Strona 1 z 2

Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: sob lut 20, 2010 11:57 pm
autor: Richat
Przedstawię wam w jaki sposób można samemu zregenerować zbyt luźny łańcuch. Gdy łańcuch się rozciągnie zaczyna przeskakiwać pomiędzy zębami, efekt jest taki jak by przeskakiwało sprzęgiełko - zaczyna coś strzelać, przeskakiwać. Na początku tylko jak koła przednie będą miały większy opór, a później coraz częściej i częściej. Żeby można było z jak najmniejszymi trudnościami skrócić taki łańcuch trzeba bez obaw jak najdłużej jeździć z takim łańcuchem, aż do momentu kiedy już naprawdę przy minimalnym obciążeniu zacznie przeskakiwać. Jak osiągniemy taki efekt to zabieramy się do roboty.
Opisuję reduktor z automatu, co prawda jest taki sam, ale wodziki i wajcha od biegów terenowych są z innej strony.

Niestety w miśku żeby rozebrać reduktor, dostać się do łańcucha to trzeba wyjąć cały reduktor ( wcześniej w innych postach pisałem o możliwościach dostania się do łańcucha bez konieczności odkręcania reduktora od skrzyni, ale niestety myliłem się, ale o tym później )

W pierwszej kolejności po wjechaniu na kanał - podnośnik spuszczamy olej, odkręcamy wały od strony mostów, później od strony kabiny demontujemy środkowy tunel i odkręcamy mieszek, następnie odkręcamy wajchę od reduktora, ukaże się nam taki widok

Obrazek

Zatykamy otwór papierem lub szmatką, od góry przez otwór odkręcamy mocowania wtyczek czujników oraz dwie nakrętki łączące skrzynię z reduktorem, schodzimy na dół, tam odkręcamy czujnik prędkości znajdujące się w gruszce która wychodzi na tylny wał po prawej stronie parząc w kierunku jazdy, następnie odkręcamy ta gruszkę, ukaże się nam taki widok

Obrazek

Po tym zabiegu pod skrzynie biegów ustawiamy lewarek, odkręcamy mocowanie ( dolną belkę ) od skrzyni i obniżamy sobie całość. Swobodnie teraz odłączamy wszystkie wtyczki czujników, odkręcamy do okoła śruby łączące skrzynie z reduktorem ( w przypadku automatu odkręcamy linkę która jest przymocowana do reduktora od strony kierowcy ). Teraz możemy wyjąć reduktor ( uwaga ciężki jest, najlepiej robić to we dwóch )

Gdy mamy już go wyjęty, oczyszczamy i ustawiamy w wygodnym miejscu do rozbierania. Zdejmujemy seger zabezpieczający łożysko na wałku do tylnego wału, teraz odkręcamy pokrywę przy otworze z wajchy

Obrazek

wybijamy tulejki rozprężne ja to zrobiłem wiertłem 4,2 mm ( trzeba je tak wybijać żeby zostały w dolnym otworze w przeciwnym wypadku wpadną do środka i trzeba będzie ich szukać, mi się tak udało zrobić i zmarnowałem godzinę :biggrin: )

Obrazek

Teraz po woli rozpoławiamy reduktor, wyjmujemy wybite widełki, uważamy na skrajny wodzik, na nim jest pierścień, sprężyna i pierścień, pierwszy pierścień i sprężynę można od razu zdjąć, drugi pierścień nam wypadnie jak wyjdzie całkiem wodzik od strony łańcucha.

No i wyjmujemy łańcuch zapamiętując co gdzie było (uwaga na łożyska pod planetarką i sprzęgłem wiskotycznym). Teraz zabieramy się za skracanie łańcucha, potrzebne nam będzie imadło, jakiś wybijak i młotek, wkręcamy łańcuch do imadła, wybijamy łączniki i wyrzucamy jeden ząbek, łącznik tniemy na pół, składamy wszystko i ładnie zaklepujemy pręciki łącznika, łańcuch trochę nam nie śladuje o grubość jednej płytki, ale nie przejmujemy się tym.

Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek

Jak już mamy skrócony łańcuch zakładamy go, gdy będzie zbyt ciasny trudno będzie wbić łożysko wałka z przedniego wału, ale z pomocą przyjdzie nam "firmowy" lewarek, którym troszkę rozciągniemy wałki i wbijemy łożysko.

Obrazek

Całość teraz składamy w odwrotnej kolejności, pamiętając o założeniu pierścieni i sprężyny, które zakładamy na wodzik od strony odkręconej górnej pokrywy. skręcamy obudowę i górną pokrywą ( nie zapominamy o silikonie hermetyku lub podobnych wynalazkach )

Teraz pozostał nam jeszcze jeden problem, łożysko wałka na tylny wał, żeby je założyć trzeba je naciągnąć w podobny sposób jak łańcuch, ja zrobiłem to tak, że wbudowałem reduktor z powrotem do samochodu i podkładając drewno pod wałek rozciągałem je lewarkiem wspartym o drążek skrętny i wałek. Całość skręcamy, zalewamy świeżym olejem i cieszymy się nowym łańcuchem zaoszczędzając kupę kasy.

Pierwsze kilometry radzę robić spokojnie z włączonym napędem 4x4.

Uważajcie żeby niczego nie zepsuć, nic na siłę, jak ktoś nie ma smykałki do majsterkowania to radzę oddać samochód do fachowców. Powodzonka

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: ndz lut 21, 2010 8:55 am
autor: Adas
@Richat piękna robota :)2

Swego czasu @robin722 przesłał mi na pw link do tego warsztatu http://www.highgear.com.pl/index.php?op ... &Itemid=59 to jest alternatywa , dla tych co nie mają zdolności manualnych .

Dodam od siebie ,że skrócenie łańcucha nie skutkuje niebezpieczeństwem uszkodzenia auta w sposób zagrażający naszemu bezpieczeństwu ,więc jeśli po naprawie zerwie się on (co jest nieprawdopodobne ) to spowoduje tylko utratę przedniego napędu i nie zdefektuje auta na tyle ,abym nie można by się nim poruszać , więc sprawa jest warta "grzechu". Skrócenie jest tanią alternatywą naprawy rozciągniętego łańcucha .
Dodam ,że analogicznie można wykonać skrócenie łańcucha w PI , warunek jest jeden ,aby łańcuch przeskakiwał swobodnie przy małym obciążeniu co gwarantuje rozciągnięcie łańcucha na tyle ,że da się go zamontować po skróceniu.

Prośba do moderatora ,@Mroczny przyklej ten temat i zablokuj ,aby nie było kasztanów to cenny temat dla potomnych

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: ndz lut 21, 2010 9:18 am
autor: Richat
przychalm sie do prosby o zablokowanie tematu

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: ndz lut 21, 2010 9:32 am
autor: cordoba_2004
Richat super robota wielkie gratulacje. Naprawdę osobiście CI dziękuje.
Dobrze, że wkraczają Koledzy i zmieniają forum bo Lr_Bolek i funfle w życiu by takiego postu instrukcji nie napisali.

Obrazek

Obrazek

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: ndz lut 21, 2010 9:39 am
autor: Richat
cordoba_2004 pisze:Richat super robota wielkie gratulacje. Naprawdę osobiście CI dziękuje.
Dobrze, że wkraczają nowi i zmieniają forum bo Lr_Bolek i funfle w życiu by takiego postu instrukcji nie napisali.
hmmm, nowy to ja nie jestem

chciałbym, już zresztą prosiłem modów o to by przy każdym modelu terenówki znalazł sie pododział coś ala hand made, albo garaż albo cos podobnego zeby wlasnie umieszczac takie tematy

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: ndz lut 21, 2010 9:56 am
autor: cordoba_2004
O to samo walczyłem ale nikt nie chce , warsztaty chcą zarobić dlatego wole czytać fora zagraniczne tam jest tego mnóstwo takich manuali własnych a tu nie ma może forum opanowali właściciele warsztatów i nie wolno pisać żadnych własnych manuali. Ale jaki to problem ? żaden problem :)
A tu słownik polsko-angielski haynesa do manuali, bardzo dobry do tego by manuale czytało się przyjemnie
http://chomikuj.pl/zdzis5/*40+Sam+napra ... eot_porady

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: ndz lut 21, 2010 11:27 am
autor: KML1
Może po prostu w FAQ dać linka do tego tematu, też łatwiej będzie go znaleźć :)2

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: ndz lut 21, 2010 10:11 pm
autor: redin
Piękna robota Richat! To już twój drugi taki obszerny artykuł(pierwszy o osłonach), gratulacje ;)
Podklejcie temat, przyda sie napewno innym ;)

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: pn lut 22, 2010 8:40 pm
autor: denso
ja to przerabiałem i po skruceniu w v6 nie da rady wcisnac łozyska.podobno w v6 jest jakis dłuzszy niz w dieslach i jak sie skroci poł ogniwa to bedzie za duzo.to bylo w moim przypadku i był rozbierany od razu jak zaczał przeskakiwac.ktos pisał na forum ze jak zacznie przeskakiwac to trza spałowac fure zeby wyciagnał sie na maksa i bedzie ok.
dobra alternatywa jest jest zakup reduktora od angola.ja zaplacilem 500zł i kilka czesci poszło z oryginalnego i jezdze do dzis na simexach 33".
pajero II v6 manual

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: pn lut 22, 2010 8:49 pm
autor: Richat
a nie są to są takie same reduktory?, u mnie tez tak fajnie nie wszedł, trzeba było go naciągać tak jak opisywałem, a też V6 3.5 24DOHC

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: pn lut 22, 2010 9:21 pm
autor: denso
wiesz kazde v6 ma takie same ale jak mi zaczał stukac to zdygałem ze biedy narobi w skrzyni i moze był mało wyciagniety.
a na chama nie wciskałem ale nastepnym razem zrobie tak jak Ty
pozdr

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: wt lut 23, 2010 8:16 am
autor: majcher
Richat pisze:, u mnie tez tak fajnie nie wszedł, trzeba było go naciągać tak jak opisywałem, a też V6 3.5 24DOHC
robota ładna ale...
nie obawaisz sie ze przy takim mozntązu z "napieciem wstępnym" bedą do wyminay łozyska lub ponownie wyciagniety (bardziej wyrobiony) ponownie łańcuch?

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: wt lut 23, 2010 10:39 am
autor: Richat
Dlatego pisałem na początek spokojna jazda z napędem 4x4, nic do stracenia nie mamy, jak łańcuch naciągnięty to tak czy siak koszty już są, Kolega Adas wcześniej podał linka, ktoś już to wcześniej testował i bez problemów. Przypuszczam ze nowy łańcuch kosztuje tyle co reduktor z odzysku.

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: wt lut 23, 2010 10:41 am
autor: denso
duzo wiecej :(

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: wt lut 23, 2010 10:52 am
autor: Eskapada
denso pisze:duzo wiecej :(
czyli ile ??

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: wt lut 23, 2010 2:10 pm
autor: robin722
26000 w Bytowie nic tylko brać i na zapas też :lol:

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: wt lut 23, 2010 5:55 pm
autor: Kajen
3300 aso Witpol Tychy :)

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: śr lut 24, 2010 4:49 pm
autor: Eskapada
to może sprawdźcie z ciekawości kto produkuje skrzynie do Mitsubishi Jeep Toyoya Isuzu

:roll:

pewnie jest firma joint venture Aisin Warner

:wink:


potem sprawdźcie ile kosztuje łańcuch do Jeepa

:wink:

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: śr lut 24, 2010 5:59 pm
autor: robin722
tu jest podobny łańcuch http://www.rideon.pl/katalog446.php

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: pn mar 08, 2010 9:37 pm
autor: Domelski
Richat :o
Już chciałem misia skazać na niebyt terenowy z powodu kosztu łańcucha, no a teraz jak pokaże mojej młodej ten temat to ona Cię zabije, bo jej teraz misia nie oddam i będzie se musiała jakiś plaskaty shit kupić :)21 :)21 :)21 :)21

:)2 JOB

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: wt cze 15, 2010 8:44 pm
autor: Piotras
można ten łańcuch kupić na metry za jakieś 10-20% ceny autoryzowanych dostawców ja kupowałem u jakiegoś dostawcy części do układarek czy innych dźwigów produkt prosto z kraju prasowanego ryżu i wiśni kwitnących nazwy już nie pamietam ale jak szlifowałem temat chwalił się że jest fabrycznym dstawcą dla mitsubishi

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: wt cze 15, 2010 9:03 pm
autor: Richat
to się pochwal gdzie można takie coś zdobyć, tak na przyszłość dla potomnych

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: wt cze 15, 2010 9:20 pm
autor: Piotras
niestety w tej chwili nie potrafię tego odtworzyć (robiłem to ze dwa lata temu) na pewno w garażu leży kawałek tego łańcucha bo sprzedają je na pełne metry albo stopy czy inne łokcie musiałbym poszukać faktury to i pewnie namiary się znajdą ale z tego co pamiętam łańcuchy te produkuje jakiś światowy koncern od łańcuchów właśnie mają przedstawicielstwo w polsce a rozmiary są w regularnym calowym typoszeregu i jeden z nich to rozmiar w naszych reduktorach. Jak znajdę fakturę to dam znać (o ile jest w papierach bo może moja mądra księgowa uznała że to nie jest koszt). Ale jak ktoś jest zainteresowany internet stoi otworem a wujaszek googiel pomoże. Ja dziś czytam forum ;)

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: śr cze 16, 2010 7:20 am
autor: majcher
moze tak być - ja też zaczałem kiedys szukać samego łancucha na "zapas" w wolnej chwli i faktycznie rózne rzeczy można dostać

Re: Pajero II regeneracja łańcucha reduktora

: śr sty 05, 2011 9:30 am
autor: Richat
Witam
Mój łańcuch zrobił już wiele kilometrów i wszystko jest OK. Przypominam że za skracanie łańcucha bierzemy się wtedy kiedy naprawdę mocno już przeskakuje, praktycznie jak nie da się już jechać z przednim napędem. I nie obawiajcie się, naciągnięty łańcuch nie zaszkodzi w żadnym stopniu reduktorowi.