Lj73 amory

LandCruiser, 4Runner, Hilux, Rav4

Moderator: Mroczny

pandor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 6
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 10:51 pm
Kontaktowanie:

Lj73 amory

Post autor: pandor » śr kwie 17, 2013 3:05 pm

Witam

Wyszły mi amory w lj73 lift około 2 cale. pytanie czy standardowej długości bardzo szybko padną przy lekkim terenie?
Pytanie drugie - czy pasują jakieś od innego auta?
Może ktoś ma takie na zbyciu albo namiar gdzie tanio dostanę?

Pozdrowionka

Awatar użytkownika
kpeugeot
 
 
Posty: 5560
Rejestracja: śr lip 10, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Lublin/Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Lj73 amory

Post autor: kpeugeot » śr kwie 17, 2013 3:08 pm

a co to znaczy tanio?
TARO 3,0V6 LJ70 LJ78
Forum broni, forum radzi, forum nigdy Cię nie zdradzi!!

pandor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 6
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 10:51 pm
Kontaktowanie:

Re: Lj73 amory

Post autor: pandor » śr kwie 17, 2013 3:14 pm

tzn tak żebym się zamknął w 1000Naszych pięknych polskich szelestów za 4 sztuki

Awatar użytkownika
kpeugeot
 
 
Posty: 5560
Rejestracja: śr lip 10, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Lublin/Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Lj73 amory

Post autor: kpeugeot » śr kwie 17, 2013 4:30 pm

na giełdzie masz do kupienie kompletne zawieszenie za 1300
TARO 3,0V6 LJ70 LJ78
Forum broni, forum radzi, forum nigdy Cię nie zdradzi!!

Awatar użytkownika
kpeugeot
 
 
Posty: 5560
Rejestracja: śr lip 10, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Lublin/Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Lj73 amory

Post autor: kpeugeot » śr kwie 17, 2013 4:33 pm

nowe amory dedykowane do lj70 kupisz w cenie około 300 zł/szt

poszukaj na aledrogo
TARO 3,0V6 LJ70 LJ78
Forum broni, forum radzi, forum nigdy Cię nie zdradzi!!

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Lj73 amory

Post autor: rokfor32 » śr kwie 17, 2013 5:04 pm

Kwestia też czy przed, czy po '90. Są inne, i przednie i tylne.

A - i amory do liftu 2" nie są ani trochę dłuższe niż oryginały ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

pandor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 6
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 10:51 pm
Kontaktowanie:

Re: Lj73 amory

Post autor: pandor » śr kwie 17, 2013 5:34 pm

'93 konkretnie.
Rozmawiałem z kolegą z giełdy i nie chce szprzedać samych amorów a szkoda.
Co to znaczy że nie są dłuższe, pracują tylko w innych zakresach czy co?

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Lj73 amory

Post autor: rokfor32 » śr kwie 17, 2013 6:58 pm

Sprężyny liftowe też nie są dłuższe - są sztywniejsze. A jak sprężyny nie sa dłuższe - to amor też być nie może, bo by sprężyny z gniazd powypadały przy odbiciu.

W zasadzie można to tak określić - inny zakres pracy. I - w naszych warunkach terenowych - zazwyczaj pogorszenie własności jezdnych, i na czarnym, i w terenie. (no chyba że ktoś popirerdziela po naszych polnych dróżkach jak australijczycy po pustyni - bo właśnie pod takie zastosowanie są te zawieszenia - szybka jazda po szutrach i pustyni).

Acz bywają wyjątki - znam auta, w których usztywnienie zawieszenia poprawiło komfort jazdy.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

pandor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 6
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 10:51 pm
Kontaktowanie:

Re: Lj73 amory

Post autor: pandor » czw kwie 18, 2013 8:39 pm

no dobra a jak szybko padną standardowe amory?

Awatar użytkownika
FIX
Posty: 450
Rejestracja: ndz kwie 16, 2006 7:36 pm
Lokalizacja: Żyrardów WZY

Re: Lj73 amory

Post autor: FIX » czw kwie 18, 2013 8:58 pm

rokfor32 pisze:Kwestia też czy przed, czy po '90. Są inne, i przednie i tylne.

A - i amory do liftu 2" nie są ani trochę dłuższe niż oryginały ... :wink:

Śmiem się nie zgodzić. Porównywałem ori i OME 2". Te drugie są dłuższe.

A sprężyny faktycznie mają taką samą długość.
GU4

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Lj73 amory

Post autor: rokfor32 » czw kwie 18, 2013 10:00 pm

Ile dłuższe? te deklarowane 2"?

Ori sprężyna ma parę cm napięcia wstępnego, i można z tego skorzystać. Ale nie ma tego za wiele, a i o wypadających sprężynach się też słyszało, bo sprężyny liftowe pracują na granicy plastyczności, i lubią sie trwale odkształcać przy przeciążeniu albo uszkodzonych odbojach ...

Dłuższe amory "standardowo" stosuje się przy lifcie resoraków - resor nie wypadnie nigdzie, ale i tak, jak się przesadzi, to trzeba stosować wieszaki z antyrewersem, bo sie zawias zakleszcza w pozycji odwróconej wieszaków ...

Generalnie - to co u nas nazywa się powszechnie liftem zawieszenia to niskobudżetowa zabawa polegająca na zmianie zestrojenia zawiasu ale w granicach konstrukcyjnych auta. Czyli zwiększa się sztywność sprężyn, i przenosi położenie neutralne w dół. W efekcie zyskuje się skok zawiasu w górę, ale jednocześnie traci się o tyle samo skoku w dół.

Zwiększenie skoku w górę sprawdza sę przy dynamicznej jeździe po dziurach, ale na pustyni, gdzie zapitala się z zasady ze słabym kontaktem z gruntem (czyli na częściowym poślizgu). Natomiast w naszych warunkach, gdzie auta jednak głównie po czarnym się przemieszczają, utrata kontaktu z gruntem nie jest szczególnie dobrym zjawiskiem.
Dwa - fabrycznie zestrojony zawias wykorzystuje do pracy również odboje - guma i ich kształt powoduje, że nie są one twarde jak beton - ale działają progresywnie. Dzięki temu, np. w łukach, auto nie kiwa się jak żaglówka, mimo miękkich sprężyn.

Trzy - teren. Zwiękdszona sztywność sprężyn to zmniejszony wykrzyż zawieszenia. Nie ma że boli, fizyki oszukać się nie da. Co inne są miękkie resory ome do HZJ70 (szczególnie w porównaniu ze starymi zardzewiałymi), a co inne utwardzone sprężyny do J7 LD. Zawias, który przy wykrzyżu nie pozwala na wykorzystanie pełnego skoku (czyli z jednej stony całkiem naciągnięty amor, z drugiej siad na odboju) - to zawias do dupy w przeprawówce, a tak właśnie się zachowują sprężyny usztywniane z liftem (wszystkie liftowe do J7 są sztywniejsze niż ori). Hitem było dla mnie, jak jedno z takich podliftowanych aut, już nie pamiętam na jakim zestawie, miało problem z dwudziestocentymetrowym krawężnikiem najeżdżanym skośnie ... :wink:

Miałem okazję pojeździć paroma autami z liftowym zawiasem, mam też porównanie do aut seryjnych, i jak dla mnie ogólnie jest po prostu do dupy. Są zalety, ale generalnie ma to więcej wad niż zalet. Z punktu widzenia użytkowania w naszych warunkach "cywilnych" - wozy specjalizowane pod rajdy rządzą sie innymi prawami - ale też nie stosuje się tam niskobudżetowych "liftów" ... :wink: Nie ma problema, jak skok w górę wynosi 10 cm (czyli mniej więcej tyle, ile w serii jest całkowity skok zawiasu przedniego w J7), jeżeli całkowity skok zawieszenia jest 25 cm ... :)21

ps. Są zawieszenia liftowe sprężynowe gdzie faktycznie amor jest istotnie dłuższy niż ori - ale te aplikacje wymagają przedłużania odbojów, żeby po pierwsze chronić amor przed zgnieceniem (bo dłuższy amor po rozciągnięciu to i dłuższa tuba, więc nie ściśnie się do takiego wymiaru jak ori - a pod właśnie taki wymiar są dobrane fabryczne wysokości odbojów), a po drugie żeby chronić sprężynę przed ściśnięciem poza granicę plastyczności. Bo po jednym zaciśnięciu po "lifcie" zostaje tylko wspomnienie ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
FIX
Posty: 450
Rejestracja: ndz kwie 16, 2006 7:36 pm
Lokalizacja: Żyrardów WZY

Re: Lj73 amory

Post autor: FIX » pt kwie 19, 2013 9:26 pm

Amortyzator jest dłuższy +/- o wartość założonego liftu. Co inne jest, że nominalny lift 2" dawał faktycznie około 10 cm w górę. Wtedy rzeczony amortyzator, można powiedzieć był za krótki. Aczkolwiek przetestowałem litfy w dwóch toyotach LJ70 i LJ73 i muszę przyznać, że czułem różnicę w prowadzeniu w terenie na wyjebach. Zawias lepiej wybierał wszelkie nierówności i można było poruszać się szybciej na wybojach.
Niemniej jednak obecnie poruszając się Patrolem nawet przez myśl mi nie przeszło, żeby bawić się w liftowanie na sprężynach. Jedyne co zrobię to 30 mm podkładki pod sprężyny. Wiem, że dla większości wydaje się to druciarstwem, ale gro czasu poruszam się po czarnym i po przerobieniu zawieszeń dwóch toyot mija mi się z celem liftowanie parcha. Poza tym podkładki wyrównają różnicę po założeniu zderzaka z windą.
Idąc dalej zgadzam się z Rokforem, że liftowanie wozu w naszych warunkach to przerost formy nad treścią. W teren wystarczy dobra opona i odpowiednio dobrane w niej ciśnienie oraz porządny amortyzator. W moim przypadku Bilstein B6.
GU4

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Lj73 amory

Post autor: rokfor32 » sob kwie 20, 2013 6:57 am

Mnie drażni inna sprawa - ale to już takie zboczenie zawodowe. Mianowicie to, że do tych "zestawów liftowych" kompletnie (z kilkoma wyjątkami) nie ma danych technicznych.

To znaczy - nie ma opcji kupienia sprężyn powiedzmy o sztywności x, i wysokości y, (bo mając dla porównania ori można z dużą dokładnością wtedy ocenić, jak to będzie działało zanim się je kupi) oraz amortyzatorów o nastawach tłumienia takich czy siakich - kupuje sie kota w worku pod nazwami "medium" czy "plus ileśtam", i to jak się auto będzie zachowywało to sie klient dowiaduje, jak se już takowy zawias założy ... :)3

Mamy więc tematy na forum w stylu "który zawias lepiej robi" - przy czym nie istnieje ogólna definicja słowa "robi", więc w zasadzie każdy zestaw może u kogoś "robić poprawnie" ... :)21

ps. ome jako jedyne podaje do wiadomości dane sprężyn - natomiast w przypadku amorów - terra incognita, u wszystkich.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40594
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Lj73 amory

Post autor: Mroczny » sob kwie 20, 2013 7:23 am

przybliżę Rokforze - robi = stoi
jakość = nie siada

a że dyskopatia, że prowadzenie jak dniepra z wózkiem, że pozostałe elementy zawiasu i konstrukcji się rozpadną od drgań - nic to. Ważne aby było wysoko, twardo i nie siadało - wtedy można zaoszczędzić na wielu bzdurnych fantach przywracających poprawne nastawy zawieszenia czy kąty pracy wałów

:)21

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Lj73 amory

Post autor: rokfor32 » sob kwie 20, 2013 7:51 am

Jest to też podstawa legendy o wywrotności toyek J7.

Długo uważałem tę legendę za bzdurę wyssaną z palca (bo w moich się czuję jak przyklejony do podłoża) - do czasu aż się takim wyliftowanym pokrakiem przejechałem po górkach ... :)21
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40594
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Lj73 amory

Post autor: Mroczny » sob kwie 20, 2013 2:28 pm

no tak... ten wóz w serii ma wyżej ramę niż parch na 35

pandor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 6
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 10:51 pm
Kontaktowanie:

Re: Lj73 amory

Post autor: pandor » sob kwie 20, 2013 3:59 pm

Dziękuję za wyczerpujące wypowiedzi profesjonalistów, jednak dalej nie wiem jakie amory nabyć :D

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: Lj73 amory

Post autor: rokfor32 » sob kwie 20, 2013 4:43 pm

A jakie byś chciał? Ori w serwisie kosztują coś niecałe 3 stówy za sztukę - czyli tyle samo mniej więcej co "liftowe". Do seryjnego zawiasu to w zasadzie najsensowniejsza opcja (i charakterystyką, i jakością, i ceną za tą jakość). Można też się rozglądnąć za kayabami w aftermarktowej sprzedaży - czasem się trafiają. Będzie taniej - a to taki sam amor jak genuin, ino bez loga toyoty (toyota wstawia właśnie KYB).
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

pandor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 6
Rejestracja: ndz lut 24, 2013 10:51 pm
Kontaktowanie:

Re: Lj73 amory

Post autor: pandor » pn kwie 29, 2013 4:10 pm

Jednak wybrałem OME :)

Małe Parsonki potwierdziły słuszność wyboru :lol:
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Toyota”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości