oryginalny osprzęt do GAZa 69
Moderator: Student
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Chciałbym podzielić się z kolegami moimi nowymi spostrzeżeniami dotyczącymi Gaza 69 a właściwie jego wersji produkcyjnych. Wiadomo, że istnieją i produkowane były podstawowe wersje 69/69A i 69M/69AM, a także cały szereg wersji i przeróbek specjalistycznych - zarówno "fabrycznych" jak i robionych w WZMotach. Ale w moim odczuciu było coś jeszcze - do rozważań skłonił mnie wyłącznik który odnalazłem w częściach z rozebranego gaza łączności. Chodzi to to urządzenie:

jak już wiadomo, wyłącznik ten zamontowany był w podstawce do linki od żaluzji. Możliwość zamontowania tego ustrojstwa ma każdy Gaz, jednak wyłącznik taki trafia się stosunkowo rzadko i to najprawdopodobniej tylko w wersjach które posiadają fabryczna instalację ekranowaną (69E) a więc w:
- radiostacjach
- topografach
- w wersji Orel - 1
Wyszedłem z założenia, że Gazy eksploatowane w LWP oraz innych "bratnich" armiach można by sklasyfikować następująco:
1. Fabryczne golasy - czyli Gazy dostarczone jako samochody w ścisłym słowa tego znaczeniu - czyli jako środki transportu. Niektóre z tych "golasów" były w Polsce dostosowywne do innych potrzeb - np. RS/m1
2. Gazy "wojskowe" z zainstalowanym w Związku Radzieckim wyposażeniem, będącym bronią a więc tak jak wspomniałem radiostacje, topografy, orel, być może Trzmiel...
Do podjęcia takiego podziału skłoniły mnie lampy do jazdy w kolumnie - popularne notki. Dotychczas dzieliliśmy je na:
- radzieckie - czyli nakładki na reflektory,
- polskie - czyli notki starszego typu (kapelusz i prostokątna tylna) oraz nowsze czyli ramki tunelowe i okrągła notka tylna,
- DDR - czyli różne inne kombinacje i wariacje na temat notek.
Zauważmy jednak, że Gazy "golasy" eksploatowane w Polsce miały notki dokładane już na miejscu - zarówno starego jak i nowszego typu. Natomiast Gazy będące uzbrojeniem przychodziły najprawdopodobniej już z instalacją przystosowana do zainstalowania świateł do jazdy w kolumnie (przełącznik spięty z głównym wyłącznikiem świateł) i pozostałymi elementami tego kompletu. wyglądało to mniej więcej tak:
Przednia "notka" zainstalowana na reflektorze starszego typu:


i notka przednia stosowana w reflektorach nowszego typu z szeroka ramką:

tylne lampy - prawdopodobnie wyciągało się metalową ramkę z czerwonym szkłem i instalowało się taki komplet (na fotce widać tez wyłącznik):

w tej komandorce widać fragment takiej lampy zainstalowanej na samochodzie:

i nowszy typ radzieckiej tylnej notki, mocowany na oryginalna tylna lampę:

Kiedyś prowadziliśmy tez dyskusję na temat dodatkowych otworów (mocowań) w okolicy reglera. Prawdopodobnie są to otwory pozwalające zainstalować osprzęt do wozów będących uzbrojeniem, który z jakiś tam powodów był inny niż standardowy:

tyle na dziś.

jak już wiadomo, wyłącznik ten zamontowany był w podstawce do linki od żaluzji. Możliwość zamontowania tego ustrojstwa ma każdy Gaz, jednak wyłącznik taki trafia się stosunkowo rzadko i to najprawdopodobniej tylko w wersjach które posiadają fabryczna instalację ekranowaną (69E) a więc w:
- radiostacjach
- topografach
- w wersji Orel - 1
Wyszedłem z założenia, że Gazy eksploatowane w LWP oraz innych "bratnich" armiach można by sklasyfikować następująco:
1. Fabryczne golasy - czyli Gazy dostarczone jako samochody w ścisłym słowa tego znaczeniu - czyli jako środki transportu. Niektóre z tych "golasów" były w Polsce dostosowywne do innych potrzeb - np. RS/m1
2. Gazy "wojskowe" z zainstalowanym w Związku Radzieckim wyposażeniem, będącym bronią a więc tak jak wspomniałem radiostacje, topografy, orel, być może Trzmiel...
Do podjęcia takiego podziału skłoniły mnie lampy do jazdy w kolumnie - popularne notki. Dotychczas dzieliliśmy je na:
- radzieckie - czyli nakładki na reflektory,
- polskie - czyli notki starszego typu (kapelusz i prostokątna tylna) oraz nowsze czyli ramki tunelowe i okrągła notka tylna,
- DDR - czyli różne inne kombinacje i wariacje na temat notek.
Zauważmy jednak, że Gazy "golasy" eksploatowane w Polsce miały notki dokładane już na miejscu - zarówno starego jak i nowszego typu. Natomiast Gazy będące uzbrojeniem przychodziły najprawdopodobniej już z instalacją przystosowana do zainstalowania świateł do jazdy w kolumnie (przełącznik spięty z głównym wyłącznikiem świateł) i pozostałymi elementami tego kompletu. wyglądało to mniej więcej tak:
Przednia "notka" zainstalowana na reflektorze starszego typu:


i notka przednia stosowana w reflektorach nowszego typu z szeroka ramką:

tylne lampy - prawdopodobnie wyciągało się metalową ramkę z czerwonym szkłem i instalowało się taki komplet (na fotce widać tez wyłącznik):

w tej komandorce widać fragment takiej lampy zainstalowanej na samochodzie:

i nowszy typ radzieckiej tylnej notki, mocowany na oryginalna tylna lampę:

Kiedyś prowadziliśmy tez dyskusję na temat dodatkowych otworów (mocowań) w okolicy reglera. Prawdopodobnie są to otwory pozwalające zainstalować osprzęt do wozów będących uzbrojeniem, który z jakiś tam powodów był inny niż standardowy:

tyle na dziś.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
w moim topografie oryginalnie jest zamontowana taka cewka z przełącznikiem, w garażu odszukałem jakiś pakiet lamp - i okazało się ze są dodatkowo notki przód i tył









Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
robie porządek i segreguje rożne duperele
znalazłem ostatnio parę fantów z pierwszych lat produkcji gazika
filtr paliwa - po prawej stara wersja

zawiasy ramy szyby- po lewej stara wersja

haki szyby - po lewej stara wersja

zawiasy maski - po lewej stara wersja


nie sugerować się ze są srebrne- ktoś po prostu miał dojście do chromowania i co się dało to pokrył- jak ktoś szuka starych dupereli to chętnie wymienię - mi nie są potrzebne
znalazłem ostatnio parę fantów z pierwszych lat produkcji gazika
filtr paliwa - po prawej stara wersja
zawiasy ramy szyby- po lewej stara wersja
haki szyby - po lewej stara wersja
zawiasy maski - po lewej stara wersja
nie sugerować się ze są srebrne- ktoś po prostu miał dojście do chromowania i co się dało to pokrył- jak ktoś szuka starych dupereli to chętnie wymienię - mi nie są potrzebne
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Fajne fotki - ta instrukcja bardzo ciekawa. Może gdzieś w treści jest o obsłudze tego ustrojstwa? Teoretycznie takie nakładki można by zastosować w każdym Gazie - jednak w jakim celu byłby wtedy ten przełącznik? Możesz sprawdzić jego działanie z swoim topografie? No i czy możesz udostępnić skan instrukcji?
Zastanawiam się też, czy nie popełniłem błędu w renowacji (aczkolwiek jeszcze możliwy do naprawienia)- odtworzyłem w moim Gazie instalację ekranowaną i jednocześnie chciałem zainstalować polskie lampy "notek", ale to kłócić się może z jakimiś tam fabrycznym ukompletowaniem. Z drugiej strony - mam ekranowaną instalację i pustą pakę...
Zastanawiam się też, czy nie popełniłem błędu w renowacji (aczkolwiek jeszcze możliwy do naprawienia)- odtworzyłem w moim Gazie instalację ekranowaną i jednocześnie chciałem zainstalować polskie lampy "notek", ale to kłócić się może z jakimiś tam fabrycznym ukompletowaniem. Z drugiej strony - mam ekranowaną instalację i pustą pakę...
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
co do odpalenia - swędzi mnie - ale na razie walczę w stoczni z komandorką, jak się miejsce zrobi to odpalę , chociaż tyle tam tych przełączników wkluczone/ wykluczone że się pewno napromieniuje 

Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Ale dobra w tym Twoim topografie - ale przełącznik jak złoto widoczny. Ja swój potraktuję może miernikiem i zobaczę co się w nim dzieje.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Detal występujący w każdym Gazie. Jednak logo na nim widniejące z reguły oglądaliśmy na narzędziach starszego typu dedykowanych dla samochodów z rodziny Gaza:



a tu dla porównania logo na kluczach:




a tu dla porównania logo na kluczach:

Gaz 69M (E) 1972r.
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Nie wiem czy koledzy pamietaja.....ale jakis czas temu byla ,,afera'' bo gdzies sie ,,zgubil''
akumulator co Rafal wylicytowal.
Otóz donosze ze znalazl sie....no moze nie ten sam dokladnie ale sie odnalazl tu
:
http://allegro.pl/nowy-akumulator-bakel ... 80473.html

Otóz donosze ze znalazl sie....no moze nie ten sam dokladnie ale sie odnalazl tu







http://allegro.pl/nowy-akumulator-bakel ... 80473.html
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
eee to u niego licytowałem - ale już odpuściłem - kasę wrócił , a zresztą i tak aku pod blacha jest
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Ja wlasnie dokladnie pamietalem ze to ten sam sprzedawca ze standardami allegrowymi
....dlatego umiescilem linka. Tym razem ustawil cene minimalna...pewnie na ponad 1000zl....jak ostatni sprzedal za prawie 1500zl
.
Ja taki sam to teraz ostatnio wyczesalem w CCCP za 250zl....i juz czkam tylko na transport do polski....ale przez ten pierdolnik na Ukrainie to ruskie boja sie do Polski jezdzic....bo ponoc u nas atakuja samochody na ruskich rejestracjach
...ale jak sie jakos unormuje to przewioza mi fanty...i jeszcze cos tam dla Piotra.



Ja taki sam to teraz ostatnio wyczesalem w CCCP za 250zl....i juz czkam tylko na transport do polski....ale przez ten pierdolnik na Ukrainie to ruskie boja sie do Polski jezdzic....bo ponoc u nas atakuja samochody na ruskich rejestracjach



Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
jak ktoś ma jaja - duże i twarde to może sie zalogować na węgierskim allegrooo
http://auto-motor.vatera.hu/veteran_jar ... 47702.html
http://auto-motor.vatera.hu/veteran_jar ... 47702.html
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Wracajac do tematu orginalnego akumulatora do GAZ-69... bo tak naprawde do tej pory nikt chyba takiego nie widzial....znaczy te co sie pojawialy badz na aukcji u tego cwanego sprzedawcy
(pewnie snilo mu sie ze ten tez sprzeda jak ten wczesniejszy za okolo 1500zl
), czy tez niektórzy z kolegów takie maja to one wszystkie owszem wymiarowo itp....to pasuja...ale sa one do samochodów cywilnych....czy inaczej to ujmujac....pasuja wymiarowo, ale oznaczenia na nich nie sa takie jak w katologu do gaz-69.
http://allegro.pl/nowy-akumulator-bakel ... 80473.html
Dlatego prezentuje po raz pierwszy fotki akumulatora do GAZ-69 taki jaki byl montowany w fabryce. Prezentowany egzemplarz jest jak widac mocno zfatygowany...ale obudowa jest cala.....moze uda mi sie go sciagnac i w specjalistycznym zakladzie poddadza go reanimacji (zdaje sobie sprawe ze do tego potrzebny byl by jeszcze taki jeden z kompletem tych blaszek co lacza cele miedzy soba, olowiane plyty to juz mozna zaadoptowac z jakiegos dobrego wspólczesnego..bosha...czy nie wiem co tam teraz jest najlepsze teraz na rynku).
Wiadmoo ze w gaziku akumulatora nie widac....ale z mojego punktu widzenia to nie o to chodzi czy widac ,czy tez nie....
....ale o to ze sie ma wlasciwy i ze raczej nikt takiego ze znanych mi osób jak narazie takiego nie posiada.








http://allegro.pl/nowy-akumulator-bakel ... 80473.html
Dlatego prezentuje po raz pierwszy fotki akumulatora do GAZ-69 taki jaki byl montowany w fabryce. Prezentowany egzemplarz jest jak widac mocno zfatygowany...ale obudowa jest cala.....moze uda mi sie go sciagnac i w specjalistycznym zakladzie poddadza go reanimacji (zdaje sobie sprawe ze do tego potrzebny byl by jeszcze taki jeden z kompletem tych blaszek co lacza cele miedzy soba, olowiane plyty to juz mozna zaadoptowac z jakiegos dobrego wspólczesnego..bosha...czy nie wiem co tam teraz jest najlepsze teraz na rynku).
Wiadmoo ze w gaziku akumulatora nie widac....ale z mojego punktu widzenia to nie o to chodzi czy widac ,czy tez nie....



Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Oj Krystian, Krystian.....krys80 pisze: Dlatego prezentuje po raz pierwszy fotki akumulatora do GAZ-69 taki jaki byl montowany w fabryce.
Albo musisz sobie lecytyny zażyć albo coś... Takie baterie jak pokazałeś (identyczne), są do kupienia w Polsce od ręki za 450 zł. I to zupełnie nowe, nie zalewane. Poszukaj linka którego zamieściłem wcześniej, jak była cała afera z akumulatorem Rafała.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Faktycznie...sorka
. I do gaza-69 powinien byc CT-54, ale jak mi podeslali forki to jak sprawdzalem to popierniczyly mi sie katalogi i kliknolem nie na ten co powinenem
...ale to tak jest, jak wsztstko w biegu sie robi
.



Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Ja w swoich zbiorach mam takiego suchego ruska:


ale to raczej jakaś łada albo inny moskwicz.
W kwestii akumulatorów trzeba pamiętać też o jeszcze jednym - radzieckie baterie są wyższe niż współczesne akumulatory, a to uniemożliwia zastosowanie jakiejkolwiek ramki. I na współczesny akumulator nie pasuje też oryginalna ramka.


ale to raczej jakaś łada albo inny moskwicz.
W kwestii akumulatorów trzeba pamiętać też o jeszcze jednym - radzieckie baterie są wyższe niż współczesne akumulatory, a to uniemożliwia zastosowanie jakiejkolwiek ramki. I na współczesny akumulator nie pasuje też oryginalna ramka.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
oryginalne mocowanie łopaty z 1958 roku


Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
oryginalne mocowanie noszy




Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
[quote="rafał29"]oryginalne mocowanie łopaty z 1958 roku

To jest mocowanie siekiery pod ławkę...

To jest mocowanie siekiery pod ławkę...

Land Cruiser HZJ-73
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
GAZ 69A (2,4TD-nie oryginał)
GAZ 69M (2,4-oryginał)
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
w tym wypadku było zastosowane jako mocowanie łopaty, bo uchwyt na siekierę był na ostrze zamontowany od spodu ławki i była pozostałość- czyli dwie dziury na uchwyt trzonka , to natomiast było zamontowane z boku schowka,


- Geronimo170
- jestem tu nowy...
- Posty: 13
- Rejestracja: śr lut 27, 2013 9:15 am
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
Silnik M20 a gaznik K124, i nie ma automatycznego krecenia fitra oleju, szkoda...
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
cholera chcialem coś zmienić i przez pomyłkę usunąłem linka o tym nowym silniku- zaraz włożę jak znajdę
Re: oryginalny osprzęt do GAZa 69
A co dziwnego jest w zestawieniu silnik M20 i gaźnik K124?Geronimo170 pisze:Silnik M20 a gaznik K124, i nie ma automatycznego krecenia fitra oleju, szkoda...
A ten silnik (Rafał dzięki za link) to chyba po remoncie tylko, albo złożony z nowych przypadkowych części, bo sam filtr oleju jest od Gaza 51.
Ostatnio zmieniony pn kwie 21, 2014 9:27 am przez piotr759, łącznie zmieniany 1 raz.
Gaz 69M (E) 1972r.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość