Pare pytan o uklad chlodzenia...

Pajero, Montero, Shogun, L200

Moderator: Kosiarz

Awatar użytkownika
KrzysiekP
Posty: 418
Rejestracja: pt sie 10, 2007 5:40 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Pare pytan o uklad chlodzenia...

Post autor: KrzysiekP » śr paź 24, 2007 4:38 pm

Panowie dzisiaj wymienilem chlodnice na nowa i ogolnie zabralem sie za sprawdzenie calego ukladu chlodzenia...

No i oczywiscie jak zawsze jest jakis problem :D

Po pierwsze wisko - caly czas chodzi, jak silnik sie zagrzeje chodzi szybciej ale mimo wszystko caly czas chodzi dosc szybko. Po zagrzaniu silnika da sie je obrocic reka (jest minimalny opor)

Nowy plyn chlodniczy i chlodnica, a sprawa wyglada tak.

Przewod gorny cieply, dolny zimny. Ogrzewanie dziala, czyli uklad odpowietrzony...

Wskazowka temperatury jest w miejscu w ktorym powinna byc, samochod ani sie nie studzi, ani nie przegrzewa podczas jazdy (przejechalem 20 km). Ale dolna rura od chlodnicy caly czas jest zimna...

O co moze chodzic? Padniety termostat (zamkniety) - ale wtedy silnik powinien sie przegrzewac (ogrzewanie jadac mialem wylaczone).

Podpowiedzcie bo nie wiem do czego pierwsze wlozyc lapy.

Aha i jak zdecyduje sie, zeby usunac wisko i wlozyc wentylator elektryczny, to chcialem w rure (dola czy gorna?) wlozy czujnik temperatury i moje pytanie jest takie: jaka ma byc temp zalaczania tego czujnika? Jak to najlepiej zrobic i sposkladac?

Dzieki za pomoc i sorka za to jak pisze, ale jakos nie moge zebrac mysli...
Land Rover Discovery II V8

KOM:785-043-512

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Post autor: N2O » śr paź 24, 2007 6:05 pm

ty sie ciesz że dolna rura jest zimna - wskazuje to na wysoką wydajność chłodnicy - najlepiej nic nie ruszaj :D
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

powa

Re: Pare pytan o uklad chlodzenia...

Post autor: powa » śr paź 24, 2007 7:24 pm

KrzysiekP pisze:Panowie dzisiaj wymienilem chlodnice na nowa i ogolnie zabralem sie za sprawdzenie calego ukladu chlodzenia...

No i oczywiscie jak zawsze jest jakis problem :D

Po pierwsze wisko - caly czas chodzi, jak silnik sie zagrzeje chodzi szybciej ale mimo wszystko caly czas chodzi dosc szybko. Po zagrzaniu silnika da sie je obrocic reka (jest minimalny opor)
Jeśli na zagrzanym silniku/gorącej chłodnicy masz tylko lekki opór na viskozie, to znaczy że zmarła biedaczka i masz kase do wydania.
Nowy plyn chlodniczy i chlodnica, a sprawa wyglada tak.

Przewod gorny cieply, dolny zimny. Ogrzewanie dziala, czyli uklad odpowietrzony...

Wskazowka temperatury jest w miejscu w ktorym powinna byc, samochod ani sie nie studzi, ani nie przegrzewa podczas jazdy (przejechalem 20 km). Ale dolna rura od chlodnicy caly czas jest zimna...

O co moze chodzic? Padniety termostat (zamkniety) - ale wtedy silnik powinien sie przegrzewac (ogrzewanie jadac mialem wylaczone).

Podpowiedzcie bo nie wiem do czego pierwsze wlozyc lapy.
Aby sprawdzić termostat to najlepiej byłoby go wymontować - spuść płyn, wymontuj termostat i wsadź go do garnka z wodą wraz z termometrem - podgrzewaj garnek i patrz jak się zachowuje pacjent - temperaturę otwarcia masz na termostacie nabitą. Sprawdź tak kilka razy, bo zdarza się, że raz działa a raz nie. Nowy termostat to kilka(5-7) dyszek w JC czy innym Intercarsie, z tego co pamiętam.
Aha i jak zdecyduje sie, zeby usunac wisko i wlozyc wentylator elektryczny, to chcialem w rure (dola czy gorna?) wlozy czujnik temperatury i moje pytanie jest takie: jaka ma byc temp zalaczania tego czujnika? Jak to najlepiej zrobic i sposkladac?

Dzieki za pomoc i sorka za to jak pisze, ale jakos nie moge zebrac mysli...
Wymiana Visca na elektryczny wiatrak/wiatraki wydaje się dobrym pomysłem. Sam się do tego przymierzam bo mi Visko też padło już. Czujnik temperatury włączający wentylator powinien być na wężu silnik -> chłodnica. A jaka temperatura załączenia to już trzebaby się zastanowić. Termostat jest 82-85 st. o ile pamiętam, więc załączanie wentylatora, moim zdaniem, powinno być przy ~90st. Winno wystarczyć, biorąc pod uwagę, że w układzie chłodzenia panuje nadciśnienie które powoduje wzrost temperatury wrzenia wody/płynu o parę stopni. No chyba, żeby prewencyjnie utrzymywać silnik w okolicach 80 st i się nie martwić mając zapas w razie W? Jak ktoś temat ćwiczył, to niech się pochwali.

powa

Post autor: powa » śr paź 24, 2007 7:34 pm

W moim miśku 2 jest silnik 2.5TD - wymiary chłodnicy(rdzeń ma ~600mm x ~375mm) zbliżone są do wymiarów chłodnicy forda Scorpio z lat 90-tych. Scorpio ma 2 wiatraki umieszczone w wytłoczce z blachy - wydaje mi się, że nie powinno być kłopotów z montażem - kwestia wiertarki i śrubek. Bez kłopotu można nabyć czujniki włączające osobno jeden wiatrak i osobno drugi - planuję dać rozruch pierwszego wiatraka na 85st a drugiego na 90st. Kwestia jeszcze jakiegoś sprytnego kawałka rury aby czujnik zamontować i powinno robić. Oprócz automatycznego włączanie wiatraków czujnikiem zamierzam poprowadzić manualne sterowanie wiatrakami z kabiny w zależności od widzimisię kierownika :)21

Tyle teoria. W praktyce nie wiem, bo jeszcze tematu nie przewalczyłem od praktycznej strony.

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Post autor: Faja » śr paź 24, 2007 7:42 pm

Ja w pajero miałem dwa wiatraki z poloneza umieszczone za chłodnicą, włącznik pochodził chyba z dużego fiata a umieszczony być powinien na dolnym przewodzie (powrót z chłodnicy do silnika). Włącznik sterował pracą wentylatorów poprzez przekaźnik. Działało super, jedynie były problemy z przekaźnikiem, który nie był wodoodporny. Po uszczelnieniu silikonem koniec kłopotów. Możnaby jeszcze dodać wyłącznik w kabinie (w razie wodowania).
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
goszen
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: wt cze 07, 2005 10:42 pm
Lokalizacja: Bytów

Post autor: goszen » śr paź 24, 2007 8:55 pm

Chciałeś żeby ciepła woda wpadała do chłodnicy i wracała ciepła?
To by dopiero było.
GG 3597101 tel. 602-673-905

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Post autor: Faja » czw paź 25, 2007 7:18 am

Nie bardzo rozumiem, ciepła woda przepływa górnym wężem z głowicy do chłodnicy, schłodzona powraca dolnym wężem do silnika a obieg wymusza pompa wody. Tak jest chyba w większości samochodów. Włącznik wentylatora "mierzy" temperaturę wody wracającej z chłodnicy i w momencie gdy chłodnica z jakichś względów nie "nie daje rady" wspomaga ją wymuszając przepływ powietrza.
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
Adas
 
 
Posty: 5932
Rejestracja: wt cze 05, 2007 7:01 pm
Lokalizacja: Bielkówko/Gdańsk
Kontaktowanie:

Post autor: Adas » czw paź 25, 2007 7:27 am

Faja pisze:Nie bardzo rozumiem, ciepła woda przepływa górnym wężem z głowicy do chłodnicy, schłodzona powraca dolnym wężem do silnika a obieg wymusza pompa wody. Tak jest chyba w większości samochodów. Włącznik wentylatora "mierzy" temperaturę wody wracającej z chłodnicy i w momencie gdy chłodnica z jakichś względów nie "nie daje rady" wspomaga ją wymuszając przepływ powietrza.
to nie tak prosto, bo w takim przypadku , teoretycznie nie potrzebny ci jest termostat , który zwiększa obiek .
W autach z elektrycznym wentylatorem czujnik załączania wentylatora jest jeden w chłodnicy a drugi w bloku , żeby nie robić zbędnych wahań temperatury wody w układzie , bo trochę niewskazane byłoby przepuścić zchłodzoną wodę przed głowicę.

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Post autor: Faja » czw paź 25, 2007 7:37 am

Termostat odcina chłodnicę (duży obieg) do momentu osiągnięcia określonej temperatury przez płyn chłodniczy. Do tego momentu płyn krąży w małym obiegu z pominięciem chłodnicy.
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
Adas
 
 
Posty: 5932
Rejestracja: wt cze 05, 2007 7:01 pm
Lokalizacja: Bielkówko/Gdańsk
Kontaktowanie:

Post autor: Adas » czw paź 25, 2007 7:42 am

:wink: nie nie , chłodnica zawsze jest w obiegu , pompa ( termostat w niej ) w małym obiegu zmniejsza średnię otworu wylotu z chłodnicy powodując zkryzowany obieg czyli wolniejszy

Awatar użytkownika
HUSKYTEAM
Posty: 413
Rejestracja: pt cze 16, 2006 6:15 pm
Lokalizacja: lasy podwarszawskie
Kontaktowanie:

Post autor: HUSKYTEAM » czw paź 25, 2007 7:46 am

A to wentylator nie powinien chodzić przy zagrzanym silniku? Myślałem, że ten typ tak ma, że chodzi non stop i tylko reguluje temperaturę termostatem, ale widocznie u mnie już od ponad roku sprzęgiełko poszło się je**ć, bo wiatrak zasuwa w zależności od prędkości obrotowej silnika ;)

Niby od tego włąśnie jest wiskoza, żeby to regulować, ale nigdy wcześniej nie miałem terenówki i pomyślałem, że Kitajce zabezpieczyli się na wszystkie możliwe sposoby przed zagotowaniem motoru podczas intensywnej ekeploatacji w terenie...
Jacek Szadkowski
http://www.war-saw.net
Pajero I > Disco I 2.5 > Vitara I 1,6 > Samurai...

Awatar użytkownika
Adas
 
 
Posty: 5932
Rejestracja: wt cze 05, 2007 7:01 pm
Lokalizacja: Bielkówko/Gdańsk
Kontaktowanie:

Post autor: Adas » czw paź 25, 2007 7:52 am

Wyskalować prawidłowo temperaturę w układzie nie jest tak prosto , ja jestem zwolennikiem tego ,aby nie poprawiać konstruktorów Mitsubishi , przy sprawnym wisko i chłodnicy , silnik w każdych warunkach ma odpowiednią temperaturę .
Ostatnio zmieniony czw paź 25, 2007 3:20 pm przez Adas, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Post autor: Qbartx » czw paź 25, 2007 9:36 am

HUSKYTEAM pisze:A to wentylator nie powinien chodzić przy zagrzanym silniku? Myślałem, że ten typ tak ma, że chodzi non stop i tylko reguluje temperaturę termostatem, ale widocznie u mnie już od ponad roku sprzęgiełko poszło się je**ć, bo wiatrak zasuwa w zależności od prędkości obrotowej silnika ;)

Niby od tego włąśnie jest wiskoza, żeby to regulować, ale nigdy wcześniej nie miałem terenówki i pomyślałem, że Kitajce zabezpieczyli się na wszystkie możliwe sposoby przed zagotowaniem motoru podczas intensywnej ekeploatacji w terenie...
Wymien sobie lepiej to visko... Ciekawe jak w zimie sie ten twoj samochodzik zachowuje :) U mnie w laurelu ( stara limuzyna silnik ten co w patrolu 2.8td) byl wiatrak na stale...chodzil jak odrzutowiec ale za to sie kazdy ogladal ;)
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

Awatar użytkownika
KrzysiekP
Posty: 418
Rejestracja: pt sie 10, 2007 5:40 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: KrzysiekP » czw paź 25, 2007 10:02 am

chetnie bym wymienil sobie to wisko, ale po pierwsze praktycznie nigdzie nie moge znalezc (wiekszosc to uzywki), a po drugie cena zabija...
Land Rover Discovery II V8

KOM:785-043-512

powa

Post autor: powa » czw paź 25, 2007 10:16 am

KrzysiekP pisze:chetnie bym wymienil sobie to wisko, ale po pierwsze praktycznie nigdzie nie moge znalezc (wiekszosc to uzywki), a po drugie cena zabija...
Po 1: Tu masz opis naprawy sprzęgła viskotycznego: http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic. ... highlight=

Po 2: Visko nie jest lekarstwem na całe zło - jest to rozwiązanie proste, a więc i mało awaryjne. Ale wiatraki nie muszą być gorsze - a potrafią być znacznie przydatniejsze - zwłaszcza przy jeździe po wodzie, czy dzięki możliwości ręcznego sterowania. Ok, zmota, ale niekoniecznie zła. A skoro Adasiu nie chcesz poprawiać fabryki, to czemu zrobiłeś body-lifta? :)21

Po 3: Visko spięte na stałe to jest raczej słaby pomysł - o czym donosi kol. @Majcher - user takiego rozwiązania :wink:

no.

jak już ktoś nie chce się tego nieszczęsnego Viska :)21 pozbywać a ma wersję bez klimy, to można dołożyć z przodu Miśkowy Viatrak od klimy właśnie. Sterowanie wg. uznania, lub na stałe, lub czujnik. Jak stryjence pasi.

Awatar użytkownika
Adas
 
 
Posty: 5932
Rejestracja: wt cze 05, 2007 7:01 pm
Lokalizacja: Bielkówko/Gdańsk
Kontaktowanie:

Post autor: Adas » czw paź 25, 2007 3:30 pm

powa pisze: (..) A skoro Adasiu nie chcesz poprawiać fabryki, to czemu zrobiłeś body-lifta? :)21
no wiesz nikt nie jest doskonały , czasem i konstruktorzy się mylą , ale pozostawieją furtkę :wink:
Ingerencja w układ chłodzenia może się skończyć przegrzaniem a to kosztuje .

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mitsubishi”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość