jaki to motor i co jest warty?
Moderator: Mroczny
jaki to motor i co jest warty?
Prośba!
Jaki motor ma HZJ/PZJ75 z 1993r 85 kW / 116 PS - to chyba nie jest 4.2litra? Czy może wolnossący?
Pozdrawiam
Jaki motor ma HZJ/PZJ75 z 1993r 85 kW / 116 PS - to chyba nie jest 4.2litra? Czy może wolnossący?
Pozdrawiam
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
Piszesz o dwu różnych silnikach - 1HZ to 6 cylindrów w rzędzie, 4,2 litra, wolnossący, natomiast PZ to 5 cylindrów w rzędzie, 3,5 litra, też wolnossący.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
Dzięki rokfor32 !
Tak, później doszukałem się tej informacji a czy ten motor jest tak samo niezawodny jak 4.2? Wydaje mi się że to dość rzadki "okaz" ? Ma Ktoś z Kolegów wiedzę na jego temat?
Tak, później doszukałem się tej informacji a czy ten motor jest tak samo niezawodny jak 4.2? Wydaje mi się że to dość rzadki "okaz" ? Ma Ktoś z Kolegów wiedzę na jego temat?
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
Rzadki w europie, popularny na bliskim wschodzie.
Konstrukcyjnie jest niemal identyczny jak 1HZ, w zasadzie wygląda jak ten właśnie, ale bez jednego cylindra ...
Co do jakości i niezawodności - mam takie sobie zdanie. Obydwa te silniki są zbudowane w technologii z komorą wirową w głowicy. A silniki o tej konstrukcji są z zasady wrażliwe na przegrzanie (lubią pękać mostki między zaworami), mają też nieciekawy rozruch w zimie (wymagana idealna sprawność świec żarowych, bez nich nawet nie pierdnie).
Moimi idolami (choć diesli z zasady nie cierpię
) są inne silniki toi - oznaczane 13B-T (i pochodne, np 15B-FT - ale ten jest bardzo ciężki do zdobycia) i 12H-T.
Pierwszy to czterocylindrowy 3,5L, drugi sześcio, 4,0L. Oba z bezpośrednim wtryskiem, oba na rzędowych pompach wtryskowych. Oba z turbodoładowaniem. Oba w układzie OHV, z rozrządem na kołach zębatych.
Jedne z najbardziej niezajebliwych, jakie kiedykolwiek stworzono. I przy tym wystarczająco dynamiczne, żeby się przyjemnie jeździło ...
Konstrukcyjnie jest niemal identyczny jak 1HZ, w zasadzie wygląda jak ten właśnie, ale bez jednego cylindra ...

Co do jakości i niezawodności - mam takie sobie zdanie. Obydwa te silniki są zbudowane w technologii z komorą wirową w głowicy. A silniki o tej konstrukcji są z zasady wrażliwe na przegrzanie (lubią pękać mostki między zaworami), mają też nieciekawy rozruch w zimie (wymagana idealna sprawność świec żarowych, bez nich nawet nie pierdnie).
Moimi idolami (choć diesli z zasady nie cierpię

Pierwszy to czterocylindrowy 3,5L, drugi sześcio, 4,0L. Oba z bezpośrednim wtryskiem, oba na rzędowych pompach wtryskowych. Oba z turbodoładowaniem. Oba w układzie OHV, z rozrządem na kołach zębatych.
Jedne z najbardziej niezajebliwych, jakie kiedykolwiek stworzono. I przy tym wystarczająco dynamiczne, żeby się przyjemnie jeździło ...

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
pezeta fajne auto, choc model u nas rzadki
mialem silnik 13 B w bejocie, faktycznie bez swiec (byly odłaczone) palił od jednej kompresji nawet na mrozach
mialem silnik 13 B w bejocie, faktycznie bez swiec (byly odłaczone) palił od jednej kompresji nawet na mrozach

robok rzępoli w harapuciu
Re: jaki to motor i co jest warty?
A ma toyota jakieś dobre i LEKKIE silniki 

-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
Pewnie, że ma. 4A-FE, 3S-FE, 22R-E, 3RZ-FE, 5VZ-FE, 1UZ-FE
Wszystko w benzynce, ale inaczej nie będzie. Diesle z zasady są mega ciężkie.
Każdy z tych wymienionych wyżej może współpracować z turbosprężarką lub zestawami supercharger. Pierwsze dwa montowane fabrycznie w sportowych wozach, kręcące się powyżej 8000 rpm. Miały wtedy oznaczenie 4A-GE BlackTop (1,6L, 163 HP, 5 zaworów na cylinder, model MR2), 3S-GTE (2.0L, fabryczne turbo, montowany w modelu celica i supra, standardowo w okolicach 250 HP, ale w wersjach rajdowych osiągające 680 HP).
22R-E - najbardziej chyba popularna baza do wszelkiej maści modyfikacji. 2,4L, dwa zawory na cylinder, ale z prawie symetryczną komorą spalania. Rozrząd łańcuchowy, dostępne aftermarketowe zestawy supercharger lub turbo, wzmacniane tłoki i korbowody, modyfikowane głowice. Chyba najtańsza opcja do uzyskania ponad 400 HP
3RZ-FE - 2,7 L, rozrząd łańcuchowy, cztery zawory na cylinder. Standardowo 150 HP, co ciekawe wydajność zainstalowanych fabrycznie wtryskiwaczy pozwala uzyskać ok. 220 HP. Dostępne zestawy supercharger.
5VZ-FE - 3,4L, V6, cztery zawory na cylinder, również dostępne zestawy supercherger (fabryczne TRD). Standardowo ok. 190 HP, zależnie od modelu auta.
1UZ-FE - 4.0L, V8. W całości aluminiowy, bardzo zwarty i lekki. Standardowo ok. 250 HP. Również dostępne zestawy TRD supercharger.
Wszystkie te silniki nie mają najmniejszych kłopotów z temperaturą, i mają niesamowicie niską awaryjność. Są przy tym niespecjalnie skomplikowane, również elektronika sterująca jest wysoce niezawodna.
Do lekkich aplikacji polecam 3S-FE. Jest mechanicznie bardzo mocno przewymiarowany. Tak dla przykładu - sprzęgło w tym silniku jest tej samej wielkości co w 3,0L V6 ...
Z wyjątkiem dwóch pierwszych, pozostałe były montowane wzdłużnie w pojazdach, i da się je spiąć z w zasadzie każdym toyotowskim 4x4 (z wyj. RAV4).
ps. Dla nieobeznanych - TRD - Toyota Racing Development
Wszystko w benzynce, ale inaczej nie będzie. Diesle z zasady są mega ciężkie.
Każdy z tych wymienionych wyżej może współpracować z turbosprężarką lub zestawami supercharger. Pierwsze dwa montowane fabrycznie w sportowych wozach, kręcące się powyżej 8000 rpm. Miały wtedy oznaczenie 4A-GE BlackTop (1,6L, 163 HP, 5 zaworów na cylinder, model MR2), 3S-GTE (2.0L, fabryczne turbo, montowany w modelu celica i supra, standardowo w okolicach 250 HP, ale w wersjach rajdowych osiągające 680 HP).
22R-E - najbardziej chyba popularna baza do wszelkiej maści modyfikacji. 2,4L, dwa zawory na cylinder, ale z prawie symetryczną komorą spalania. Rozrząd łańcuchowy, dostępne aftermarketowe zestawy supercharger lub turbo, wzmacniane tłoki i korbowody, modyfikowane głowice. Chyba najtańsza opcja do uzyskania ponad 400 HP

3RZ-FE - 2,7 L, rozrząd łańcuchowy, cztery zawory na cylinder. Standardowo 150 HP, co ciekawe wydajność zainstalowanych fabrycznie wtryskiwaczy pozwala uzyskać ok. 220 HP. Dostępne zestawy supercharger.
5VZ-FE - 3,4L, V6, cztery zawory na cylinder, również dostępne zestawy supercherger (fabryczne TRD). Standardowo ok. 190 HP, zależnie od modelu auta.
1UZ-FE - 4.0L, V8. W całości aluminiowy, bardzo zwarty i lekki. Standardowo ok. 250 HP. Również dostępne zestawy TRD supercharger.
Wszystkie te silniki nie mają najmniejszych kłopotów z temperaturą, i mają niesamowicie niską awaryjność. Są przy tym niespecjalnie skomplikowane, również elektronika sterująca jest wysoce niezawodna.
Do lekkich aplikacji polecam 3S-FE. Jest mechanicznie bardzo mocno przewymiarowany. Tak dla przykładu - sprzęgło w tym silniku jest tej samej wielkości co w 3,0L V6 ...

Z wyjątkiem dwóch pierwszych, pozostałe były montowane wzdłużnie w pojazdach, i da się je spiąć z w zasadzie każdym toyotowskim 4x4 (z wyj. RAV4).
ps. Dla nieobeznanych - TRD - Toyota Racing Development

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
a znasz może wymiary 1UZ-FE albo jakiś link
i jakieś linki do tuningu 22R

Ostatnio zmieniony ndz mar 07, 2010 3:06 pm przez pinc6x6, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: jaki to motor i co jest warty?
2 uz-feseburaj pisze:rokfor, przecież uzfe ma pojemnosc 4.7

Re: jaki to motor i co jest warty?
Jest i 3UZ-FE o pojemności 4,3lseburaj pisze:rokfor, przecież uzfe ma pojemnosc 4.7

Patrol LS1 "Czarna Mamba"
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
2UZ-FE ma żeliwny blok, i jest ciężkawy. Miewał też problemy z korbowodami, i ponoć dlatemu TRD wycofało zestawy supercharger dla tego silnika.
Co do szpeju do 22R-E - np. ta firma ma ich sporo
http://www.lceperformance.com/AboutUs.asp
Wymiary ... nie bardzo wiem, co masz na myśli. Zapodaj sobie na e-bayu ten silnik, wyświetli się ich trochę. Był montowany w Lexusach.pinc6x6 pisze:a znasz może wymiary 1UZ-FE albo jakiś linki jakieś linki do tuningu 22R
Co do szpeju do 22R-E - np. ta firma ma ich sporo
http://www.lceperformance.com/AboutUs.asp
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
To jest 3,4 litra mam takiego tylko bez T. Niezawodny i ekonomiczny.oznaczane 13B-T (i pochodne, np 15B-FT - ale ten jest bardzo ciężki do zdobycia) i 12H-T.
Pierwszy to czterocylindrowy 3,5L
tel. 509700949
https://www.escape4x4.pl/
https://www.escape4x4.pl/
Re: jaki to motor i co jest warty?
dł/szer/wysWymiary ... nie bardzo wiem, co masz na myśli


dzięki za linka

-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
Bez tego T to jest silnik 3B. Inna konstrukcja głowicy (komora wirowa w głowicy). Ale pompa wtryskowa wielosekcyjna.
Silnik bardzo podobny konstrukcyjnie do 2H, montowanego w HJ60. I podobnie jak 2H na nadmiar mocy to on nie cierpi ...
Silnik bardzo podobny konstrukcyjnie do 2H, montowanego w HJ60. I podobnie jak 2H na nadmiar mocy to on nie cierpi ...

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
Mogę pomierzyć 2UZ-FE, bo akurat mam. 1UZ-FE powinien być taki sam, albo nieco mniejszy.pinc6x6 pisze:dł/szer/wysWymiary ... nie bardzo wiem, co masz na myślichcę sprawdzić czy mi wlezie
![]()
dzięki za linka
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
byłbym bardzo wdzięcznyMogę pomierzyć 2UZ-FE, bo akurat mam. 1UZ-FE powinien być taki sam, albo nieco mniejszy.



-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
Mógłbym
Napisz, co zamiarowujesz, bo ciekawość zżera ...

Napisz, co zamiarowujesz, bo ciekawość zżera ...

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
swap do Pinzgauera
jeśli masz jakieś sugestie
co myślisz o 3VZ-FE i o 1FZ-FE??




Re: jaki to motor i co jest warty?
Możesz napisać czy skrzynia biegów w Pinzgauerze zblokowana jest z reduktorem czy też łączy je wał, oraz po której stronie biegnie wał przedniego napędu?pinc6x6 pisze:swap do Pinzgauera
Patrol LS1 "Czarna Mamba"
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
Nie wiem ile Ci pali obecnie pinc (o ile jeździ ...
), ale te dwie jednostki, co wymieniłeś lubią pochlać. I nie ma w tym nic dziwnego, prawie 200 kucy trza czymś nakarmić.
Moje uwagi - 5VZ-FE da się połączyć ze skrzynią R150 (i podobnymi), czyli napęd stosunkowo lekki (skrzynie takie to 4Runner V6, Tacoma, J12 J9, J7 - zależnie jak ma wyglądać wyjście napędu - tylny centralnie lub po prawej, przedni po prawej lub lewej).
Natomiast 1FZ-FE łączy sie ze skrzyniami typu H150 (i pokrewnymi), lub automatami. Skrzynia H150 to wielki kawał żelaziwa, jak dwie R150 do kupy złożone
Ale fakt, żeby ją zarżnąć to się trza postarać ...
i wyjścia napędu są dostępne w tylko jednym układzie - oba (przód i tył) przesunięte na prawo. No i ten silnik jest masakrycznie długi - 6 cylindrów w rzędzie przy tej pojemności to na oko licząc z 80 cm, i to raczej bez wiatraka z przodu ...
Pisałeś o aplikacjach lekkich - więc jeżeli chcesz silnik seryjny, a w miarę mocny, to albo właśnie 5VZ-FE, albo 3RZ-FE. Jeżeli auto ma być czasem topione w błocie, to ten drugi, ze względu na kryty rozrząd łańcuchowy. Oba te silniki są dosyć krótkie, ale dosyć wysokie (licząc od osi wału korbowego). A wysokość jest powodowana specyficzną budową kolektora dolotowego, który jest dosyć rozbudowany właśnie nad silnikiem.
Oba jednak mieszczą się pod maską Tacomy czy 4Runnera, a miejsca tam niezbyt wiele.
A, gdybyś brał pod uwagę 3RZ-FE - są dwie odmiany (conajmniej, ale te znam) zależnie od aplikacji. Jest to wspomniana Tacoma i Hiace. Różnice są w kształcie kolektora dolotowego (w Hiace idzie nieco wyżej), układ zapłonowy (Taco ma zwykły rozdzielacz zapłonu, w Hiace są dwie dwubiegunowe cewki), i misa olejowa - w Tacomie jest zagłębiona z przodu, w Hiace z tyłu silnika.
A, o ile dobrze pamiętam była wersja Tacomy z układem zapłonowym w postaci czterech cewek bezpośrednio nad świecami. Chyba specyfikacja na Californię.

Moje uwagi - 5VZ-FE da się połączyć ze skrzynią R150 (i podobnymi), czyli napęd stosunkowo lekki (skrzynie takie to 4Runner V6, Tacoma, J12 J9, J7 - zależnie jak ma wyglądać wyjście napędu - tylny centralnie lub po prawej, przedni po prawej lub lewej).
Natomiast 1FZ-FE łączy sie ze skrzyniami typu H150 (i pokrewnymi), lub automatami. Skrzynia H150 to wielki kawał żelaziwa, jak dwie R150 do kupy złożone



Pisałeś o aplikacjach lekkich - więc jeżeli chcesz silnik seryjny, a w miarę mocny, to albo właśnie 5VZ-FE, albo 3RZ-FE. Jeżeli auto ma być czasem topione w błocie, to ten drugi, ze względu na kryty rozrząd łańcuchowy. Oba te silniki są dosyć krótkie, ale dosyć wysokie (licząc od osi wału korbowego). A wysokość jest powodowana specyficzną budową kolektora dolotowego, który jest dosyć rozbudowany właśnie nad silnikiem.
Oba jednak mieszczą się pod maską Tacomy czy 4Runnera, a miejsca tam niezbyt wiele.
A, gdybyś brał pod uwagę 3RZ-FE - są dwie odmiany (conajmniej, ale te znam) zależnie od aplikacji. Jest to wspomniana Tacoma i Hiace. Różnice są w kształcie kolektora dolotowego (w Hiace idzie nieco wyżej), układ zapłonowy (Taco ma zwykły rozdzielacz zapłonu, w Hiace są dwie dwubiegunowe cewki), i misa olejowa - w Tacomie jest zagłębiona z przodu, w Hiace z tyłu silnika.
A, o ile dobrze pamiętam była wersja Tacomy z układem zapłonowym w postaci czterech cewek bezpośrednio nad świecami. Chyba specyfikacja na Californię.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
reduktor jest zblokowany z ramąKamiL200 pisze:Możesz napisać czy skrzynia biegów w Pinzgauerze zblokowana jest z reduktorem czy też łączy je wał, oraz po której stronie biegnie wał przedniego napędu?pinc6x6 pisze:swap do Pinzgauera


ostatnio na rajdzie 80km trasy-80l gazuNie wiem ile Ci pali obecnie pinc (o ile jeździ ...), ale te dwie jednostki, co wymieniłeś lubią pochlać. I nie ma w tym nic dziwnego, prawie 200 kucy trza czymś nakarmić.

a co z 3VZ-FE


Ostatnio zmieniony ndz mar 07, 2010 7:44 pm przez pinc6x6, łącznie zmieniany 1 raz.
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
No, to konkretne motanie Cię czeka ... 

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: jaki to motor i co jest warty?
Czyli potrzebny jest tylko silnik i skrzynia biegów z auta napędzanego tylko na tył np Hiacepinc6x6 pisze: reduktor jest zblokowany z ramąa wał przedniego napędu biegnie środkiem

Patrol LS1 "Czarna Mamba"
Re: jaki to motor i co jest warty?
ale wejście do reduktora jest po prawej stronie obniżoneKamiL200 pisze:Czyli potrzebny jest tylko silnik i skrzynia biegów z auta napędzanego tylko na tył np Hiacepinc6x6 pisze: reduktor jest zblokowany z ramąa wał przedniego napędu biegnie środkiem


poważnie rozważam też 1UZ-FE łatwo dostępny w Polsce

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości