Strona 1 z 2
Turbo do silnika 3B
: pn paź 18, 2010 6:42 pm
autor: Zbowid
Temat jak w tytule...Ktoś próbował coś takiego robić

Jakieś kity gotowe czy rzeźba

Re: Turbo do silnika 3B
: pn paź 18, 2010 7:43 pm
autor: CzarekN
Gdzies kiedys czytalem, ze 3B termicznie nie daje rady. 13BT byl m.in zmienionym 3B pod katem wytrzymalosci termicznej.
Przy delikatnej jezdzie nie bedzie chyba problemu, ale jak czasami zachowac spokoj
Czarek
Re: Turbo do silnika 3B
: pn paź 18, 2010 7:58 pm
autor: rokfor32
13B-T to zupełnie inna konstrukcja głowicy - wtrysk bezpośredni. Kitów chyba nie ma, podobnie jak do 2H.
Re: Turbo do silnika 3B
: pn paź 18, 2010 8:06 pm
autor: Zbowid
A jak wytłumaczyć filmiki na znanym portalu z Garetem

Rzeźba

Nie wierzę, że przy tak dużej produkcji 3B nikt się ni pokusił o opracowanie jakiegoś rozwiązania.
oczywiście najprościej kupić silni 13B, ale tego nie ma na rynku...
Re: Turbo do silnika 3B
: pn paź 18, 2010 10:05 pm
autor: rokfor32
Widzisz - dla 1HZ są turbokity, ale i nie ma alternatywy. Toyota nie zdecydowała się na puszczenie modelu J78 z silnikiem 4,2 w wersji turbo w oryginale. Gdyby tak było - nie byłby to model HZJ, a HDJ, i silnik taki jak w J8.
Natomiast w modelu J70/73 3,5 litra wersje turbo i nonturbo szły równolegle. Nie wydaje się więc logicznym opracowanie fabrycznego kitu uturbiającego, skoro fabryka puszcza taki silnik na gotowo. Podobnie w J6.
Może to kwestia przyjętej (w tamtych czasach) polityki niezajebliwości napędów - nie wiem. Faktem jednak jest, że dla wersji HD silniki z turbo były jednocześnie w wersji z bezpośrednim wtryskiem. Faktem też jest, że są one znacznie odporniejsze cieplnie niż silniki z komorą wirową w głowicy.
Szkoda tylko, że tak trudno je namierzyć, bo dla 13B-T mógłbym nawet zawiesić moją niechęć do diesli ...

Re: Turbo do silnika 3B
: wt paź 19, 2010 1:39 pm
autor: seburaj
szukaj silnika 13B z Dyny, moze jakis handlarz przypadkiem ma
ja mialem wlasnie 13B (bez T) w bj-73 i pasuje to tam bez żadnych przeróbek... kanciasta pokrywa zaworow, bezposredni wtrysk (pali na kilkunastostopniowym mrozie ni emając WOGÓLE podłączonego napiecia do swiec!), chłodzenie denka tłoka natryskiem oleju (to wlasnie z mysla o doładowaniu)
Re: Turbo do silnika 3B
: wt paź 19, 2010 3:53 pm
autor: KamiL200
rokfor32 pisze:Toyota nie zdecydowała się na puszczenie modelu J78 z silnikiem 4,2 w wersji turbo w oryginale. Gdyby tak było - nie byłby to model HZJ, a HDJ, i silnik taki jak w J8.
Rokfor, poszukaj takiego modelu HDJ78-silnik 1HD-FTE bo było takie cudo
http://www.toyodiy.com/parts/q_G_2001_T ... HDJ78.html
Re: Turbo do silnika 3B
: wt paź 19, 2010 7:48 pm
autor: rokfor32
No proszę - dla kangurów jednak zrobili ...

Re: Turbo do silnika 3B
: wt paź 19, 2010 8:42 pm
autor: sebastian2357
Re: Turbo do silnika 3B
: śr paź 20, 2010 6:19 am
autor: Kylon
Kilka firm u kangurów to robi. Kiedyś się tym interesowałem bo jest plan montażu w moim 3B ale najpierw musi ruszyć silnik.
Re: Turbo do silnika 3B
: śr paź 20, 2010 7:29 am
autor: Piter69A
KamiL200 pisze:rokfor32 pisze:Toyota nie zdecydowała się na puszczenie modelu J78 z silnikiem 4,2 w wersji turbo w oryginale. Gdyby tak było - nie byłby to model HZJ, a HDJ, i silnik taki jak w J8.
Rokfor, poszukaj takiego modelu HDJ78-silnik 1HD-FTE bo było takie cudo
http://www.toyodiy.com/parts/q_G_2001_T ... HDJ78.html
200 KM w J7 -bajka....

Re: Turbo do silnika 3B
: śr paź 20, 2010 8:40 am
autor: Jerz23
Piter69A pisze:KamiL200 pisze:rokfor32 pisze:Toyota nie zdecydowała się na puszczenie modelu J78 z silnikiem 4,2 w wersji turbo w oryginale. Gdyby tak było - nie byłby to model HZJ, a HDJ, i silnik taki jak w J8.
Rokfor, poszukaj takiego modelu HDJ78-silnik 1HD-FTE bo było takie cudo
http://www.toyodiy.com/parts/q_G_2001_T ... HDJ78.html
200 KM w J7 -bajka....

Do dzis produkuja FZJ 71, 74,76 i 79 a tam jest 215 KM

Re: Turbo do silnika 3B
: śr paź 20, 2010 3:54 pm
autor: Zbowid
Powiem szczerze, że to by mi wystarczyło

Więc jak wchodzi ktoś w temat

Ja bym się skusił...
Pytanie jak z odprężeniem silnika

Pomijają ten fakt

Re: Turbo do silnika 3B
: śr paź 20, 2010 8:05 pm
autor: seburaj
a Ty juz VM-a relegowaleś - bo jakoś przeoczyłem ?

Re: Turbo do silnika 3B
: śr paź 20, 2010 10:34 pm
autor: sebastian2357
@Zbowid probuj, chętnie dowiem się jak to śmiga. Przy okazji jeśli się zdecydujesz powiedz ile krzyczą w tej firmie za ten zestaw bo cen nie ma. Pozdr

Re: Turbo do silnika 3B
: śr paź 20, 2010 10:58 pm
autor: rokfor32
Rząd wielkości ok. 2500$. Tyle kosztują bardzo podobne zestawy dla benzynowych silników (22R, 3RZ), też oparte na turbinie Garrett, i kolektorze wydechowym robionym metodą CNC (ten z fotki przypomina odlew, ale trudno ocenić). Kolektory wywijane z rur nierdzewnych (tak, aby droga od każdego cylindra do turbiny była podobnej długości) są sporo droższe, sam taki kolektor to ponad 1000 baksów.
ps. Ten zestaw najprawdopodobniej nie przewiduje odprężania silnika. Stąd taka wysoka charakterystyka na obrazkach. Nie trza chyba przypominać, jak się to ma do obciążeń cieplnych. Bez demonizowania oczywiście, bo ciśnienie doładowania najprawdopodobniej jest w okolicach 0,5 - 0,7 bara, ale przy tak potraktowanym 3B to chłodnica już powinna być z tych perfekcyjnych, a i kierownik bez tendencji do katowania sprzęta ...
ps. Zbowid, a nie myślałeś nad 12H-T? chyba mimo wszystko łatwiej go namierzyć, a co 6 cylindrów to nie 4 ...

Re: Turbo do silnika 3B
: śr paź 20, 2010 11:13 pm
autor: N2O
20:1 w dieslu z pośrednim wtryskiem to nie jest jakiś duży stopień sprężania, więc nie widzę tu sensu odprężania(przestałby prawdopodobnie odpalać w zimie).
Silniki innych producentów mają nawet stopień sprężania w okolicach 22-23:1 i doładowanie na poziomie ponad 1 bar i żadna większa tragedia z tego nie wynika.

Re: Turbo do silnika 3B
: śr paź 20, 2010 11:54 pm
autor: rokfor32
Jeżeli konstruktorzy przewidzieli takie okoliczności. W przypadku 2L jego wersja z doładowaniem jest jednak odprężona. I mimo żeliwnej głowicy lubi se ona pęknąć. Ino mniej userów o tym wie (w porównaniu z z userami 1KZ-T), bo pęknięcia jakoś nie docierają do płaszcza wodnego, i objawów widowiskowych niet. Niemniej - te głowice pękają między zaworami, więc nie ma bata, silnik musi tracić kompresję.
Nie demonizuję problemu, ale nie da się ukryć, że silniki z komorą wirową w głowicy nie są specjalne odporne na ciężkiego buta. I jak ktoś chce alternatywę dla 13B-T (i jego niezajebliwości), to uturbianie 3B to tzw. kręcenie bata z gówna. Jeżeli natomiast user świadom będzie ograniczeń takiej aplikacji - to czemu nie? Sam zresztą mam podobnego plana (acz nie w swoim wozidle) - uturbienie 2H ...

Re: Turbo do silnika 3B
: czw paź 21, 2010 12:10 pm
autor: sebastian2357
A jak technicznie wyglądałby swap 12H-T w miejsce 3B? Skrzynia ta sama czy inna, miejsca pod maska starczy? @Rokfor widziałes cos takiego?
Re: Turbo do silnika 3B
: czw paź 21, 2010 12:18 pm
autor: Piter69A
Skrzynia ta sama H55, miejsca duzo.
W J6 też były montowane silniki 3B.
Re: Turbo do silnika 3B
: czw paź 21, 2010 1:15 pm
autor: Zbowid
AXT podaje tam fajny lin z wyjaśnieniem jak działa ich turbina. Po pierwsze jest to turbina schładzana woda i nie wymaga odprężania silnika...Nie polecają typowego Gareta bo zrywa dekiel

Będę próbo0wał zakupić lub przynajmniej zorientować się w kosztach.
Re: Turbo do silnika 3B
: czw paź 21, 2010 3:18 pm
autor: Zbowid
Zapytanie juz poszło dam cynk jak dostanę potwierdzenie.
Podobno dostępny również w Hiszpanii - ktoś ma jakieś kontakty

Re: Turbo do silnika 3B
: czw paź 21, 2010 8:17 pm
autor: rokfor32
sebastian2357 pisze:A jak technicznie wyglądałby swap 12H-T w miejsce 3B? Skrzynia ta sama czy inna, miejsca pod maska starczy? @Rokfor widziałes cos takiego?
Ja akurat widziałem swap 12H-T do LJ70. fajnie wyszło, ino właściciel mówił, że musiał wymienić też tylny most (na full float), bo mu ten silnik półośki ukręcał (na 38") i kółka odpadały. W przypadku swapu zamiast 3B - skrzynka jest taka sama, do wymiany jest dzwon sprzęgła. Ten dzwon jest taki sam w 2H i 12H-T, jakby ktoś miał problem.
ilość miejsca pod maską jest wystarczająca, nawet chłodnicy przesuwać nie trzeba (tunel wiatraka jest po prostu płytszy).
ps. Taki dzwon sprzęgła (2H -> H55) akurat mam, jakby kogoś sprawa interesowała.
Re: Turbo do silnika 3B
: pt paź 22, 2010 9:19 am
autor: sebastian2357
Kurcze to jeszcze tylko silniczek znaleść i można śmigać

chyba zaczne intensywniej przeglądać allegro

Re: Turbo do silnika 3B
: pt paź 22, 2010 9:41 pm
autor: Kylon
Pewnie w Outback Import (Hiszpania). W Europie kupując pęknie dycha jak nic.