wymiana silnika Gelenga

G, Unimog

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
wl
 
 
Posty: 1386
Rejestracja: śr lis 06, 2002 4:08 pm
Lokalizacja: YellowDream/Berlin
Kontaktowanie:

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: wl » wt sie 25, 2009 1:00 pm

Poczytalem i mam pytanko: jaka jest roznica w ciezarze silnika 3.0TD i 2.9TD? Przymierzalem sie do 3.0TD rowniez ze wzgledu na cene ale moze i warto przejsc na 2.9 rowniez ze wzgledu na to ze jest nowoczesniejszy. I jeszcze jedno jak to wyglada mocowo dla 2.9TD z przerobka na mechaniczna pompe? 3.0TD to minimum ~140KM do 177KM w standardzie a 2.9TD to "tylko" 129KM, wiec wynikaloby ze 3.0 jednak lepszy... Jakies uwagi/wskazowki?

kawoj2
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 63
Rejestracja: czw lut 12, 2004 2:46 pm
Lokalizacja: Kościerzyna

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: kawoj2 » pn wrz 07, 2009 12:18 pm

A silnik 2,5 turbo z 124? 5 cylindrów z automatem? Próbował ktoś taki włożyć?

rafalwicher
 
 
Posty: 180
Rejestracja: sob gru 02, 2006 7:06 pm
Lokalizacja: Oppdal

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: rafalwicher » sob lut 06, 2010 10:27 pm

Liroz pisze:No, jest tam siłownik na podciśnienie. Conajmniej musisz do niej doprowadzić podciśnienie bo inaczej jest zamknięta. Orginalnie jest elektrozawór podciśnienia pod turbo. Ja mam takie ustawienie że poniżej 1000 obrotów ją zamyka (co jest podobno dla niej zdrowe).

Przy okazji, ten silnik ktoś stuningował w Finlandii na 450KM, turbina od dużego traktora :)
Kolego Liroz mozesz napisac cos wiecej na temat twojej turbiny. W jaki sposob ja kontrolujesz? Ile ci daje cisnienia?
Ja wlozylem do swojego G 2.9turbodiesel. Nawet jakos to jedzie ale jak na moje wrazenie to brakuje mu mocy. Silnik kreci mi sie do okolo 4600obr/min. Zawor upustowy turbo mam podpiety bezposrednio do podcisnienia. Jak na dzien dzisiejszy mam problem z elekrozaworem do turbo. Turbina daje mi 1.3bara. Jaki masz intercooler? Grzeje ci sie? Moje przelozenie na mostach to 4.86 a skrzynke ma 5tke na 3biegu max mam 90km/h.
LR S109" 2.25D
LR Discovery 200Tdi
MB Unimog 404 3.0TurboD
Yamaha XTZ 750
ArcticCat 700

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Liroz » ndz lut 07, 2010 12:52 pm

Największe ciśnienie jakie u siebie zaobserwowałem to jakieś 2 bary ale normalnie jest dużo niższe więc Twoje 1,3 jest OK. Intercooler mam od nowego Vito, daje się ładnie zabudować pod grillem, nigdy nie zaobserwowałem żeby był jakoś mocno ciepły.
Chyba przełożenia masz długie, 90 na trójce :roll:
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

rafalwicher
 
 
Posty: 180
Rejestracja: sob gru 02, 2006 7:06 pm
Lokalizacja: Oppdal

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: rafalwicher » pn lut 08, 2010 11:55 am

Ja w swoim G mam przerobiony intercoooler z E-klasy jaki byl przy tym silniku(troche maly). Wszedl bez zadnego ciecia i z chlodnica na swoim miejscu. Przerobilem go wywalajac plastikowe koncowki i zastepujac je metalowymi wymodelowanymi tak by pasowaly do nadwozia. Przed zalozeniem intercoolera cisnienie w kolektrze mialem 1.6bar po zalozeniu ma 1.3bar. Oczywiscie intek miesza troche. Zastanawiam sie co mozna jeszcze zrobic w tym silniku zeby byl mocniejszy. Zastanawiam sie czy nie mam go teraz w jakims trybie awaryjnym ale chyba jak sie kreci do najwyzszych obrotow to chyba nie z tym ze jak narazie dalej ma problem z tym zaworem upustowym turbiny jesli go podepne jak byc powinien.
LR S109" 2.25D
LR Discovery 200Tdi
MB Unimog 404 3.0TurboD
Yamaha XTZ 750
ArcticCat 700

Egon_Olsen
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 44
Rejestracja: ndz lis 05, 2006 5:49 pm
Lokalizacja: Pleszew

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Egon_Olsen » wt lut 09, 2010 8:16 am

silnik 2.9TDI jest bardzo podatny na wszelkiego rodzaju tuning, podjedź do kogoś kto się tym zajmuje za kilkaset złotych wstawi ci chip na 160-170KM i moment pod 400Nm, silnik po takim zabiegu śmiga jak złoto. proponuję tylko żeby ów fachowiec miał hamownię i dał ci wykres mocy i momentu, u mnie na wsi taka operacja z hamownią i nieograniczoną liczbą prób ( ty mówisz kiedy starczy lub każesz kręcić dalej) kosztuje 800zł.

rafalwicher
 
 
Posty: 180
Rejestracja: sob gru 02, 2006 7:06 pm
Lokalizacja: Oppdal

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: rafalwicher » wt lut 09, 2010 10:10 am

Dzieki Egon. Mysle ze jesli tylko bede w ojczyznie to odwiedze taki warsztat. Jak narazie musze wycisnac te oryginalne 129HP zeby miec pewnosc ze juz wszystko gra i jest wszystko OK. Najgorsze jest to ze niemam za bardzo z kim porownac mojego sprzetu. Tak wiec troche szukam po omacku ale mysle ze nie jest zle.
Poruwnywac moge jedynie z Range Roverem ktorego mialem poprzednio. Tam mialem 2.5TDI podkrecone na pompie na max. Podobna waga moze RR troche lzejszy. Ale RR chodzil lepiej niz MB G.
LR S109" 2.25D
LR Discovery 200Tdi
MB Unimog 404 3.0TurboD
Yamaha XTZ 750
ArcticCat 700

Egon_Olsen
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 44
Rejestracja: ndz lis 05, 2006 5:49 pm
Lokalizacja: Pleszew

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Egon_Olsen » wt lut 09, 2010 10:41 am

jak wjedziesz na warsztat to zawsze przed chipem sprawdzają ile ma mocy, więc to też rozwiąże twój problem

Awatar użytkownika
Papiretti
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 3
Rejestracja: wt lut 09, 2010 5:48 pm
Lokalizacja: Piła i okolice.

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Papiretti » wt lut 09, 2010 5:59 pm

Witam wszystkich szczęśliwych posiadaczy Gelendy!
Mam na imię Hubert i jestem posiadaczem WOLF'a GD250

Dogłębnie przestudiowałem lekturę owego tematu i oto com wymyślił:

Silnik 300td24V od okulara, skrzynia zostaje ta, którą mam ale koło zamachowe, docisk i tarcza od kaczki. Od kaczki również kołnierz skrzyni wraz rozrusznikiem?

Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi i pozdrawiam wszystkich szczęśliwych posiadaczy wspaniałego samochodu, jakim niewątpliwie jest GELENDA :)2
Gelendenwagen. Uber alles!

Egon_Olsen
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 44
Rejestracja: ndz lis 05, 2006 5:49 pm
Lokalizacja: Pleszew

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Egon_Olsen » czw lut 11, 2010 10:03 pm

jak masz braki mocy w 2.9tdi to zawsze sprawdź:
1.dolot czyli czy aby szczelny cały układ ssący - każda nieszczelność = brak mocy
2. zawór EGR - źle banga = brak mocy
3. a na tym miejscu mój faworyt - mapsensor takie małe ustrojstwo do którego od spodu wchodzi wężyk podciśnienia i z boku wtyczka na 3 pin, wielkość 4cm ( montowane na wzmocnieniu czołowym) - mimo że komputer nie wykazuje błędu to cholerstwo i tak potrafi nie gadać i powoduje to że turbo gada, węże od turbo twarde a silnik śmiga bez doładowania jak zwykły 2.9 - przerabiałem ten problem w sprinterze - elektryk stwierdził że wszystko ok i walczyłem z tym sam i gnojka w końcu znalazłem - wymiana na nowy i auto jak nowe :)

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Liroz » czw lut 11, 2010 11:22 pm

Papiretti, ja właśnie walczę z tym tematem. Taki komplet jak piszesz swego czasu założyłem (razem z tym silnikiem) i ślizgało się (sprzęgło/docisk nowe LUK). Nawet stoczyłem koło zamachowe 0,7mm żeby lepiej dociskało i nic. Potem wstawiłem w to tarczę sprzęgła ze spieków i trzymała ale za to szarpało na półsprzęgle. Po 1,5 roku mi się ta tarcza ze spieków rozwaliła i znowu wstawiłem tą starą w sumie nową LUK (spieków już nie chcę chyba że jakieś inne nieszarpiące). Oczywiście ślizga jak dawniej albo gorzej. Mam numer Mercedesa orginalnego docisku od tego silnika (może jest mocniejszy niż do kaczki), chyba go sobie kupię jeśli to nie dwumasa. Na złożeniówce wygląda jak zwykły.
Pzdr.
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Zbyszek G
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 85
Rejestracja: śr gru 05, 2007 9:17 am
Lokalizacja: Zgierz

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Zbyszek G » pt lut 12, 2010 10:29 am

Liroz przecież ten silnik wychodził tylko w automacie to jak znalazłeś oryginalny docisk?

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Liroz » sob lut 13, 2010 6:44 pm

Jesteś pewien? Pod numerem pojazdu 463.328. na liście części jest "automatic transmission" ale również "clutch", wywala taki rysunek:
Obrazek

Jak myślisz to klasyk czy dwumasa? W przyszłym tygodniu będę się dowiadywał co siedzi pod numerami tych części.

Masz może dokładne dane jakie sprzęgło użyłeś u siebie?

A wchodząc w katalog od strony silnika OM606.962 odnajduję taką opcję

Obrazek
Ostatnio zmieniony sob lut 13, 2010 7:01 pm przez Liroz, łącznie zmieniany 1 raz.
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Zbyszek G
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 85
Rejestracja: śr gru 05, 2007 9:17 am
Lokalizacja: Zgierz

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Zbyszek G » sob lut 13, 2010 7:00 pm

Jak szukałem rozwiązania u siebie to grzebałem na mercmanii i nie znalazłem żadnej wersji tego motoru z manualem ani 140 ani okular ani G.
Pierwsze założyłem koło zamachowe zwykłe od 300 D 124 z dociskiem i tarczą ale spaliło się bardzo szybko.
Teraz jest koło zamachowe dwumasowe od kaczki i docisk z tarczą LUK. Wytrzymuje ok 1 rok i tarcza do wymiany.
Można spróbować zaadoptować coś z benzyny np G 280 powinno pasować.

Wczasowicz
Posty: 509
Rejestracja: ndz wrz 02, 2007 7:09 pm

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Wczasowicz » ndz lut 14, 2010 12:23 am

Kombinujcie chłopy...

Sercem jestem z Wami :lol:

rafalwicher
 
 
Posty: 180
Rejestracja: sob gru 02, 2006 7:06 pm
Lokalizacja: Oppdal

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: rafalwicher » ndz lut 14, 2010 10:16 pm

Egon_Olsen pisze:jak masz braki mocy w 2.9tdi to zawsze sprawdź:
1.dolot czyli czy aby szczelny cały układ ssący - każda nieszczelność = brak mocy
2. zawór EGR - źle banga = brak mocy
3. a na tym miejscu mój faworyt - mapsensor takie małe ustrojstwo do którego od spodu wchodzi wężyk podciśnienia i z boku wtyczka na 3 pin, wielkość 4cm ( montowane na wzmocnieniu czołowym) - mimo że komputer nie wykazuje błędu to cholerstwo i tak potrafi nie gadać i powoduje to że turbo gada, węże od turbo twarde a silnik śmiga bez doładowania jak zwykły 2.9 - przerabiałem ten problem w sprinterze - elektryk stwierdził że wszystko ok i walczyłem z tym sam i gnojka w końcu znalazłem - wymiana na nowy i auto jak nowe :)

Ssacy mam ok.
Zawor ERG niebardzo wiem jak sprawdzic. Na niskich obrotach delikatnie sie przymyka. Ale nic wiecej.
Mapsensor. Nic takiego w moim silniku nie widzalem. Gdzie to bedzie dokladnie?
LR S109" 2.25D
LR Discovery 200Tdi
MB Unimog 404 3.0TurboD
Yamaha XTZ 750
ArcticCat 700

Egon_Olsen
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 44
Rejestracja: ndz lis 05, 2006 5:49 pm
Lokalizacja: Pleszew

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Egon_Olsen » pn lut 15, 2010 8:55 pm

Wczasowicz pisze:Nic takiego w moim silniku nie widzalem. Gdzie to bedzie dokladnie?
takie malutkie ustrojstwo z przodu nad chłodnicą. wpisz w google/grafika hasło map sensor to będziesz miał pogląd czego szukać.najlepiej pożycz taki od kogoś kto ma sprintera 2.9tdi na chwilkę przepnij i zobaczysz czy gada.

Awatar użytkownika
Papiretti
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 3
Rejestracja: wt lut 09, 2010 5:48 pm
Lokalizacja: Piła i okolice.

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Papiretti » wt lut 16, 2010 5:23 pm

Liroz pisze:Papiretti, ja właśnie walczę z tym tematem...
Dziękuję Kolego!
Koniec w końcu dowiadywałem się u ludzi z branży, przeczytałem forum od deski do deski i chyba jednak wybiorę 2,5 turbo od okulara.
Mniej przeróbek a moc dla mnie wystarczająca :)2
Gdybyś był w rewirze Piły to zaprzaszam na piwo albo innego kielicha :)2
Pozdrowienia dla wszystkich miłośników Gelendy :)2
Gelendenwagen. Uber alles!

Awatar użytkownika
adam_buszkowo
 
 
Posty: 222
Rejestracja: pt paź 05, 2007 5:13 pm
Lokalizacja: KORONOWO-BUSZKOWO

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: adam_buszkowo » śr paź 13, 2010 9:26 pm

Panowie podpowiedzcie prosze...?
u znajomego bede wymienial silnik z 2,3 benzyny na 3,0D z 124
Gl 230 86rok
czy bedzie problem z miską olejową?
skrzynie ma automat,chce ja zostawic,czy bedzie bez problemu pracowac?
jakie niespodzianki mnie czekają?
robilem kiedys taka wymiane w 124 i wszystko pasowalo,dodalem tylko przekaznik do swiec i auto jezdzi do dzis,czyli jakies 12lat
Naprawa sam. Jeep
Części do Jeepów-silniki skrzynie mosty reduktory
do ZJ,XJ WJ,KJ
tel. 794-684-655

Awatar użytkownika
bulimerc
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 69
Rejestracja: ndz sty 27, 2008 12:10 am

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: bulimerc » czw paź 14, 2010 7:43 pm

Witam Adam zadzwoń to sprzedam Ci łapy do tego silnika i podpowiem co i jak poz Buli 602219083

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Liroz » czw paź 14, 2010 7:45 pm

No i właśnie tak się to zapowiada :) silnik może i trochę za słaby do G ale jak nie padnie ciśnienie oleju ( na ekstremalnym przechyle) to będzie popędzał dłuugo :)
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Awatar użytkownika
adam_buszkowo
 
 
Posty: 222
Rejestracja: pt paź 05, 2007 5:13 pm
Lokalizacja: KORONOWO-BUSZKOWO

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: adam_buszkowo » ndz lis 14, 2010 12:40 am

kupilem okazyjnie silnik od sprintera 2,9D wolnossacy
auto ma byc spacerowe,wiec mysle ze zda egzamin
teraz pytanie:
co dalej? :)21 mam kolektory od busa i od osobowego,skrzynia jest automatyczna i ma pozostac,rocznik 86
nie chce przesuwac silnika w głąb,myslalem nad zastapieniem viskozy elektykami.
i tak przy okazji,czy wolne obroty sa sterowane elektycznie?
Naprawa sam. Jeep
Części do Jeepów-silniki skrzynie mosty reduktory
do ZJ,XJ WJ,KJ
tel. 794-684-655

TNT
 
 
Posty: 216
Rejestracja: pn maja 08, 2006 9:07 pm
Lokalizacja: Legnica/Wrocław

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: TNT » ndz lis 14, 2010 5:34 pm

Witam

Od dawna męczy mnie to co Was :) chce zmienić zmulonego 300GD na (tu opcje):

1) 300 Turbodiesel 2996 cm³ R6 130 kW (177 KM) 330 Nm przy 1600 obr/min - moment 330 Nm dostępny już od 1600obr/min!!
2) 290 Turbodiesel 2874 cm³ R5 95 kW (129 KM) 300 Nm przy 1800 obr/min
3) E 320 CDI 3226 cm³ R6 145 kW (197 KM) 470 Nm przy 1800 obr/min - marzenia ;)

Najtańszym i najrozsądniejszym rozwiązaniem jest 3.0 TD ze względu na nisko dostępny moment. Do tego potrzebna jest skrzynia najlepiej manualna. Od czego pasuje?
Znalazłem ciekawą skrzynie od W210 6-biegową z silnika 2.7Cdi? Czy ktoś próbował wsadzić ją do 3.0? czy jest to niemożliwa (chodzi o granicę rozsądku) operacja.
Jak rozkodować przełożenia mostów w swojej G - chciałbym dobrać układ napędowy tak aby spokojnie i w miarę ekonomicznie poruszać się po autostradzie :)
jak na razie to jadąc 90 km/h mam 3000 obr/min. I tu paradoks bo na trasie (autostradzie) pali więcej niż w mieście (małym ale miasto ) :)
W463 300GD; W126 560SE

Awatar użytkownika
Piotr_kaszuby
Posty: 328
Rejestracja: pt gru 09, 2005 2:50 pm
Lokalizacja: Kościerzyna

Re: wymiana silnika Gelenga

Post autor: Piotr_kaszuby » pn lis 15, 2010 8:36 pm

TNT pisze: I tu paradoks bo na trasie (autostradzie) pali więcej niż w mieście (małym ale miasto ) :)
gela ma aerodynamikę starego kredensu z tąd wzieło się że na trasie pali więcej :wink:
Mercedes G
Suzuki Samurai (sprzedany)
"Świder"

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mercedes”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość