Wal z podwojnym krzyzakiem
Moderator: Mroczny
- Marcin-Kraków
-
- Posty: 5559
- Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Wal z podwojnym krzyzakiem
Czy mozecie mi powiedziec jaki jest rozstaw otworow pod sroby w takim wale z podwojnym krzyzakiem, np. do LC 120 http://allegro.pl/land-cruiser-120-03-1 ... 97219.html , albo LC 90 http://allegro.pl/wal-przod-tyl-toyota- ... 45710.html ?
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71
- w trakcie motania

-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Nie pamiętam wymiarów - Do LC 90 taki sam jak i przy pojedynczych krzyżakach (to samo co w J7, hilach). J12 ma większy rozstaw, inny niż J9. Mam gdzieś same flansze, jutro mogę zmierzyć dokładnie.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
- Marcin-Kraków
-
- Posty: 5559
- Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Jesli mozesz, bede wdzieczny.
Zastanawiam sie nad zmotaniem na ww bazie walu pod GRata.
Zastanawiam sie nad zmotaniem na ww bazie walu pod GRata.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71
- w trakcie motania

-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
To lepiej przerób albo skombinuj sobie dodatkową flanszę (przy GR), i nie zastanawiaj się nad rozstawem, tylko spasuj flanszę pod wał.
W tm zestawie to wał jest łatwiej uszkodzić, i lepiej żeby inny pasował potem bolt on.
ps. Jak już to prędzej od J12 spasi - podobnie jak w GR te wały są w systemie Dana.
W tm zestawie to wał jest łatwiej uszkodzić, i lepiej żeby inny pasował potem bolt on.
ps. Jak już to prędzej od J12 spasi - podobnie jak w GR te wały są w systemie Dana.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Z pomiaru wychodzi - średnica centrująca - 46mm w obu wersjach, średnica otworów - 85mm dla J9, ok. 93,5mm dla J12. Dla J9 otworki 10mm, dla J12 11mm.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
A nie lepiej pobawić się długościami wahaczy tylnychMarcin-Kraków pisze:Zastanawiam sie nad zmotaniem na ww bazie walu pod GRata.

Lepsze to niż kundlić Parcha jakimiś sztruclami z tfu... Toyoty

- Marcin-Kraków
-
- Posty: 5559
- Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
To przy pewnym lifcie nic nie da. Albo inaczej - da ale jest znacznie bardziej skomplikowane do wykonania. Bo nawet jesli wrocisz deko mostem to pasowaloby jeszcze go pochylic. A wtedy zaczyna sie zabawa z gniazdami sprezyn, amorami itd.mik pisze:A nie lepiej pobawić się długościami wahaczy tylnychMarcin-Kraków pisze:Zastanawiam sie nad zmotaniem na ww bazie walu pod GRata.![]()
Lepsze to niż kundlić Parcha jakimiś sztruclami z tfu... Toyoty
Prawda jest taka ze narazie badam mozliwosci. Pewna koncepcja juz jest ale nic nie jest jeszcze przesadzone.
Ach... nie miala bab klopotu kupila se krotkie auto

BTW. Lepiej z Toyoty niz z LR . W TD5 tez jest podwojny krzyzak

Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71
- w trakcie motania

- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Wziąść z GR, co jest i wszczepić podwójny krzyżak w wałMarcin-Kraków pisze: BTW. Lepiej z Toyoty niz z LR . W TD5 tez jest podwojny krzyzak

Nie ma z tym problemu.
Nissan-y
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Znaczy się że masz więcej niż 4 caleMarcin-Kraków pisze:To przy pewnym lifcie nic nie da. Albo inaczej - da ale jest znacznie bardziej skomplikowane do wykonania. Bo nawet jesli wrocisz deko mostem to pasowaloby jeszcze go pochylic. A wtedy zaczyna sie zabawa z gniazdami sprezyn, amorami itd.mik pisze:A nie lepiej pobawić się długościami wahaczy tylnychMarcin-Kraków pisze:Zastanawiam sie nad zmotaniem na ww bazie walu pod GRata.![]()
Lepsze to niż kundlić Parcha jakimiś sztruclami z tfu... Toyoty

My przy 4" wyregulowaliśmy idealnie, ale długości zmieniane były zarówno w górnych jak i dolnych

- Marcin-Kraków
-
- Posty: 5559
- Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Taki wlasnie jest plan. Tylko badam czy nie ma prostszej drogi.wojtek_kom pisze:Wziąść z GR, co jest i wszczepić podwójny krzyżak w wałMarcin-Kraków pisze: BTW. Lepiej z Toyoty niz z LR . W TD5 tez jest podwojny krzyzak
Nie ma z tym problemu.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71
- w trakcie motania

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
wal przedni z K260, jest na podwojnym krzyzaku.
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Nie chce psuc zabawy ale koledzy zobacza sobie jak powinien byc ustawiony i pracowac wal na dwukrzyzaku 





Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Fuj, jakie brzydkieQbartx pisze:Nie chce psuc zabawy ale koledzy zobacza sobie jak powinien byc ustawiony i pracowac wal na dwukrzyzaku![]()

Może ktoś chce, fotki z reala

Nissan-y
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
wojtek_kom pisze:Fuj, jakie brzydkieQbartx pisze:Nie chce psuc zabawy ale koledzy zobacza sobie jak powinien byc ustawiony i pracowac wal na dwukrzyzaku![]()
Może ktoś chce, fotki z reala
Wrzucaj, nikt mnie teraz nie zmusi zebym sie pod strucla kladl

Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
I wzajemnieQbartx pisze: Wrzucaj, nikt mnie teraz nie zmusi zebym sie pod strucla kladl

Temat do ogarnięcia.
Nissan-y
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Przy tak przekrzywionej główce (oczywiście mostu
), zastanawialiście się gdzie jest korek wlewu oleju i jaki jest jego poziom 


Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Zawsze jest jakies "ale". Poziom oleju to najmniejszy problem 

Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
- Marcin-Kraków
-
- Posty: 5559
- Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Wszystko to ja wiem, bo teorie znam. Ale jak praktyka pokazuje trafienie z idealnym ustawieniem katow i dlugosci wahaczy wcale nie jest proste.Qbartx pisze:Nie chce psuc zabawy ale koledzy zobacza sobie jak powinien byc ustawiony i pracowac wal na dwukrzyzaku![]()
A przy podwojnym krzyzaku, nawet bez zachowania poprawnego ustawienia, czesto latwiej wyeliminowac drgania wynikajace z nierownobieznosci przegubu.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71
- w trakcie motania

Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Zawsze mozna zrobic wahacze regulowane na srubie rzymskiej
Co do dwukrzyzaka to fakt, ale za to szybko wtedy leci w nim pilot i krzyzaki
I tak wiadomo ze kazdy zrobi jak mu sie uwidzi, jednym dziala to drugim co innego

Co do dwukrzyzaka to fakt, ale za to szybko wtedy leci w nim pilot i krzyzaki

I tak wiadomo ze kazdy zrobi jak mu sie uwidzi, jednym dziala to drugim co innego

Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Tak teoretycznie - w Parchu z tyłu jest 4link (chyba się nie mylę?) - a to oznacza, że w zależności od długości drążków (górnych vs. dolnych) można uzyskać prowadzenie osi prawie równoległe, jak przy resorach, albo zbliżone do radialnego.
W toytoyach przy tym typie zawieszenia stosuje się zarówno pojedyncze jak i podwójne krzyżaki wału napędowego - w zależności właśnie od proporcji długości drążków. Przy tym konkretnie zastosowaniu - podwójny krzyżak może nie spełnić oczekiwań, jeżeli będzie tylko jeden, a kąt pochylenia wału duży. Zależy to właśnie od układu 4link.
Układ z podwójnym krzyżakiem przy reduktorze i pojedynczym przy moście jest idealny do zawieszenia na radiusach - wtedy jest książkowo, praktycznie bez względu na skok zawieszenia (o ile mocowanie radiusów z grubsza pokrywa się z wyjściem z reduktora). Przy układzie 4link podobny układ uzyskuje się gdy górne drążki są znacznie krótsze niż dolne. Gdy jest inacze, czyli górne drążki sa podobnej długości jak dolne, stosuje się pojedyncze krzyżaki i ważny jest kąt ustawieAnia tylnego mostu.
W toytoyach przy tym typie zawieszenia stosuje się zarówno pojedyncze jak i podwójne krzyżaki wału napędowego - w zależności właśnie od proporcji długości drążków. Przy tym konkretnie zastosowaniu - podwójny krzyżak może nie spełnić oczekiwań, jeżeli będzie tylko jeden, a kąt pochylenia wału duży. Zależy to właśnie od układu 4link.
Układ z podwójnym krzyżakiem przy reduktorze i pojedynczym przy moście jest idealny do zawieszenia na radiusach - wtedy jest książkowo, praktycznie bez względu na skok zawieszenia (o ile mocowanie radiusów z grubsza pokrywa się z wyjściem z reduktora). Przy układzie 4link podobny układ uzyskuje się gdy górne drążki są znacznie krótsze niż dolne. Gdy jest inacze, czyli górne drążki sa podobnej długości jak dolne, stosuje się pojedyncze krzyżaki i ważny jest kąt ustawieAnia tylnego mostu.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Rokfor, ale zauwaz, ze u nas tak naprawde wszyscy zwracaja uwage na prace krzakow tylko w polozeniu jazdy na wprost po rownej drodze, aby wibracji nie bylo. Nie mozna twierdzic ,ze to zle, to kompromis i juz.
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Owszem. Piszę tylko o tym, że jeżeli fabryka nie przewidywała podwójnego, bo prowadzenie mostu na 4linku było prawie równoległe, to jedyne co trzeba zrobić aby wyeliminować wibracje to skorygować kąt główki tylnego mostu po podliftowaniu (skorygować długości drążków) - i powinno w zupełności wystarczyć.
Po zapodaniu podwójnego krzyżaka przy reduktorze też powinno się ten kąt skorygować - ustawić flanszę gruchy wcelowaną w wyjście reduktora (przy pojedynczym ustawić oś wałka ataku poziomo).
Inaczej może po prostu nie mieć znaczenia, czy wał z pojedynczym, czy podwójnym krzyżakiem - wibracje zostaną.
Po zapodaniu podwójnego krzyżaka przy reduktorze też powinno się ten kąt skorygować - ustawić flanszę gruchy wcelowaną w wyjście reduktora (przy pojedynczym ustawić oś wałka ataku poziomo).
Inaczej może po prostu nie mieć znaczenia, czy wał z pojedynczym, czy podwójnym krzyżakiem - wibracje zostaną.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
- Marcin-Kraków
-
- Posty: 5559
- Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
No widzicie. Jak mowie teoria teoria, a praktyka praktyka.
Niby nie powinno dzialac a dziala. W kilku parchach mialem okazje obserwowac wibracje przy wiekszym lifcie. Zwlaszcza w krotkich autach. Po czym klient decydowal sie na podwojny krzyzak, i mimo niezmieniania dlugosci wahaczy co tak naprawde powinno sie zrobic, wibracje ustawaly.
Moze poprostu jest tak ze przy normalnych krzyzakach, sinusoida drgan wynikajaca z nierownobieznosci przegubow, byla na tyle niewiele poza dopuszczalnym zakresem, ze zmniejszenie jej podwojnym krzyzakiem, podobuje wystarczajace zmniejszenie tychze zaburzen i dlatego jest ok.
Nie wiem, tak gdybam, ale efekt widzialem kilkukrotnie.
Niby nie powinno dzialac a dziala. W kilku parchach mialem okazje obserwowac wibracje przy wiekszym lifcie. Zwlaszcza w krotkich autach. Po czym klient decydowal sie na podwojny krzyzak, i mimo niezmieniania dlugosci wahaczy co tak naprawde powinno sie zrobic, wibracje ustawaly.
Moze poprostu jest tak ze przy normalnych krzyzakach, sinusoida drgan wynikajaca z nierownobieznosci przegubow, byla na tyle niewiele poza dopuszczalnym zakresem, ze zmniejszenie jej podwojnym krzyzakiem, podobuje wystarczajace zmniejszenie tychze zaburzen i dlatego jest ok.
Nie wiem, tak gdybam, ale efekt widzialem kilkukrotnie.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71
- w trakcie motania

-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Wal z podwojnym krzyzakiem
Amplituda zmian prędkości kątowej (bo to o to chodzi w przegubach krzyżakowych) nie jest liniowo związana z kątem pracy przegubu - przy niewielkich wychyleniach też jest niewielka, potem dosyć gwałtownie rośnie. Niewielkie pulsacje łagodzi sam wał - po prostu delikatnie się skręca. Przy większych już nie da rady, i zaczyna się je odczuwać.
Inna też sprawa, że cały system napędowy inaczej "czuje" pulsację niż kierownik. To, że przestaje być uciążliwa nie oznacza, że znika zupełnie. A dla napędu takie obciążenie to książkowe warunki obciążeń zmęczeniowych - dlatemu właśnie drążki też powinny iść do korekty.
Inna też sprawa, że cały system napędowy inaczej "czuje" pulsację niż kierownik. To, że przestaje być uciążliwa nie oznacza, że znika zupełnie. A dla napędu takie obciążenie to książkowe warunki obciążeń zmęczeniowych - dlatemu właśnie drążki też powinny iść do korekty.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości