Chłodzenie silnika

Pajero, Montero, Shogun, L200

Moderator: Kosiarz

krzys333
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: śr sie 09, 2006 1:10 pm
Lokalizacja: Wadowice

Chłodzenie silnika

Post autor: krzys333 » pt wrz 29, 2006 12:39 pm

Ciekaw jestem opini innych użytkowników Pajero z silnikiem 2,5 TD co do temperatury silnika.
Czy jest normalne że wskaźnik temperatury znajduje się w środkowym zakresie po przejechaniu około 25km natomiast chłodnica jest tylko gorąca przy wlocie cieczy z silnika(środkowa i dolna część chłodnicy jest zimna jak również przewód wychodzący z niej).
Ile kilometrów trzeba przejechać w warunkach szosowych aby termostat otwarł obieg chłodnicy. Czy jest możliwe aby wskaźnik temperatury źle wskazywał i silnik się przegrzewał (jest bardzo gorący).
Jak często zdarzają się awarie termostatu.

Awatar użytkownika
Mariobros
Posty: 605
Rejestracja: sob cze 24, 2006 9:36 pm
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontaktowanie:

Post autor: Mariobros » pt wrz 29, 2006 2:03 pm

ja tam się nie znam - ale faktycznie pajero na asfalcie prawie się nie grzeje (tzn połowa skali to max). Patrząc po plaskaczu (też w dieslu) to chyba normalne - bo nawet jak ostro dostaje po d.... to tez więcej niż 90 st nigdy nie miałem przy NA PEWNO sprawnym termostacie. Nic tylko się cieszyć.
Pajero 2,5TD 86r. GG 649597

Awatar użytkownika
majcher
Posty: 2015
Rejestracja: pt lip 11, 2003 7:38 am
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: majcher » pt wrz 29, 2006 2:45 pm

pół skali to ok
termostat włacza sie na duży obieg dopiero pod naprawdę dużym obciązeniem
na asfalcie po płaskim to trzeba niezle żużlować (szczególnie jak się ma visko na stałe skręcone)
aspołeczny ciśnieniowiec
SREĆAN PUT

Awatar użytkownika
Greentop
 
 
Posty: 243
Rejestracja: pn maja 22, 2006 10:36 am
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: Greentop » pn paź 02, 2006 12:15 pm

U mnie podbija to 1/4 skali - grzązłem już w terenie, grzałem z gebelsowa do PL, ładowałem akum pod domem na pracującym silniku - nigdy nie weszło na więcej.
A jak odpalę ogrzewanie tylnej części auta to spada nawet ciut poniżej 1/4 skali.

Aż chce się powiedzieć "te typy tak mają" - może to dodatkowo przez chłodnicę oleju??
dętki sucks! a dotacja z Funduszu Pracy vivat!

chudzielec
Posty: 333
Rejestracja: czw sie 04, 2005 9:12 am
Lokalizacja: Sowia Wola Folwarczna

Post autor: chudzielec » pn paź 02, 2006 1:40 pm

u mnie jak mechanior odwrotnie zalorzył termostat to był taki objaw że temperatura była w połowie skali a chłodnica w dolnej części zimna. Teraz jest lekko nad kreską minimum.
Dyskoteka cysta.

Awatar użytkownika
goszen
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: wt cze 07, 2005 10:42 pm
Lokalizacja: Bytów

Post autor: goszen » pn paź 02, 2006 1:53 pm

u mnie w 87 do pierszej kreski, ale w drugim 94 w połowie skali, być może też jest coś nie tak?
GG 3597101 tel. 602-673-905

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Post autor: Faja » pn paź 02, 2006 6:06 pm

A u mnie jak jeżdziłem na starej, połatanej chłodnicy to przy obciążeniu wskazówka często dochodziła do połowy skali lub troszkę wyżej. Ale po wstawieniu chłodnicy od C360 i dwóch wiatraków elektrycznych można na saharę jechać, a wskazówka dochodzi najwyżej do 1/4 skali.
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
Videlec
 
 
Posty: 4114
Rejestracja: pn maja 15, 2006 1:38 pm
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Videlec » wt paź 03, 2006 1:48 am

U mnie temperatura utrzymuje sie idealnie w polowie skali, chyba w Misku ten stan oznacza 90'C bo silnik jest gorący.
PIV 3,2DiD

Szczęście to jedyna rzecz, która staje się większa, gdy się ją dzieli.

Awatar użytkownika
Eskapada
 
 
Posty: 6434
Rejestracja: pn paź 11, 2004 4:02 pm
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Eskapada » wt paź 03, 2006 9:09 am

Kreski , kreseczki podziałki, podziałeczki :roll: za utrzymanie właściwej tem odpowiada termostat - a termostatów do Mitsusbishi jest wiecej niż kilka. Inna tempretaure otwarcia ma termostat do slinka z turbem a inna bez turba, inna temperature otwarcia ma do silnika z turbem i intercoolrem niz do samego z turbem. Tak czy owak sugeruje sobie zanbyć odpowiedni do modelu nowy termostat bo termostat to takie coś co lubi sie po paru latch zepsuć lub zaciąc a jak sie zatnie ... to głowica zwybuchuje sie uszczelka pod głowicą lub głowcia :)21
Dżip z lebiodką :)21
GSM 501 44 66 33

Awatar użytkownika
Gołąb
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 54
Rejestracja: sob kwie 16, 2005 3:43 pm
Lokalizacja: Jedlina-Zdrój k/Wałbrzycha

Post autor: Gołąb » sob paź 07, 2006 5:32 pm

Warto też obadać stan chłodnicy - jak zaklejona błotem to efekty podobne a poza tym warto raz na jakiś czas przepłukać układ chłodzenia.
U mnie w 2.3 TD 88 do 1/4 skali, na asfalcie z górki to potrafi poniżej zejść a jak mu dam w palnik to na grubość wskazówki ponad kreską.
Pajero Long 2.3 TD

Awatar użytkownika
ernil
 
 
Posty: 13146
Rejestracja: pn maja 15, 2006 12:34 pm

Post autor: ernil » sob paź 07, 2006 6:46 pm

Ja mam pytanie natury technicznej:

Niech mi ktos madrze wyjasni jak dziala uklad chlodzenia "dwuobiegowy", czyli taki wlasnie jak jest w Pajero. Ze czasem dziala pol chlodnicy a czasem cala. Gdzie sa czujniki, co jak po kolei i dlaczego. :)

Pozdrawiam!
XTZ 750
Outback EJ25 MT

Awatar użytkownika
majcher
Posty: 2015
Rejestracja: pt lip 11, 2003 7:38 am
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: majcher » pn paź 09, 2006 3:33 pm

ernil pisze:Ja mam pytanie natury technicznej:

Niech mi ktos madrze wyjasni jak dziala uklad chlodzenia "dwuobiegowy", czyli taki wlasnie jak jest w Pajero. Ze czasem dziala pol chlodnicy a czasem cala. Gdzie sa czujniki, co jak po kolei i dlaczego. :)

Pozdrawiam!
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
aspołeczny ciśnieniowiec
SREĆAN PUT

Awatar użytkownika
Gołąb
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 54
Rejestracja: sob kwie 16, 2005 3:43 pm
Lokalizacja: Jedlina-Zdrój k/Wałbrzycha

Post autor: Gołąb » pn paź 09, 2006 3:47 pm

ernil pisze:Ja mam pytanie natury technicznej:

Niech mi ktos madrze wyjasni jak dziala uklad chlodzenia "dwuobiegowy", czyli taki wlasnie jak jest w Pajero. Ze czasem dziala pol chlodnicy a czasem cala. Gdzie sa czujniki, co jak po kolei i dlaczego. :)

Pozdrawiam!
A to nie jest przypadkiem tak, że jak pół chłodnicy jest zimne a pół ciepłe to znaczy, że nie ma wystarczającej ilości płynu w układzie? :o :roll:
Pajero Long 2.3 TD

Awatar użytkownika
ernil
 
 
Posty: 13146
Rejestracja: pn maja 15, 2006 12:34 pm

Post autor: ernil » pn paź 09, 2006 4:13 pm

Co sie Majcher tak dziwisz, co?:) Przeciez w pierwszym poscie jest napisane wyraznie:

Czy jest normalne że wskaźnik temperatury znajduje się w środkowym zakresie po przejechaniu około 25km natomiast chłodnica jest tylko gorąca przy wlocie cieczy z silnika(środkowa i dolna część chłodnicy jest zimna jak również przewód wychodzący z niej).
:):):)
Moze jest zapchana chodnica? Ale ciecz nie krazy w niej poziomo tylko pionowo, wiec jakby byla nawet zapchana, to i tak nie powinnna byc podzielona temperaturowo w poziomie, tylko nadal w pionie:) Wiec nie rozumiem.
XTZ 750
Outback EJ25 MT

chudzielec
Posty: 333
Rejestracja: czw sie 04, 2005 9:12 am
Lokalizacja: Sowia Wola Folwarczna

Post autor: chudzielec » pn paź 09, 2006 4:22 pm

[/quote]

:):):)
Moze jest zapchana chodnica? Ale ciecz nie krazy w niej poziomo tylko pionowo, wiec jakby byla nawet zapchana, to i tak nie powinnna byc podzielona temperaturowo w poziomie, tylko nadal w pionie:) Wiec nie rozumiem.[/quote]
Czy napewno? U mnie dół zimny a góra gorąca.
Dyskoteka cysta.

Awatar użytkownika
ernil
 
 
Posty: 13146
Rejestracja: pn maja 15, 2006 12:34 pm

Post autor: ernil » pn paź 09, 2006 4:34 pm

Nie wiem juz z tego nic:) W Pajero jest wiec zwykly uklad chlodzenia ciecza, tak? Zadnych wynalazkow?? :) :) :)
XTZ 750
Outback EJ25 MT

Awatar użytkownika
gebels
 
 
Posty: 9720
Rejestracja: pt lut 10, 2006 5:33 pm
Lokalizacja: dziś Polska jutro Australia, emigracja mnie przyciąga i to coraz intensywniej

Post autor: gebels » pn paź 09, 2006 4:44 pm

chudzielec pisze:u mnie jak mechanior odwrotnie zalorzył termostat to był taki objaw że temperatura była w połowie skali a chłodnica w dolnej części zimna. Teraz jest lekko nad kreską minimum.

Ernil tu masz odpowiedz na swoje pytanie
Czwarte serce :cry:

Awatar użytkownika
misiu
Posty: 599
Rejestracja: śr lut 26, 2003 6:29 pm
Lokalizacja: Gąbin / Płock

Post autor: misiu » pn paź 09, 2006 6:49 pm

ja u siebie podczas jazdy po miescie i w trasie mam ciut ponizej polowy - w zime na postoju to nawet cieplo z nadmuchu nie chce leciec - normalne to?
ale niedawno zdjalem chlodnice i wypadlo z niej ze 3 kg piasku :o (wczesniej trzymal temp powyzej polowy) - termostat nowka sztuka
suczę...robi się
gg: 1658948
plock4x4.pl

Awatar użytkownika
Eskapada
 
 
Posty: 6434
Rejestracja: pn paź 11, 2004 4:02 pm
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Eskapada » pn paź 09, 2006 8:08 pm

misiu pisze:ja u siebie podczas jazdy po miescie i w trasie mam ciut ponizej polowy
JEST OK :)2
misiu pisze: - w zime na postoju to nawet cieplo z nadmuchu nie chce leciec - normalne to?
NIE :)3 nie jest normalne u mnie lato jesien i nawet przy minus 25 C powietrze leci tak gorące ze przy samej kratce nie utrzymasz ręki - parzy !! Równie gorące powietrze leci z tylnej nagrzewnicy - tak wiec masz cos nie tak z nagrzewnicą - może tylko zapowietrzona a moze zakamieniona :roll:
Dżip z lebiodką :)21
GSM 501 44 66 33

Awatar użytkownika
rudypajero.koszalin
Posty: 1895
Rejestracja: sob gru 03, 2005 10:13 pm
Lokalizacja: koszalin
Kontaktowanie:

Post autor: rudypajero.koszalin » pn paź 09, 2006 9:19 pm

Pajero ma dwuobwodowy ciśnieniowy układ chłodzenia z wymuszonym obiegiem cieczy. Dwuobwodowy to znaczy taki, w którym płyn chłodzący w czasie, kiedy silnik nie osiągnął temperatury roboczej krąży z pompy tłoczącej (odśrodkowej) do bloku silnika, głowicy, termostatu i z powrotem do pompy (mały obieg). Kiedy płyn chłodzący się nagrzeje termostat się powoli otwiera i kieruje płyn z głowicy do chłodnicy (duży obieg), a stamtąd pompa zasysa płyn (z dolnego króćca) i wtłacza go do bloku silnika, skąd przedostaje się do głowicy, termostatu i z powrotem do chłodnicy.
W czasie, kiedy otwarty jest duży obieg termostat zamyka mały obieg. Termostat działa płynnie, są pozycje OTWARTY, ZAMKNIĘTY i wszelkie stany pośrednie. Producent termostatu podaje, przy jakiej temperaturze następuje pełne otwarcie (przełączenie obiegów) termostat musi posiadać taką temperaturę otwarcia, jaką przewiduje producent silnika.
Sprawdzenie termostatu jest proste: należy wrzucić go do garnuszka i zalać wodą, następnie podgrzewać wodę aż do pełnego otwarcia kontrolując temperaturę termometrem, Powinna być taka, jaką podaje producent (jest wybita na termostacie)

Następnym, nie mniej istotnym elementem układu ciśnieniowego jest korek chłodnicy. To on dba, aby ciśnienie w układzie utrzymywało się na jednym poziomie (pajero 0,9-1,2 bar). Jeśli ciśnienie w układzie jest zbyt niskie, mogą się pojawiać objawy zapowietrzenia (słabe działanie ogrzewania, nierówne nagrzewanie się chłodnicy, szybsze wrzenie cieczy).
Korek w pajero jest także odpowiedzialny za uzupełnianie cieczy w układzie ze zbiornika wyrównawczego. W momencie stygnięcia cieczy ciecz się kurczy i wytwarza podciśnienie w układzie, które poprzez korek powinno zassać płyn ze zbiornika wyrównawczego.
Jeśli korek jest nieszczelny, do układu trafia powietrze i układ się zapowietrza. W czasie, kiedy ciecz się nagrzewa, rozszerza się. Korek powinien nadmiar cieczy skierować do zbiornika wyrównawczego, jeśli górna uszczelka korka jest nieszczelna, to płyn zamiast do zbiornika trafia na glebę.
Alkohol spożywany z umiarem, nie szkodzi nawet w dużych ilościach.

Awatar użytkownika
bojach
Posty: 730
Rejestracja: sob paź 19, 2002 5:12 pm
Lokalizacja: rumia
Kontaktowanie:

Post autor: bojach » pn paź 09, 2006 9:26 pm

rudypajero.koszalin pisze: W czasie, kiedy otwarty jest duży obieg termostat zamyka mały obieg
nieprawda :)21

sprawdz :
1. czy termostat szczelnieprzylega do obudowy , bo te wyroby IC casami szpare zostawiaja
2. czy masz termostat na 89 st.celsjusza bo czasem te IC wstawiają na 76
przyczyne bym upatrywał w przepuszczaniu termostatu

powodzenia
pozdrawiam Marek
offpoje team

Awatar użytkownika
byczy
 
 
Posty: 129
Rejestracja: wt cze 29, 2004 3:14 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: byczy » wt paź 10, 2006 10:17 am

Z moich 10-letnich obserwacji mojego Miśka twierdzę, że na czarnym w zupełności wystarcza chłodzenie zapewnione przez chłodnicę oleju. Chłodzenie cieczą niezbędne jest przy katowaniu na bezdrożach (praca z pełnym obciążeniem na obrotach 3-4 tys/min przy średniej prędnkości 10km/h np ostry podjazd z przyczepą pod góre: IIbieg z reduktorem).
Podobnie wiatrak intercoolera włącza się dopiero przy max nagrzanym silniku i przekroczonych 30stC w cieniu.
krótkie kanciaste Pajero 2,5TD -było, ale się skończyło

Awatar użytkownika
ernil
 
 
Posty: 13146
Rejestracja: pn maja 15, 2006 12:34 pm

Post autor: ernil » śr paź 18, 2006 8:17 pm

Panowie, a czy nie jest czasem tak, ze w Pajero termostat jest na WYJSCIU z chlodnicy?? Jak sie stoi twarza do silnika (patrzac od przodu auta oczywiscie), to termostat jest po lewej stronie, tak? Pomiedzy pompa wody a chlodnica (przynajmniej w jednym z pajero I generacji tak wlasnie widzialem zrobiony temat). W dodatku do pompy wody szedl przewod, ktory laczyl blok silnika z pompa (w okolicach termostatu). Nie przyjrzalem sie dokladnie (a szkoda), ale czy too nie jest tak sprytnie zrobione w celu utrzymania stalej temp w silniku i zapobieganiu zbednych skokow temp? I to tez by tlumaczylo dlaczego chlodnica jest w polowie zimna.
Co sadzicie?? :)
XTZ 750
Outback EJ25 MT

Awatar użytkownika
majcher
Posty: 2015
Rejestracja: pt lip 11, 2003 7:38 am
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: majcher » czw paź 19, 2006 8:25 am

dokładnie - termostat jest na wyjsciu z chłodnicy
aspołeczny ciśnieniowiec
SREĆAN PUT

Awatar użytkownika
ernil
 
 
Posty: 13146
Rejestracja: pn maja 15, 2006 12:34 pm

Post autor: ernil » czw paź 19, 2006 9:28 am

TADAM!:) A wiec cos tu mi sie nie zgadza we wczesniejszych wypowiedziach i podtrzymuje, ze uklad chlodzenia w Pajero nie jest do konca standardowy :)
XTZ 750
Outback EJ25 MT

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mitsubishi”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość