Fabryczne zmiany w GAZ-ach

gaz 69, 67, 63 itd...

Moderator: Student

Awatar użytkownika
frater-lukas
Posty: 517
Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
Kontaktowanie:

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: frater-lukas » ndz sie 04, 2013 6:15 pm

Należy dodać jeszcze dedykowane ogumienie: w starych gazach jodełka Я-13, a później terenowa Я-101 i szosowo-terenowa Я-248

jacekfedor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: jacekfedor » ndz sie 04, 2013 6:19 pm

piotr759 pisze:
jacekfedor pisze: zaczęto też montować wyłącznik masy – na podłodze, po prawej stronie kierowcy zaklepane były trzy nakrętki do jego przykręcenia.
Wyłącznik masy znajduje się w następujących miejscach:
Gaz 69 (69M) - specjalne mocowanie na stałe przygrzane do ściany schowka za fotelem kierowcy
Gaz 69A (69AM) - pod siedzeniem kierowcy, mocowanie przygrzane do ściany "komory" akumulatora
Mam dwie budy do GAZ'a 69 (obie na pewno nie od komandorki)W tej z 72 roku śruby od wyłącznika sa za plecami kierowcy, a w tej wcześniejszej po prawej stronie na wysokości akumulatora.

Awatar użytkownika
piotr759
Posty: 1561
Rejestracja: wt lis 08, 2005 4:06 pm
Lokalizacja: Grzywna

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: piotr759 » ndz sie 04, 2013 6:24 pm

jacekfedor pisze:Mam dwie budy do GAZ'a 69 (obie na pewno nie od komandorki)W tej z 72 roku śruby od wyłącznika sa za plecami kierowcy, a w tej wcześniejszej po prawej stronie na wysokości akumulatora.
Szczerze powiem, że nie spotkałem się z rozwiązaniem o którym piszesz. Wklej może fotkę. W Gazach z DDRu wyłącznik masy był montowany pod siedzeniem kierowcy - w właściwie na poprzecznej belce karoserii, mniej więcej na wysokości zatrzasku korby.
Gaz 69M (E) 1972r.


jacekfedor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: jacekfedor » ndz sie 04, 2013 7:14 pm

piotr759 pisze:
jacekfedor pisze:Mam dwie budy do GAZ'a 69 (obie na pewno nie od komandorki)W tej z 72 roku śruby od wyłącznika sa za plecami kierowcy, a w tej wcześniejszej po prawej stronie na wysokości akumulatora.
Szczerze powiem, że nie spotkałem się z rozwiązaniem o którym piszesz. Wklej może fotkę. W Gazach z DDRu wyłącznik masy był montowany pod siedzeniem kierowcy - w właściwie na poprzecznej belce karoserii, mniej więcej na wysokości zatrzasku korby.
Faktycznie, stara budę widziałem dawno temu. W tygodniu jadę robić remanent przed rozpoczęciem remontu i albo zrobię zdjęcia, albo się pokajam i wyprostuję informacje w tekście. Cieszę się, że jest sporo uwag i proszę o kolejne.
Przy okazji- może ktoś wie czy fabryka wypuszczała jakieś mniej typowe nadwozia czy tez wszystkie one powstawały w warsztatach.

Awatar użytkownika
grobas
 
 
Posty: 848
Rejestracja: sob cze 14, 2008 2:19 pm
Lokalizacja: Mazury / Warszawa

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: grobas » pn sie 05, 2013 6:39 am

Radiowe i chemiczne powstawały w warsztatach.
GAZ-69M: R-125M / RD-115 będzie...
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: Piter69A » pn sie 05, 2013 7:52 am

4-satelitowe dyferencjały nie tylko w ostatnich rocznikach.
Mój 69M z 1967 ma też takie dyfry a wyłącznika masy nie ma.
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

krys80
Posty: 676
Rejestracja: czw wrz 29, 2011 2:26 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: krys80 » pn sie 05, 2013 8:06 pm

Sobie przypomnialem tez takie duperele - moze bada przydatne :P :

- pierwsze gaziki oparcie lawek bocznych mialy w postaci 2-ch desek (nawet na foto wczesniejszym to widac), potem juz deska / gabka / czarna derma.

- w pierwszych gazikach prawdopodobnie siedzisko laweczek jak i same poduchy siedzen nie mialy tej bialej wstawki ,,lamówki'', potem sie ona opjawia w postaci waskiego paska na poduchach siedzen przednich i wokolo siedziska i oparcia laweczek....by najprawdopodobniej w ostarnich latach produkcji...jakos tak od 70r znowu zaniechano tego rozwoazania z tymi bialymi wstawkami - tu moze mnie koledzy w szczegulach poprawia kiedy taki myk mial miejce, bo mnie sie ciezko polapac gdyz w LWP podmianki byly na porzadku dziennym i na przyklad mój gaz ma czesc poduch z lamówkami, a czesc bez :P ....to samo sie tyczy laweczek, siedzisko jednej strony ma biala lamóke, a 2-ga strona nie ma (i nie jest to efekt tego ze ktos ta lamoke zdjal - bo brak sladow jej mocowania, oraz inna faktura dermy tam gdzie lamóki sa to derma bardziej taka chropowata, a yam gdzie lamówek brak to derma gladsza)....jesli chodzi o szczeguly tej zmiany to moze ktos ma dokladniejsze dane????

- w starszym typie gaza mniej sie w detalach orietuje....ale o ile pamietam to cos tam bylo chyba tez inaczej z mechanizmem wycieraczek, gdzies u jednego goscia natknolem sie na silniczek wycieraczek z taka jak by ,,wajcha'' do recznego poruszania wycieraczkami - jak teraz bede pod koniec sierpnia w PL to jest szansa ze bede widzial tego goscia i jak nadal takie cos ma to fotke tego silniczka strzele :P .

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: Piter69A » wt sie 06, 2013 6:48 am

Od ok. 1966 roku był montowany mniejszy silnik wycieraczek.
Spotykałem też dwa rozwiązania blokowania prowadnic uchylania przedniej szyby:najczęściej występujące nakrętki motylkowe ale też kilka razy spotkałem pokrętła podobne jak w Willysach.
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

jacekfedor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: jacekfedor » wt sie 06, 2013 8:01 am

Piter69A pisze:Od ok. 1966 roku był montowany mniejszy silnik wycieraczek.
Spotykałem też dwa rozwiązania blokowania prowadnic uchylania przedniej szyby:najczęściej występujące nakrętki motylkowe ale też kilka razy spotkałem pokrętła podobne jak w Willysach.
Faktycznie- co do wycieraczek sprawdziłem w katalogu. Starszy silnik ma w innym miejscu przełącznik. Inny jest też mechanizm poruszający wycieraczkami. Na początku cięgna były z odpowiednio wygiętych pręcików, a napędzająca je dźwigienka miała dwa otwory w których je obsadzano. Później zastosowano cięgna z przetłoczonego płaskownika, a dźwigienka miała jeden bolec na którym je obsadzano.

Co do okien- także w katalogach widać, że wcześniejsze gazy miały podobne pokrętła jak willysowskie, a późniejsze- motylki.

Mam tez wrażenie- dokładnie przygladąjac się rysunkom, że dźwignie do zamykania ramy okna na hakach na desce rozdzielczej na początku mogły być odlewane, a później wytłaczane z blachy. Może ktoś to potwierdzi lub zdementuje.

Awatar użytkownika
piotr759
Posty: 1561
Rejestracja: wt lis 08, 2005 4:06 pm
Lokalizacja: Grzywna

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: piotr759 » wt sie 06, 2013 9:35 am

jacekfedor pisze:Mam tez wrażenie- dokładnie przygladąjac się rysunkom, że dźwignie do zamykania ramy okna na hakach na desce rozdzielczej na początku mogły być odlewane, a później wytłaczane z blachy. Może ktoś to potwierdzi lub zdementuje.
Kolega miał na warsztacie Gaza z 1953 roku - dźwignie były takie jak w późniejszych egzemplarzach. Z tego co pamiętam w trakcie produkcji zmianie uległy haki mocowane do deski rozdzielczej.
Poniżej wklejam dwa zdjęcia - przypadkowe, znalezione w internecie:
mocowanie wykonane z odpowiednio ukształtowanej blachy:
http://data.primeportal.net/trucks/de_c ... _of_39.JPG
mocowanie z płaskownika:
http://morski.org/forum/download.php?id=3923
Ostatnio zmieniony wt sie 06, 2013 5:38 pm przez piotr759, łącznie zmieniany 1 raz.
Gaz 69M (E) 1972r.

krys80
Posty: 676
Rejestracja: czw wrz 29, 2011 2:26 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: krys80 » wt sie 06, 2013 9:51 am

Tutaj tez chyba umkneky zmiany w ostatnich gazach - czyli pompa paliwa juz bez szklanego kielicha tylko podobna do uazowskiej, i gaznik typ K-124.

Z forum CCCP widac tez ze przednie haki do 65 roku byly wygiete bardziej na boki, a potem juz bardziej proste - sama grubosc hakow tez sie zmienila:

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
piotr759
Posty: 1561
Rejestracja: wt lis 08, 2005 4:06 pm
Lokalizacja: Grzywna

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: piotr759 » wt sie 06, 2013 12:01 pm

jacekfedor pisze:Przy okazji- może ktoś wie czy fabryka wypuszczała jakieś mniej typowe nadwozia czy tez wszystkie one powstawały w warsztatach.
Moim zdaniem:
Fabryka Uaz - modele 69 i 69A ( 69M i 69AM) - tylko i wyłącznie,
Fabryka Gaz - modele 69 i 69A oraz niektóre modele pochodne takie jak Gaz 19 czy też Gaz 72 (tu dyskusyjne - czy ten samochód był bardziej pochodną Pobiedy czy Gaza 69).

Z kolei wszystkie wersje specjalistyczne - zarówno wojskowe (RS, radiostacje, agregaty do uruchamiania samolotów, wyrzutnia trzmiel) jak i cywilne (przenośniki taśmowe, schody wejściowe do samolotów, wiertnice) powstawały poza fabrykami - czy to w Gorki czy też Ulianowsku.
Gaz 69M (E) 1972r.

Awatar użytkownika
frater-lukas
Posty: 517
Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
Kontaktowanie:

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: frater-lukas » wt sie 06, 2013 3:08 pm

No i należy wspomnieć o profilach do mocowania uchwytu gaśnicy. Tylko nie wiem od którego roku się pojawiają

krys80
Posty: 676
Rejestracja: czw wrz 29, 2011 2:26 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: krys80 » wt sie 06, 2013 9:13 pm

Tak siedzac sobie na dyzurze i ciezko pracujac :)21 przypomnialem sobie kolejna chrzanię :P ....w starszych gazach przewody filtru bocznikowego mialy takie sprezynowe oslonki, nowsze gaziki juz tych oslonek nie mialy.

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: Piter69A » śr sie 07, 2013 6:16 am

Do 1957 roku uchwyty do plandeki mocowane do nadwozia były na końcach spłaszczone na okrągło i zgrzewane przez 4 punkty.
Później uchwyty miały tylko wzdłużnie spłaszczone końce w całości zgrzane z nadwoziem jak na zdjęciu z mojego GAzika.
Obrazek
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

jacekfedor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: jacekfedor » śr sie 07, 2013 8:50 am

Zanim ogarnę wszystkie nowe wskazówki mam prośbę o pomoc. Muszę odtworzyć wycięty w mojej budzie element nadwozia. Chodzi o element widoczny na zdjęciu:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/n ... directlink
Będę wdzięczny za zdjęcie niezniszczonego elementu, najlepiej z przyłożona miarką(ale niekoniecznie)


jacekfedor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: jacekfedor » śr sie 07, 2013 2:18 pm

Dzięki.

tytus75
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 65
Rejestracja: śr wrz 02, 2009 3:15 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: tytus75 » ndz sie 11, 2013 2:47 pm

a czy któryś z kolegów mógłby konkretnie wyjaśnic różnice między 2,1 a 2,4 silnikiem (bo jakieś podobno są),wiem że podobno kolektor jest inny w jednym i w którym roku wprowadzono silnik 2,4 i czy części są wzajemnie wymienialne np sprzęgło

Awatar użytkownika
piotr759
Posty: 1561
Rejestracja: wt lis 08, 2005 4:06 pm
Lokalizacja: Grzywna

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: piotr759 » ndz sie 11, 2013 5:34 pm

tytus75 pisze:a czy któryś z kolegów mógłby konkretnie wyjaśnic różnice między 2,1 a 2,4 silnikiem (bo jakieś podobno są),wiem że podobno kolektor jest inny w jednym i w którym roku wprowadzono silnik 2,4 i czy części są wzajemnie wymienialne np sprzęgło
http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f=2&t=27544
Gaz 69M (E) 1972r.

tytus75
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 65
Rejestracja: śr wrz 02, 2009 3:15 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: tytus75 » ndz sie 11, 2013 7:20 pm

z tych linków to tylko wynika jak po numerze na bloku można je rozróżnic

Awatar użytkownika
Piter69A
 
 
Posty: 1233
Rejestracja: czw cze 22, 2006 8:59 pm
Lokalizacja: MUTT Gliwice

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: Piter69A » wt sie 13, 2013 6:44 am

Po średnicy cylindra :wink:
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)

jacekfedor
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 41
Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: jacekfedor » wt sie 13, 2013 6:20 pm

Rozumiem, że pytanie dotyczy trzeciorzędnych cech płciowych czyli wyglądu silnika.

Awatar użytkownika
piotr759
Posty: 1561
Rejestracja: wt lis 08, 2005 4:06 pm
Lokalizacja: Grzywna

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach

Post autor: piotr759 » pn sie 19, 2013 8:25 am

Z cyklu "fabryczne zmiany w Gaz-ach" proponuję dyskusję pt. "filtry powietrza"

Filtr najstarszego typu z dodatkową osłoną - wydaje mi się, że służyła jako osłona przed "huraganem" tworzonym przez wentylator:

Obrazek

warto zwrócić przy okazji uwagę na najstarszy typ cewki zapłonowej (taki rodzaj cewki opisywany jest jeszcze w polskiej wersji instrukcji z 1956 roku), oraz uchwyt kabli zapłonowych podobny do uchwytu "wzoru" amerykańskiego.

Obrazek

i jeszcze jeden przykład:

Obrazek

czasem spotyka się także inny typ filtra - zwłaszcza w samochodach przywożonych do Polski z Ukrainy czy też innych Republik. Filtr tego typu nie posiada stalowej wkładki - siatki filtrującej zamiast tego stosowany jest wkład na stałe połączony z górną pokrywą wypełniony czymś co przypomina plastikowe(?) włókna, podobne rozwiązanie posiada Ził 157:

Obrazek

Obrazek

dodam, że nie jest to filtr stosowany w Pobiedach i Wołgach.

I na koniec klasyczne rozwiązanie, znane z naszych Gazów czyli charakterystyczny garnek (warto na tej fotce zwrócić uwagę na przelotkę cięgien gaźnika - stosowaną w starszych gazach)

Obrazek
Gaz 69M (E) 1972r.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Gaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość