tylko sam się dokształcić w tym temacie, bo nawet nie wiem gdzie jest ten EGR...

Rafał

Awatar użytkownika
TomaszHDJ
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 79
Rejestracja: wt lis 20, 2007 9:09 am

Post autor: TomaszHDJ » śr lut 06, 2008 2:00 pm

No to ja już się pogubiłem. Nie możesz mieć dwóch rodzajów kodów naraz. Albo 71 albo P0403. Poproś mechanika niech się zdecyduje czy masz OBD2 czy nie. Jeśli masz kod 71, to oznacza to, albo odłączony kabel od czujnika temperatury EGR, albo uszkodzony czujnik, albo czujnik za bardzo zasyfiony węglem. Ten czujnik to jedyny element sprawdzający działanie EGRa, reszta to mechanika, zaworki i rurki (z nimi też może być jakiś problem).

No nie ma co ukrywać... Trzeba zajrzeć do systemu EGR i sprawdzić czy wszystkie rurki są odpowiednio podłączone. Jeśli tak, to trzeba zobaczyć co z czujnikiem tempeatury. Jeśli czujnik jest też w porządku to trzeba wymieniać po kolei wszystkie elementy EGRa, bo nigdy nie wiadomo, która część nie trzyma parametrów. Jeśli jednak nie chcesz wydać kasy na urządzenie i tak niepotrzebne w Polsce, to musisz oszukać komputer wpinając w miejsce czujnika opornik (1zł). Brak EGRa nie wpływa w żaden sposób negatywnie na silnik, a wręcz może mu nieco pomów. Na przykład jak usuniesz wszystkie elementy EGR, to nie będzie ci się tak brudził dolot węglem.

Poniżej plik z diagnostyką 3VZ-E i kodami błędów (chyba str.8).

http://4x4love.com/forum/viewtopic.php?t=17

Jakby co to ściągnij cały manual. Jest co prawda po angielsku, ale jeśli znasz trochę język to żaden mechanik nie podskoczy. Poza tym jest sporo obrazków.

Niedługi też wrzucę EPC.

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: ray76 » śr lut 06, 2008 3:43 pm

Dziękuję bardzo za pomoc techniczno-teoretyczną !!!
Szczególnie TomaszHDJ - BRAWO !!!
No to teraz do dzieła i szukam gdzie jest ta usterka i co ją spowodowało???
I znów jazda po warsztatach...

pozdrawiam
Rafał

Awatar użytkownika
mitsi
 
 
Posty: 157
Rejestracja: pt lut 03, 2006 8:20 pm
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Post autor: mitsi » śr lut 06, 2008 5:54 pm

TomaszHDJ pisze: to musisz oszukać komputer wpinając w miejsce czujnika opornik (1zł).
a wiesz może jaką wartość powinien mieć ten opór w ohmach ?
Toyki... lubię....

Awatar użytkownika
TomaszHDJ
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 79
Rejestracja: wt lis 20, 2007 9:09 am

Post autor: TomaszHDJ » śr lut 06, 2008 6:13 pm

Nie wiem jak w wypadku 4runnera, ale w benzynowych FZJ80 używa się opornika 1K ohm o wytrzymałości 3W. Koszt ok 1zł.

Awatar użytkownika
Glina
 
 
Posty: 292
Rejestracja: pt maja 07, 2004 7:27 am
Lokalizacja: Szczebra

Post autor: Glina » czw lut 07, 2008 8:26 am

Ty żyjesz
Tak trochę :)
Darz Bór!

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: ray76 » wt lut 19, 2008 11:20 pm

Jak na razie odłączyłem czujnik (kabelek) od EGR-a (tego położonego wyżej- z lewej strony silnika) i czujnik po 12 godz. zapalił się ponownie!!!
W końcu doczekałem się swojego mechanika, który rozebrał ten zawór EGR oraz wykręcił czujnik i wszystko wyczyścił (z zaworu wyciągnął dużo zgranulowanego oleju-smaru) oraz wymienił metalową uszczelkę.
Mam nadzieję, że to była przyczyna wyskakującej usterki zaworu EGR ("check"-na desce)...???
Jak co to dam znać, czy sprawa załatwiona.

pozdrawiam
Rafał

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: ray76 » czw lut 28, 2008 2:30 pm

No niestety nie pomogło... "check" zapala się po nawet po 2-krotnym restartowaniu... Teraz umówiłem się z innym elektronikiem i zobaczymy...???

pozdrawiam
Rafał

Awatar użytkownika
mitsi
 
 
Posty: 157
Rejestracja: pt lut 03, 2006 8:20 pm
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Post autor: mitsi » czw lut 28, 2008 3:20 pm

TomaszHDJ pisze:Nie wiem jak w wypadku 4runnera, ale w benzynowych FZJ80 używa się opornika 1K ohm o wytrzymałości 3W. Koszt ok 1zł.
a spróbuj z tym oporem, sam jestem ciekaw czy coś się poprawi :roll:
Toyki... lubię....

Awatar użytkownika
TomaszHDJ
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 79
Rejestracja: wt lis 20, 2007 9:09 am

Post autor: TomaszHDJ » czw lut 28, 2008 11:44 pm

Jak nie wstawisz opornika to komputer cały czas będzie się upominał o jakiś sygnał z EGRa. Jak go nie dostanie to 'check'.

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » pt lut 29, 2008 12:11 am

Nie zawsze da się oszukać komputer za pomocą opornika. Czesto bywa tak, że komputer sygnał stały (od czujnika który normalnie zmienia parametry w czasie pracy) też traktuje jako błąd. Ja tak miałem z czujnikiem spalania stukowego, tyle że w mitsubischi. Oszust elektroniczny (prosty pulsator) co prawda zadziałał, lampka przestała świecić, ale auto chodziło gożej niż jak się świeciło, więc olałem i się przyzwyczaiłem :P
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
TomaszHDJ
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 79
Rejestracja: wt lis 20, 2007 9:09 am

Post autor: TomaszHDJ » pt lut 29, 2008 10:06 pm

No wiadomo, ale knock sensor to bardzo ważny czujnik i bardzo czuły. Jego praca polega na wychwytywaniu zmian w częstotliwościach wibracji podczas pracy silnika. Dlatego chyba w dupASO kosztuje 800zł.

Czujnik od EGRa to zwykły czujnik temperatury i (przynajmniej w serii 80) komputer upomina się o odczyt raz na jakiś czas. W 4Runnerze powinno być tak samo. Opornik powinien dać radę.

A swoją drogą oszukiwanie knock sensora to najgorszy z pomysłów. Przez takie coś mogą tłoki bokiem wyjść, serio !!!

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » pt lut 29, 2008 10:52 pm

Jak auto ma ze 300k przejechane i silnik bierze olej jak dwusów, to mi nie zależy na inwestycji z 800 zl. :)21
A co do egr, to: jeżeli to na pewno czujnik rezystancyjny - dopaść zdrowy czujnik, zmierzyć parametry dla ok 85 stC., dobrać opornik.
Efekt ujemny będzie tylko taki, że egr będziepracował na zimnym silniku tak samo jak na rozgrzanym, co może trochę syfić kolektor ssący niedopałami oleju.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

ray76
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pn cze 26, 2006 10:17 am
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: ray76 » pt kwie 25, 2008 11:39 am

Jednak "check" w dalszym ciągu wyskakuje po ok 1,5dnia po skasowaniu... Byłem u 2 diagnostów i wskazali na wężyki od podciśnień (sprawdzili i wyczyścili EGR-działa, oraz czujnik też działa)... Diagnoza wykazała błąd 71-ze wskazaniem na złe podłączenie (np. w jednym wężyku przy EGR brakowało podciśnienia) oraz błąd nr 14-brak sygnału zapłonu...
Zalecenia diagnosty: oczyścić przepustnicę i wszystkie przewody podciśnień oraz sprawdzić ich prawidłowe podłączenie !!!
Mój mechanik to zrobił (JC już się poddało...) i by było podciśnienie w jednym z dwóch wężyków koło EGR-a zamienił je, lecz po tym manewrze silnik zaczął kulawo chodzić - obroty falują od 100 do 1000, oscylując koło 250 na wolnych obrotach... (ale podciśnienie wtedy jest !!!), auto na wolnych obrotach pod górkę (przy cofaniu) nawet mi zgasło...
Proszę o pomoc w tym temacie, a najlepiej proszę o przesłanie schematów podłączeń tych wszystkich wężyków podciśnień dla 4 Runnera 3.0V6 aut, 1995r-podobno są w częściach blacharskich-tak mówił były elektronik Toyoty... Bez tego nic mi on nie zdjagnozuje !!!
Z góry dziękuję !!!

pozdrawiam
Rafał
ray76@op.pl
604-096-133 [/b]

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość