G, Unimog
Moderator: Mroczny
-
niedz
-

- Posty: 170
- Rejestracja: sob sty 19, 2002 1:00 am
- Lokalizacja: Gdynia
Post
autor: niedz » pt maja 02, 2008 12:21 am
Brzmi niewiarygodnie

a jednak:
Here we go!
Firstly, I do not take any responsibility for the modifications,
have the mods done by a qualified engine tuner with the expertise to do such work,
unless you have the equipment and the knowledge to do so!
I had this done by a good friend of mine that tunes and prepares racing vehicles beside servicing the G's!
After having purchased a second hand 617 engine,
we stripped the engine and gave a good clean to the block and all the parts.
We purchased new Cylinder-Head # D 7200 0122 with new Valves # D 9726 0345 with all the springs etc.
The valve stem have been grinded and polished (see sketch).
The inlet and outlet ports have been grinded open to the size of the gasket opening, then polished (see sketch).
Then we took the Crankshaft, Fly-wheel and clutch housing for balancing (important!).
We replaced all the cylinders with new Colben-Schmidt (one size up) with obviously new rings, bearings etc.
The original radiator was taken out and an additional core fitted. (3 Core).
A new camshaft was purchased # D 7015 0362,
this cam has a slightly longer opening timing to the exhaust valve,
thus permitting all the exhaust fumes to dissipate,
filling the chamber with an optimum "fresh" mixture of diesel and air.
New pre-chamber # D 7218 0013 have been fitted with new standard injectors.
The diesel pump was reconditioned and fine tuned by specialist.
The TDC has to be slightly advanced....depends where you live ie altitude,
here in Johannesburg we are at +-1700 asl.
The exhaust "Plumbing" was done in-situ by a specialist as well,
the branching (Banana-Branch) from the Cylinder-Head are all of equal length and size,
going in two separate over sized pipes and then into a 70mm dia single pipe.
The layout you can see from the picks, it travels from the rh side of the gearbox past the TC to the rear axle,
there it bends over the chassis to the rear wheel-well right and back to under the door sill into a
back-to-back silencer and out in front of the rear wheel.
I include the Dyna results of the increased torque that resulted from this modification.
I have since, driven over 100 000 km, never I have had problems with overheating,
power is plenty and the engine runs really smoothly, no adjustments have been done since
to the diesel pump timing or injectors.
The engine has a great low revs torque, with the "granny gear" in low-range,
on idling the truck is nearly unstoppable.
I'll gladly answer any questions relating to this modification.
calosc zaczerpnieta z
tad
Ostatnio zmieniony pt maja 02, 2008 9:34 pm przez
niedz, łącznie zmieniany 1 raz.
ex MB 300GD
-
Liroz

- Posty: 2201
- Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
- Lokalizacja: Pomorze
Post
autor: Liroz » pt maja 02, 2008 2:49 pm
Hmm fajne. Wprawdzie mógł od razu kupić mocniejszy silnik...
L E D for off-road
Technika idzie do przodu...
-
niedz
-

- Posty: 170
- Rejestracja: sob sty 19, 2002 1:00 am
- Lokalizacja: Gdynia
Post
autor: niedz » pt maja 02, 2008 9:29 pm
zawsze mozna kupic mocniejszy silnik ALE wiaze sie to z rzezba,
ta opcja jest ciekawa w sytuacji gdy masz powiedzmy dojechany OM617 i zastanawiasz sie czy wywalic go i wstawic cos mocniejszego, czy tez zrobic ze swojego motora potwora :-]
ciekawy jestem jaki bylby koszt takich modyfikacji
ex MB 300GD
-
Evangelicus
- jestem tu nowy...

- Posty: 88
- Rejestracja: pn cze 11, 2007 12:55 am
- Lokalizacja: spod stolicy
-
Kontaktowanie:
Post
autor: Evangelicus » sob maja 03, 2008 3:18 am
a nie piszą tam? no i kto to ma robić?

Mercedes W123 200D, Mercedes W123 240D, GD 290/300 (jeszcze u kogoś, od kogo odkupię, hehe)
-
Liroz

- Posty: 2201
- Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
- Lokalizacja: Pomorze
Post
autor: Liroz » sob maja 03, 2008 4:05 pm
10x drożej niż rzeźba do wstawienia np. OM606

L E D for off-road
Technika idzie do przodu...
-
G-man
-

- Posty: 217
- Rejestracja: wt maja 08, 2007 10:46 pm
- Lokalizacja: Maz over
Post
autor: G-man » sob maja 03, 2008 8:33 pm
Kosztowało to kolegę amzimmy z Afryki Pd 3000 euro. A efekt lepszy niż turbina w om617a (140hp/240Nm), taki sam jak w GD290/om602 z turbiną (120HP/280Nm). Sam rozważam taki tuning w om603. Po prostu czyste bezturbinowe niutonometry w terenie nieocenione.[/list]
-
Liroz

- Posty: 2201
- Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
- Lokalizacja: Pomorze
Post
autor: Liroz » ndz maja 04, 2008 8:05 pm
No nie wiem czy 3 tys, znajdź jeszcze człowieka z odpowiednią wiedzą i spzętem któremu będzie sie chciało to robić za ludzkie pieniądze i w dodatku nie zapomni śrubokręta w środku

L E D for off-road
Technika idzie do przodu...
-
G-man
-

- Posty: 217
- Rejestracja: wt maja 08, 2007 10:46 pm
- Lokalizacja: Maz over
Post
autor: G-man » ndz maja 04, 2008 10:53 pm
35,000 randów, ca 3500 euro pisał tam Michel (z robocizną). W Polsce nikomu bym tego nie dał, po moich doświadczeniach z m110. Całkowicie odbudowany silnik z limuzyny (m110.889) z fabrycznych 185HP/240Nm fachowcy ztuningowali na 140HP/210Nm (wyniki z hamowni). Nie wierzę w fachowość/uczciwość mechaników w Polsce.
-
Liroz

- Posty: 2201
- Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
- Lokalizacja: Pomorze
Post
autor: Liroz » pn maja 05, 2008 6:31 pm
Ta branża jest jakaś chora...
L E D for off-road
Technika idzie do przodu...
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość