Turbo do silnika 3B

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
Zbowid
     
     
Posty: 11903
Rejestracja: wt maja 13, 2003 2:35 pm
Lokalizacja: Bystrzejowice

Turbo do silnika 3B

Post autor: Zbowid » pn paź 18, 2010 6:42 pm

Temat jak w tytule...Ktoś próbował coś takiego robić ?? Jakieś kity gotowe czy rzeźba ??
Zbowid
__________________
4,2/24;
HD/Evo
Myśl człowieku - to nie boli. :)23

Awatar użytkownika
CzarekN
 
 
Posty: 1051
Rejestracja: czw mar 06, 2003 8:58 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: CzarekN » pn paź 18, 2010 7:43 pm

Gdzies kiedys czytalem, ze 3B termicznie nie daje rady. 13BT byl m.in zmienionym 3B pod katem wytrzymalosci termicznej.
Przy delikatnej jezdzie nie bedzie chyba problemu, ale jak czasami zachowac spokoj :-)

Czarek
********************
Traktorek, brum brum, klek klek klek klek klek

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: rokfor32 » pn paź 18, 2010 7:58 pm

13B-T to zupełnie inna konstrukcja głowicy - wtrysk bezpośredni. Kitów chyba nie ma, podobnie jak do 2H.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Zbowid
     
     
Posty: 11903
Rejestracja: wt maja 13, 2003 2:35 pm
Lokalizacja: Bystrzejowice

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: Zbowid » pn paź 18, 2010 8:06 pm

A jak wytłumaczyć filmiki na znanym portalu z Garetem ?? Rzeźba ??
Nie wierzę, że przy tak dużej produkcji 3B nikt się ni pokusił o opracowanie jakiegoś rozwiązania.
oczywiście najprościej kupić silni 13B, ale tego nie ma na rynku...
Zbowid
__________________
4,2/24;
HD/Evo
Myśl człowieku - to nie boli. :)23

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: rokfor32 » pn paź 18, 2010 10:05 pm

Widzisz - dla 1HZ są turbokity, ale i nie ma alternatywy. Toyota nie zdecydowała się na puszczenie modelu J78 z silnikiem 4,2 w wersji turbo w oryginale. Gdyby tak było - nie byłby to model HZJ, a HDJ, i silnik taki jak w J8.

Natomiast w modelu J70/73 3,5 litra wersje turbo i nonturbo szły równolegle. Nie wydaje się więc logicznym opracowanie fabrycznego kitu uturbiającego, skoro fabryka puszcza taki silnik na gotowo. Podobnie w J6.

Może to kwestia przyjętej (w tamtych czasach) polityki niezajebliwości napędów - nie wiem. Faktem jednak jest, że dla wersji HD silniki z turbo były jednocześnie w wersji z bezpośrednim wtryskiem. Faktem też jest, że są one znacznie odporniejsze cieplnie niż silniki z komorą wirową w głowicy.

Szkoda tylko, że tak trudno je namierzyć, bo dla 13B-T mógłbym nawet zawiesić moją niechęć do diesli ... :)21
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: seburaj » wt paź 19, 2010 1:39 pm

szukaj silnika 13B z Dyny, moze jakis handlarz przypadkiem ma :D

ja mialem wlasnie 13B (bez T) w bj-73 i pasuje to tam bez żadnych przeróbek... kanciasta pokrywa zaworow, bezposredni wtrysk (pali na kilkunastostopniowym mrozie ni emając WOGÓLE podłączonego napiecia do swiec!), chłodzenie denka tłoka natryskiem oleju (to wlasnie z mysla o doładowaniu)
robok rzępoli w harapuciu

Awatar użytkownika
KamiL200
Posty: 798
Rejestracja: pn cze 04, 2007 2:46 pm
Lokalizacja: 4Raid

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: KamiL200 » wt paź 19, 2010 3:53 pm

rokfor32 pisze:Toyota nie zdecydowała się na puszczenie modelu J78 z silnikiem 4,2 w wersji turbo w oryginale. Gdyby tak było - nie byłby to model HZJ, a HDJ, i silnik taki jak w J8.
Rokfor, poszukaj takiego modelu HDJ78-silnik 1HD-FTE bo było takie cudo :)21
http://www.toyodiy.com/parts/q_G_2001_T ... HDJ78.html
Patrol LS1 "Czarna Mamba"

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: rokfor32 » wt paź 19, 2010 7:48 pm

No proszę - dla kangurów jednak zrobili ... :)21
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
sebastian2357
Posty: 697
Rejestracja: śr kwie 29, 2009 10:03 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: sebastian2357 » wt paź 19, 2010 8:42 pm

TRJ120 '07 jest
KZJ95 '97 była
BJ73 '89 była
Samurai '93 rdzewieje pod domem

Kylon
Posty: 1949
Rejestracja: czw cze 12, 2003 9:22 am

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: Kylon » śr paź 20, 2010 6:19 am

Kilka firm u kangurów to robi. Kiedyś się tym interesowałem bo jest plan montażu w moim 3B ale najpierw musi ruszyć silnik.
Kylon
PS. Nie zaglądam do mojego PW. Wystarczy mi e-mail.

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: Piter69A » śr paź 20, 2010 7:29 am

KamiL200 pisze:
rokfor32 pisze:Toyota nie zdecydowała się na puszczenie modelu J78 z silnikiem 4,2 w wersji turbo w oryginale. Gdyby tak było - nie byłby to model HZJ, a HDJ, i silnik taki jak w J8.
Rokfor, poszukaj takiego modelu HDJ78-silnik 1HD-FTE bo było takie cudo :)21
http://www.toyodiy.com/parts/q_G_2001_T ... HDJ78.html
200 KM w J7 -bajka.... :)2 :)21
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

Awatar użytkownika
Jerz23
Posty: 534
Rejestracja: sob sie 15, 2009 12:55 pm
Lokalizacja: Muscat/OMAN

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: Jerz23 » śr paź 20, 2010 8:40 am

Piter69A pisze:
KamiL200 pisze:
rokfor32 pisze:Toyota nie zdecydowała się na puszczenie modelu J78 z silnikiem 4,2 w wersji turbo w oryginale. Gdyby tak było - nie byłby to model HZJ, a HDJ, i silnik taki jak w J8.
Rokfor, poszukaj takiego modelu HDJ78-silnik 1HD-FTE bo było takie cudo :)21
http://www.toyodiy.com/parts/q_G_2001_T ... HDJ78.html
200 KM w J7 -bajka.... :)2 :)21

Do dzis produkuja FZJ 71, 74,76 i 79 a tam jest 215 KM :)21
HZJ80 (97) --> FZJ100 (98) --> FZJ100 (06) -->FZJ76 (08)

Awatar użytkownika
Zbowid
     
     
Posty: 11903
Rejestracja: wt maja 13, 2003 2:35 pm
Lokalizacja: Bystrzejowice

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: Zbowid » śr paź 20, 2010 3:54 pm

sebastian2357 pisze:Jest cuś takiego http://www.axtturbo.com.au/toy3B.html.
Powiem szczerze, że to by mi wystarczyło :)21 Więc jak wchodzi ktoś w temat ?? Ja bym się skusił...
Pytanie jak z odprężeniem silnika ?? Pomijają ten fakt ??
Zbowid
__________________
4,2/24;
HD/Evo
Myśl człowieku - to nie boli. :)23

Awatar użytkownika
seburaj
 
 
Posty: 4047
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 11:02 am
Lokalizacja: Śląsk Górny

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: seburaj » śr paź 20, 2010 8:05 pm

a Ty juz VM-a relegowaleś - bo jakoś przeoczyłem ? :)21
robok rzępoli w harapuciu

Awatar użytkownika
sebastian2357
Posty: 697
Rejestracja: śr kwie 29, 2009 10:03 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: sebastian2357 » śr paź 20, 2010 10:34 pm

@Zbowid probuj, chętnie dowiem się jak to śmiga. Przy okazji jeśli się zdecydujesz powiedz ile krzyczą w tej firmie za ten zestaw bo cen nie ma. Pozdr :wink:
TRJ120 '07 jest
KZJ95 '97 była
BJ73 '89 była
Samurai '93 rdzewieje pod domem

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: rokfor32 » śr paź 20, 2010 10:58 pm

Rząd wielkości ok. 2500$. Tyle kosztują bardzo podobne zestawy dla benzynowych silników (22R, 3RZ), też oparte na turbinie Garrett, i kolektorze wydechowym robionym metodą CNC (ten z fotki przypomina odlew, ale trudno ocenić). Kolektory wywijane z rur nierdzewnych (tak, aby droga od każdego cylindra do turbiny była podobnej długości) są sporo droższe, sam taki kolektor to ponad 1000 baksów.

ps. Ten zestaw najprawdopodobniej nie przewiduje odprężania silnika. Stąd taka wysoka charakterystyka na obrazkach. Nie trza chyba przypominać, jak się to ma do obciążeń cieplnych. Bez demonizowania oczywiście, bo ciśnienie doładowania najprawdopodobniej jest w okolicach 0,5 - 0,7 bara, ale przy tak potraktowanym 3B to chłodnica już powinna być z tych perfekcyjnych, a i kierownik bez tendencji do katowania sprzęta ... :wink:

ps. Zbowid, a nie myślałeś nad 12H-T? chyba mimo wszystko łatwiej go namierzyć, a co 6 cylindrów to nie 4 ... :)21
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: N2O » śr paź 20, 2010 11:13 pm

20:1 w dieslu z pośrednim wtryskiem to nie jest jakiś duży stopień sprężania, więc nie widzę tu sensu odprężania(przestałby prawdopodobnie odpalać w zimie).
Silniki innych producentów mają nawet stopień sprężania w okolicach 22-23:1 i doładowanie na poziomie ponad 1 bar i żadna większa tragedia z tego nie wynika.
:)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: rokfor32 » śr paź 20, 2010 11:54 pm

Jeżeli konstruktorzy przewidzieli takie okoliczności. W przypadku 2L jego wersja z doładowaniem jest jednak odprężona. I mimo żeliwnej głowicy lubi se ona pęknąć. Ino mniej userów o tym wie (w porównaniu z z userami 1KZ-T), bo pęknięcia jakoś nie docierają do płaszcza wodnego, i objawów widowiskowych niet. Niemniej - te głowice pękają między zaworami, więc nie ma bata, silnik musi tracić kompresję.
Nie demonizuję problemu, ale nie da się ukryć, że silniki z komorą wirową w głowicy nie są specjalne odporne na ciężkiego buta. I jak ktoś chce alternatywę dla 13B-T (i jego niezajebliwości), to uturbianie 3B to tzw. kręcenie bata z gówna. Jeżeli natomiast user świadom będzie ograniczeń takiej aplikacji - to czemu nie? Sam zresztą mam podobnego plana (acz nie w swoim wozidle) - uturbienie 2H ... :)21
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
sebastian2357
Posty: 697
Rejestracja: śr kwie 29, 2009 10:03 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: sebastian2357 » czw paź 21, 2010 12:10 pm

A jak technicznie wyglądałby swap 12H-T w miejsce 3B? Skrzynia ta sama czy inna, miejsca pod maska starczy? @Rokfor widziałes cos takiego?
TRJ120 '07 jest
KZJ95 '97 była
BJ73 '89 była
Samurai '93 rdzewieje pod domem

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: Piter69A » czw paź 21, 2010 12:18 pm

Skrzynia ta sama H55, miejsca duzo.
W J6 też były montowane silniki 3B.
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

Awatar użytkownika
Zbowid
     
     
Posty: 11903
Rejestracja: wt maja 13, 2003 2:35 pm
Lokalizacja: Bystrzejowice

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: Zbowid » czw paź 21, 2010 1:15 pm

AXT podaje tam fajny lin z wyjaśnieniem jak działa ich turbina. Po pierwsze jest to turbina schładzana woda i nie wymaga odprężania silnika...Nie polecają typowego Gareta bo zrywa dekiel :)21
Będę próbo0wał zakupić lub przynajmniej zorientować się w kosztach.
Zbowid
__________________
4,2/24;
HD/Evo
Myśl człowieku - to nie boli. :)23

Awatar użytkownika
Zbowid
     
     
Posty: 11903
Rejestracja: wt maja 13, 2003 2:35 pm
Lokalizacja: Bystrzejowice

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: Zbowid » czw paź 21, 2010 3:18 pm

Zapytanie juz poszło dam cynk jak dostanę potwierdzenie.
Podobno dostępny również w Hiszpanii - ktoś ma jakieś kontakty ??
Zbowid
__________________
4,2/24;
HD/Evo
Myśl człowieku - to nie boli. :)23

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: rokfor32 » czw paź 21, 2010 8:17 pm

sebastian2357 pisze:A jak technicznie wyglądałby swap 12H-T w miejsce 3B? Skrzynia ta sama czy inna, miejsca pod maska starczy? @Rokfor widziałes cos takiego?
Ja akurat widziałem swap 12H-T do LJ70. fajnie wyszło, ino właściciel mówił, że musiał wymienić też tylny most (na full float), bo mu ten silnik półośki ukręcał (na 38") i kółka odpadały. W przypadku swapu zamiast 3B - skrzynka jest taka sama, do wymiany jest dzwon sprzęgła. Ten dzwon jest taki sam w 2H i 12H-T, jakby ktoś miał problem.
ilość miejsca pod maską jest wystarczająca, nawet chłodnicy przesuwać nie trzeba (tunel wiatraka jest po prostu płytszy).

ps. Taki dzwon sprzęgła (2H -> H55) akurat mam, jakby kogoś sprawa interesowała.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
sebastian2357
Posty: 697
Rejestracja: śr kwie 29, 2009 10:03 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: sebastian2357 » pt paź 22, 2010 9:19 am

Kurcze to jeszcze tylko silniczek znaleść i można śmigać :)2 chyba zaczne intensywniej przeglądać allegro :evil:
TRJ120 '07 jest
KZJ95 '97 była
BJ73 '89 była
Samurai '93 rdzewieje pod domem

Kylon
Posty: 1949
Rejestracja: czw cze 12, 2003 9:22 am

Re: Turbo do silnika 3B

Post autor: Kylon » pt paź 22, 2010 9:41 pm

Pewnie w Outback Import (Hiszpania). W Europie kupując pęknie dycha jak nic.
Kylon
PS. Nie zaglądam do mojego PW. Wystarczy mi e-mail.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości