Problem z układem turbo

Pajero, Montero, Shogun, L200

Moderator: Kosiarz

Awatar użytkownika
paruch
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: pt wrz 21, 2007 1:10 pm
Lokalizacja: Wwa
Kontaktowanie:

Problem z układem turbo

Post autor: paruch » wt lut 26, 2008 2:46 pm

Witam.

Sprawa dotyczy Gallopera 2,5 TD z 2000r. Czyli silnik to odpowiednik miśkowego 2,5TD z 1 gen.

Problem polega na tym że jak się silnik nagrzeje (np podczas jazdy w trasie) to po wciśnięciu więcej niż powiedzmy 20% gazu słychać wyraźne pssssssssss i odczuwalny jest spadek mocy (ergo ciśnienia w układzie doładowania). Myślałem że może któryś z węży puszcza, ale wydaje się to raczej niemożliwe, zważywszy na ich bdb stan. Dokręciłem wszystkie opaski. Na drodze intensywnej obserwacji ustaliłem że przypuszczalnie przyczyną problemu może być taki zaworek wyglądem przypominający jakby zawór upustowy. Widać że jego okolice są wyraźnie okopcone. Na rysunku technicznym opisane jest to jako "actuator-turbo charger" bądź tez po polskiemu "zawór obciążeniowy turbo" . Zasięgnąłem języka i ponoć ustrojstwo to reguluje ciśnienie turbiny.

Tu pytanie do kolegów. Czy spotkał się ktoś z podobnym problemem. Czy wiecie czy ten cały pipsztyk jest rozbieralny/regulowalny/naprawialny. Gdzie jeszcze można szukać problemu? Z góry serdeczne dzięki za wszelką pomoc.
Był długi Galloper 2,5 TD + MT 33x10,5
Jeszcze kiedyś kupię jakieś brzydkie, kwadratowe bydle...

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Post autor: Faja » wt lut 26, 2008 8:16 pm

Jeżeli ten zawór znajduje się na kolektorze dolotowym, to jest to zawór bezpieczeństwa upuszczający nadmiar ciśnienia do atmosfery. Albo otwiera się za wcześnie, albo Twoja turbina przeładowuje. Zacznij od pomiaru ciśnienia doładowania. Jak możesz to wklej zdjęcie "podejrzanego".
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
paruch
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: pt wrz 21, 2007 1:10 pm
Lokalizacja: Wwa
Kontaktowanie:

Post autor: paruch » wt lut 26, 2008 9:03 pm

Oto on :)17 A jakie jest prawidłowe ciśnienie?
Obrazek[/img]
Był długi Galloper 2,5 TD + MT 33x10,5
Jeszcze kiedyś kupię jakieś brzydkie, kwadratowe bydle...

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Post autor: Faja » wt lut 26, 2008 9:28 pm

Z tego siłownika (puszki) po lewej stronie prawdopodobnie wychodzi od spodu cięgno sterujące zaworem upustowym turbosprężarki i on reguluje ciśnienie doładowania. Natomiast siłownik po stronie prawej wygląda na zawór recyrkulacji spalin, jeżeli takowy występował w tym silniku - tego nie wiem. Zaworu recyrkulacji spalin radzę pozbyć się (zaślepić kawałkiem blaszki montowanej między zawór a kolektor ssący).
Nie pamiętam jakie jest fabryczne ciśnienie doładowania w tym silniku - myślę że nie większe niż 0,8 atm. I uwaga - pomiaru doładowania dokonujemy na hamowni podwoziowej lub po prostu podczas jazdy a nie na postoju bez obciążenia silnika!
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
goszen
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: wt cze 07, 2005 10:42 pm
Lokalizacja: Bytów

Re: Problem z układem turbo

Post autor: goszen » wt lut 26, 2008 9:32 pm

paruch pisze:Witam.

Sprawa dotyczy Gallopera 2,5 TD z 2000r. Czyli silnik to odpowiednik miśkowego 2,5TD z 1 gen. .
Bzdura, w I gen silnik sie różnił, owszem te same oznaczenie 4D56. ale różnią się głowicą, zaworami, tłokami, turbem itd.
GG 3597101 tel. 602-673-905

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Post autor: Faja » wt lut 26, 2008 9:33 pm

W głębi zdjęcia po lewej stronie widać prawdopodobnie trzecią małą puszeczkę - słabo widać, ale to chyba jest ten zawór bezpieczeństwa.
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
goszen
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: wt cze 07, 2005 10:42 pm
Lokalizacja: Bytów

Post autor: goszen » wt lut 26, 2008 9:38 pm

Walnięty jest pierwszy grzybek (urządzenie podciśnieniowe) na kolektorze ssącym od strony szyby.
Jak go wymienisz to objawy miną.
GG 3597101 tel. 602-673-905

Awatar użytkownika
Qbartx
Posty: 1672
Rejestracja: pt maja 18, 2007 7:13 pm
Lokalizacja: Konstancin

Post autor: Qbartx » wt lut 26, 2008 10:31 pm

Faja i Goszen mowia dokladnie o tym samym i na to bym stawial, zawor bezpieczenstwa. Otwiera sie przy za duzym cisnieniu doladowania. Pytanie czy otwiera sie dlatego,ze sie uszkodzil czy dlatego, ze sprezarka przeladowywuje.
Pierwsza sprawa to zmierz cisnienie doladowania. Najpierw tak jak jest teraz, potem wykrec ten zawor, zaslep otwor(dobierz nakretke) i zmierz cisnienie ponownie. Jezeli bedzie ok na zaslepionym to znaczy ze masz zawor do wymiany.
Xj renix 4.0 pickup 2door,springi tyl, besterlocker, 35"
ZJ 4.0 up3.5" 31x10.5 mt

Awatar użytkownika
goszen
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: wt cze 07, 2005 10:42 pm
Lokalizacja: Bytów

Post autor: goszen » wt lut 26, 2008 11:00 pm

nie musi mierzyć, to łatwo sprawdzić, powyżej 1500 obrotów musi wysuwać się ten drut z urządzenia, jak sie nie wysuwa to walnięty.
GG 3597101 tel. 602-673-905

Awatar użytkownika
paruch
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: pt wrz 21, 2007 1:10 pm
Lokalizacja: Wwa
Kontaktowanie:

Post autor: paruch » wt lut 26, 2008 11:53 pm

goszen pisze:nie musi mierzyć, to łatwo sprawdzić, powyżej 1500 obrotów musi wysuwać się ten drut z urządzenia, jak sie nie wysuwa to walnięty.
Jak rozumiem pow 1,5krpm pod obciążeniem?
Był długi Galloper 2,5 TD + MT 33x10,5
Jeszcze kiedyś kupię jakieś brzydkie, kwadratowe bydle...

Awatar użytkownika
goszen
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: wt cze 07, 2005 10:42 pm
Lokalizacja: Bytów

Post autor: goszen » śr lut 27, 2008 12:03 am

paruch pisze:
goszen pisze:nie musi mierzyć, to łatwo sprawdzić, powyżej 1500 obrotów musi wysuwać się ten drut z urządzenia, jak sie nie wysuwa to walnięty.
Jak rozumiem pow 1,5krpm pod obciążeniem?
nie koniecznie
otwierasz maskę i prawą ręką na pompie wtryskowej dodajesz gazu i patrzysz czy się wysuwa czy nie.
GG 3597101 tel. 602-673-905

Awatar użytkownika
Tarpi
Posty: 530
Rejestracja: pt mar 26, 2004 1:59 pm
Lokalizacja: Yelonky

Re: Problem z układem turbo

Post autor: Tarpi » śr lut 27, 2008 11:06 pm

paruch pisze:....
Problem polega na tym że jak się silnik nagrzeje (np podczas jazdy w trasie) to po wciśnięciu więcej niż powiedzmy 20% gazu słychać wyraźne pssssssssss i odczuwalny jest spadek mocy ....
A jak jest zimny to spadku mocy nie ma ??

Awatar użytkownika
artur krzysztof wnorowski
 
 
Posty: 901
Rejestracja: pn wrz 27, 2004 11:17 pm
Lokalizacja: SASKERS LAND

Post autor: artur krzysztof wnorowski » śr lut 27, 2008 11:09 pm

TEEEEEEEEEEE powyżej jestem już odezwij się jutro jak cuś kcesz :lol:

Awatar użytkownika
paruch
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 30
Rejestracja: pt wrz 21, 2007 1:10 pm
Lokalizacja: Wwa
Kontaktowanie:

Re: Problem z układem turbo

Post autor: paruch » czw lut 28, 2008 5:50 pm

Tarpi pisze:
paruch pisze:....
Problem polega na tym że jak się silnik nagrzeje (np podczas jazdy w trasie) to po wciśnięciu więcej niż powiedzmy 20% gazu słychać wyraźne pssssssssss i odczuwalny jest spadek mocy ....
A jak jest zimny to spadku mocy nie ma ??
Tylko jak jest mocno nagrzany i w tle słychać owe pssssssssyczenie.
Był długi Galloper 2,5 TD + MT 33x10,5
Jeszcze kiedyś kupię jakieś brzydkie, kwadratowe bydle...

Awatar użytkownika
Tarpi
Posty: 530
Rejestracja: pt mar 26, 2004 1:59 pm
Lokalizacja: Yelonky

Re: Problem z układem turbo

Post autor: Tarpi » czw lut 28, 2008 9:20 pm

paruch pisze:
Tarpi pisze:
paruch pisze:....
Problem polega na tym że jak się silnik nagrzeje (np podczas jazdy w trasie) to po wciśnięciu więcej niż powiedzmy 20% gazu słychać wyraźne pssssssssss i odczuwalny jest spadek mocy ....
A jak jest zimny to spadku mocy nie ma ??
Tylko jak jest mocno nagrzany i w tle słychać owe pssssssssyczenie.
Posprawdzaj w takim razie wszystkie gumowe rury, wężyki i membrany między turbo a kolektorem ssącym....

Awatar użytkownika
ccamillo
 
 
Posty: 142
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:30 pm
Lokalizacja: Wołomin

Post autor: ccamillo » śr mar 26, 2008 2:38 pm

goszen pisze:nie musi mierzyć, to łatwo sprawdzić, powyżej 1500 obrotów musi wysuwać się ten drut z urządzenia, jak sie nie wysuwa to walnięty.
Witam,

Przy 1500obr powinien regulator sie otwierać? U mnie otwiera przy 3000-3500 obr. , oczywiscie bez obciazenia.

Wg. mnie obroty nie moga byc wyznacznikiem prawidlowego dzialania regulatora, pod obciażeniem, gdy wydostaje sie wiecej spalin rzeczywiscie przy 1500 obr w przewodach moze byc wlasciwe cisnienie. Jedynym sposobem jest pompka z manometrem i raczej nie samochodowa :D .
K3
------------------------------
Pajero 2,5 TD'92 - był

Awatar użytkownika
acinski
Posty: 1604
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:51 am
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: acinski » śr mar 26, 2008 3:31 pm

Cisnienie doładowania to około 0,84bar'a. Ciśnienie wzrasta wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika. Im większe obciążenie tym więcej silnik dostaje paliwa produkując większą ilość spalin napędzających wirnik turbiny. Im wyższa prędkość obrotowa wirnika turbiny tym więcej powietrza jest w stanie wtłoczyć do komór spalania w silniku oraz podać na membramę na pompie wtryskowej. Nominalna wartość ciśnienia uzyskiwana jest przy w miarę konkretnej wartości obrotowej silnika. Wtedy odczuwalny jest przyrost mocy będący wykładnią ilości wtłoczonego pod ciśnieniem powietrza uruchamiającego jednocześnie membranę na pompie powodując podanie większej dawki paliwa. Ciśnienie regulowane jest pprzez mechanicznie uruchamiany kolejnym wężykiem siłownik. To samo ciśnienie powietrza doładowującego osiągając niezdrowy dla silnika poziom uruchamia siłownik otwierając zawór upustowy upuszczający nadmiar powietrza bypasem do układu wydechowego poza turbiną. To tak na prędce dla zwykłych turbin.
Dziadek 2,5TD `98

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Post autor: Faja » czw mar 27, 2008 8:30 pm

Zawór upustowy reguluje ciśnieniem doładowania zwykłej turbiny przekierowując część spalin bezpośrednio do układu wydechowego. Jeżeli z jakichś powodów on zawiedzie, to otwiera się zawór bezpieczeństwa upuszczając nadmiar ciśnienia z układu dolotowego do atmosfery.
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
acinski
Posty: 1604
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:51 am
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: acinski » czw mar 27, 2008 8:32 pm

No widzisz, własnie miałem sprostować :) Ech browar zrobił swoje.
Dziadek 2,5TD `98

Awatar użytkownika
thor88
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 59
Rejestracja: wt cze 13, 2006 9:01 pm
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Post autor: thor88 » czw mar 27, 2008 8:37 pm

a mi też tak coś syczało gdy mocno upalałem pojarkę ale od momentu gdy założyłem snorkla całkowicie ucichło... zbieg okoliczności???
Jeżeli nie można naprawić czegoś za pomocą młotka,
masz do czynienia z usterką elektryczną.
blog!!!

Awatar użytkownika
acinski
Posty: 1604
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:51 am
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: acinski » czw mar 27, 2008 8:38 pm

wlot masz wyżej i nie słyszysz :)
Dziadek 2,5TD `98

Awatar użytkownika
ccamillo
 
 
Posty: 142
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:30 pm
Lokalizacja: Wołomin

Post autor: ccamillo » czw mar 27, 2008 8:56 pm

Faja pisze:Zawór upustowy reguluje ciśnieniem doładowania zwykłej turbiny przekierowując część spalin bezpośrednio do układu wydechowego. Jeżeli z jakichś powodów on zawiedzie, to otwiera się zawór bezpieczeństwa upuszczając nadmiar ciśnienia z układu dolotowego do atmosfery.
Jest w Miśku zawór na dolocie?
K3
------------------------------
Pajero 2,5 TD'92 - był

Awatar użytkownika
acinski
Posty: 1604
Rejestracja: pn sie 06, 2007 11:51 am
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: acinski » czw mar 27, 2008 8:57 pm

Nie ma. przynajmniej w starym.
Dziadek 2,5TD `98

Awatar użytkownika
Faja
Posty: 366
Rejestracja: wt kwie 04, 2006 8:27 pm
Lokalizacja: Puławy

Post autor: Faja » czw mar 27, 2008 9:10 pm

A jest. Mała cylindryczna puszeczka wkręcona w górną część kolektora ssącego.
Różne diesle teraz vitara tdi.

Awatar użytkownika
ccamillo
 
 
Posty: 142
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:30 pm
Lokalizacja: Wołomin

Post autor: ccamillo » czw mar 27, 2008 9:13 pm

Faja pisze:A jest. Mała cylindryczna puszeczka wkręcona w górną część kolektora ssącego.
To jest na wydechu :D . Ciegno otwiera klapke i dmucha w wydech :D
K3
------------------------------
Pajero 2,5 TD'92 - był

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mitsubishi”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości