Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Pajero, Montero, Shogun, L200

Moderator: Kosiarz

Awatar użytkownika
magic_4x4
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: czw paź 20, 2011 5:28 pm
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: magic_4x4 » pt sty 13, 2012 7:58 pm

Witam mam mały problem po wymianie wąsa przy Pajero II kierownica nie odbija i bardzo ciężko chodzi. Historia zaczęła się od tego że nie mogłem za żadne skarby ściągnąć w/w wąsa więc żeby nie zepsuć ściągacza zdecydowałem się na wyjęcie maglownicy lub jej części bo dostęp tam nie jest jakiś wyśmienity do tego doszły ciężkie do wykręcenia przewody. Dzięki temu zdjęcie ramienia było dużo łatwiejsze. Niestety przy rozbieraniu ruszyłem śrubkę od regulacji luzu oraz rozkręciłem część idąca do kolumny kierowniczej lecz jej nie zdjąłem (mając nadzieję że uda się wyjąć tylko tą cześć maglownicy z ramieniem) Skończyło się na wyjęciu całej maglownicy. Po złożeniu całego zestawu zalaniu atf-a odpowietrzeniu układ chodzi bardzo ciężko po ruszeniu śrubki regulacyjnej zdarzyło się że odbijał w prawo. lecz kręcąc trochę dalej nie odbija ani w prawo ani w lewo. Może ktoś już miał taki problem. Proszę o jakieś sugestie.
Pajero 3.0 V6

Awatar użytkownika
lukas 78
Posty: 1716
Rejestracja: ndz lis 23, 2008 12:36 pm
Lokalizacja: Szepietowo/Hamburg

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: lukas 78 » sob sty 14, 2012 12:05 am

za mocno skręciłeś śrubę regulacji luzu
poza tym po co było rozkręcać maglownicę
jeśli poluzowanie nic nie da to coś uszkodziłeś w środku
2,5 TDI od dziadka najlepsze na świecie

Awatar użytkownika
magic_4x4
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: czw paź 20, 2011 5:28 pm
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: magic_4x4 » sob sty 14, 2012 2:05 pm

po popuszczeniu nie ma większej różnicy;/ a po co było rozkręcać ... bo przewody dochodzące do niej nie chciały się ruszyć a jak jeden poszedł to po 2 obrotach stanął dopiero "zapsikanie" na noc zmieniło sprawę. Do tego te przewody są powyginane więc wyjęcie z przewodami komplikowało sprawę maksymalnie. Więc postaram się rozebrać w wolnej chwili może tylko poszły jakieś uszczelniacze. Rozbierzemy ... zobaczymy. :) Człowiek na błędach się uczy.
Pajero 3.0 V6

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » sob sty 14, 2012 4:48 pm

was nacina sie boszem i schodzi bez problemu. gdzie by mi sie chcialo zdejmowac maglownice do tego..... :roll:
w ogole co znaczy ze nie odbija? nie wraca podczas jazdy do pozycji srodkowej?

Awatar użytkownika
magic_4x4
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: czw paź 20, 2011 5:28 pm
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: magic_4x4 » sob sty 14, 2012 6:04 pm

Ogólnie wrażenia bezcenne, kierownica nie chodzi bardzo ciężko ale jak ją ustawisz tak jedzie.
Ostatnio zmieniony sob sty 14, 2012 6:07 pm przez magic_4x4, łącznie zmieniany 1 raz.
Pajero 3.0 V6

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » sob sty 14, 2012 6:06 pm

bo masz geometrie rozdupcona.

Awatar użytkownika
magic_4x4
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: czw paź 20, 2011 5:28 pm
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: magic_4x4 » sob sty 14, 2012 6:10 pm

Było ok a w geometrii nic nie zmieniałem. Tylko wymieniłem ramię przekładni i sworzeń górny na wahaczu. Czy jest szansa że końcówka ramienia maglownicy łącząca je dalej została dociągnięta za mocno;? Choć to stożek więc ... chyba nie baudzo można to źle założyć.
Ostatnio zmieniony sob sty 14, 2012 6:25 pm przez magic_4x4, łącznie zmieniany 1 raz.
Pajero 3.0 V6

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » sob sty 14, 2012 6:24 pm

magic_4x4 pisze:Było ok a w geometrii nic nie zmieniałem. Tylko wymieniłem ramię przekładni i sworzeń górny na wahaczu. Czy jest szansa że końcówka ramienia maglownicy łącząca je dalej została dociągnięta za mocno;?
w geometrii zmieniales i jej nie masz. zbieznosc jest rozdupcona.

Awatar użytkownika
magic_4x4
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: czw paź 20, 2011 5:28 pm
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: magic_4x4 » sob sty 14, 2012 6:31 pm

ale nie ruszałem żadnego z elementów które zmieniły by zbieżność kół. Wąs (ramie) maglownicy i końcówka wahacza górnego zmieniają coś? Zresztą i tak jest różnica w sile potrzebnej do ruszenia kierownicy na postoju. Kolega acinski miał rację pisząc "W żadnym wypadku nie ruszajcie nakrętki od kasowania luzu przekładni. jeśli ktoś wam to doradzi - zabić."
Pajero 3.0 V6

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » sob sty 14, 2012 6:53 pm

kolego czy ty masz problemy z czytaniem oraz z logicznym mysleniem ?

ruszyles 3 elementy majace bezposredni wplyw na zbieznosc. ile razy trzeba ci to jeszcze napisac ?

kolega acinski pisal zeby nie ruszac jesli sie rozbiera przekladnie na atomy a nie przy wymianie wasa.

Awatar użytkownika
magic_4x4
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: czw paź 20, 2011 5:28 pm
Lokalizacja: Świętokrzyskie

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: magic_4x4 » sob sty 14, 2012 7:04 pm

Nie mam problemów z myśleniem czy też z czytaniem. Jak również rozumiem o co chodziło acinski-emu i w jakim kontekście zostało użyte ale wychodzi na to samo nie ruszać!
Pajero 3.0 V6

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » sob sty 14, 2012 7:08 pm

ale nie rozumiesz ze popsules zbieznosc

Awatar użytkownika
Ajwen
 
 
Posty: 3215
Rejestracja: sob wrz 29, 2007 3:10 pm
Lokalizacja: Stargard Szcz.

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: Ajwen » sob sty 14, 2012 10:00 pm

ja się nie znam... ale... mam pytanie...

o ile musiał kolega przestwaić zbierzność, że aż mu kierownica nie wraca ??

Awatar użytkownika
rudypajero.koszalin
Posty: 1895
Rejestracja: sob gru 03, 2005 10:13 pm
Lokalizacja: koszalin
Kontaktowanie:

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: rudypajero.koszalin » sob sty 14, 2012 10:01 pm

:roll: Za powrót kół do jazdy na wprost, nie jest odpowiedzialna zbieżność.
To wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje że kierownica "wraca".
Zbieżność kół jest podyktowana tym, że zawieszenie nie jest sztywne, w czasie jazdy opory ruchu "rozciągają" koła do kierunku na wprost. Wiele aut z napędem na przód koła ma ustawiane rozbieżnie lub na zero, bo siła napędowa ściąga je.

Wymieniając wąs nie ma możliwości popieprzenia zbieżności (oczywiście przy założeniu że nowy wąs jest identyczny jak stary).
Problem nie wracającej kierownicy zawsze pojawia się po nieumiejętnej regulacji przekładni.
Przekładnia kontowa w maglownicy jest stożkowa. Wkręcając śrubę regulacji dociskamy ślimacznicę do ślimaka zmniejszając luz. W nie zużytych przekładniach regulacja jest prosta, ale w przekładniach wytrzepanych regulować należy w skrajnych położeniach bo tam ślimak jest najmniej wybity (najczęściej jeździmy na wprost).
Do regulacji przekładni trzeba zrzucić drążki kierownicze z wąsa przekładni, regulować do stanu z najmniejszym luzem w skrajnych położeniach do momentu, aż przekładnię będzie można obracać za wąs.
Alkohol spożywany z umiarem, nie szkodzi nawet w dużych ilościach.

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » sob sty 14, 2012 10:29 pm

zacznijmy od tego ze kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy w pajero 2 jest nieregulowany

wymieniajac was juz zmienia sie zbieznosc bo nigdy ten drugi was nie bedzie co do setnych milimetra identyczny oraz nie zostanie zamontowany na identycznej wysokosci na stozku, to raz
dwa ze ruszyl maglownice i po zalozeniu na miliard procent nie zamontowal ja w tym samym polozeniu-a jest tam ze dwa, trzy milimetry luze we wszystkie strony, co sie przelozy na duzo wiecej na kolach.
a trzy to nie raz juz po remoncie i przestawieniu zbieznosci kierownica mi nie wracala i musialem jechac na korekte, po ktorej wszystko wrocilo do normy.
a cztery to wymienil sworzen i co do tego uwagi te same co 1 i 2.

i jeszcze jedna uwaga,
wielu tak zwanych mechanikow twierdzi ze po wymianie sworzni nie trzeba ustawiac geometrii - sa to zwykle paproki i ignoranci i nalezy sie takich wystrzegac. a szczytem debilizmu jest ustawianie nowych drazkow na suwmiarke i twierdzenie ze zbieznosc jest ok.

i na koniec
wyobrazasz soe z jaka sila musiala by ta sruba od regulacji luzu byc zakrecona zeby przeciwstawic sie silom dzialajacym na kola podczas jazdy?
Ostatnio zmieniony sob sty 14, 2012 10:41 pm przez kzh, łącznie zmieniany 3 razy.

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » sob sty 14, 2012 10:33 pm

Ajwen pisze:ja się nie znam... ale... mam pytanie...

o ile musiał kolega przestwaić zbierzność, że aż mu kierownica nie wraca ??
wystarczy milimetr na ktoryms elemencie i na kolach robi sie masakra

Awatar użytkownika
rudypajero.koszalin
Posty: 1895
Rejestracja: sob gru 03, 2005 10:13 pm
Lokalizacja: koszalin
Kontaktowanie:

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: rudypajero.koszalin » sob sty 14, 2012 10:44 pm

:o JEZU...
Alkohol spożywany z umiarem, nie szkodzi nawet w dużych ilościach.

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » sob sty 14, 2012 10:50 pm

co taka mine robisz?
napisalem gdzies nieprawde?
tylko odpowiedz normalnie bez pierdolingu jesli mozesz.

zakladam ze gosciu nie dokrecil na maksa sruby do kasowania luzu bo chyba glupi nie jest.

a chyba nie jest problemem wykrecic srube i luzujac maxymalnie slimacznice i wtedy bedzie wiedzial czy to prze kasacje luzu sie spiedrolilo. prawda?

zastanawiam sie tylko po jaka cholere ruszal srube od luzu i rozkrecal cos w przekladni?

moze kolego cos zle poskrecales?
jak bys mogl to pokaz na zdjeciu co odkrecales, bom ciekaw strasznie.


jeszcze o sworzniu.
dolny sworzen przykladowo
ma otwory na sruby.
sruby tam przychodzace to m12 a sam otwor w sworzniu bedzie mial 12,5-13 mm w zaleznosci od producenta. i teraz nawet jesli sam sworzen jest identyczny jak ten stary - co jest praktycznie niemozliwe - to i tak mozna go zamontowac z dokladnoscia do 0,5-1mm - i to nie liczac ze otwory w wahaczu tez beda wieksze niz srednica sruby. Jezeli ktos twierdzi ze to nie ma znaczenia to niestety ale jest dla mnie idiotą.
powyzsza uwaga dotyczy rowniez przekladni oraz wspornika.
Ostatnio zmieniony sob sty 14, 2012 11:21 pm przez kzh, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
rudypajero.koszalin
Posty: 1895
Rejestracja: sob gru 03, 2005 10:13 pm
Lokalizacja: koszalin
Kontaktowanie:

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: rudypajero.koszalin » sob sty 14, 2012 11:15 pm

kzh pisze:co taka mine robisz?
napisalem gdzies nieprawde?
tylko odpowiedz normalnie bez pierdolingu jesli mozesz.
Zgadzam się tylko z tym że ustawianie zbieżności suwmiarką to bzdura i że po wymianie elementów zawieszenia powinno się skontrolować geometrię.
kzh pisze:...
zakladam ze gosciu nie dokrecil na maksa sruby do kasowania luzu bo chyba glupi nie jest.

a chyba nie jest problemem wykrecic srube i luzujac maxymalnie slimacznice i wtedy bedzie wiedzial czy to prze kasacje luzu sie spiedrolilo. prawda?
Trzeba wiedzieć jak jest skonstruowana przekładnia żeby to wiedzieć :wink: . Nie zawsze wszystko jest jasne. Gość ma odwagę się spytać, a nie rżnie wszechwiedzącego 8)
Alkohol spożywany z umiarem, nie szkodzi nawet w dużych ilościach.

Awatar użytkownika
Ajwen
 
 
Posty: 3215
Rejestracja: sob wrz 29, 2007 3:10 pm
Lokalizacja: Stargard Szcz.

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: Ajwen » ndz sty 15, 2012 2:59 pm

kzh pisze:
Ajwen pisze:ja się nie znam... ale... mam pytanie...

o ile musiał kolega przestwaić zbierzność, że aż mu kierownica nie wraca ??
wystarczy milimetr na ktoryms elemencie i na kolach robi sie masakra

ciekawa teoria...
ostatnio wymieniałem w plaskaczu końcówkę drążka kierowniczego, oczywiście nie udało się wkręcić końcówki idealnie
tak jak stara wkręcona była,więc przestawiła się zbieżność ... nic dziwnego.. noo ale jakimś cudem kierownica wracała.
więc o co chodzi ??

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » ndz sty 15, 2012 3:07 pm

prosze cie, nie oslabiaj mnie.

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: vandall1 » ndz sty 15, 2012 4:29 pm

rudypajero.koszalin pisze::roll: Za powrót kół do jazdy na wprost, nie jest odpowiedzialna zbieżność.
To wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje że kierownica "wraca".
Zbieżność kół jest podyktowana tym, że zawieszenie nie jest sztywne, w czasie jazdy opory ruchu "rozciągają" koła do kierunku na wprost. Wiele aut z napędem na przód koła ma ustawiane rozbieżnie lub na zero, bo siła napędowa ściąga je.

Wymieniając wąs nie ma możliwości popieprzenia zbieżności (oczywiście przy założeniu że nowy wąs jest identyczny jak stary).
Problem nie wracającej kierownicy zawsze pojawia się po nieumiejętnej regulacji przekładni.Przekładnia kontowa w maglownicy jest stożkowa. Wkręcając śrubę regulacji dociskamy ślimacznicę do ślimaka zmniejszając luz. W nie zużytych przekładniach regulacja jest prosta, ale w przekładniach wytrzepanych regulować należy w skrajnych położeniach bo tam ślimak jest najmniej wybity (najczęściej jeździmy na wprost).
Do regulacji przekładni trzeba zrzucić drążki kierownicze z wąsa przekładni, regulować do stanu z najmniejszym luzem w skrajnych położeniach do momentu, aż przekładnię będzie można obracać za wąs.
Zgadzam się z tym tekstem...
Małe uwagi:
-maglownica jak sama nazwa wskazuje jest przekładnia listwową,zatem w pajero II nie ma żadnej maglownicy a klasyczna przekładnia kątowa która rzeczywiście ma śrubę regulacyjną.
o ile wiem w nowszych pajero jest przekładnia listwowa,czyli maglownica.
-klasyczna przekładnia kierownicza /jak tutaj/ nie jest przekładnią stożkową,a ślimakową
-wymiana wąsa takiej przekładni nijak się nie ma do zbieżności:z wąsa musiałyby wychodzić dwa drążki kierownicze,a tak o ile wiem nie jest
-być może rzeczona przekładnia jest uszkodzona w środku/wykruch,etc/.Jak ktoś się nie na tym nie zna-zalecam fachowca-to zbyt "newralgiczny"element.
- w przekładni listwowej/maglownicy/wymiana końcówek drążków kier wymaga powykonawczego sprawdzenia zbieżności ze wzgledów oczywistych.Ale z kolei nie ma tam żadnych wąsów czy regulacji luzu/typu śrubka/.
-niektórzy powinni zrobić porzadek na strychu :wink:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » ndz sty 15, 2012 5:12 pm

vandall1 pisze: -wymiana wąsa takiej przekładni nijak się nie ma do zbieżności:z wąsa musiałyby wychodzić dwa drążki kierownicze,a tak o ile wiem nie jest
bzdura.
delikatna roznica w budowie wasa czy pozycji na walku przekladni i juz drazek srodkowy jest w innym polozeniu co bezposdrednio wplywa na zbieznosc.
przyjrzyj sie uwaznie jak to jest zbudowane.

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: vandall1 » ndz sty 15, 2012 5:26 pm

Nie pamiętam dokładnie tej konstrukcji,ale jak sadzę jest typowa.Więc się zapytam dokładniej:czy wymiana wąsa ma zwiazek ze zmianą długosci drażka łączącego?
Jak się domyślam ,odpowiedz brzmi:nie...
To o czym piszesz,czyli minimalne róznice wymiarowe miedzy starym a nowym wasem moga mieć wpływ tylko na środkowe połozenie koła kierownicy:istotnie po takiej wymianie kiera moze nie stać idealnie prosto w pozycji zero przekładni,czyli koła na wprost.Temu regulujemy sobie to zmianą długości owego drażka kierowniczego.
Za zbieżność odpowiada tylko i wyłącznie drążek łączacy:trzeba ją kontrolować po kazdej wymianie końcówki/-ek/,oraz po przygodach typu strzał w korzeń czy kamień plus mocne lądowanie na jednym kole.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

kzh

Re: Po wyjęciu maglownicy kierownica nie odbija Pajero II

Post autor: kzh » ndz sty 15, 2012 5:40 pm

vandall1 pisze:Nie pamiętam dokładnie tej konstrukcji,ale jak sadzę jest typowa.Więc się zapytam dokładniej:czy wymiana wąsa ma zwiazek ze zmianą długosci drażka łączącego?
Jak się domyślam ,odpowiedz brzmi:nie...
To o czym piszesz,czyli minimalne róznice wymiarowe miedzy starym a nowym wasem moga mieć wpływ tylko na środkowe połozenie koła kierownicy:istotnie po takiej wymianie kiera moze nie stać idealnie prosto w pozycji zero przekładni,czyli koła na wprost.Temu regulujemy sobie to zmianą długości owego drażka kierowniczego.
Za zbieżność odpowiada tylko i wyłącznie drążek łączacy:trzeba ją kontrolować po kazdej wymianie końcówki/-ek/,oraz po przygodach typu strzał w korzeń czy kamień plus mocne lądowanie na jednym kole.
Obrazek

przeciez to elementarne.
podniesienie/obnizenie/przesuniecie przod tyl drazka srodkowego spowoduje ze caly uklad sie sroci/wydluzy.
malo tego. nawet minimalny obrot wokol jego wlasnej osi powoduje powyzsze o czym pisalem w watku o przekladni zamiast wspornika.

nie wiem po co w ogole te debaty.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Mitsubishi”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości