Strona 1 z 1

Wskaźnik położenia tłoka w pierwszym cylindrze

: ndz maja 28, 2006 10:56 pm
autor: Suj
Witam

W moim silniku OM606 ząbek przy skali na kole pasowym wału korbowego wskazujący położenie tłoka w pierwszym cylindrze ma w przybliżeniu następujący kształt (rzut z góry):


ooooooooooooooooo
.....o......o
.....o.....o
.....o....o
.....o...o
.....o..o
.....ooo

ooooooooooooooooooo
..o..o..o..o..o..o..o..o
..o..o..o..o..o..o..o..o
......o..................o

.....OT................10
ooooooooooooooooooo


I tu moje pytanie. Która część tego ząbka wskazuje aktualne położenie układu tłokowo korbowego? W dostępnej mi dokumentacji nie jest to jedoznacznie powiedziane, a jest to istotne gdyż szerokość ząbka odpowiada gdzieś około 2 stopniom różnicy. Słaniam się ku wersji, że to prawy dolny róg - tak to w przybliżeniu wygląda na rysunkach, ale przekonania nie mam. Czy może ktoś to autorytatywnie potwierdzić?

: pt cze 09, 2006 9:20 am
autor: Bolesław
Witam!
Krawędzią wskazująca znacznika jest ta krawędź, przy której jest kąt prosty, a zatem według Twojego rysunku jest to lewy dolny róg znacznika.
Pozdrawiam

: pt cze 09, 2006 9:25 am
autor: Suj
Witam
Bolesław pisze:Krawędzią wskazująca znacznika jest ta krawędź, przy której jest kąt prosty, a zatem według Twojego rysunku jest to lewy dolny róg znacznika.
Dziękuję. Ostatnio intensywnie się temu przyglądając też powoli zacząłem dochodzić do takiego przekonania. Jest to chyba najbardziej jednoznaczne. Moje wątpliwości wzięły się z rysunków w książce. Były niedokładne i dwuznaczne. Jeszcze raz dzięki!
Pozdrawiam.

: pt cze 09, 2006 12:22 pm
autor: Artur
Ale jak to bywa w silniku czterosuwowym punkt GMP jest tylko raz na 2 obr wału i tłok jest dwa razy u góry czyli musisz popatrzec na krzywki zaworów punkt OT i oba zawory zamkniete

: pt cze 09, 2006 3:36 pm
autor: Bolesław
Dziękuję. Ostatnio intensywnie się temu przyglądając też powoli zacząłem dochodzić do takiego przekonania. Jest to chyba najbardziej jednoznaczne. Moje wątpliwości wzięły się z rysunków w książce. Były niedokładne i dwuznaczne. Jeszcze raz dzięki!
Pozdrawiam.
Ja już uastawiałem kilka silników OM6... w ten sposób i wszystko jest w jak najlepszym porządku, więc mam pewnoc byc ok :D

: pt cze 09, 2006 3:38 pm
autor: Bolesław
Dziękuję. Ostatnio intensywnie się temu przyglądając też powoli zacząłem dochodzić do takiego przekonania. Jest to chyba najbardziej jednoznaczne. Moje wątpliwości wzięły się z rysunków w książce. Były niedokładne i dwuznaczne. Jeszcze raz dzięki!
Pozdrawiam.
Ja już uastawiałem kilka silników OM6xx w ten sposób i wszystko jest w jak najlepszym porządku, więc mam pewnośc, że tak jest ok :D

Wskaźnik położenia tłoka w cylindrze/rozciągnięty łańcuch

: sob cze 10, 2006 11:03 pm
autor: Suj
Witam

Mam jeszcze jedno pytanie. Podczas ustawiania pompy i sprawdzania rozrządu okazało się że mam rozciągnięty łańcuch i daje mi opóźnienie około 3 stopnie licząc na kole rozrządu (6 stopni na osi wału korbowego). Wiem że w starszych silnikach (OM615/616/617) występowały specjalne kliny korekcyjne z przesunięciem pomiędzy wał rozrządu a koło łańcucha pozwalające zniwelować to rozciągnięcie. Czy ktoś spotkał się może z takimi klinami do nowszych silników Merca? W EPC jest tylko klin nominalny, w katalogu Intercarsu też nic nie ma. Przestawienie o jeden ząbek nie wchodzi w rachubę, gdyż koło zębate współpracujące z łańcuchem ma 38 zębów, więc uzyskał bym wyprzedzenie około 6,5 stopnia, czyli więcej niż mam opóźnienia. Czy kupować nowy łańcuch czy jest to jeszcze wartość w normie?

: ndz cze 11, 2006 11:21 am
autor: Bolesław
Witam.
Wymiana łańcucha to naprawdę ostatecznośc. A ten silnik to ile ma przejechane? To jest OM 606 24 zawory?
Pozdrawiam

: ndz cze 11, 2006 9:08 pm
autor: Suj
Witam
Bolesław pisze:A ten silnik to ile ma przejechane?
A kto to wie :wink: Jak go kupowałem to podobno miał 180 kkm. Ale nie traktuję takich informacji zbyt dosłownie. To taka typowa wartość u sprzedających. W 100 tysięcy i dziadka nikt już nie wierzy a 300 tysięcy może zniechęcić do zakupu. Więc 170-180 tysięcy to taki wyśrodkowany przebieg.
Bolesław pisze:To jest OM 606 24 zawory?
Tak, dokładnie.
Pooglądałem dziś dokładnie rozrząd i przypatrzyłem się rysunkom w EPC i doszedłem do wniosku, że rozwiązanie z przekoszonym klinem nie może być tu zastosowane. Klin jest tylko u mnie pomiedzy wałkiem zaworów wylotowych a kołem zębatym napedu wałka zaworów ssących. Koło wałka dolotowego nie ma klina. A koło łańcuchowe ma ustaloną pozycję w stosunku do kół zębatych poszczególnych wałków. Tak więc pozostaje aktualne pytanie czy wymiana łańcucha czy te 3 stopnie to jeszcze w normie.

: pn cze 12, 2006 10:26 pm
autor: Bolesław
Gdybym był na Twoim miejscu to nie zmieniałbym łańcucha, ustawiłbym tylko pompę tak jak powinno byc ( czyli 15 stopni po GMP ) i powinno byc ok. Ale to tylko moje zdanie, zrób jak uważasz :)
Pozdrawiam

: pn cze 12, 2006 10:41 pm
autor: Bolesław
Przepraszam, u Ciebie to powinno byc 14 stopni.

: pn cze 12, 2006 11:05 pm
autor: Suj
Witam
Bolesław pisze:...to powinno byc 14 stopni...
Jak zwalczę pozostałe problemy to myślę że dam sobie narazie na wstrzymanie z łańcuchem. Tak mam dokładnie ustawione, choć precyzyjne ustawinie jest dość kłopotliwe bo gdzieś w burzliwej historii tego motoru zginęła śruba regulacyjna pompy i muszę kręcić całą pompą. Nawet ją i dokupiłem ale żeby weszła na swoje miejsce, to muszę chyba wyciągnąć całą pompę.

uszczelniacze OM617

: wt cze 20, 2006 9:24 pm
autor: sinkler
No widzę , że tutaj się pożywię informacją.
chcę zmienić uszczelniacze zaworowe w 617. Jak to zrobić jeden gość postraszył mnie zdjęciem głowicy.
A tak by tylko wyjąc popychacze , ustawić tłok do góry ....no właśnie jak to zrobić.

Piotr