Wal z podwojnym krzyzakiem

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Marcin-Kraków » sob gru 10, 2011 9:28 pm

Czy mozecie mi powiedziec jaki jest rozstaw otworow pod sroby w takim wale z podwojnym krzyzakiem, np. do LC 120 http://allegro.pl/land-cruiser-120-03-1 ... 97219.html , albo LC 90 http://allegro.pl/wal-przod-tyl-toyota- ... 45710.html ?
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: rokfor32 » sob gru 10, 2011 9:57 pm

Nie pamiętam wymiarów - Do LC 90 taki sam jak i przy pojedynczych krzyżakach (to samo co w J7, hilach). J12 ma większy rozstaw, inny niż J9. Mam gdzieś same flansze, jutro mogę zmierzyć dokładnie.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Marcin-Kraków » sob gru 10, 2011 11:16 pm

Jesli mozesz, bede wdzieczny.
Zastanawiam sie nad zmotaniem na ww bazie walu pod GRata.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: rokfor32 » ndz gru 11, 2011 9:21 am

To lepiej przerób albo skombinuj sobie dodatkową flanszę (przy GR), i nie zastanawiaj się nad rozstawem, tylko spasuj flanszę pod wał.

W tm zestawie to wał jest łatwiej uszkodzić, i lepiej żeby inny pasował potem bolt on.

ps. Jak już to prędzej od J12 spasi - podobnie jak w GR te wały są w systemie Dana.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: rokfor32 » ndz gru 11, 2011 2:37 pm

Z pomiaru wychodzi - średnica centrująca - 46mm w obu wersjach, średnica otworów - 85mm dla J9, ok. 93,5mm dla J12. Dla J9 otworki 10mm, dla J12 11mm.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
mik
Posty: 2077
Rejestracja: czw cze 23, 2005 5:23 pm
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: mik » ndz gru 11, 2011 5:55 pm

Marcin-Kraków pisze:Zastanawiam sie nad zmotaniem na ww bazie walu pod GRata.
A nie lepiej pobawić się długościami wahaczy tylnych ??

Lepsze to niż kundlić Parcha jakimiś sztruclami z tfu... Toyoty :)21

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Marcin-Kraków » pn gru 12, 2011 10:49 pm

mik pisze:
Marcin-Kraków pisze:Zastanawiam sie nad zmotaniem na ww bazie walu pod GRata.
A nie lepiej pobawić się długościami wahaczy tylnych ??

Lepsze to niż kundlić Parcha jakimiś sztruclami z tfu... Toyoty :)21
To przy pewnym lifcie nic nie da. Albo inaczej - da ale jest znacznie bardziej skomplikowane do wykonania. Bo nawet jesli wrocisz deko mostem to pasowaloby jeszcze go pochylic. A wtedy zaczyna sie zabawa z gniazdami sprezyn, amorami itd.

Prawda jest taka ze narazie badam mozliwosci. Pewna koncepcja juz jest ale nic nie jest jeszcze przesadzone.
Ach... nie miala bab klopotu kupila se krotkie auto :)21

BTW. Lepiej z Toyoty niz z LR . W TD5 tez jest podwojny krzyzak :)21
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: wojtek_kom » pn gru 12, 2011 10:55 pm

Marcin-Kraków pisze: BTW. Lepiej z Toyoty niz z LR . W TD5 tez jest podwojny krzyzak :)21
Wziąść z GR, co jest i wszczepić podwójny krzyżak w wał :)21
Nie ma z tym problemu.
Nissan-y

Awatar użytkownika
mik
Posty: 2077
Rejestracja: czw cze 23, 2005 5:23 pm
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: mik » pn gru 12, 2011 11:04 pm

Marcin-Kraków pisze:
mik pisze:
Marcin-Kraków pisze:Zastanawiam sie nad zmotaniem na ww bazie walu pod GRata.
A nie lepiej pobawić się długościami wahaczy tylnych ??

Lepsze to niż kundlić Parcha jakimiś sztruclami z tfu... Toyoty :)21
To przy pewnym lifcie nic nie da. Albo inaczej - da ale jest znacznie bardziej skomplikowane do wykonania. Bo nawet jesli wrocisz deko mostem to pasowaloby jeszcze go pochylic. A wtedy zaczyna sie zabawa z gniazdami sprezyn, amorami itd.
Znaczy się że masz więcej niż 4 cale ??

My przy 4" wyregulowaliśmy idealnie, ale długości zmieniane były zarówno w górnych jak i dolnych :wink:

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Marcin-Kraków » pn gru 12, 2011 11:07 pm

wojtek_kom pisze:
Marcin-Kraków pisze: BTW. Lepiej z Toyoty niz z LR . W TD5 tez jest podwojny krzyzak :)21
Wziąść z GR, co jest i wszczepić podwójny krzyżak w wał :)21
Nie ma z tym problemu.
Taki wlasnie jest plan. Tylko badam czy nie ma prostszej drogi.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

redzik
 
 
Posty: 8257
Rejestracja: pt lis 24, 2006 10:45 pm

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: redzik » pn gru 12, 2011 11:39 pm

wal przedni z K260, jest na podwojnym krzyzaku.

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Qbartx » pn gru 12, 2011 11:48 pm

Nie chce psuc zabawy ale koledzy zobacza sobie jak powinien byc ustawiony i pracowac wal na dwukrzyzaku :)21

Obrazek
Obrazek
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: wojtek_kom » pn gru 12, 2011 11:53 pm

Qbartx pisze:Nie chce psuc zabawy ale koledzy zobacza sobie jak powinien byc ustawiony i pracowac wal na dwukrzyzaku :)21
Fuj, jakie brzydkie :)21
Może ktoś chce, fotki z reala :)21
Nissan-y

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Qbartx » pn gru 12, 2011 11:54 pm

wojtek_kom pisze:
Qbartx pisze:Nie chce psuc zabawy ale koledzy zobacza sobie jak powinien byc ustawiony i pracowac wal na dwukrzyzaku :)21
Fuj, jakie brzydkie :)21
Może ktoś chce, fotki z reala :)21

Wrzucaj, nikt mnie teraz nie zmusi zebym sie pod strucla kladl :)21
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: wojtek_kom » pn gru 12, 2011 11:56 pm

Qbartx pisze: Wrzucaj, nikt mnie teraz nie zmusi zebym sie pod strucla kladl :)21
I wzajemnie :)21
Temat do ogarnięcia.
Nissan-y

Awatar użytkownika
mik
Posty: 2077
Rejestracja: czw cze 23, 2005 5:23 pm
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: mik » wt gru 13, 2011 12:51 am

Przy tak przekrzywionej główce (oczywiście mostu :)21 ), zastanawialiście się gdzie jest korek wlewu oleju i jaki jest jego poziom :wink:

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Qbartx » wt gru 13, 2011 8:59 am

Zawsze jest jakies "ale". Poziom oleju to najmniejszy problem ;)
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Marcin-Kraków » wt gru 13, 2011 6:43 pm

Qbartx pisze:Nie chce psuc zabawy ale koledzy zobacza sobie jak powinien byc ustawiony i pracowac wal na dwukrzyzaku :)21
Wszystko to ja wiem, bo teorie znam. Ale jak praktyka pokazuje trafienie z idealnym ustawieniem katow i dlugosci wahaczy wcale nie jest proste.
A przy podwojnym krzyzaku, nawet bez zachowania poprawnego ustawienia, czesto latwiej wyeliminowac drgania wynikajace z nierownobieznosci przegubu.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Qbartx » wt gru 13, 2011 9:09 pm

Zawsze mozna zrobic wahacze regulowane na srubie rzymskiej :)2
Co do dwukrzyzaka to fakt, ale za to szybko wtedy leci w nim pilot i krzyzaki :)3
I tak wiadomo ze kazdy zrobi jak mu sie uwidzi, jednym dziala to drugim co innego :)21
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: rokfor32 » wt gru 13, 2011 10:53 pm

Tak teoretycznie - w Parchu z tyłu jest 4link (chyba się nie mylę?) - a to oznacza, że w zależności od długości drążków (górnych vs. dolnych) można uzyskać prowadzenie osi prawie równoległe, jak przy resorach, albo zbliżone do radialnego.

W toytoyach przy tym typie zawieszenia stosuje się zarówno pojedyncze jak i podwójne krzyżaki wału napędowego - w zależności właśnie od proporcji długości drążków. Przy tym konkretnie zastosowaniu - podwójny krzyżak może nie spełnić oczekiwań, jeżeli będzie tylko jeden, a kąt pochylenia wału duży. Zależy to właśnie od układu 4link.

Układ z podwójnym krzyżakiem przy reduktorze i pojedynczym przy moście jest idealny do zawieszenia na radiusach - wtedy jest książkowo, praktycznie bez względu na skok zawieszenia (o ile mocowanie radiusów z grubsza pokrywa się z wyjściem z reduktora). Przy układzie 4link podobny układ uzyskuje się gdy górne drążki są znacznie krótsze niż dolne. Gdy jest inacze, czyli górne drążki sa podobnej długości jak dolne, stosuje się pojedyncze krzyżaki i ważny jest kąt ustawieAnia tylnego mostu.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Qbartx » śr gru 14, 2011 1:28 am

Rokfor, ale zauwaz, ze u nas tak naprawde wszyscy zwracaja uwage na prace krzakow tylko w polozeniu jazdy na wprost po rownej drodze, aby wibracji nie bylo. Nie mozna twierdzic ,ze to zle, to kompromis i juz.
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: rokfor32 » śr gru 14, 2011 8:26 am

Owszem. Piszę tylko o tym, że jeżeli fabryka nie przewidywała podwójnego, bo prowadzenie mostu na 4linku było prawie równoległe, to jedyne co trzeba zrobić aby wyeliminować wibracje to skorygować kąt główki tylnego mostu po podliftowaniu (skorygować długości drążków) - i powinno w zupełności wystarczyć.

Po zapodaniu podwójnego krzyżaka przy reduktorze też powinno się ten kąt skorygować - ustawić flanszę gruchy wcelowaną w wyjście reduktora (przy pojedynczym ustawić oś wałka ataku poziomo).

Inaczej może po prostu nie mieć znaczenia, czy wał z pojedynczym, czy podwójnym krzyżakiem - wibracje zostaną.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: Marcin-Kraków » śr gru 14, 2011 11:34 pm

No widzicie. Jak mowie teoria teoria, a praktyka praktyka.
Niby nie powinno dzialac a dziala. W kilku parchach mialem okazje obserwowac wibracje przy wiekszym lifcie. Zwlaszcza w krotkich autach. Po czym klient decydowal sie na podwojny krzyzak, i mimo niezmieniania dlugosci wahaczy co tak naprawde powinno sie zrobic, wibracje ustawaly.

Moze poprostu jest tak ze przy normalnych krzyzakach, sinusoida drgan wynikajaca z nierownobieznosci przegubow, byla na tyle niewiele poza dopuszczalnym zakresem, ze zmniejszenie jej podwojnym krzyzakiem, podobuje wystarczajace zmniejszenie tychze zaburzen i dlatego jest ok.
Nie wiem, tak gdybam, ale efekt widzialem kilkukrotnie.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem

Post autor: rokfor32 » czw gru 15, 2011 8:50 am

Amplituda zmian prędkości kątowej (bo to o to chodzi w przegubach krzyżakowych) nie jest liniowo związana z kątem pracy przegubu - przy niewielkich wychyleniach też jest niewielka, potem dosyć gwałtownie rośnie. Niewielkie pulsacje łagodzi sam wał - po prostu delikatnie się skręca. Przy większych już nie da rady, i zaczyna się je odczuwać.

Inna też sprawa, że cały system napędowy inaczej "czuje" pulsację niż kierownik. To, że przestaje być uciążliwa nie oznacza, że znika zupełnie. A dla napędu takie obciążenie to książkowe warunki obciążeń zmęczeniowych - dlatemu właśnie drążki też powinny iść do korekty.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości