
poprawne eksploatowanie Easy Select
Moderator: Kosiarz
poprawne eksploatowanie Easy Select
W moim Pajero Sporcie mam Easy Select (2,5 TD 2000r.). Znam podstawowe zasady, wiem, że nie zrobię tego co w SS. Mimo wszystko mam prośbę ponieważ instrukcje mam całą po francusku
podpowidzcie jak poprawnie powinno się korzystać z napędu na 4, Kiedy H, kiedy L. (wiem, że L to przełożenia terenowe - używamy w ciężkim terenie, głębokie błoto, śnieg, woda, strome podjazdy i zjazdy) ale chodzi mi o praktykę. Wiele osób odradza używania 4x4 na szosie, dlaczego? A zaśnieżone drogi.... To tak jak ze skrzynią manualną i sprzęgłem - niby wszyscy wiedzą ale w praktyce przez złe użytkowanie niszczą osprzęt. Dlatego będę wdzięczny za cenne wskazówki do Easy Select.

Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
Przeszukaj forum, było zylion razy.
Żeby się nie rozpisywać; reduktora ES nie wolno załączać na czarnym z uwagi na brak międzyosiowego mechanizmu różnicowego pozwalającego uzyskać rózne prędkości obrotowe wałó przedniego i tylnego. Przy jeździe na wprost mało odczuwalne aczkolwiek przy różnicach w wymiarach opon (różne ciśnienia, itp) już będzie odczuwalne, przy skręcaniu / zawracaniu zdecydowanie odczuwalnie, jazda taka może doprowadzić do uszkodzenia lub nadmiernego żużycia elemntów / ogumienia.
Żeby się nie rozpisywać; reduktora ES nie wolno załączać na czarnym z uwagi na brak międzyosiowego mechanizmu różnicowego pozwalającego uzyskać rózne prędkości obrotowe wałó przedniego i tylnego. Przy jeździe na wprost mało odczuwalne aczkolwiek przy różnicach w wymiarach opon (różne ciśnienia, itp) już będzie odczuwalne, przy skręcaniu / zawracaniu zdecydowanie odczuwalnie, jazda taka może doprowadzić do uszkodzenia lub nadmiernego żużycia elemntów / ogumienia.
MPII 3.0V6
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
Także niech się Kolega zapozna z budową i zrozumie zasadę działania part-time 4WD to wtedy sam sobie na pytania odpowie..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
Wcale nie bo mozna jezdzic ES po czarnym. Po osniezonym czarnym bez problemu. Po mokrym czarnym tez tylko trzeba wajhowac na 2h na zakretach. Po suchym tez ale na wprost. I nie ma prawa nic wybuchnac.
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
Jak Kolega widzi nawet w tym wątku są zbieżności (to co piszesz TY + to co pisze Kajen) i z tego co czytam w necie również....są zbieżności. Instrukcje mam po francusku.....auto w posiadaniu od tygodnia....trudno od razu wiedzieć wszystko.Wojt00 pisze:Przeszukaj forum, było zylion razy.
Żeby się nie rozpisywać; reduktora ES nie wolno załączać na czarnym z uwagi na brak międzyosiowego mechanizmu różnicowego pozwalającego uzyskać rózne prędkości obrotowe wałó przedniego i tylnego. Przy jeździe na wprost mało odczuwalne aczkolwiek przy różnicach w wymiarach opon (różne ciśnienia, itp) już będzie odczuwalne, przy skręcaniu / zawracaniu zdecydowanie odczuwalnie, jazda taka może doprowadzić do uszkodzenia lub nadmiernego żużycia elemntów / ogumienia.
ES - chodzi mi o praktyczne ale prawidłowe wykorzystanie. Przykład lekki podjazd w mieście, tył się ślizga - jakie powinno być prawidłowe działanie i wykorzystanie 4x4. Zatrzymujemy przed przeszkodą, 2H, potem 4H, czy 2H, potem 4L. Czy L-kę prawidłowo tylko wrzucamy w ,,bardzo błotnistym terenie".
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
http://www.archive.org/details/Aroundth1937
http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f=7&t=64130
http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f= ... 39&start=0
jak znajdziesz czas to prześledź te wątki - napęd 4x4 nawet w różnych typach aut ma pewne wspólne zasady używania, jak je poznasz to sam sobie odpowiesz.
Na tacy nikt Ci nie zapoda.
http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f=7&t=64130
http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f= ... 39&start=0
jak znajdziesz czas to prześledź te wątki - napęd 4x4 nawet w różnych typach aut ma pewne wspólne zasady używania, jak je poznasz to sam sobie odpowiesz.
Na tacy nikt Ci nie zapoda.

Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
z mojej instrukcji (francuskiej) i z informacji dalej mało wiem. Informacje są zbieżne
Czy u mnie są sprzęgiełka czy nie?, jak są ustawionie? itp. .... Muszę jutro zobaczyć a dodatkowo jeszcze poczytać...raz piszą, ze można przełączać podczas jazdy, raz, że nie można....zbieżności w necie. Raz że to służy do tego...innym razem do czegoś innego. Ogólnie znam już zasady działania 4x4, sprawę dyferencjału itp. ale jakoś nie mam pewności jak u mnie prawidłowo powinno działać.
Czy u mnie są sprzęgiełka czy nie?, jak są ustawionie? itp. .... Muszę jutro zobaczyć a dodatkowo jeszcze poczytać...raz piszą, ze można przełączać podczas jazdy, raz, że nie można....zbieżności w necie. Raz że to służy do tego...innym razem do czegoś innego. Ogólnie znam już zasady działania 4x4, sprawę dyferencjału itp. ale jakoś nie mam pewności jak u mnie prawidłowo powinno działać.
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
jak usłyszysz w czasie przełączania dentystyczne odgłosy spod podłogi to nabierzesz 100% pewności
w skrócie stosuję coś takiego ( dotyczy Samuraja):
1. 4L i 4H nie stosuję na nawierzchniach przyczepnych typu asfalt, bruk, beton
2. 4L - stosuje tylko tam gdzie nie wydoli 2H i 4H lub na stromych zjazdach o nawierzchni nieprzyczepnej
3. 2H - na tym jeżdżę do momentu aż zaczną się problemy
ale ja to młody jestem i mogę się nie znać


w skrócie stosuję coś takiego ( dotyczy Samuraja):
1. 4L i 4H nie stosuję na nawierzchniach przyczepnych typu asfalt, bruk, beton
2. 4L - stosuje tylko tam gdzie nie wydoli 2H i 4H lub na stromych zjazdach o nawierzchni nieprzyczepnej
3. 2H - na tym jeżdżę do momentu aż zaczną się problemy
ale ja to młody jestem i mogę się nie znać

Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
Tak i można zamontować z przodu beczkę z wodą lub olejem i wylewać żeby było ślisko / mokro....Kajen pisze:Wcale nie bo mozna jezdzic ES po czarnym. Po osniezonym czarnym bez problemu. Po mokrym czarnym tez tylko trzeba wajhowac na 2h na zakretach. Po suchym tez ale na wprost. I nie ma prawa nic wybuchnac.
MPII 3.0V6
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
ipolo pisze:z mojej instrukcji (francuskiej) i z informacji dalej mało wiem. Informacje są zbieżne
Czy u mnie są sprzęgiełka czy nie?, jak są ustawionie? itp. .... Muszę jutro zobaczyć a dodatkowo jeszcze poczytać...raz piszą, ze można przełączać podczas jazdy, raz, że nie można....zbieżności w necie. Raz że to służy do tego...innym razem do czegoś innego. Ogólnie znam już zasady działania 4x4, sprawę dyferencjału itp. ale jakoś nie mam pewności jak u mnie prawidłowo powinno działać.
Jeżeli masz skrzynie ES to masz sprzęgiełka bądź automatyczne bądź manualne bądź stałe zabieraki
na automatach pisze auto free hub
na manualach jest możliwość przekręcenia środka 2x4 na 4x4
zabieraki nie maja na sobie żadnych napisów
Przy automatach musisz się zatrzymać aby zapiać 4H i 4L aby je rozpiąć powinno sie cofnąć parę metrów
przy manualach w pozycji 2x4 musisz sie zatrzymać
przy manualach w pozycji 4x4 możesz zapiać 4H w trakcie jazdy
do 4L musisz sie zatrzymać
przy zabierakach możesz zapiąć 4H w trakcie jazdy
do 4L musisz sie zatrzymać
biedny inżynier 
"[cenzura] no nie, no po prostu [cenzura] no nie!"

"[cenzura] no nie, no po prostu [cenzura] no nie!"
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
Kajen pisze:Wcale nie bo mozna jezdzic ES po czarnym. Po osniezonym czarnym bez problemu. Po mokrym czarnym tez tylko trzeba wajhowac na 2h na zakretach. Po suchym tez ale na wprost. I nie ma prawa nic wybuchnac.



Zielony Autobus 2,7TDi
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
już wiem. U mnie brak sprzęgiełek.
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
ipolo pisze:już wiem. U mnie brak sprzęgiełek.
a to może masz SS?
Pajero 2,5 TD 1998
RX 450hL 2018
RC 200t 2017
RX 450hL 2018
RC 200t 2017
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
A ty w II masz ES?Browning pisze:Kajen pisze:Wcale nie bo mozna jezdzic ES po czarnym. Po osniezonym czarnym bez problemu. Po mokrym czarnym tez tylko trzeba wajhowac na 2h na zakretach. Po suchym tez ale na wprost. I nie ma prawa nic wybuchnac.![]()
Stosuję od kilku lat tą samą zasadę co Kajen i nic nie wybuchło, a kilka/kilkadziesiąt razy 4x4 na asfalcie mi dupę uratowało...

MPII 3.0V6
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
Kajen pisze:Widzisz wojt00, mało jeszcze wiesz.



Pajero 2,5 TD 1998
RX 450hL 2018
RC 200t 2017
RX 450hL 2018
RC 200t 2017
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
1995rok i ES... Ale z blokadą tyłu...Wojt00 pisze:A ty w II masz ES?

Zielony Autobus 2,7TDi
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
2003 i ES ale blokada jest 

biedny inżynier 
"[cenzura] no nie, no po prostu [cenzura] no nie!"

"[cenzura] no nie, no po prostu [cenzura] no nie!"
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
a co widziałeś może jedynkę z ESWojt00 pisze:A ty w II masz ES?Browning pisze:Kajen pisze:Wcale nie bo mozna jezdzic ES po czarnym. Po osniezonym czarnym bez problemu. Po mokrym czarnym tez tylko trzeba wajhowac na 2h na zakretach. Po suchym tez ale na wprost. I nie ma prawa nic wybuchnac.![]()
Stosuję od kilku lat tą samą zasadę co Kajen i nic nie wybuchło, a kilka/kilkadziesiąt razy 4x4 na asfalcie mi dupę uratowało...


Dżip z lebiodką
GSM 501 44 66 33

GSM 501 44 66 33
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
no widzisz @ipolo - trochę gadają nie na temat ale prawie dostałeś na tacyipolo pisze: Dlatego będę wdzięczny za cenne wskazówki do Easy Select.

Samurai 89 1.3 nie motany Sahara 205/70/15
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
no widzisz...Kajen pisze:Widzisz wojt00, mało jeszcze wiesz.

MPII 3.0V6
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
a jak w praktyce wykorzystujecie ES? W końcu te 4Hi 4L można wrzucić....
Jak jest ,,szklanka" na drodze to załączacie 4H? czy powoli na 2H
droga zaśnieżona - wrzucacie 4H? czy dopiero jak zjedziecie z ,,czarnej" na pole pełne śniegu?
jak na łące, w błocie itp. Jak na takim terenie Pajero z ES poradzi sobie ze skrętami??????? te 4H i 4L nie mimo braku środkowego dyf nie zrobiono po to by jeździć prosto
Jak jest ,,szklanka" na drodze to załączacie 4H? czy powoli na 2H
droga zaśnieżona - wrzucacie 4H? czy dopiero jak zjedziecie z ,,czarnej" na pole pełne śniegu?
jak na łące, w błocie itp. Jak na takim terenie Pajero z ES poradzi sobie ze skrętami??????? te 4H i 4L nie mimo braku środkowego dyf nie zrobiono po to by jeździć prosto

Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
krótko:ipolo pisze:a jak w praktyce wykorzystujecie ES? W końcu te 4Hi 4L można wrzucić....
Jak jest ,,szklanka" na drodze to załączacie 4H? czy powoli na 2H
droga zaśnieżona - wrzucacie 4H? czy dopiero jak zjedziecie z ,,czarnej" na pole pełne śniegu?
jak na łące, w błocie itp. Jak na takim terenie Pajero z ES poradzi sobie ze skrętami??????? te 4H i 4L nie mimo braku środkowego dyf nie zrobiono po to by jeździć prosto
Dopóki nie zobaczę czarnego jadę na 4h, wszystkie osobówki jadą 30km/h a ja 80km/h bez stresu bo mam 4h(odnośnie śniegu )!!!
Pada deszcz jadę na 2h bo nie widzę potrzeby by bać się deszczu,
Wjeżdżam na szuter by się bawić to zależnie od tego czy chcę pokopać dziury czy efektywnie wykorzystać moment 2h lub 4h
błoto j.w.
reszta na wyczucie
nie ma potrzeby wqrwiać towarzystwa i pytać 150 milinów razy o to samo pojeździsz poczujesz, ja akurat mam małe doświadczenie ale tak jeżdżę by nie zarzynać napędów i bawić się jazdą a powyżej recepta w wersji skróconej.
Pajero 2,5 TD 1998
RX 450hL 2018
RC 200t 2017
RX 450hL 2018
RC 200t 2017
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
tak czytam i czytam i
, lepiej wcale nie używać napędów , po co 4x4 jest nie potrzebne , reduktor czyli 4L używa się ,gdy nasz potrzebę zwiększenia mocy o 100% bo reduktor daj przełożenie 1:2 , czyli chcesz wyciągnąć kogoś z rowy to zapinasz 4L , ale jak chcesz jechać po śliskiej drodze to nie zapinasz 4L tylko 4H .
Przy jeździe na 4L trzeba też uważać ze sprzęgłem , bo jazda na pół sprzęgle może kosztować .
Czyli 4L redukcja 1:2 mocy i prędkości 50% tył 50% przód na stałe
4H 50% przód 50% tył na stałe ,więc na zakrętach koła muszę mieć uślizg inaczej łańcuch w reduktorze się wyciągnie

Przy jeździe na 4L trzeba też uważać ze sprzęgłem , bo jazda na pół sprzęgle może kosztować .
Czyli 4L redukcja 1:2 mocy i prędkości 50% tył 50% przód na stałe
4H 50% przód 50% tył na stałe ,więc na zakrętach koła muszę mieć uślizg inaczej łańcuch w reduktorze się wyciągnie
https://get.google.com/albumarchive/113 ... 1315771582
PSZCZOŁA zmota
PSZCZOŁA zmota
Re: poprawne eksploatowanie Easy Select
Adas reduktor nie zwiększa mocy tylko moment obrotowy na kołach, moc taka sama zawsze jest..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości