Strona 1 z 1
4R - Potencjometr dmuchawy
: ndz lip 05, 2009 1:29 pm
autor: madzielak
Witam.
Zgodnie z prawami Murphiego podczas najwiekszych upalow wysiadl mi potencjometr nawiewu w 4Runnerze. Czy ktos mial juz przyjemosc wymieniac ten element ? Chcialbym sie dowiedziec czy da sie to zrobic w miare bezinwazyjnie czy trzeba rozebrac pol deski rozdzielczej?
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: ndz lip 05, 2009 7:35 pm
autor: Fazi
robota prosta, nawet chyba mam gdzies taki opornik
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: pn lip 06, 2009 9:08 am
autor: rokfor32
W 4R jest on nieco schowany, ale nie jest trudno. Jak odkręcisz schowek po stronie pasażera, to masz ładny dostęp do wszystkich elementów nadmuchu.
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: pt lip 17, 2009 9:50 am
autor: madzielak
Niestety nie jest tak latwo, do tego potencometra mozna dostac sie jedynie od radia, a zeby je wyjac trzeba cala dolna czesc deski odkrecic, ale w sumie nie jest ciezko.
No i niestety potencjometr sie spalil. Fazi mozesz zobaczyc czy rzeczywiscie masz taki potencjometr ?
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: pt lip 17, 2009 11:24 pm
autor: rokfor32
Kolego @madzielak, prawdopodobnie mówimy o dwóch różnych rzeczach. Rezystor dmuchawy, czyli ta w sumie dosyć awaryjna rzecz umieszczony jest w obudowie wentylatora, dostęp do niego jest po zdemontowaniu schowka i (w 4Runnerze) po zdemontowaniu dolnego nawiewu na nogi, który w tym modelu zasłania wentylator. Całość znajduje się w pobliżu prawego przedniego słupka.
Natomiast Ty najprawdopodobniej piszesz o przełączniku. Ta rzecz nie psuje się prawie nigdy, chyba że jest mechanicznie uwalona, a potencjometrem nie jest w żadnym razie.
W tym modelu, znaczy w 4r do '96 roku stosowano rezystor drutowy, i niestety w grę wchodzą tylko nowe z ASO, jeżeli chce się mieć oryginalne rozwiązanie. Wszystkie używki, jakie miałem w ręce, wyglądaja identycznie - są spalone. Czas robi swoje.
Ja w swoim olałem ten oryginalny, i założyłem ceramiczny, z młodszych modeli, albo np. z corolli, do
89 roku. Ma podobne parametry, identyczną wtyczkę, ale jest dużo większy, i w oryginalnym miejscu się nie mieści, więc ja go zamontowałem nieco dalej, w plastikowym tunelu łączącym wiatrak i nagrzewnicę (tak jest zresztą montowany w corolce).
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: sob lip 18, 2009 8:07 pm
autor: madzielak
Masz racje, zle to opisalem. Spalil mi sie przelacznik. Poniewaz zalezy mi na czasie na razie reanimowalem ten ktory teraz mam, ale bede musial zaraz zrobic to porzadnie. Jesli nie uda mi sie znalesc czegos podobnego z uzywki (w ASO koszt 300 pln :0) myslalem o uzyciu tradycyjnego przelacznika 4 pozycyjnego bo w sumie schemat dzialania jest bardzo prosty.
Dzieki za pomysl z uzyciem czesci z Corolli, to tez moze byc dobry pomysl.
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: sob lip 18, 2009 8:44 pm
autor: wojtek_kom
Polecam rozwiązanie rodzimej produkcji

- sterownik dmuchawy z FSO, bezawaryjny po przeróbce
Kupujesz regulator obrotów wentylatora Poloneza, rozbierasz, wywalasz potencjometr, zastępujesz drabinką z rezystorów + nowym przełącznikiem... masz regulację. U mnie robi jako regulator świateł

, jest niewielki, nie grzeje się, no pobierany prąd jest mniejszy...
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: sob lip 18, 2009 9:57 pm
autor: rokfor32
Z poloneza to był znakomity tyrystorowy, ale ten długi, oryginalny (bo były też takie z połowę krótsze podróby). Dawał precyzyjną, bezstopniową regulację
Niestety, ma zupełnie inny wygląd (sam klawisz), więc jak ktoś wyczulony estetycznie to będzie gryzło w oczy ...

Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: sob lip 18, 2009 10:07 pm
autor: wojtek_kom
rokfor32 pisze:Z poloneza to był znakomity tyrystorowy, ale ten długi, oryginalny (bo były też takie z połowę krótsze podróby). Dawał precyzyjną, bezstopniową regulację
Niestety, ma zupełnie inny wygląd (sam klawisz), więc jak ktoś wyczulony estetycznie to będzie gryzło w oczy ...

Potencjometr -> klawisz usuwasz, zastępujesz potencjometr rezystorami -> rezystory pod przełącznik, taki jaki jest potrzebny

Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: ndz lip 19, 2009 9:59 am
autor: rokfor32
Aaaa, można i tak. Ale to już wyższa szkoła dłubania ...

Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: pn lip 20, 2009 5:57 pm
autor: Fazi
Jak nie znajdziesz - to w piątek się przypomnij. Jest auto całe na części to i mostek rezystorowy powininen być. Numer do mnie masz w stopce.
Re: 4R - Potencjometr dmuchawy
: pt lip 24, 2009 1:51 pm
autor: Fazi
A nie jest to tak że mostek oporowy można wyjąć bez niczego (jedynie krzyżak) pod schowkiem jest przykręcony silnik nadmuchu a obok niego własnie mostek odpowiedzialny za prędkości.
Ja swój dziś wyjąłem ale dwie spirale są przerwane... tylko jedna jest dobra. Więc bedzie ganiał na jednej prędkości pośredniej i najwyższej (full 12V na silnik)