Strona 1 z 3
Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: ndz lis 25, 2012 1:27 pm
autor: czorcik
Pajero III. Skrzynia Super Select. Po włączeniu 4x4 i dodaniu gazu z samochód wydaje przeraźliwe dźwięki, podobne do odgłosów jaki wydaje uszkodzony przegub. Tylko tyle, że zazwyczaj przegub najbardziej słychać przy skręconych kołach. Natomiast w tym przypadku skręcanie i prostowanie nie robi różnicy. To przeskakiwanie wiąże się z przekazywaniem napędu na przednie koła. Kiedy przeskakuje koła się nie kręcą.
Na kanale po pobieżnym obejrzeniu nic nie widać niepokojącego.
Co to może być ? Gdzie szukać przyczyny ?
Początkowo stukanie było przy mocnym obciążeniu napędu. Obecnie wystarczy lekko dodać gazu i przeskakuje cos.
2x4 działa normalnie. Zapięcie reduktora nie zmienia nic.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: ndz lis 25, 2012 2:26 pm
autor: Kabal
Zacznij od sprawdzenia krzyżaków w przednim wale.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: ndz lis 25, 2012 2:26 pm
autor: ernil
Łańcuch reduktora, ewentualnie, co mało prawdopodobne, wysrane na śmierć przeguby wewnętrzne. Zewnętrzne też oczywiście mogą dawać objawy przy jeździe na wprost jak są już agonalne. Niemniej - stawiam na łańcuch w reduktorze.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: ndz lis 25, 2012 2:34 pm
autor: czorcik
Dodam jeszcze, że przed nasileniem się stuków, po włączeniu reduktora, coś wydawało odgłos szumienia, obcierania, takiego cyklicznego.
Czy wymiana reduktora, wiąże się z koniecznością demontażu całej skrzyni ? Czy można to "rozpołowić" na samochodzie ?
Bo obawiam się, że jeśli to łańcuch, to i zmasakrowane będą koła - więc raczej wymiana całości.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: ndz lis 25, 2012 2:36 pm
autor: ernil
Wymień lub skróć łańcuch. Poszukaj na Forum, był temat o skracaniu. Jeżeli się wydłużył na tyle, że da się skrócić, to będzie git. Wymiana samego łańcucha to nie jest jakiś kosmos o ile dobrze pamiętam. Skrzyni zrzucać nie trzeba. Dobierasz się do reduktora od tyłu. Ale musisz doczytać, bo ja to chyba darłem w easyselect, w superselect łańcucha chyba nie ruszałem, wymieniałem tylko łożysko na wyjściu.
Nie kupuj używki, bo będzie tak samo doskonała jak ta co masz.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: ndz lis 25, 2012 2:39 pm
autor: ernil
Masz, Zbyszek się tu rozpisywał też coś z tego co widzę...:
http://gdansk.naszemiasto.pl/artykul/ga ... ,id,t.html
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: ndz lis 25, 2012 2:44 pm
autor: ernil
Nie wiem jak do tego nowego pajero, ale do starego pasował chyba łańcuch od hujdaja. Dopytaj albo @goszen (e-pajero) albo @Adas.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: ndz lis 25, 2012 3:13 pm
autor: Kabal
W SS łańcuch jest "nieco" większy niż w ES i już tak się nie wyciąga. Ja bym zaczął od zweryfikowania krzyżaków, dokładnego.
Miałem w moim PII sytuację, że dwóch niezależnych mistrzów, w tym jeden spec od skrzyń orzekli, że reduktor, bo napieprzało po włączeniu przedniego napędu tak, że nie można było jechać. No to rozbieramy już bez weryfikacji u trzeciego, bo akurat miał termin. Reduktor git. Szukamy po kolei zaczynając od rzeczy oczywistych. Pierwszy trafiony - walnął krzyżak i tak sie jakoś ustawił, że nie dało się wyczuć luzu. Wsio rozbite tak, że skończyło się nowym wałem.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: ndz lis 25, 2012 5:24 pm
autor: Adas
czorcik pisze:...
skoro wcześniej dźwięk pod obciążeniem był sporadyczny a teraz terkocze ciągłym przeskakiwaniem to łańcuch.
Wykończyłem już kilkanaście łańcuchów w miśkowych reduktorach, łańcuch wykańczają przewymiarowane koła no i ostatnio, co mi uświadomił Rudy, winą rozciągania się łańcucha jest niewłaściwego olej.
Niezależnie czy to automat, czy manual, czy się jeździ z SS po czarnym czy ostro ora w błocie, łańcuch niewłaściwie pielęgnowany rozciąga się.
Dziwnie jest to, że piszesz, że przy przeskakiwaniu koła przednie się nie kręcą, zapnij na 4Hlc to muszą się kręcić, pomimo przeskakiwania.
no i co teraz zrobić, skracać, wymieniać na inny używany, wymienić łańcuch na nowy, decyzja trudna finansowo.
Przegub nie daje takiego dźwięku, jakby miał przeskakiwać to by musiał się w nim kulki zmniejszyć, bo mała ryska, czy pęknięcie od razu rozpryskuje przegub.
Krzyżak daję dźwięki i wibracje przy dodawaniu i odejmowaniu obciążenia na małej prędkości, a wibracje nasilają się i cichną w miarę prędkości.
fajny filmik o napędzie PIII
http://www.youtube.com/watch?v=gTql_0xw ... re=related
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: wt lis 27, 2012 5:03 pm
autor: czorcik
Dziwnie jest to, że piszesz, że przy przeskakiwaniu koła przednie się nie kręcą, zapnij na 4Hlc to muszą się kręcić, pomimo przeskakiwania.
Pod obciążeniem - np w błocie "przeskakuje" obecnie już niemal cały czasz i wyraźnie widać, że moc na nie w zasadzie nie jest przenoszona.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: czw lis 29, 2012 9:37 pm
autor: czorcik
Zrobione. Powodem był łańcuch. Skrócony o 0,5 ogniwa.
Zrobione w:
http://www.highgear.com.pl/index.php?op ... &Itemid=53
Niestety uczucia mieszane. Przez tel. uzgadniane 450. Na miejscu po naprawie z 450 zrobilo się 450 netto, gdy poprosiłem o FV ...
Tak się nie robi. Ostatecznie zostało jednak 450 brutto.
O dokręcenie kluczem dyn. kół trzeba się było dopominać. Reszta też poskręcana "na siłe"
Ocena 3/10.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: czw lis 29, 2012 10:39 pm
autor: Adas
nie przesadzaj, kluczem dynamometrycznym to się głowice dokręca na nowych szpilkach, w starej aluminiowej obudowie reduktora, śruby już nie trzymają tak jak na pierwszym montażu.
a jak techniczne wrażenia po skróceniu łańcucha

Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: czw lis 29, 2012 10:54 pm
autor: czorcik
Nie przesadzam. Każda śruba ma być dokręcona zalecaną wartością momentu. Dane te podaje producent uwzględniając wiele czynników. O ile mogę się odwrócić jak dokręcają obudowę reduktora, o tyle jeśli dokręcają elementy bezpośrednio odpowiedzialne za bezpieczeństwo - koła, zawieszenie. Nakazuję wyciągnięcie klucza i jego użycie.
Przed skróceniem były problemy z zapięciem/wypięciem 4x4. Zdarzało się nawet, że zaczynała bez powodu mrugać kontrolka centralnego dyfra. Teraz wszystkie te problemy ustały. Napędy się ładnie i szybko załącza i rozłącza. I co najważniejsze nie przeskakuje

Jak na razie rewelacja. A co będzie dalej, pokaże czas
Operacja banalnie prosta. Do zrobienia we własnym garażu w klika godzin.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: czw lis 29, 2012 11:31 pm
autor: ernil
czorcik pisze:Operacja banalnie prosta. Do zrobienia we własnym garażu w klika godzin.
No popacztysię. A jeszcze kilka postów temu skamlałeś co tak stuka w rzempolu za czapkę gruszek...
czorcik pisze:Nakazuję wyciągnięcie klucza i jego użycie.
Łoooooooo, szacun! Rispekt! Tfardziel!
Ciekawe co pozostawili złośliwie odkręcone

Powinni powiedzieć za tą usługę 2.500. I nie dać faktury. Byś się nauczył dokręcania starych śrub odpowiednim momentem.
Co za naród...
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: czw lis 29, 2012 11:41 pm
autor: czorcik
A co to znaczy stara śruba ? Śruba albo nadaje się do wkręcenia. Albo nie. Nie znam pojęcia śruby starej.
Jeśli się nadaje, to się ją zakręca. Jeśli nie - to nie.
Co za naród...
No właśnie. Dlaczego użycie tak prostego narzędzia budzi taki lęk, obawy ? Naprawdę, klucz dynamometryczny nie kopie i nie gryzie

Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: czw lis 29, 2012 11:59 pm
autor: ernil
Oh jej. Mam i używam. Wtedy kiedy jest sens. I wierz mi - jestem raczej pedantem jeżeli chodzi o czystość i stan wszelakich połączeń w samochodzie...
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: pt lis 30, 2012 6:16 am
autor: Adas
czorcik pisze:A co to znaczy stara śruba ? Śruba albo nadaje się do wkręcenia. Albo nie. Nie znam pojęcia śruby starej.
Jeśli się nadaje, to się ją zakręca. Jeśli nie - to nie.

jest jeszcze pojęcie zmęczenia materiału, ale to nieważne, nie w przypadku dokręcania śrub obudowy reduktora.
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: pt lis 30, 2012 7:02 am
autor: Mroczny
czorcik pisze:Nie znam pojęcia śruby starej.
a ja nie znam się na fizyce kwantowej
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: pt lis 30, 2012 9:32 am
autor: czorcik
Mam i używam. Wtedy kiedy jest sens. I wierz mi
A kiedy wg. kolegi jest sens ? Dokręcając głowicę ? Wtedy nie ma sensu. Tzn. jest - ale biorąc pod uwagę całokształt nie ma. Bo co się stanie jak źle skręcimy głowicę ? Nic. Najwyżej rozwali nam silnik. wywali uszczelkę, zerwiemy gwinty. Nic strasznego.
A co się stanie jak odkręci (nie daj boże urwie !) śruba w zawieszeniu ? Odpadnie koło ? Skutki mogą być o wiele poważniejsze ! W miśku fajnie bo jest 6 śrub, a są samochody gdzie są 3 śruby. To są najpoważniejsze efekty niepoprawnego dokręcania. A taki zwykły, codzienny powód. Zmiana koła.
a ja nie znam się na fizyce kwantowej
Ja nie wymagam od mechanika, żeby się znał na nie wiadomo czym. Wymagam, żeby ROZUMIAŁ wykonywane czynności i ich skutki. By dokręcając śrubę wiedział, że stal ma określoną i skończoną granicę wytrzymałości. Że przechodzi w stan plastyczny.
Niech nie poprawia rzeczywistości tam gdzie nie powinien !
Wczoraj przedemną stał właśnie taki samochód z 3 śrubami na koło. Najpierw dokręcił mu piastę pneumatykiem, później tym samym (nic nie przestawiając) śruby koła.
Szacuję, że w tym samochodzie nakrętkę piasty należało ok 240Nm dokręcić, kolo ok 80Nm.
Klucz penumatyczny to bardzo fajne i pomocne narzędzie. Ale musi być używane z pełną świadomością ! Nie można go stosować bezmyślnie jak zabawkę, bo fajnie "grzechocze".
Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: pt lis 30, 2012 9:41 am
autor: Mroczny
tego nie neguję..
ale na śrubach się nie znasz

Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: pt lis 30, 2012 3:34 pm
autor: Adas
najlepszym kluczem dynamometrycznym jest ręka, zawsze dokręca się pół obrotu przed zerwaniem gwintu

Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: pt lis 30, 2012 3:38 pm
autor: Mroczny
chyba u Ciebie
u mnie jest pół obrotu po

Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: pt lis 30, 2012 4:07 pm
autor: Adas
Mroczny pisze:chyba u Ciebie
u mnie jest pół obrotu po

aaa, bo nie w tą stronę kręcisz

Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: pt lis 30, 2012 4:19 pm
autor: pojara90
Do przykręcania śrub w kołach "ganem" są specjalne nasadki (końcówki) i dobiera się je do średnicy śruby/szpilki.
http://www.ebay.com/itm/5PC-TORQUE-EXTE ... 0779503877
Oczywiście doświadczona ręka jest najlepsza

Re: Pajero III - stuki po zapięciu 4x4
: pt lis 30, 2012 8:19 pm
autor: czorcik
Wiele rzeczy jest. Trzeba je mieć i stosować. Świadomie kontrolując moment zakręcania.
I nie ma nic na oko, czy tam na doświadczoną rękę. Rutyna i nadmierna wiara w swe umiejętności bywa zgubna.