4R - Potencjometr dmuchawy
Moderator: Mroczny
4R - Potencjometr dmuchawy
Witam.
Zgodnie z prawami Murphiego podczas najwiekszych upalow wysiadl mi potencjometr nawiewu w 4Runnerze. Czy ktos mial juz przyjemosc wymieniac ten element ? Chcialbym sie dowiedziec czy da sie to zrobic w miare bezinwazyjnie czy trzeba rozebrac pol deski rozdzielczej?
Zgodnie z prawami Murphiego podczas najwiekszych upalow wysiadl mi potencjometr nawiewu w 4Runnerze. Czy ktos mial juz przyjemosc wymieniac ten element ? Chcialbym sie dowiedziec czy da sie to zrobic w miare bezinwazyjnie czy trzeba rozebrac pol deski rozdzielczej?
Obecnie: szukam
Było: Toyota 4Runner SR5.
Było: Toyota 4Runner SR5.
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
robota prosta, nawet chyba mam gdzies taki opornik
Patrol G-60 3,5D '75 => prawdopodobnie jedyny w PL 

-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
W 4R jest on nieco schowany, ale nie jest trudno. Jak odkręcisz schowek po stronie pasażera, to masz ładny dostęp do wszystkich elementów nadmuchu.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
Niestety nie jest tak latwo, do tego potencometra mozna dostac sie jedynie od radia, a zeby je wyjac trzeba cala dolna czesc deski odkrecic, ale w sumie nie jest ciezko.
No i niestety potencjometr sie spalil. Fazi mozesz zobaczyc czy rzeczywiscie masz taki potencjometr ?
No i niestety potencjometr sie spalil. Fazi mozesz zobaczyc czy rzeczywiscie masz taki potencjometr ?
Obecnie: szukam
Było: Toyota 4Runner SR5.
Było: Toyota 4Runner SR5.
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
Kolego @madzielak, prawdopodobnie mówimy o dwóch różnych rzeczach. Rezystor dmuchawy, czyli ta w sumie dosyć awaryjna rzecz umieszczony jest w obudowie wentylatora, dostęp do niego jest po zdemontowaniu schowka i (w 4Runnerze) po zdemontowaniu dolnego nawiewu na nogi, który w tym modelu zasłania wentylator. Całość znajduje się w pobliżu prawego przedniego słupka.
Natomiast Ty najprawdopodobniej piszesz o przełączniku. Ta rzecz nie psuje się prawie nigdy, chyba że jest mechanicznie uwalona, a potencjometrem nie jest w żadnym razie.
W tym modelu, znaczy w 4r do '96 roku stosowano rezystor drutowy, i niestety w grę wchodzą tylko nowe z ASO, jeżeli chce się mieć oryginalne rozwiązanie. Wszystkie używki, jakie miałem w ręce, wyglądaja identycznie - są spalone. Czas robi swoje.
Ja w swoim olałem ten oryginalny, i założyłem ceramiczny, z młodszych modeli, albo np. z corolli, do
89 roku. Ma podobne parametry, identyczną wtyczkę, ale jest dużo większy, i w oryginalnym miejscu się nie mieści, więc ja go zamontowałem nieco dalej, w plastikowym tunelu łączącym wiatrak i nagrzewnicę (tak jest zresztą montowany w corolce).
Natomiast Ty najprawdopodobniej piszesz o przełączniku. Ta rzecz nie psuje się prawie nigdy, chyba że jest mechanicznie uwalona, a potencjometrem nie jest w żadnym razie.
W tym modelu, znaczy w 4r do '96 roku stosowano rezystor drutowy, i niestety w grę wchodzą tylko nowe z ASO, jeżeli chce się mieć oryginalne rozwiązanie. Wszystkie używki, jakie miałem w ręce, wyglądaja identycznie - są spalone. Czas robi swoje.
Ja w swoim olałem ten oryginalny, i założyłem ceramiczny, z młodszych modeli, albo np. z corolli, do
89 roku. Ma podobne parametry, identyczną wtyczkę, ale jest dużo większy, i w oryginalnym miejscu się nie mieści, więc ja go zamontowałem nieco dalej, w plastikowym tunelu łączącym wiatrak i nagrzewnicę (tak jest zresztą montowany w corolce).
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
Masz racje, zle to opisalem. Spalil mi sie przelacznik. Poniewaz zalezy mi na czasie na razie reanimowalem ten ktory teraz mam, ale bede musial zaraz zrobic to porzadnie. Jesli nie uda mi sie znalesc czegos podobnego z uzywki (w ASO koszt 300 pln :0) myslalem o uzyciu tradycyjnego przelacznika 4 pozycyjnego bo w sumie schemat dzialania jest bardzo prosty.
Dzieki za pomysl z uzyciem czesci z Corolli, to tez moze byc dobry pomysl.
Dzieki za pomysl z uzyciem czesci z Corolli, to tez moze byc dobry pomysl.
Obecnie: szukam
Było: Toyota 4Runner SR5.
Było: Toyota 4Runner SR5.
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
Polecam rozwiązanie rodzimej produkcji
- sterownik dmuchawy z FSO, bezawaryjny po przeróbce
Kupujesz regulator obrotów wentylatora Poloneza, rozbierasz, wywalasz potencjometr, zastępujesz drabinką z rezystorów + nowym przełącznikiem... masz regulację. U mnie robi jako regulator świateł
, jest niewielki, nie grzeje się, no pobierany prąd jest mniejszy...


Kupujesz regulator obrotów wentylatora Poloneza, rozbierasz, wywalasz potencjometr, zastępujesz drabinką z rezystorów + nowym przełącznikiem... masz regulację. U mnie robi jako regulator świateł

Nissan-y
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
Z poloneza to był znakomity tyrystorowy, ale ten długi, oryginalny (bo były też takie z połowę krótsze podróby). Dawał precyzyjną, bezstopniową regulację
Niestety, ma zupełnie inny wygląd (sam klawisz), więc jak ktoś wyczulony estetycznie to będzie gryzło w oczy ...

Niestety, ma zupełnie inny wygląd (sam klawisz), więc jak ktoś wyczulony estetycznie to będzie gryzło w oczy ...

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
Potencjometr -> klawisz usuwasz, zastępujesz potencjometr rezystorami -> rezystory pod przełącznik, taki jaki jest potrzebnyrokfor32 pisze:Z poloneza to był znakomity tyrystorowy, ale ten długi, oryginalny (bo były też takie z połowę krótsze podróby). Dawał precyzyjną, bezstopniową regulację![]()
Niestety, ma zupełnie inny wygląd (sam klawisz), więc jak ktoś wyczulony estetycznie to będzie gryzło w oczy ...

Nissan-y
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
Aaaa, można i tak. Ale to już wyższa szkoła dłubania ... 

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
Jak nie znajdziesz - to w piątek się przypomnij. Jest auto całe na części to i mostek rezystorowy powininen być. Numer do mnie masz w stopce.
Patrol G-60 3,5D '75 => prawdopodobnie jedyny w PL 

Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
A nie jest to tak że mostek oporowy można wyjąć bez niczego (jedynie krzyżak) pod schowkiem jest przykręcony silnik nadmuchu a obok niego własnie mostek odpowiedzialny za prędkości.
Ja swój dziś wyjąłem ale dwie spirale są przerwane... tylko jedna jest dobra. Więc bedzie ganiał na jednej prędkości pośredniej i najwyższej (full 12V na silnik)
Ja swój dziś wyjąłem ale dwie spirale są przerwane... tylko jedna jest dobra. Więc bedzie ganiał na jednej prędkości pośredniej i najwyższej (full 12V na silnik)
Patrol G-60 3,5D '75 => prawdopodobnie jedyny w PL 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości