most LJ70
Moderator: Mroczny
most LJ70
Witam
Złozyłem wczoraj most tylny lj70 od benzyny. Założyłem ARB RD132. Przełożenia NITRO 5.29 i coś mi nie pasuje. Robiłem to juz wiele razy i działało. Teraz złożyłem z gratów które leżą u mnie jakiś czas. Mam watpliwości co do ustawiania ataku względem talerza. Tak jak by za płytko wchodził na koło. ale jak wyjmę podkładkę dystansującą z ataku pod przednim łozyskiem to zaczyna ocierać o arba. Być moze że główka była jakas trefna ( pogięta, rozbita).
Może ktoś podrzuci schemat dystansowania lu manual składania tylnego mostu lj70 w benzynie.
Rokfor na pewno ma na to rozwiazanie ( bo ma na wszystko związane z LC) tylko żeby zajrzał na forum.
Pozdrawiam Cybul.
Złozyłem wczoraj most tylny lj70 od benzyny. Założyłem ARB RD132. Przełożenia NITRO 5.29 i coś mi nie pasuje. Robiłem to juz wiele razy i działało. Teraz złożyłem z gratów które leżą u mnie jakiś czas. Mam watpliwości co do ustawiania ataku względem talerza. Tak jak by za płytko wchodził na koło. ale jak wyjmę podkładkę dystansującą z ataku pod przednim łozyskiem to zaczyna ocierać o arba. Być moze że główka była jakas trefna ( pogięta, rozbita).
Może ktoś podrzuci schemat dystansowania lu manual składania tylnego mostu lj70 w benzynie.
Rokfor na pewno ma na to rozwiazanie ( bo ma na wszystko związane z LC) tylko żeby zajrzał na forum.
Pozdrawiam Cybul.
Profesjonalne przygotowanie aut do motorsportu i turystyki.
https://www.facebook.com/CYBUL.eu
https://www.facebook.com/CYBUL.eu
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: most LJ70
Dowolny manual do toyoty 4x4 ma opisaną procedurę ustawiana zazębienia. Most LJ70 i RJ70 (benzyna) jest identyczny - przekładnia się różni, a i to nie zawsze bo część LJ miała też 4,56, taj jak benzynowe.
Ogólnie - ustawia się w dwóch miejscach: na podkładce między kołem wałka ataku i pierwszym łożyskiem - dobiera się podkładkę odpowiedniej grubości, stopniowane są jak dobrze pamiętam co 0,03mm, i na łożyskach kosza satelitów. Zęby trza oznaczyć pastą markującą, obrócić przekładnią, i patrzyć jak wygląda ślad zazębienia. W zależności od tego wyglądu przesuwa się atak (do lub od talerza), i odpowiednio do niego ustawia kosz satelitów (ustawia się po prostu prawidłowy luz międzyzębny i docisk wstępny łożysk - główny i podstawowy punkt regulacji to podkładka na ataku).
ps. Miałeś kupę szczęścia, jeżeli udawało Ci się poskładać prawidłowo przekładnie do tej pory bez pojęcia o metodzie regulacji ...
Ogólnie - ustawia się w dwóch miejscach: na podkładce między kołem wałka ataku i pierwszym łożyskiem - dobiera się podkładkę odpowiedniej grubości, stopniowane są jak dobrze pamiętam co 0,03mm, i na łożyskach kosza satelitów. Zęby trza oznaczyć pastą markującą, obrócić przekładnią, i patrzyć jak wygląda ślad zazębienia. W zależności od tego wyglądu przesuwa się atak (do lub od talerza), i odpowiednio do niego ustawia kosz satelitów (ustawia się po prostu prawidłowy luz międzyzębny i docisk wstępny łożysk - główny i podstawowy punkt regulacji to podkładka na ataku).
ps. Miałeś kupę szczęścia, jeżeli udawało Ci się poskładać prawidłowo przekładnie do tej pory bez pojęcia o metodzie regulacji ...

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: most LJ70
Witaj Rokfor.
Metode regulacji znam na pamięć. i Robie to od lat w osobówkach terenowych itp. nawet wszystkie mikrometry mam zkompletowane.
Nie w tym rzecz. Problem był typu: po spasowaniu, kręcąc atakiem w cześci koła luz był inny niż dookoła. Po zwymiarowaniu okazało sie że talerz (nowy NITRO) był krzywy. Po leciutkim zeszlifowaniu na magnesówce od strony wieńca jest już dobrze. A co do manuala to nie działa w przypadku tuningowych zestawów. Kazdy producent zaleca inne momenty i luzy miedzy zebne. Wynika to z tego ze przełożenia te są dedykowane do duzo wiekszych mocy niz fabryczne.
Rokfor jako że jesteś bogiem w tojkach to może poradzisz jakies mocniejsze łożyska tylnych półosi? ew. firmę ktura dorobi dłuzsze półosie
Najlepiej hromoli. Sciagam z kilku firm z usa, ale nie robia dłuzszych lj.
Pozdrawiam
Metode regulacji znam na pamięć. i Robie to od lat w osobówkach terenowych itp. nawet wszystkie mikrometry mam zkompletowane.
Nie w tym rzecz. Problem był typu: po spasowaniu, kręcąc atakiem w cześci koła luz był inny niż dookoła. Po zwymiarowaniu okazało sie że talerz (nowy NITRO) był krzywy. Po leciutkim zeszlifowaniu na magnesówce od strony wieńca jest już dobrze. A co do manuala to nie działa w przypadku tuningowych zestawów. Kazdy producent zaleca inne momenty i luzy miedzy zebne. Wynika to z tego ze przełożenia te są dedykowane do duzo wiekszych mocy niz fabryczne.
Rokfor jako że jesteś bogiem w tojkach to może poradzisz jakies mocniejsze łożyska tylnych półosi? ew. firmę ktura dorobi dłuzsze półosie
Najlepiej hromoli. Sciagam z kilku firm z usa, ale nie robia dłuzszych lj.
Pozdrawiam
Profesjonalne przygotowanie aut do motorsportu i turystyki.
https://www.facebook.com/CYBUL.eu
https://www.facebook.com/CYBUL.eu
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: most LJ70
Nie robią nawet standardowych LJ - ten model nie był sprzedawany w stanach, i jest tam mało popularny. Jedynie Australia może coś mieć, tam J7 było sporo. Popularny jest hil/4Runner, ale półosie są wtedy symetryczne.
Jak chcesz dłuższe - to od J8. powinny być również semi float, wtedy węzeł łożyskowy z J7 powinien spasić. Albo przeróbka na ful float - wtedy nie są nawet potrzebne wzmacniane - ori są wystarczająco solidne.
Whell base z J8 jest większy o 12 - 13 cm w stosunku do J7 - nie pamiętam dokładnie.
Ja mam w planach zbudowanie do swojego tylnej osi z przekładnią 8" w wersji full float (półosie z J6 - ale te są szersze (whell base) o jedynie ok. 3 cm od J7 - mi to akuratnie pasi)). Właśnie ze względu na słaby węzeł łożyskowy ori J7 (i hila, 4R).
Teoretycznie są mocniejsze łożyska - bo można dobrać w takich rozmiarach jak ori kulkowe zamiennik baryłkowy. Ale baryłki nie występują w wersji krytej (i trza by pewnie doszczelnić tarczę kotwiczną, ori uszczelniacz zewnętrzny może nie wystarczyć), nie są też przeznaczone do silnych obciążeń poosiowych. Ale radialnie są kilkakrotnie wytrzymalsze od kulek, a jako że mają konstrukcję wahliwą to wygięcia półosi w czasie pracy im nie straszne.
ps. Dobrze wiedzieć, że Nitro Gear odwala kasznę jakościową. Ja mam u siebie Yucony, ale się pogorszyła ich dostępność, i się zastanawiałem nad innymi w razie czego.
Jak chcesz dłuższe - to od J8. powinny być również semi float, wtedy węzeł łożyskowy z J7 powinien spasić. Albo przeróbka na ful float - wtedy nie są nawet potrzebne wzmacniane - ori są wystarczająco solidne.
Whell base z J8 jest większy o 12 - 13 cm w stosunku do J7 - nie pamiętam dokładnie.
Ja mam w planach zbudowanie do swojego tylnej osi z przekładnią 8" w wersji full float (półosie z J6 - ale te są szersze (whell base) o jedynie ok. 3 cm od J7 - mi to akuratnie pasi)). Właśnie ze względu na słaby węzeł łożyskowy ori J7 (i hila, 4R).
Teoretycznie są mocniejsze łożyska - bo można dobrać w takich rozmiarach jak ori kulkowe zamiennik baryłkowy. Ale baryłki nie występują w wersji krytej (i trza by pewnie doszczelnić tarczę kotwiczną, ori uszczelniacz zewnętrzny może nie wystarczyć), nie są też przeznaczone do silnych obciążeń poosiowych. Ale radialnie są kilkakrotnie wytrzymalsze od kulek, a jako że mają konstrukcję wahliwą to wygięcia półosi w czasie pracy im nie straszne.
ps. Dobrze wiedzieć, że Nitro Gear odwala kasznę jakościową. Ja mam u siebie Yucony, ale się pogorszyła ich dostępność, i się zastanawiałem nad innymi w razie czego.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: most LJ70
Pogrzebałem chwilę - w LJ przychodzi łożysko 6308 - jego odpowiednikiem wymiarowym w wersji baryłkowej jest 21308. Ino trza uważać, bo baryłki występują z bieżnią wewnętrzną walcową lub stożkową - oznaczenie za numerem łożyska, różne firmy różnie to oznaczają (stosuje się wtedy stożkowe tuleje zaciskowe do osadzania na wałach).
Wytrzymałość - za katalogiem SKF - wytrzymałość dynamiczna/statyczna w [kN] - kulka 42,3/24, baryłka 104/108. Przy zakresie obrotowym osi auta można przyjąć że mamy do czynienia z obciążeniami quasi statycznymi (bo te łożyska mogą pracować w zakresie do 8 tyś rpm, półosie w aucie poniżej 1 tyś rpm, a i to przy prędkości pow. 150 km/h) plus udar, więc widać jak duża jest różnica wytrzymałości.
Obciążalności osiowej nie mogę znaleźć na szybko - trza zerknąć do poradnika w kwestii zabudowy tych łożysk. Ale myślę, że można przyjąć podobnie dla obu typów.
Łożyska baryłkowe stosuja się np. w wibratorach - kulka tam sypie się w oczach.
Ja się mocno zastanawiam u siebie nad taką zamianą (również ze względu na cenę, ori Koyo są dosyć drogie) - ale musze się lepiej przyglądnąć uszczelniaczom i konstrukcji tarczy kotwicznej, zapodanie smaru na okładziny cierne nie jest najlepszym pomysłem ...
Wytrzymałość - za katalogiem SKF - wytrzymałość dynamiczna/statyczna w [kN] - kulka 42,3/24, baryłka 104/108. Przy zakresie obrotowym osi auta można przyjąć że mamy do czynienia z obciążeniami quasi statycznymi (bo te łożyska mogą pracować w zakresie do 8 tyś rpm, półosie w aucie poniżej 1 tyś rpm, a i to przy prędkości pow. 150 km/h) plus udar, więc widać jak duża jest różnica wytrzymałości.
Obciążalności osiowej nie mogę znaleźć na szybko - trza zerknąć do poradnika w kwestii zabudowy tych łożysk. Ale myślę, że można przyjąć podobnie dla obu typów.
Łożyska baryłkowe stosuja się np. w wibratorach - kulka tam sypie się w oczach.
Ja się mocno zastanawiam u siebie nad taką zamianą (również ze względu na cenę, ori Koyo są dosyć drogie) - ale musze się lepiej przyglądnąć uszczelniaczom i konstrukcji tarczy kotwicznej, zapodanie smaru na okładziny cierne nie jest najlepszym pomysłem ...

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: most LJ70
Roman, napisz w czym problem z tym tylnym mostem z LJ7.
Może uda się dobrać gotowe rozwiązanie z gamy Toyoty
Może problem rozwiąże most z J7 HD lub J6 z odciążonymi półosiami i mocną przekładnią 9,5" z szeroką gamą przełożeń
Może uda się dobrać gotowe rozwiązanie z gamy Toyoty

Może problem rozwiąże most z J7 HD lub J6 z odciążonymi półosiami i mocną przekładnią 9,5" z szeroką gamą przełożeń

Patrol LS1 "Czarna Mamba"
Re: most LJ70
Dzięki za kierunek.
Koncepcja jest taka: chcę pozostac przy główce z lj7 benzyny bo mam do tego przełożenia szt. kilka, tylko przedłużyć pochwy i zastosowac dłuższe półosie np. jak Rokfor zasugerował zastosowac półosie od j8. Tylko pytanie czy wieloklin z j8-ki bedzie pasował do kosza j7-ki?. i czy półosie są tak samo dłuzsze, chodzi mi żebym nie musiał przesuwać główki względem ramy. Wydaje mi się że j8 ma główkę na srodku? . Zawieszenie jest juz gotowe na 4-linku i nie chcę juz w to ingerować tylko przedłuzyć pochwy.
W naszej rajdówce mamy poszeżenie przez przespawanie felg. Ale w zbyt często łożyska kucają. To jest nowy projekt dla klienta, troche cięższy i więcej mocy. Wolał bym nie poszeżać kołami czy dystansami bo nie nadążę wymieniać łożysk.
Rokfor jak bys coś wymyślił jak zwykle bedę bardzo wdzieczny.
Tylko nie wiem jak sie mogę odwdzięczyc bo ty za daleko rezydujesz
Pozdrawiam.

Koncepcja jest taka: chcę pozostac przy główce z lj7 benzyny bo mam do tego przełożenia szt. kilka, tylko przedłużyć pochwy i zastosowac dłuższe półosie np. jak Rokfor zasugerował zastosowac półosie od j8. Tylko pytanie czy wieloklin z j8-ki bedzie pasował do kosza j7-ki?. i czy półosie są tak samo dłuzsze, chodzi mi żebym nie musiał przesuwać główki względem ramy. Wydaje mi się że j8 ma główkę na srodku? . Zawieszenie jest juz gotowe na 4-linku i nie chcę juz w to ingerować tylko przedłuzyć pochwy.
W naszej rajdówce mamy poszeżenie przez przespawanie felg. Ale w zbyt często łożyska kucają. To jest nowy projekt dla klienta, troche cięższy i więcej mocy. Wolał bym nie poszeżać kołami czy dystansami bo nie nadążę wymieniać łożysk.
Rokfor jak bys coś wymyślił jak zwykle bedę bardzo wdzieczny.
Tylko nie wiem jak sie mogę odwdzięczyc bo ty za daleko rezydujesz

Pozdrawiam.
Profesjonalne przygotowanie aut do motorsportu i turystyki.
https://www.facebook.com/CYBUL.eu
https://www.facebook.com/CYBUL.eu
Re: most LJ70
Jeśli chcesz skorzystać z szerszego mostu z przekładnią 8" to masz wybór- Hilux, J9 i J12- główka mostu na środku.
J7 i J8 mają główkę asymetrycznie po prawej stronie.
Napisz Roman jakiej skrzyni biegów używasz to może uda się dobrać taki reduktor który prowadzi wały do tyłu po środku a do przodu po prawej jak dla mostu z J7.
J7 i J8 mają główkę asymetrycznie po prawej stronie.
Napisz Roman jakiej skrzyni biegów używasz to może uda się dobrać taki reduktor który prowadzi wały do tyłu po środku a do przodu po prawej jak dla mostu z J7.
Patrol LS1 "Czarna Mamba"
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: most LJ70
Wielowypusty są takie same (30 spl), co najwyżej prawa półoś ma długi wielowypust przystosowany do fabrycznej blokady (lata po nim przesuwka, temu jest długi). Co do tego, czy półosie z J8 w stosunki do J7 różnią się o taką samą długość po obu stronach - nie mam danych. Ale na oko wygląda że tak, lub różnica jest niewielka. Przy J6 różnica jest większa, główka mostu jest dużo bardziej przesunięta w stronę koła.
Jeżeli masz tylko taki problem, to zapakuj te baryłkowe łożyska plus dobry smar - dopóki nie puści uszczelnienie tam piachu będą niezniszczalne. A - taka moja prywatna rada - jeżeli auto jest robione pod rajdy i dla klienta, to lepiej żeby było montowane na seryjnych i łatwo dostępnych gratach. Wszystko można uwalić - zapakujesz customowe półosie, klient zatrze łożysko i je poramota - i powtórka z rozrywki z zamawianiem nowych, czekaniem, etc.
Jeżeli masz tylko taki problem, to zapakuj te baryłkowe łożyska plus dobry smar - dopóki nie puści uszczelnienie tam piachu będą niezniszczalne. A - taka moja prywatna rada - jeżeli auto jest robione pod rajdy i dla klienta, to lepiej żeby było montowane na seryjnych i łatwo dostępnych gratach. Wszystko można uwalić - zapakujesz customowe półosie, klient zatrze łożysko i je poramota - i powtórka z rozrywki z zamawianiem nowych, czekaniem, etc.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: most LJ70
Sorka że nie kontynuowałem tematu, ale była masa innej roboty (mocno terminowej).
Dzieki za wskazówkę, ale wszystko (mechanik , zbiorniki, zawieszenie, wydech, fotele itp, .) już zaprojektowane pod główki z boku. wszystko obliczone w programie, wyciete i gotowe do złożenia.
Skrzynia z reduktorem jest lj7, zmutowana z suzuki. W naszym aucie robi robi robotę. Lekka i w miarę mocna, do 250km wystarczy.
Zajmę sie teraz tym projektem, poszukam półosi od L8 i pomierzę. Tylko teraz sobie przypomniałem że rozmawiałem na ten temat z Longfiedem (mamy ich przeguby chromoli) na temat dłuższych półosi L7 i oznajmili że nic innego nie pasuje. Pytałem o przód i tył od seri z innego auta. Ale amerykole są ograniczeni, Rokfor zaraz by wiedzą sypnął z rękawa
Pozdrawiam
Dzieki za wskazówkę, ale wszystko (mechanik , zbiorniki, zawieszenie, wydech, fotele itp, .) już zaprojektowane pod główki z boku. wszystko obliczone w programie, wyciete i gotowe do złożenia.
Skrzynia z reduktorem jest lj7, zmutowana z suzuki. W naszym aucie robi robi robotę. Lekka i w miarę mocna, do 250km wystarczy.
Zajmę sie teraz tym projektem, poszukam półosi od L8 i pomierzę. Tylko teraz sobie przypomniałem że rozmawiałem na ten temat z Longfiedem (mamy ich przeguby chromoli) na temat dłuższych półosi L7 i oznajmili że nic innego nie pasuje. Pytałem o przód i tył od seri z innego auta. Ale amerykole są ograniczeni, Rokfor zaraz by wiedzą sypnął z rękawa

Pozdrawiam
Profesjonalne przygotowanie aut do motorsportu i turystyki.
https://www.facebook.com/CYBUL.eu
https://www.facebook.com/CYBUL.eu
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości