Strona 1 z 2

jaki to motor i co jest warty?

: sob mar 06, 2010 6:01 pm
autor: malibu
Prośba!
Jaki motor ma HZJ/PZJ75 z 1993r 85 kW / 116 PS - to chyba nie jest 4.2litra? Czy może wolnossący?
Pozdrawiam

Re: jaki to motor i co jest warty?

: sob mar 06, 2010 6:30 pm
autor: rokfor32
Piszesz o dwu różnych silnikach - 1HZ to 6 cylindrów w rzędzie, 4,2 litra, wolnossący, natomiast PZ to 5 cylindrów w rzędzie, 3,5 litra, też wolnossący.

Re: jaki to motor i co jest warty?

: sob mar 06, 2010 7:25 pm
autor: malibu
Dzięki rokfor32 !
Tak, później doszukałem się tej informacji a czy ten motor jest tak samo niezawodny jak 4.2? Wydaje mi się że to dość rzadki "okaz" ? Ma Ktoś z Kolegów wiedzę na jego temat?

Re: jaki to motor i co jest warty?

: sob mar 06, 2010 9:47 pm
autor: rokfor32
Rzadki w europie, popularny na bliskim wschodzie.

Konstrukcyjnie jest niemal identyczny jak 1HZ, w zasadzie wygląda jak ten właśnie, ale bez jednego cylindra ... :)21

Co do jakości i niezawodności - mam takie sobie zdanie. Obydwa te silniki są zbudowane w technologii z komorą wirową w głowicy. A silniki o tej konstrukcji są z zasady wrażliwe na przegrzanie (lubią pękać mostki między zaworami), mają też nieciekawy rozruch w zimie (wymagana idealna sprawność świec żarowych, bez nich nawet nie pierdnie).

Moimi idolami (choć diesli z zasady nie cierpię :)21 ) są inne silniki toi - oznaczane 13B-T (i pochodne, np 15B-FT - ale ten jest bardzo ciężki do zdobycia) i 12H-T.

Pierwszy to czterocylindrowy 3,5L, drugi sześcio, 4,0L. Oba z bezpośrednim wtryskiem, oba na rzędowych pompach wtryskowych. Oba z turbodoładowaniem. Oba w układzie OHV, z rozrządem na kołach zębatych.

Jedne z najbardziej niezajebliwych, jakie kiedykolwiek stworzono. I przy tym wystarczająco dynamiczne, żeby się przyjemnie jeździło ... :)21

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 10:46 am
autor: seburaj
pezeta fajne auto, choc model u nas rzadki
mialem silnik 13 B w bejocie, faktycznie bez swiec (byly odłaczone) palił od jednej kompresji nawet na mrozach :)21

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 11:05 am
autor: pinc6x6
A ma toyota jakieś dobre i LEKKIE silniki ??

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 1:43 pm
autor: rokfor32
Pewnie, że ma. 4A-FE, 3S-FE, 22R-E, 3RZ-FE, 5VZ-FE, 1UZ-FE

Wszystko w benzynce, ale inaczej nie będzie. Diesle z zasady są mega ciężkie.

Każdy z tych wymienionych wyżej może współpracować z turbosprężarką lub zestawami supercharger. Pierwsze dwa montowane fabrycznie w sportowych wozach, kręcące się powyżej 8000 rpm. Miały wtedy oznaczenie 4A-GE BlackTop (1,6L, 163 HP, 5 zaworów na cylinder, model MR2), 3S-GTE (2.0L, fabryczne turbo, montowany w modelu celica i supra, standardowo w okolicach 250 HP, ale w wersjach rajdowych osiągające 680 HP).

22R-E - najbardziej chyba popularna baza do wszelkiej maści modyfikacji. 2,4L, dwa zawory na cylinder, ale z prawie symetryczną komorą spalania. Rozrząd łańcuchowy, dostępne aftermarketowe zestawy supercharger lub turbo, wzmacniane tłoki i korbowody, modyfikowane głowice. Chyba najtańsza opcja do uzyskania ponad 400 HP :wink:

3RZ-FE - 2,7 L, rozrząd łańcuchowy, cztery zawory na cylinder. Standardowo 150 HP, co ciekawe wydajność zainstalowanych fabrycznie wtryskiwaczy pozwala uzyskać ok. 220 HP. Dostępne zestawy supercharger.

5VZ-FE - 3,4L, V6, cztery zawory na cylinder, również dostępne zestawy supercherger (fabryczne TRD). Standardowo ok. 190 HP, zależnie od modelu auta.

1UZ-FE - 4.0L, V8. W całości aluminiowy, bardzo zwarty i lekki. Standardowo ok. 250 HP. Również dostępne zestawy TRD supercharger.

Wszystkie te silniki nie mają najmniejszych kłopotów z temperaturą, i mają niesamowicie niską awaryjność. Są przy tym niespecjalnie skomplikowane, również elektronika sterująca jest wysoce niezawodna.

Do lekkich aplikacji polecam 3S-FE. Jest mechanicznie bardzo mocno przewymiarowany. Tak dla przykładu - sprzęgło w tym silniku jest tej samej wielkości co w 3,0L V6 ... :wink:

Z wyjątkiem dwóch pierwszych, pozostałe były montowane wzdłużnie w pojazdach, i da się je spiąć z w zasadzie każdym toyotowskim 4x4 (z wyj. RAV4).

ps. Dla nieobeznanych - TRD - Toyota Racing Development :wink:

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 2:03 pm
autor: pinc6x6
a znasz może wymiary 1UZ-FE albo jakiś link ?? i jakieś linki do tuningu 22R

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 2:05 pm
autor: seburaj
rokfor, przecież uzfe ma pojemnosc 4.7 :)21

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 2:08 pm
autor: pinc6x6
seburaj pisze:rokfor, przecież uzfe ma pojemnosc 4.7 :)21
2 uz-fe :)21

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 3:09 pm
autor: KamiL200
seburaj pisze:rokfor, przecież uzfe ma pojemnosc 4.7 :)21
Jest i 3UZ-FE o pojemności 4,3l :)21

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 3:17 pm
autor: rokfor32
2UZ-FE ma żeliwny blok, i jest ciężkawy. Miewał też problemy z korbowodami, i ponoć dlatemu TRD wycofało zestawy supercharger dla tego silnika.
pinc6x6 pisze:a znasz może wymiary 1UZ-FE albo jakiś link ?? i jakieś linki do tuningu 22R
Wymiary ... nie bardzo wiem, co masz na myśli. Zapodaj sobie na e-bayu ten silnik, wyświetli się ich trochę. Był montowany w Lexusach.

Co do szpeju do 22R-E - np. ta firma ma ich sporo

http://www.lceperformance.com/AboutUs.asp

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 3:22 pm
autor: Zibi
oznaczane 13B-T (i pochodne, np 15B-FT - ale ten jest bardzo ciężki do zdobycia) i 12H-T.

Pierwszy to czterocylindrowy 3,5L
To jest 3,4 litra mam takiego tylko bez T. Niezawodny i ekonomiczny.

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 3:29 pm
autor: pinc6x6
Wymiary ... nie bardzo wiem, co masz na myśli
dł/szer/wys :D chcę sprawdzić czy mi wlezie :roll:
dzięki za linka :)

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 3:31 pm
autor: rokfor32
Bez tego T to jest silnik 3B. Inna konstrukcja głowicy (komora wirowa w głowicy). Ale pompa wtryskowa wielosekcyjna.

Silnik bardzo podobny konstrukcyjnie do 2H, montowanego w HJ60. I podobnie jak 2H na nadmiar mocy to on nie cierpi ... :)21

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 3:33 pm
autor: rokfor32
pinc6x6 pisze:
Wymiary ... nie bardzo wiem, co masz na myśli
dł/szer/wys :D chcę sprawdzić czy mi wlezie :roll:
dzięki za linka :)
Mogę pomierzyć 2UZ-FE, bo akurat mam. 1UZ-FE powinien być taki sam, albo nieco mniejszy.

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 3:52 pm
autor: pinc6x6
Mogę pomierzyć 2UZ-FE, bo akurat mam. 1UZ-FE powinien być taki sam, albo nieco mniejszy.
byłbym bardzo wdzięczny :)2 a może jeszcze mógłbyś pomierzyć 5VZ-FE ?? :roll:

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 4:02 pm
autor: rokfor32
Mógłbym :wink:

Napisz, co zamiarowujesz, bo ciekawość zżera ... :)21

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 5:34 pm
autor: pinc6x6
swap do Pinzgauera :D :D jeśli masz jakieś sugestie ?? ?? co myślisz o 3VZ-FE i o 1FZ-FE??

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 7:25 pm
autor: KamiL200
pinc6x6 pisze:swap do Pinzgauera :D
Możesz napisać czy skrzynia biegów w Pinzgauerze zblokowana jest z reduktorem czy też łączy je wał, oraz po której stronie biegnie wał przedniego napędu?

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 7:27 pm
autor: rokfor32
Nie wiem ile Ci pali obecnie pinc (o ile jeździ ... :)21 ), ale te dwie jednostki, co wymieniłeś lubią pochlać. I nie ma w tym nic dziwnego, prawie 200 kucy trza czymś nakarmić.

Moje uwagi - 5VZ-FE da się połączyć ze skrzynią R150 (i podobnymi), czyli napęd stosunkowo lekki (skrzynie takie to 4Runner V6, Tacoma, J12 J9, J7 - zależnie jak ma wyglądać wyjście napędu - tylny centralnie lub po prawej, przedni po prawej lub lewej).

Natomiast 1FZ-FE łączy sie ze skrzyniami typu H150 (i pokrewnymi), lub automatami. Skrzynia H150 to wielki kawał żelaziwa, jak dwie R150 do kupy złożone :wink: Ale fakt, żeby ją zarżnąć to się trza postarać ... :)21 i wyjścia napędu są dostępne w tylko jednym układzie - oba (przód i tył) przesunięte na prawo. No i ten silnik jest masakrycznie długi - 6 cylindrów w rzędzie przy tej pojemności to na oko licząc z 80 cm, i to raczej bez wiatraka z przodu ... :)21

Pisałeś o aplikacjach lekkich - więc jeżeli chcesz silnik seryjny, a w miarę mocny, to albo właśnie 5VZ-FE, albo 3RZ-FE. Jeżeli auto ma być czasem topione w błocie, to ten drugi, ze względu na kryty rozrząd łańcuchowy. Oba te silniki są dosyć krótkie, ale dosyć wysokie (licząc od osi wału korbowego). A wysokość jest powodowana specyficzną budową kolektora dolotowego, który jest dosyć rozbudowany właśnie nad silnikiem.

Oba jednak mieszczą się pod maską Tacomy czy 4Runnera, a miejsca tam niezbyt wiele.

A, gdybyś brał pod uwagę 3RZ-FE - są dwie odmiany (conajmniej, ale te znam) zależnie od aplikacji. Jest to wspomniana Tacoma i Hiace. Różnice są w kształcie kolektora dolotowego (w Hiace idzie nieco wyżej), układ zapłonowy (Taco ma zwykły rozdzielacz zapłonu, w Hiace są dwie dwubiegunowe cewki), i misa olejowa - w Tacomie jest zagłębiona z przodu, w Hiace z tyłu silnika.

A, o ile dobrze pamiętam była wersja Tacomy z układem zapłonowym w postaci czterech cewek bezpośrednio nad świecami. Chyba specyfikacja na Californię.

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 7:32 pm
autor: pinc6x6
KamiL200 pisze:
pinc6x6 pisze:swap do Pinzgauera :D
Możesz napisać czy skrzynia biegów w Pinzgauerze zblokowana jest z reduktorem czy też łączy je wał, oraz po której stronie biegnie wał przedniego napędu?
reduktor jest zblokowany z ramą :)13 a wał przedniego napędu biegnie środkiem :)
Nie wiem ile Ci pali obecnie pinc (o ile jeździ ... :)21 ), ale te dwie jednostki, co wymieniłeś lubią pochlać. I nie ma w tym nic dziwnego, prawie 200 kucy trza czymś nakarmić.
ostatnio na rajdzie 80km trasy-80l gazu :)21 a średnio dojazd+impreza 30l/100km

a co z 3VZ-FE ?? tani i łatwo dostępny w Polsce !!

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 7:37 pm
autor: rokfor32
No, to konkretne motanie Cię czeka ... :)21

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 7:38 pm
autor: KamiL200
pinc6x6 pisze: reduktor jest zblokowany z ramą :)13 a wał przedniego napędu biegnie środkiem :)
Czyli potrzebny jest tylko silnik i skrzynia biegów z auta napędzanego tylko na tył np Hiace :roll:

Re: jaki to motor i co jest warty?

: ndz mar 07, 2010 7:54 pm
autor: pinc6x6
KamiL200 pisze:
pinc6x6 pisze: reduktor jest zblokowany z ramą :)13 a wał przedniego napędu biegnie środkiem :)
Czyli potrzebny jest tylko silnik i skrzynia biegów z auta napędzanego tylko na tył np Hiace :roll:
ale wejście do reduktora jest po prawej stronie obniżone :wink: oryginalny silnik jest prawie leżący w lewo !! więc pasował by zestaw skrzynia+reduktor z J7
poważnie rozważam też 1UZ-FE łatwo dostępny w Polsce !!