Renowacja czopów piast

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
Blues4x4
 
 
Posty: 859
Rejestracja: pn wrz 06, 2010 8:14 pm

Renowacja czopów piast

Post autor: Blues4x4 » śr gru 07, 2011 9:44 am

Tylne sa przytarte (przednie można było wymienić, więc wymieniłem).

Jeden z pomysłów, to napawanie i toczenie. Ma ktoś pomysła, ewentualnie ćwiczył temat?
Się te boćki nalatają... Elwood

Awatar użytkownika
PiRoman
 
 
Posty: 16735
Rejestracja: pn paź 22, 2007 6:50 pm
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: PiRoman » śr gru 07, 2011 1:41 pm

za wiele nie wymyślisz. Moze łatwiej stoczyć i nabić tuleję będzie, ale napawanie chyba najlepsze jeśli ma kto.
Nie trzymam Kobiet w domu...

erpe_roman
Za tęczowym mostem: Ranger, Fiorino, Hąda, Pajero, Frontera, Sintra

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: Damian » sob gru 10, 2011 8:59 pm

Romek ma rację. Też szukałem rozwiązania i niestety padło na dobrą używkę.
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
gebels
 
 
Posty: 9720
Rejestracja: pt lut 10, 2006 5:33 pm
Lokalizacja: dziś Polska jutro Australia, emigracja mnie przyciąga i to coraz intensywniej

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: gebels » sob gru 10, 2011 9:53 pm

Romek napawać to raczej nie problem, problem to później obrobić
Czwarte serce :cry:

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: rokfor32 » sob gru 10, 2011 10:17 pm

Napawanie to jest problem w tym przypadku - tam jest całkiem cienka ścianka a te czopy są elementem nośnym. Spawanie (napawanie) zmienia strukturę, powoduje naprężenia cieplne - innymi słowy po napawaniu istnieje realna szansa pękania takiego elementu - a to oznacza odpadnięcie koła. Nie umiem powiedzieć jak duże jest ryzyko, bo to zależy od materiału z jakiego jest wykonany czop, materiału użytego do napawania, warunków napawania, itd. W każdym razie trza się liczyć z takim ryzykiem decydując się na taka operację.

Tego typu elementy można naprawić (o ile uszkodzenie nie jest zbyt duże) np. nakładając chrom techniczny (powinno się wtedy wstępnie stoczyć czop przed chromowaniem, żeby uzyskać jednakową grubość warstwy (po obróbce finalnej) na całym obwodzie czopa (w górnej części zwykle się on nie zużywa wogule, wygniata się tylko dołem. No chyba że się łożyska zatrą ... :wink: )

No i to co @gebels napisał - tylne czopy nie są rozbieralne, trza dosyć sporą maszynkę żeby to potem obrobić :wink:

Można też inaczej - wyciąć uszkodzone czopy, dorobić nowe i wspawać spowrotem do pochwy mostu.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: Qbartx » sob gru 10, 2011 10:55 pm

Albo wyciac stare, obrobic lekko nowe przednie i wspawac ;)
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

Patryk 160
 
 
Posty: 7370
Rejestracja: ndz lis 23, 2008 9:31 pm
Lokalizacja: ściernisko

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: Patryk 160 » sob gru 10, 2011 11:22 pm

Rokfor

nigdy ale to przenigdy nie napawał bym piasty np takiej jak jest z przodu w patrolu
nie wiem o jakiej piaście rozmawiacie,jak wyglada.....


możesz odrzucić wszystko i szukać METALIZACJA NATRYSKOWA

jest to proces technologiczny w który w odpowiedniej ,niezbyt wysokiej temperaturze,natryskiwane są drobiny metalu,
chyba duralem pryskają jak pamiętam,twarde toto,może nawalić tego dowoli.

widziałem ogromne łoża od wirników z elektrowni wodnej,różne czopy turbin , dużych ,małych,wszelkich

reasumując - najlepsza metoda na powyższy temat

METALIZACJA NATRYSKOWA
Ten kto wolny nad swym losem nie płacze
Lepsze Polskie gówno w polu,niźli fiołki w Neapolu

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: rokfor32 » ndz gru 11, 2011 9:16 am

Czopy tylne w J6 wyglądają niemal identycznie jak przednie - tyle że nie mają kołnierza do przykręcania, bo są wspawane.

O metalizacji natryskowej też pomyślałem, ale to jednak miękkim metalem się robi. A pasowanie łożyskowe jest tam zrobione pływające - w oryginale to sie właśnie wyciera (przy tym pasowaniu czasem po prostu obróci wewnętrzną bieżnię po czopie).

Z tego co pamiętam można metalizować też stopami żelaza, no ale podłoże trza już wtedy podgrzać.

Nie jest to zła metoda, ale niewiele pozostało miejsc, gdzie można ją wykonać. Chrom techniczny technologicznie jest dużo prościej nałożyć w tym przypadku, a uzyskuje się potem całkiem twardą i dobrze związaną powłokę, w sam raz pod łożyska pasowane luźnie.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Blues4x4
 
 
Posty: 859
Rejestracja: pn wrz 06, 2010 8:14 pm

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: Blues4x4 » ndz gru 11, 2011 1:23 pm

Mówiąc szczerze, nie zwróciłem uwagi, czy czopy przednie i tylne, to to samo, pomijając montaż do pochwy mostu...
Przyjżę się tej opcji. Kwestia wspawania... Przednie są dostępne bez problemu.
W 3citi napawanie przeszły czopy HDJ-ta. Taki przypadek znam.
Może o tej metalizacji natryskowej więcej kto wrzuci?
Się te boćki nalatają... Elwood

Patryk 160
 
 
Posty: 7370
Rejestracja: ndz lis 23, 2008 9:31 pm
Lokalizacja: ściernisko

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: Patryk 160 » ndz gru 11, 2011 2:38 pm

nic nikt nie wrzuci
poszukaj
podjedź
pokaż im

ja tam nie wiem jak występuje jakieś tarcie to nie nadaje się to zytnio
Ten kto wolny nad swym losem nie płacze
Lepsze Polskie gówno w polu,niźli fiołki w Neapolu

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40594
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: Mroczny » ndz gru 11, 2011 2:52 pm

ja tak przekornie spytam - ile to fantastyczne rozwiązanie kosztuje w sklepie?

zdecydowanie wolałbym używkę niż regenerować - tak na marginesie

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: rokfor32 » ndz gru 11, 2011 4:59 pm

To fantastycznie rozwiązanie to cały tylny most (pochwa mostu) - czopy piast są integralną częścią. Taki urok układu z półosiami w pełni odciążonymi.

Cena w ASO to ok. 1800 ojro. Dostępne od ręki ... :)21

A używek nie ma dobrych (może ciut lepsze, ale idealnych nie ma. Zużycie tych czopów jest proporcjonalne do przebiegu, a HJ60 dosyć dawno temu przestano produkować).

Najłatwiejsza technicznie opcja to dorobienie tych czopów od nowa i wspawanie (ze znalezieniem tokarza zwykle nie ma problema, a sam czop nie jest wielki i nie wymaga dużych obrabiarek. No i w oryginale te czopy też są wspawywane, więc zachowując odpowiednią technologię przygotowania komponentów (żeby całość potem wyszła osiowo) po takiej naprawie uzyska się stan równy fabrycznemu. Opcja z chromem technicznym jest poprawna, ale chromownie ostatnimi czasy to rzadkość, a te co są robią dekoracyjny a nie techniczny. No i obróbka potem - tokarka musi mieć roboczego posuwu min 1,5 m, a dobrze żeby to było też szlifowane na pasowanie.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Zbowid
     
     
Posty: 11906
Rejestracja: wt maja 13, 2003 2:35 pm
Lokalizacja: Bystrzejowice

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: Zbowid » ndz gru 11, 2011 6:15 pm

Odpuść sobie Darek myślenie o metalizacji... chociaż znam firmę, która mogła by to zrobić. Napawają wały obrotowe do agregatów prądotwórczych i później szlifują pod ... panewki !!.
Ja bym szukał jednak używek lub zmienił mosty na te od BJ - łatwiej je poszerzyć i mniejszy koszt niż regeneracja czopów :)
Zbowid
__________________
4,2/24;
HD/Evo
Myśl człowieku - to nie boli. :)23

Awatar użytkownika
Blues4x4
 
 
Posty: 859
Rejestracja: pn wrz 06, 2010 8:14 pm

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: Blues4x4 » ndz gru 11, 2011 6:26 pm

Pochwa mostu do J6 z czopami nie jest dostępna od reki. Nie jest dostępna w ogóle :)21
Wycofana z produkcji.

Sprawdzę te czopy, znaczy porównam.

Coś z tym będe musiał zrobić ale na razie... pojeżdżę trochę Ursusem i może co przyjdzie do bańki.
Się te boćki nalatają... Elwood

krzysztof4x4
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 25
Rejestracja: pn mar 17, 2008 9:59 pm

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: krzysztof4x4 » pn gru 12, 2011 12:12 am

Witam Szanowne grono
Przedstawiony temat jest bliski mojej działalności zawodowej, według mnie nie może być mowy o wymianie czopów, samo dorobienie czopów i wspawanie surowych czopów do dalszej obróbki nie stanowi problemu, problemem jest takie ustawienie pochwy aby nowo obrabiane czopy zachowały osiowość z łożyskami mechanizmu różnicowego. Jednym ze sposobów może być napawanie ale trzeba to robić bardzo powoli bez głębokiego przetopu pozwalając czopowi zachować niezbyt wysoką temperaturę, potem dobry tokarz który ma odpowiednią maszynę i potrafi to ustawić. Dobra rada nie ufać tokarzowi który powiie że to jest proste, naprawdę wymaga dużego doświadczenia i mnustwa dobrej woli
Pozdrawjam i dobranoc

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: rokfor32 » pn gru 12, 2011 8:22 am

Ustawienie osiowości nie jest aż takie trudne, ale trza trochę doświadczenia żeby to poprawnie zrobić. Podobnie przy napawaniu - niefachowo wykonane też ugnie czop przerabiając go na banana.

Dla jasności - ten czop w miejscu które się zużywa ma ściankę nie grubszą niż 5 mm.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: KSikorski » wt gru 13, 2011 3:23 pm

Nie da się do tylnego mostu zaadoptować czopów przednich piast?

Mam tak zrobione w samuraiu i jest bardzo dobrze. Do pochwy jest dospawany adapter na wzór frontu przedniej zwrotnicy.

Foty w linku:

https://picasaweb.google.com/1162158080 ... ingSamurai
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

CARODZIEJ
 
 
Posty: 189
Rejestracja: śr cze 15, 2005 9:24 pm
Lokalizacja: BIałystok -Zaścianki

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: CARODZIEJ » pt gru 16, 2011 9:24 pm

Zdarzyło mi się regenerować przednie czopy ,jeżdża po kilka lat.
A jeżeli chodzi o tylne czopy to trzeba poszukać firmy która robi to w ciężarówkach wiem że takie są
tam wielkość pochwy nie stanowi problemu i p;odobno robią to w kilka godzin
Wracając do chromowania wydaje się że warstwa osiągana tą metodą w więkrzości przypadków nie poradzi.

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: rokfor32 » pt gru 16, 2011 10:09 pm

Chrom techniczny można nałożyć o ile dobrze pamiętam do ok. 0,5mm grubości, czyli zwiększyć średnicę o 1 mm.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Blues4x4
 
 
Posty: 859
Rejestracja: pn wrz 06, 2010 8:14 pm

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: Blues4x4 » sob gru 17, 2011 12:57 pm

CARODZIEJ pisze:Zdarzyło mi się regenerować przednie czopy ,jeżdża po kilka lat.
A jeżeli chodzi o tylne czopy to trzeba poszukać firmy która robi to w ciężarówkach wiem że takie są
tam wielkość pochwy nie stanowi problemu i p;odobno robią to w kilka godzin
Wracając do chromowania wydaje się że warstwa osiągana tą metodą w więkrzości przypadków nie poradzi.
Możesz dać namiar na priv?
Nie będe woził na wschód, ale pogadam.
Się te boćki nalatają... Elwood

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Renowacja czopów piast

Post autor: vandall1 » pn gru 26, 2011 1:24 am

KSikorski pisze:Nie da się do tylnego mostu zaadoptować czopów przednich piast?

Mam tak zrobione w samuraiu i jest bardzo dobrze. Do pochwy jest dospawany adapter na wzór frontu przedniej zwrotnicy.

Foty w linku:

https://picasaweb.google.com/1162158080 ... ingSamurai
Tak samo zrobiłem w Hanomagu F45....od paru lat działa ok :)2
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość