Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Moderator: Student
- frater-lukas
- Posty: 517
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
- Kontaktowanie:
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Należy dodać jeszcze dedykowane ogumienie: w starych gazach jodełka Я-13, a później terenowa Я-101 i szosowo-terenowa Я-248
Gaz 69M/71
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 41
- Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Mam dwie budy do GAZ'a 69 (obie na pewno nie od komandorki)W tej z 72 roku śruby od wyłącznika sa za plecami kierowcy, a w tej wcześniejszej po prawej stronie na wysokości akumulatora.piotr759 pisze:Wyłącznik masy znajduje się w następujących miejscach:jacekfedor pisze: zaczęto też montować wyłącznik masy – na podłodze, po prawej stronie kierowcy zaklepane były trzy nakrętki do jego przykręcenia.
Gaz 69 (69M) - specjalne mocowanie na stałe przygrzane do ściany schowka za fotelem kierowcy
Gaz 69A (69AM) - pod siedzeniem kierowcy, mocowanie przygrzane do ściany "komory" akumulatora
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Szczerze powiem, że nie spotkałem się z rozwiązaniem o którym piszesz. Wklej może fotkę. W Gazach z DDRu wyłącznik masy był montowany pod siedzeniem kierowcy - w właściwie na poprzecznej belce karoserii, mniej więcej na wysokości zatrzasku korby.jacekfedor pisze:Mam dwie budy do GAZ'a 69 (obie na pewno nie od komandorki)W tej z 72 roku śruby od wyłącznika sa za plecami kierowcy, a w tej wcześniejszej po prawej stronie na wysokości akumulatora.
Gaz 69M (E) 1972r.
- frater-lukas
- Posty: 517
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
- Kontaktowanie:
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 41
- Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Faktycznie, stara budę widziałem dawno temu. W tygodniu jadę robić remanent przed rozpoczęciem remontu i albo zrobię zdjęcia, albo się pokajam i wyprostuję informacje w tekście. Cieszę się, że jest sporo uwag i proszę o kolejne.piotr759 pisze:Szczerze powiem, że nie spotkałem się z rozwiązaniem o którym piszesz. Wklej może fotkę. W Gazach z DDRu wyłącznik masy był montowany pod siedzeniem kierowcy - w właściwie na poprzecznej belce karoserii, mniej więcej na wysokości zatrzasku korby.jacekfedor pisze:Mam dwie budy do GAZ'a 69 (obie na pewno nie od komandorki)W tej z 72 roku śruby od wyłącznika sa za plecami kierowcy, a w tej wcześniejszej po prawej stronie na wysokości akumulatora.
Przy okazji- może ktoś wie czy fabryka wypuszczała jakieś mniej typowe nadwozia czy tez wszystkie one powstawały w warsztatach.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Radiowe i chemiczne powstawały w warsztatach.
GAZ-69M: R-125M / RD-115 będzie...
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
4-satelitowe dyferencjały nie tylko w ostatnich rocznikach.
Mój 69M z 1967 ma też takie dyfry a wyłącznika masy nie ma.
Mój 69M z 1967 ma też takie dyfry a wyłącznika masy nie ma.
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Sobie przypomnialem tez takie duperele - moze bada przydatne
:
- pierwsze gaziki oparcie lawek bocznych mialy w postaci 2-ch desek (nawet na foto wczesniejszym to widac), potem juz deska / gabka / czarna derma.
- w pierwszych gazikach prawdopodobnie siedzisko laweczek jak i same poduchy siedzen nie mialy tej bialej wstawki ,,lamówki'', potem sie ona opjawia w postaci waskiego paska na poduchach siedzen przednich i wokolo siedziska i oparcia laweczek....by najprawdopodobniej w ostarnich latach produkcji...jakos tak od 70r znowu zaniechano tego rozwoazania z tymi bialymi wstawkami - tu moze mnie koledzy w szczegulach poprawia kiedy taki myk mial miejce, bo mnie sie ciezko polapac gdyz w LWP podmianki byly na porzadku dziennym i na przyklad mój gaz ma czesc poduch z lamówkami, a czesc bez
....to samo sie tyczy laweczek, siedzisko jednej strony ma biala lamóke, a 2-ga strona nie ma (i nie jest to efekt tego ze ktos ta lamoke zdjal - bo brak sladow jej mocowania, oraz inna faktura dermy tam gdzie lamóki sa to derma bardziej taka chropowata, a yam gdzie lamówek brak to derma gladsza)....jesli chodzi o szczeguly tej zmiany to moze ktos ma dokladniejsze dane????
- w starszym typie gaza mniej sie w detalach orietuje....ale o ile pamietam to cos tam bylo chyba tez inaczej z mechanizmem wycieraczek, gdzies u jednego goscia natknolem sie na silniczek wycieraczek z taka jak by ,,wajcha'' do recznego poruszania wycieraczkami - jak teraz bede pod koniec sierpnia w PL to jest szansa ze bede widzial tego goscia i jak nadal takie cos ma to fotke tego silniczka strzele
.

- pierwsze gaziki oparcie lawek bocznych mialy w postaci 2-ch desek (nawet na foto wczesniejszym to widac), potem juz deska / gabka / czarna derma.
- w pierwszych gazikach prawdopodobnie siedzisko laweczek jak i same poduchy siedzen nie mialy tej bialej wstawki ,,lamówki'', potem sie ona opjawia w postaci waskiego paska na poduchach siedzen przednich i wokolo siedziska i oparcia laweczek....by najprawdopodobniej w ostarnich latach produkcji...jakos tak od 70r znowu zaniechano tego rozwoazania z tymi bialymi wstawkami - tu moze mnie koledzy w szczegulach poprawia kiedy taki myk mial miejce, bo mnie sie ciezko polapac gdyz w LWP podmianki byly na porzadku dziennym i na przyklad mój gaz ma czesc poduch z lamówkami, a czesc bez

- w starszym typie gaza mniej sie w detalach orietuje....ale o ile pamietam to cos tam bylo chyba tez inaczej z mechanizmem wycieraczek, gdzies u jednego goscia natknolem sie na silniczek wycieraczek z taka jak by ,,wajcha'' do recznego poruszania wycieraczkami - jak teraz bede pod koniec sierpnia w PL to jest szansa ze bede widzial tego goscia i jak nadal takie cos ma to fotke tego silniczka strzele

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Od ok. 1966 roku był montowany mniejszy silnik wycieraczek.
Spotykałem też dwa rozwiązania blokowania prowadnic uchylania przedniej szyby:najczęściej występujące nakrętki motylkowe ale też kilka razy spotkałem pokrętła podobne jak w Willysach.
Spotykałem też dwa rozwiązania blokowania prowadnic uchylania przedniej szyby:najczęściej występujące nakrętki motylkowe ale też kilka razy spotkałem pokrętła podobne jak w Willysach.
Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 41
- Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Faktycznie- co do wycieraczek sprawdziłem w katalogu. Starszy silnik ma w innym miejscu przełącznik. Inny jest też mechanizm poruszający wycieraczkami. Na początku cięgna były z odpowiednio wygiętych pręcików, a napędzająca je dźwigienka miała dwa otwory w których je obsadzano. Później zastosowano cięgna z przetłoczonego płaskownika, a dźwigienka miała jeden bolec na którym je obsadzano.Piter69A pisze:Od ok. 1966 roku był montowany mniejszy silnik wycieraczek.
Spotykałem też dwa rozwiązania blokowania prowadnic uchylania przedniej szyby:najczęściej występujące nakrętki motylkowe ale też kilka razy spotkałem pokrętła podobne jak w Willysach.
Co do okien- także w katalogach widać, że wcześniejsze gazy miały podobne pokrętła jak willysowskie, a późniejsze- motylki.
Mam tez wrażenie- dokładnie przygladąjac się rysunkom, że dźwignie do zamykania ramy okna na hakach na desce rozdzielczej na początku mogły być odlewane, a później wytłaczane z blachy. Może ktoś to potwierdzi lub zdementuje.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Kolega miał na warsztacie Gaza z 1953 roku - dźwignie były takie jak w późniejszych egzemplarzach. Z tego co pamiętam w trakcie produkcji zmianie uległy haki mocowane do deski rozdzielczej.jacekfedor pisze:Mam tez wrażenie- dokładnie przygladąjac się rysunkom, że dźwignie do zamykania ramy okna na hakach na desce rozdzielczej na początku mogły być odlewane, a później wytłaczane z blachy. Może ktoś to potwierdzi lub zdementuje.
Poniżej wklejam dwa zdjęcia - przypadkowe, znalezione w internecie:
mocowanie wykonane z odpowiednio ukształtowanej blachy:
http://data.primeportal.net/trucks/de_c ... _of_39.JPG
mocowanie z płaskownika:
http://morski.org/forum/download.php?id=3923
Ostatnio zmieniony wt sie 06, 2013 5:38 pm przez piotr759, łącznie zmieniany 1 raz.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Tutaj tez chyba umkneky zmiany w ostatnich gazach - czyli pompa paliwa juz bez szklanego kielicha tylko podobna do uazowskiej, i gaznik typ K-124.
Z forum CCCP widac tez ze przednie haki do 65 roku byly wygiete bardziej na boki, a potem juz bardziej proste - sama grubosc hakow tez sie zmienila:


Z forum CCCP widac tez ze przednie haki do 65 roku byly wygiete bardziej na boki, a potem juz bardziej proste - sama grubosc hakow tez sie zmienila:


Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Moim zdaniem:jacekfedor pisze:Przy okazji- może ktoś wie czy fabryka wypuszczała jakieś mniej typowe nadwozia czy tez wszystkie one powstawały w warsztatach.
Fabryka Uaz - modele 69 i 69A ( 69M i 69AM) - tylko i wyłącznie,
Fabryka Gaz - modele 69 i 69A oraz niektóre modele pochodne takie jak Gaz 19 czy też Gaz 72 (tu dyskusyjne - czy ten samochód był bardziej pochodną Pobiedy czy Gaza 69).
Z kolei wszystkie wersje specjalistyczne - zarówno wojskowe (RS, radiostacje, agregaty do uruchamiania samolotów, wyrzutnia trzmiel) jak i cywilne (przenośniki taśmowe, schody wejściowe do samolotów, wiertnice) powstawały poza fabrykami - czy to w Gorki czy też Ulianowsku.
Gaz 69M (E) 1972r.
- frater-lukas
- Posty: 517
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
- Kontaktowanie:
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
No i należy wspomnieć o profilach do mocowania uchwytu gaśnicy. Tylko nie wiem od którego roku się pojawiają
Gaz 69M/71
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Tak siedzac sobie na dyzurze i ciezko pracujac
przypomnialem sobie kolejna chrzanię
....w starszych gazach przewody filtru bocznikowego mialy takie sprezynowe oslonki, nowsze gaziki juz tych oslonek nie mialy.


Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Do 1957 roku uchwyty do plandeki mocowane do nadwozia były na końcach spłaszczone na okrągło i zgrzewane przez 4 punkty.
Później uchwyty miały tylko wzdłużnie spłaszczone końce w całości zgrzane z nadwoziem jak na zdjęciu z mojego GAzika.

Później uchwyty miały tylko wzdłużnie spłaszczone końce w całości zgrzane z nadwoziem jak na zdjęciu z mojego GAzika.

Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 41
- Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Zanim ogarnę wszystkie nowe wskazówki mam prośbę o pomoc. Muszę odtworzyć wycięty w mojej budzie element nadwozia. Chodzi o element widoczny na zdjęciu:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/n ... directlink
Będę wdzięczny za zdjęcie niezniszczonego elementu, najlepiej z przyłożona miarką(ale niekoniecznie)
https://picasaweb.google.com/lh/photo/n ... directlink
Będę wdzięczny za zdjęcie niezniszczonego elementu, najlepiej z przyłożona miarką(ale niekoniecznie)
- frater-lukas
- Posty: 517
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
- Kontaktowanie:
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 41
- Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Dzięki.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
a czy któryś z kolegów mógłby konkretnie wyjaśnic różnice między 2,1 a 2,4 silnikiem (bo jakieś podobno są),wiem że podobno kolektor jest inny w jednym i w którym roku wprowadzono silnik 2,4 i czy części są wzajemnie wymienialne np sprzęgło
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f=2&t=27544tytus75 pisze:a czy któryś z kolegów mógłby konkretnie wyjaśnic różnice między 2,1 a 2,4 silnikiem (bo jakieś podobno są),wiem że podobno kolektor jest inny w jednym i w którym roku wprowadzono silnik 2,4 i czy części są wzajemnie wymienialne np sprzęgło
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
z tych linków to tylko wynika jak po numerze na bloku można je rozróżnic
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Po średnicy cylindra 

Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 41
- Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Rozumiem, że pytanie dotyczy trzeciorzędnych cech płciowych czyli wyglądu silnika.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Z cyklu "fabryczne zmiany w Gaz-ach" proponuję dyskusję pt. "filtry powietrza"
Filtr najstarszego typu z dodatkową osłoną - wydaje mi się, że służyła jako osłona przed "huraganem" tworzonym przez wentylator:

warto zwrócić przy okazji uwagę na najstarszy typ cewki zapłonowej (taki rodzaj cewki opisywany jest jeszcze w polskiej wersji instrukcji z 1956 roku), oraz uchwyt kabli zapłonowych podobny do uchwytu "wzoru" amerykańskiego.

i jeszcze jeden przykład:

czasem spotyka się także inny typ filtra - zwłaszcza w samochodach przywożonych do Polski z Ukrainy czy też innych Republik. Filtr tego typu nie posiada stalowej wkładki - siatki filtrującej zamiast tego stosowany jest wkład na stałe połączony z górną pokrywą wypełniony czymś co przypomina plastikowe(?) włókna, podobne rozwiązanie posiada Ził 157:


dodam, że nie jest to filtr stosowany w Pobiedach i Wołgach.
I na koniec klasyczne rozwiązanie, znane z naszych Gazów czyli charakterystyczny garnek (warto na tej fotce zwrócić uwagę na przelotkę cięgien gaźnika - stosowaną w starszych gazach)

Filtr najstarszego typu z dodatkową osłoną - wydaje mi się, że służyła jako osłona przed "huraganem" tworzonym przez wentylator:

warto zwrócić przy okazji uwagę na najstarszy typ cewki zapłonowej (taki rodzaj cewki opisywany jest jeszcze w polskiej wersji instrukcji z 1956 roku), oraz uchwyt kabli zapłonowych podobny do uchwytu "wzoru" amerykańskiego.

i jeszcze jeden przykład:

czasem spotyka się także inny typ filtra - zwłaszcza w samochodach przywożonych do Polski z Ukrainy czy też innych Republik. Filtr tego typu nie posiada stalowej wkładki - siatki filtrującej zamiast tego stosowany jest wkład na stałe połączony z górną pokrywą wypełniony czymś co przypomina plastikowe(?) włókna, podobne rozwiązanie posiada Ził 157:


dodam, że nie jest to filtr stosowany w Pobiedach i Wołgach.
I na koniec klasyczne rozwiązanie, znane z naszych Gazów czyli charakterystyczny garnek (warto na tej fotce zwrócić uwagę na przelotkę cięgien gaźnika - stosowaną w starszych gazach)

Gaz 69M (E) 1972r.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość