Pajero 1 - wymiana tuleji dolnego wahacza - fotorelacja
: ndz lip 19, 2009 10:03 am
Z myślą ułatwienia życia tym co chcą ale nie wiedzą jak zakładam nowy temat. Dotyczy on wymiany tuleji w dolnym wahaczu w Pajorce. Osobiście oddaje auto do warsztatu w ostateczności z kilku powodów... więc moja fotorelacja może się przydać osobom które wolą brudzić się same. Jeśli ktoś z Was znajdzie jakiś błąd proszę o poprawki. Nie jestem przeszkolony w Mitsu do tego typu napraw jednak radzę sobie jak mogę. Najlepiej zrobić to w porządnym warsztacie u wykwalifikowanego mechanika który nie zedrze z Was ostatniego grosza. Osobiście jeszcze takiego nie spotkałem za wyjątkiem jednego za czasów plaskacza.
Proszę potraktować ten temat bardziej jako opis mojej wymiany tuleji niż kursu na tulejarza wymieniacza
Na początku najważniejsze zabezpieczenie
czyli dobrze podparte auto itp żeby nic nie spadło na głowe.
Narzędzia:
1 Klucze: 12,13,16,17x2, 22x2 oczkowy wygięty lub prosty- nasadka na nakrętke nie wejdzie bo przeszkadza most
2 Grzechotka, przedłóżki, brecha, młotek, śrubokręty, kombinerki, klucz do kół, coś do przecięcia i wybijania tuleji ( brzeszczot, ostry śrubokręt z końcówką do walenia)
3 wiertarka, gumówka, wiertła 5mm 6mm do roziercenia gum w tulejach chyba że masz lepszy sposób
4 ściągacz do końcówek i sworzni ( ja nie miałem), w razie jak masz sprzęgiełka na torxy to torx + imbus 8mm
5 cierpliwość i trochę czasu
6 części zamienne czyli mała tuleja 64x36 i duża 90x40 Może się okazac że będzie potrzebna nowa śruba na wielowpust. Jednym nie chce wyjść, moja wyszła ale jest wytarta i ma 2mm mniej na średnicy
No to lecimy
1 Na początek fachowo powinno się odłączyć akumulator
2 Poluzować śruby w kole i nakrętki od tuleji ( z przodu klucze 2x22mm, tylny 22mm)


Poluzuj też nakrętki końcówki kierowniczej i sworznia dolnego wahacza ( wyciągnąć zawleczki)
Odkręć stabilizator z dwóch wahaczy klucz 16mm i 17mm ( przeszkadza przy wyciąganiu wahacza jak jeśli nie wybijasz dolnego sworznia)
Odkreć amortyzator klucz 13mm

3 Podnieść auto do góry dla asekuracji podłóż dodatkowo coś pod auto gdyby lewarek zawiódł + dla lepszej stabilności

4 jeśli masz ściągasz osłonę silnika, u mnie to 4 śruby na klucz 12mm
5 ściągasz koło i rozkręcasz sprzęgiełko 6szt torx ( nie pamiętam jaki ale napewno mały)

6 ściągasz zabezpieczenie z półosi śrubokrętem lub dwoma, razem z podkładką i odkręcasz 6 imbusów
Po ostatnim moczeniu auta okazało się że mam niezły syf w środku

7 Gdzieś tam pod syfem powinny być śrubki na śrubokret krzyżak lub płaski

Po wyciągnięciu śrubek i wielkiej podkładki z ząbkiem( do siebie) odkręcasz w lewo regulacje docisku łożyska ( nie wiem jak to się fachowo zwie) wkładasz śrubokręt w otwór i kręć

8 Teraz idziesz na tył auta z kluczem płaskim 17, oczkowym 17 i grzechotką z przedłużką i nasadem 17mm i odkręcasz drążek skretny. Najpierw poluzuj kontre. Drążek pod koniec nie będzie naprężony i po wyciagnieciu śuby wysuń go z wahacza

i po wyciagnieciu śuby wysuń go z wahacza

Zapamietaj żeby drążek włożyć przy montażu zgodnie ze znakami

9 Po wyciągnięciu drążka i dopiero po poluzowaniu nakretki od śruby z wielowpustem ( tylna tuleja) odkręć dwie śruby od mocowania drążka do wahacza ( płaski 17mm od tyłu i grzechotka z 17mm)

i ściągnij go
10 Wybij śruby z wahaczy

10,5 Wyjmin wahacz ( na zewnątrz auta i w dół ) Jak ktoś ma ściągacze do sworzni ma mniej szarpania. Uwaga na łożusko igiełkowe w zwrotnicy. Jak się okazało moje juz miało dość i "wyszło," przed rozkręcaniem, więc dodatkowe koszta. Uszczelniacz mam w zapasie z wymiany na drugiej stronie. Co do niespodzianek musiałem kupić nowe śruby whacza tylnej tuleji ponieważ się starła i ma mega luz w tuleji.


W moim przypadku okazało się że przednia tuleja jest ok, tylna też ale luż na śrubie powodował że wahacz latał luzem. Dla spokoju założyłem polibusze i czekam na śruby i łożysko. Zmienie je przy wymianie tuleji z drugiej strony auta gdzie łożuska mam wymienione a bardziej boję się o zniszczenie śruby na wielowpust. Przyjdzie nowa będę mógł ją atakować na ostro.


Tuleja przednia była jeszcze ok, widać nr katalogowy



mała tuleja 36mm szerokości
11 Mój sposób na wyciągnięcie tuleji to rozwiercenie gumy wiertarką ( połamałem 2 wiertła) wybicie wewnętrznej tuleji z gumą a na koniec najlepsze:
Brzeszczot i jedziemy
tylna jest gruba i długa przerabane
a na sam koniec wybijamy zaginając przy przecięciu do środka ( mi sie to trafiło ok 1 w nocy
)


12 Przymierzalnia




12 Montowałem polibusze na cos śliskiego. Ja swoje musiałem na rantach zeszlifować ponieważ za dużo wystawały na zewnątrz i nie stykały się ze soba w środku prze z co były za długie. Trochę mnie to wkurzyło ale 5 min na szlifierce załatwiło sprawę.
Montaż w kolejności odwrotnej. Nie przesadzcie z naciąganiem drązków!! aha nie wbijać drążka od tyłu młotkiem. Mi odpadła zaślepka, muszę ją przyspawać. Co do dokręcania piasty kręce kółkiem-nakrętką do oporu śrubokrętem krzyżakiem i popuszczam tylko na tyle żeby śrubki można było wkręcić przez zabezpieczenie.
Proszę potraktować ten temat bardziej jako opis mojej wymiany tuleji niż kursu na tulejarza wymieniacza

Na początku najważniejsze zabezpieczenie

Narzędzia:
1 Klucze: 12,13,16,17x2, 22x2 oczkowy wygięty lub prosty- nasadka na nakrętke nie wejdzie bo przeszkadza most
2 Grzechotka, przedłóżki, brecha, młotek, śrubokręty, kombinerki, klucz do kół, coś do przecięcia i wybijania tuleji ( brzeszczot, ostry śrubokręt z końcówką do walenia)
3 wiertarka, gumówka, wiertła 5mm 6mm do roziercenia gum w tulejach chyba że masz lepszy sposób
4 ściągacz do końcówek i sworzni ( ja nie miałem), w razie jak masz sprzęgiełka na torxy to torx + imbus 8mm
5 cierpliwość i trochę czasu

6 części zamienne czyli mała tuleja 64x36 i duża 90x40 Może się okazac że będzie potrzebna nowa śruba na wielowpust. Jednym nie chce wyjść, moja wyszła ale jest wytarta i ma 2mm mniej na średnicy

No to lecimy
1 Na początek fachowo powinno się odłączyć akumulator
2 Poluzować śruby w kole i nakrętki od tuleji ( z przodu klucze 2x22mm, tylny 22mm)


Poluzuj też nakrętki końcówki kierowniczej i sworznia dolnego wahacza ( wyciągnąć zawleczki)
Odkręć stabilizator z dwóch wahaczy klucz 16mm i 17mm ( przeszkadza przy wyciąganiu wahacza jak jeśli nie wybijasz dolnego sworznia)
Odkreć amortyzator klucz 13mm

3 Podnieść auto do góry dla asekuracji podłóż dodatkowo coś pod auto gdyby lewarek zawiódł + dla lepszej stabilności

4 jeśli masz ściągasz osłonę silnika, u mnie to 4 śruby na klucz 12mm
5 ściągasz koło i rozkręcasz sprzęgiełko 6szt torx ( nie pamiętam jaki ale napewno mały)

6 ściągasz zabezpieczenie z półosi śrubokrętem lub dwoma, razem z podkładką i odkręcasz 6 imbusów
Po ostatnim moczeniu auta okazało się że mam niezły syf w środku

7 Gdzieś tam pod syfem powinny być śrubki na śrubokret krzyżak lub płaski


Po wyciągnięciu śrubek i wielkiej podkładki z ząbkiem( do siebie) odkręcasz w lewo regulacje docisku łożyska ( nie wiem jak to się fachowo zwie) wkładasz śrubokręt w otwór i kręć

8 Teraz idziesz na tył auta z kluczem płaskim 17, oczkowym 17 i grzechotką z przedłużką i nasadem 17mm i odkręcasz drążek skretny. Najpierw poluzuj kontre. Drążek pod koniec nie będzie naprężony i po wyciagnieciu śuby wysuń go z wahacza

i po wyciagnieciu śuby wysuń go z wahacza

Zapamietaj żeby drążek włożyć przy montażu zgodnie ze znakami

9 Po wyciągnięciu drążka i dopiero po poluzowaniu nakretki od śruby z wielowpustem ( tylna tuleja) odkręć dwie śruby od mocowania drążka do wahacza ( płaski 17mm od tyłu i grzechotka z 17mm)

i ściągnij go
10 Wybij śruby z wahaczy

10,5 Wyjmin wahacz ( na zewnątrz auta i w dół ) Jak ktoś ma ściągacze do sworzni ma mniej szarpania. Uwaga na łożusko igiełkowe w zwrotnicy. Jak się okazało moje juz miało dość i "wyszło," przed rozkręcaniem, więc dodatkowe koszta. Uszczelniacz mam w zapasie z wymiany na drugiej stronie. Co do niespodzianek musiałem kupić nowe śruby whacza tylnej tuleji ponieważ się starła i ma mega luz w tuleji.


W moim przypadku okazało się że przednia tuleja jest ok, tylna też ale luż na śrubie powodował że wahacz latał luzem. Dla spokoju założyłem polibusze i czekam na śruby i łożysko. Zmienie je przy wymianie tuleji z drugiej strony auta gdzie łożuska mam wymienione a bardziej boję się o zniszczenie śruby na wielowpust. Przyjdzie nowa będę mógł ją atakować na ostro.




Tuleja przednia była jeszcze ok, widać nr katalogowy



mała tuleja 36mm szerokości

11 Mój sposób na wyciągnięcie tuleji to rozwiercenie gumy wiertarką ( połamałem 2 wiertła) wybicie wewnętrznej tuleji z gumą a na koniec najlepsze:
Brzeszczot i jedziemy





12 Przymierzalnia




12 Montowałem polibusze na cos śliskiego. Ja swoje musiałem na rantach zeszlifować ponieważ za dużo wystawały na zewnątrz i nie stykały się ze soba w środku prze z co były za długie. Trochę mnie to wkurzyło ale 5 min na szlifierce załatwiło sprawę.
Montaż w kolejności odwrotnej. Nie przesadzcie z naciąganiem drązków!! aha nie wbijać drążka od tyłu młotkiem. Mi odpadła zaślepka, muszę ją przyspawać. Co do dokręcania piasty kręce kółkiem-nakrętką do oporu śrubokrętem krzyżakiem i popuszczam tylko na tyle żeby śrubki można było wkręcić przez zabezpieczenie.