Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Moderator: Student
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 41
- Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am
Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Uważam, że warto by spisać i sfotografować jakie fabryczne modyfikacje wprowadzano w GAZ'ie 69 w kolejnych latach produkcji. Nie ukrywam, że mam w zdobyciu tych informacji swój interes. Przymierzam się do napisania dla "Automobilisty" cyklu tekstów o GAZ'ie 69. Pomysł jest taki, ze remontuję swój wóz i opisuję to, dodając do tekstów wszystko czego się dowiem o samochodzie. Im bardziej zagłębiam się w temat tym bardziej wiem, jak wiele nie wiem.
W praktyce: po przejrzeniu różnych postów na liście oraz opierając się na własnych ustaleniach wiem, że były co najmniej dwa typy maski- z przetłoczeniem GAZ i UAZ, nieznacznie różniły się od siebie deski licznikowej(miałem w swoich rękach kilka typów, ale np. takiego jak we wczesnym katalogu, z przykręcanymi daszkami jeszcze na żywo nie widziałem). Spotkałem przynajmniej dwa typy kierownicy, a jak z innymi elementami deski rozdzielczej. Były co najmniej dwa typy przednich lampek pozycyjnych- z płaska szybką i z wypukłą. Zmieniało się zapewne tylne oświetlenie(metalowa ramka z dwoma szybkami i plastikowy, czerwony dekielek) Różne były nadwozia (słyszałem, że starsze różniło się przetłoczeniami z tyłu- może ktoś ma zdjęcie tych starych, zapewne tych różnic było więcej). Inne były pokrywy pod nogami kierowcy. Różniły się też wloty powietrza (także przydałoby się zdjęcie starszego typu). Hamulec ręczny spotkałem na linkę i na drążek.
Ciekawy jestem czy ramy także bywały różne. Co to silników to oczywiste , że były 2100 i 2400 ccm, ale jak wyglądała sprawa z osprzętem.
Sam składam GAZ'a z lat 70 więc materiałem porównawczym dysponuję, ale jeżeli ktoś ma jakiś element z wcześniejszych lat produkcji to warto by zrobić dobrej jakości zdjęcia( mogę podjechać).
Przy okazji- może ktoś wie czy w fabryce składano tez inne warianty GAZ'a 69, czy też te wszystkie więźniarki, ambulanse, wozy rozpoznania chemicznego i radiostacje to dzieło warsztatów wojskowych i milicyjnych?
Na mój adres jacekfedor@wp.pl można przesyłać zdjęcia lub sugestie, że powinienem sam podjechać i coś sfotografować. Oczywiście każde takie zdjęcie zamieszczę w tym wątku.
W praktyce: po przejrzeniu różnych postów na liście oraz opierając się na własnych ustaleniach wiem, że były co najmniej dwa typy maski- z przetłoczeniem GAZ i UAZ, nieznacznie różniły się od siebie deski licznikowej(miałem w swoich rękach kilka typów, ale np. takiego jak we wczesnym katalogu, z przykręcanymi daszkami jeszcze na żywo nie widziałem). Spotkałem przynajmniej dwa typy kierownicy, a jak z innymi elementami deski rozdzielczej. Były co najmniej dwa typy przednich lampek pozycyjnych- z płaska szybką i z wypukłą. Zmieniało się zapewne tylne oświetlenie(metalowa ramka z dwoma szybkami i plastikowy, czerwony dekielek) Różne były nadwozia (słyszałem, że starsze różniło się przetłoczeniami z tyłu- może ktoś ma zdjęcie tych starych, zapewne tych różnic było więcej). Inne były pokrywy pod nogami kierowcy. Różniły się też wloty powietrza (także przydałoby się zdjęcie starszego typu). Hamulec ręczny spotkałem na linkę i na drążek.
Ciekawy jestem czy ramy także bywały różne. Co to silników to oczywiste , że były 2100 i 2400 ccm, ale jak wyglądała sprawa z osprzętem.
Sam składam GAZ'a z lat 70 więc materiałem porównawczym dysponuję, ale jeżeli ktoś ma jakiś element z wcześniejszych lat produkcji to warto by zrobić dobrej jakości zdjęcia( mogę podjechać).
Przy okazji- może ktoś wie czy w fabryce składano tez inne warianty GAZ'a 69, czy też te wszystkie więźniarki, ambulanse, wozy rozpoznania chemicznego i radiostacje to dzieło warsztatów wojskowych i milicyjnych?
Na mój adres jacekfedor@wp.pl można przesyłać zdjęcia lub sugestie, że powinienem sam podjechać i coś sfotografować. Oczywiście każde takie zdjęcie zamieszczę w tym wątku.
- frater-lukas
- Posty: 517
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
- Kontaktowanie:
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Nadwozi były w sumie 3 typy (przynajmniej ja z takimi się spotkałem):
- najstarsze z pionowymi przetłoczeniami z tyłu i jednym światłem

- bez pionowych przekłoczeń ale posiadające przetłoczenia pod odblaski (widać po tej stronie gdzie nie ma odblasku)

- no i najnowsze bez przetłoczeń
Co ciekawe gaz na pierwszym zdjęciu też odbiega od ogólnego schematu: oba pałąki stelaża są mocowane z jednej strony na zewnątrz budy, inne rurki do mocowania stelaża, inne oparcia ławek, korba skierowana w stronę pasażera
A co do różnic to dołożę jeszcze przednie okna, klamki, nagrzewnice, chłodnice oleju
- najstarsze z pionowymi przetłoczeniami z tyłu i jednym światłem

- bez pionowych przekłoczeń ale posiadające przetłoczenia pod odblaski (widać po tej stronie gdzie nie ma odblasku)

- no i najnowsze bez przetłoczeń
Co ciekawe gaz na pierwszym zdjęciu też odbiega od ogólnego schematu: oba pałąki stelaża są mocowane z jednej strony na zewnątrz budy, inne rurki do mocowania stelaża, inne oparcia ławek, korba skierowana w stronę pasażera
A co do różnic to dołożę jeszcze przednie okna, klamki, nagrzewnice, chłodnice oleju
Gaz 69M/71
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
wloty powietrza starsze na 9 otworow

tylna klapa strszego typu miala te naspawane uchwyty

były też dwa rodzaje oslon koło chłodnicy tych pionowych
jak znajde drugie foto to wkleje

dwa rodzaje przelacznikow pod deska- to sa starszego typu z kulistymi koncowkami

kierownica z pierwszych lat


tylna klapa strszego typu miala te naspawane uchwyty

były też dwa rodzaje oslon koło chłodnicy tych pionowych
jak znajde drugie foto to wkleje
dwa rodzaje przelacznikow pod deska- to sa starszego typu z kulistymi koncowkami
kierownica z pierwszych lat

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
starsze bardziej jajowaty szperacz

poza tym uchwyt korby rozruchowej na zderzaku, inne przednie kierunki, tylne klosze, przednie klosze lamp,tłumik,

poza tym uchwyt korby rozruchowej na zderzaku, inne przednie kierunki, tylne klosze, przednie klosze lamp,tłumik,
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Mysle ze bardzo wiele znajdziesz czytajac od poczatku dzial ,,orginalny osprzet do GAZa'' - jest tego troche, choc calkowity chaos tam panuje
, ale jest to efektem zywej dyskusji i tez tego, ze w wielu wypadkach do prawdy trzeba bylo dojsc.
Mysle jednak ze jak dokladnie sie z tym dzialem strona po stronie zapoznasz to bardzo wiele z tego czego szukasz (lacznie z fotkami) tam znajdziesz.
I moja rada
....jak cos na cos tam trafisz co Cie bedzie interesowalo to odrazu skopiuj ten fragment, bo to naprawde spory dzial i potem odszukac cos co sie jakis czas temu tam wyczytlo jest wielce trudne.

Mysle jednak ze jak dokladnie sie z tym dzialem strona po stronie zapoznasz to bardzo wiele z tego czego szukasz (lacznie z fotkami) tam znajdziesz.
I moja rada

- dawidbajorek
-
- Posty: 920
- Rejestracja: pt cze 11, 2010 10:29 am
- Lokalizacja: Polska
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Ja raczej sklanialbym sie do takiego ułożenia tyłów po tej najstarszej wersji (z mostami Gaza 67 i napisem truzenik czy jak sie to pisało ):frater-lukas pisze:Nadwozi były w sumie 3 typy (przynajmniej ja z takimi się spotkałem):
- najstarsze z pionowymi przetłoczeniami z tyłu i jednym światłem
Odblaski pionowe z przetłoczeniem oraz przetłoczeniem na lewym panelu


Odblaskow poziome


A pózniej lub równolegle zaznaczone tylko punkty


46....469 

- dawidbajorek
-
- Posty: 920
- Rejestracja: pt cze 11, 2010 10:29 am
- Lokalizacja: Polska
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Rama miała szersze blachy w miejscu mocowania przedniego zderzaka, inne były klamki, filtr oleju połączony cięgnem z rozrusznikiem, inna płaska chłodnica, inne nakładki na pedałach hamulca i sprzęgła, inne mniejsze tylne okienko, w prędkościomierzu licznik kilometrów w górnym położeniu, brak migaczy, jedna tylnia lampa, itddawidbajorek pisze:Ja raczej sklanialbym sie do takiego ułożenia tyłów po tej najstarszej wersji (z mostami Gaza 67 i napisem truzenik czy jak sie to pisało ):frater-lukas pisze:Nadwozi były w sumie 3 typy (przynajmniej ja z takimi się spotkałem):
- najstarsze z pionowymi przetłoczeniami z tyłu i jednym światłem
Odblaski pionowe z przetłoczeniem oraz przetłoczeniem na lewym panelu
]

Tutaj jeden kolega odbudowuje Gaza 69A z 1954 roku :http://www.russianmilitarytrucks.com/ph ... m.php?f=12
I nawet jest założony post o różnicach miedzy gazem z gorki i ulianowska.
46....469 

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Nie mam co prawda dziś i weekend zbyt wiele czasu, żeby zając się dokładnie omówieniem najstarszej wersji Gaza 69 (1953 - 1954 rocznik) ale przedstawiony przez Dawida Gaz odbudowywany w Taranowie Podgórnym, jest tylko pobożnym życzeniem właściciela, aby stał się 1954 rocznikiem. Przed laty próbowaliśmy z kolegą też stworzyć takiego Gaza, bo posiadaliśmy papiery z 1953 roku.dawidbajorek pisze: Tutaj jeden kolega odbudowuje Gaza 69A z 1954 roku :http://www.russianmilitarytrucks.com/ph ... m.php?f=12
I nawet jest założony post o różnicach miedzy gazem z gorki i ulianowska.
Według mojej opinii taki Gaz (1953 - 1954) powinien być ukompletowany w następujący sposób:
Silnik i osprzęt:
- silnik 2120 ze starym typem logo na bloku, ewentualnie logo 3M. Kolektor z bimetalem i osłoną termiczną, żeliwna głowica, filtr powietrza z dodatkową osłoną od strony wentylatora, prądnica ze smarowniczkami łożysk, filtr oleju połączony cięgnem z dźwignią rozrusznika, sam filtr innego typu niż późniejsze - z dłuższym osadnikiem, chłodnica z dużym wlewem i prostym czujnikiem temperatury z innymi przetoczeniami na górnym zbiorniku, obudowa termostatu z łezkowatym wyjściem małego biegu wody, stary typ chłodnicy oleju, aparat zapłonowy z ręcznym oktanokorektorem, kable zapłonowe w lakierowanym oplocie bawełnianym, cewka z opornikiem wbudowanym w jej obudowę - to dyskusyjne, duży regulator napięcia RR20 - przez to inne zupełnie inne mocowania na grodzi, gaźnik K22D lub K22A (aczkolwiek był też inny, starszy typ nie pamiętam teraz jaki), sterowanie gaźnikiem (linki) przechodziły przez ścianę grodziową przez specjalną przelotkę - guma ze specjalną obejmą.
Instalacja elektryczna:
- wykonana z kabli w lakierowanym bawełnianym oplocie, plus na masie, ze względu na brak kierunkowskazów inne, mniejsze kostki na wewnętrznej stronie błotników, brak wyłącznika masy, jedna lampa z tyłu ze szklanym szkłem i metalową ramką, gniazdo przyczepy typu "willysowskiego" w lewym narożu, lampki pozycyjne bez kierunków z płaskim szkłem (inne niż od Stara 660 - szkło nie miało logo zelmot), lampy przednie ze starym typem żarówki, łezkowaty szperacz, inne przełaczniki - te z kulką na końcu.
Karoseria:
Inne mocowania (nazwał bym je nitonakrętkami) ruchomych elementów karoserii czyli pokryw wewnętrznych, masek bocznych itp. W starych Gazach miały kształt kwadratowy w późniejszych wersjach miały charakterystyczny kształt ściętego okręgu, brak mocowań na grodzi do filtrów przeciwzakłóceniowych, przelotka kolumny kierowniczej dużo większa niż w wersjach późniejszych, składająca się z dwóch elementów i gumy, inne klamki zewnętrzne, inne elementy stablizacji drzwi w karoserii - charakterystyczny metalowy element na drzwiach zamiast późniejszej gumy i analogicznie inny element w karoserii (składający się z blaszki i dwóch ruchomych elementów z ebonitu - komandorka Czesława miała takie elementy), oczywiście prawe naroże z przetłoczeniem i lampą, klapa tylna z innym sposobem mocowania blachy, maska z napisem Gaz i skrzela na 9 otworów, inne mocowanie sygnału... Gaz 69 - inne korki zbiornika dodatkowego - żeliwne zamiast plastikowych, 4 podłużne pałąki plandeki zamiast późniejszych trzech, mocowanie ławek pasami. Oczywiście zależnie od katalogu różnorakie mocowanie osprzętu pod ławkami. W niektórych Gazach występuje też łezkowate przetłoczenie pod pedałem gazu, "deska" rozdzielcza z nitowanymi daszkami oświetlenia,
Podwozie i rama:
Resory w pokrowcach, pióra przełożone cienką trójwarstwową sklejką, zupełnie inne spinki piór resoru - w późniejszych Gazach zagięty do wewnątrz płaskownik, w starych misterna spinka, krzyżaki wałów z uszczelnieniem korkowym, gumowe osłony wielowpustów, ręczny na linkę a co się z tym wiąze inna górna pokrywa reduktora, rama z długimi wąsami do zderzaka, zderzak z dodatkowym prowadzeniem korby i stary typ mocowania tablicy, skrzynia biegów z wziernikiem od góry, zabieraki w przednim moście oczywiście na stałe, stary typ kierownicy...
Malowanie:
Moim zdaniem Gazy zarówno 69 jak i 51 i 63 występowały w ciemnozielonym malowaniu. Być może podkładem pod farbę była minia.
Opony i koła:
6.50 x 16 z charakterystycznym bieżnikiem w jodełkę - rama którą sprzedaje Jacek ma jedną taką oponę na przedniej osi, felgi oczywiście nitowane.
Dopiero po spełnieniu przynajmniej większości powyższych bzdetów, możemy mówić o Gazie odrestaurowanym do standardu 1953 - 1954.
Gaz 69M (E) 1972r.
- frater-lukas
- Posty: 517
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
- Kontaktowanie:
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
No i oczywiście inny podgrzewacz silnika, z cięgnem do spuszczania mocowanym do ramy pod chłodnicą
sworznie gum łączników amortyzatorów ze smarowniczkami, płaski tłumik
sworznie gum łączników amortyzatorów ze smarowniczkami, płaski tłumik
Gaz 69M/71
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Masz rację - i jeszcze wiele wiele innych pierdołek. Np oryginalne półosie przednie do tej wersji nie powinny mieć gwintu do sprzęgiełek, no i sam most powinien być gazowski - a nie uazowski, mechanizmy różnicowe też starego typu, stary typ tłumika itd itp....frater-lukas pisze:No i oczywiście inny podgrzewacz silnika, z cięgnem do spuszczania mocowanym do ramy pod chłodnicą
No i kolor - ten Gaz z Tranowa Podgórnego w tym malowaniu to nie bardzo...
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
ten gaz odbudowywany na 1954 rok tak wyglądał przed zakupem
http://www.russianmilitary.co.uk/detail ... EPS&id=150
przez jakiś czas był u mnie w okolicy do sprzedania za 4 tys,nawet go oglądałem
szacun dla gościa bo naprawdę sporo wyłożył środków by go zrobić
http://www.russianmilitary.co.uk/detail ... EPS&id=150
przez jakiś czas był u mnie w okolicy do sprzedania za 4 tys,nawet go oglądałem
szacun dla gościa bo naprawdę sporo wyłożył środków by go zrobić
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Nie - no spoko. Zrobić ładną komandorkę z niczegorafał29 pisze:ten gaz odbudowywany na 1954 rok tak wyglądał przed zakupem
http://www.russianmilitary.co.uk/detail ... EPS&id=150
przez jakiś czas był u mnie w okolicy do sprzedania za 4 tys,nawet go oglądałem
szacun dla gościa bo naprawdę sporo wyłożył środków by go zrobić

Tylko po co porywać się z motyką na słońce i zaraz nazywać odbudowę "projekt 1954"?
I tak docelowo nie wyjdzie z niego nawet taki egzemplarz, jak ten o który toczyliśmy tu głupi spór z Czesławem.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Z tym malowaniem to ja mysle ze to tak trzeba nieco bardziej o tredzie mówic...bo tam raz sie w fabryce zmieszalo tak....a innym razem troche podobnie
, z tymi gazami wczesniejszymi to o tred w nasyceniu zielenia sie nie wypowiadam bo fotek malo, a jak sa to czarnobiale
, wiec tak dokladnie nie wycyrklujesz. Mnie ta komandorka Geromino z russianmilitarytrucks sie podoba, i koloru wogóle bym sie nie czepial. O ile pamietam to On jako kolor przyjol taki ,,standardowy'' zielony najpopularniejszy odcien jaki byl w armii czerwonej w tamtym okresie- ruskie jechali tym odcieniem wszystko...od pojazdów po obudowy radiostacji, kanistry na paliwo i ogólnie co sie dalo.
Mó gazikj to co prawda nowsza wersja ,,M'' i tam gdzie sie zachowala orginalna farba to taki dosc jasny ten zielony, ale widzialem inne gazy tez rocznikowo podobne w znacznie ciemniejszym odcieniu. Wiadomo ze tam w fabryce barwników nie dozowaly komputery...tylko jakis Vania....jak byl trzezwy to wychodzil kolor jasniejszy...jak wypil to ciemniejszy...albo odwrotnie
.
A ja tu na szyybkosci dodam ze w starym typie tlumik plaski, ale i rura od kolektora do tlumika nieco dluzsza i kolnierz tej rury przy kolektorze to 3-katny a w nowszym typie jest okragly.
Oczywiscie jak inny tlumik to i inne mocowanie tlumika. Tych pierdól jest tyle ze jak ja zaczne remont swojego pod koniec sierpnia, to z kazdego najmniejszego kroku bede zapodawal foty na forum i wszystko potwierdzal jak ma byc malowane, jakie powloki itp itd.....bo moge sobie tylko wyobrazic ze jak gazik jest w ,,proszku'' to nawet wiedzac to i owo, bardzo latwo jest cos po prostu przeoczyc, a jak na to samo zerknie kilkanascie krytycznych oczu to szansa na takie przeoczenie jest mniejsza - takie jest moje skromne zdanie.
Tak czy siak....bardzo dobrze ze ten watek powstal z biegiem czasu kazdy sobie cos tam przypomni to ostatecznie powstanie bardzo dokladny wykaz róznic wszelakich.


Mó gazikj to co prawda nowsza wersja ,,M'' i tam gdzie sie zachowala orginalna farba to taki dosc jasny ten zielony, ale widzialem inne gazy tez rocznikowo podobne w znacznie ciemniejszym odcieniu. Wiadomo ze tam w fabryce barwników nie dozowaly komputery...tylko jakis Vania....jak byl trzezwy to wychodzil kolor jasniejszy...jak wypil to ciemniejszy...albo odwrotnie

A ja tu na szyybkosci dodam ze w starym typie tlumik plaski, ale i rura od kolektora do tlumika nieco dluzsza i kolnierz tej rury przy kolektorze to 3-katny a w nowszym typie jest okragly.
Oczywiscie jak inny tlumik to i inne mocowanie tlumika. Tych pierdól jest tyle ze jak ja zaczne remont swojego pod koniec sierpnia, to z kazdego najmniejszego kroku bede zapodawal foty na forum i wszystko potwierdzal jak ma byc malowane, jakie powloki itp itd.....bo moge sobie tylko wyobrazic ze jak gazik jest w ,,proszku'' to nawet wiedzac to i owo, bardzo latwo jest cos po prostu przeoczyc, a jak na to samo zerknie kilkanascie krytycznych oczu to szansa na takie przeoczenie jest mniejsza - takie jest moje skromne zdanie.
Tak czy siak....bardzo dobrze ze ten watek powstal z biegiem czasu kazdy sobie cos tam przypomni to ostatecznie powstanie bardzo dokladny wykaz róznic wszelakich.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
krys80 pisze:Z tym malowaniem to ja mysle ze to tak trzeba nieco bardziej o tredzie mówic...bo tam raz sie w fabryce zmieszalo tak....a innym razem troche podobnie, z tymi gazami wczesniejszymi to o tred w nasyceniu zielenia sie nie wypowiadam bo fotek malo, a jak sa to czarnobiale
,
Co prawda jakiś czas temu bezpowrotnie straciłem mojego pen-drive'a, gdzie miałem blisko 1500 zdjęć Gazów i osprzętu. Ale ten stary ciemnozielony kolor to nie jest przypadek i nie można twierdzić, że w fabryce coś tam się zmieszało....
Ostatnio w necie znalazłem kilka zdjęć gazów, gdzie spod warstw różnorakiej farby wychodzi ta piękna ciemna zieleń - moim skromnym zdaniem dużo ładniejsza niż późniejsza oliwka.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Tak jak pisalem....ja to az tylu fotek starszych gazów nie widzialem wiec sie az tak kategorycznie wypowiadac nie bede w tej dosc sliskiej kwestii koloru
.
To tez zalezy jeszcze czy ktos robi na orginal fabryczny, czy na przyklad na LWP - to wtedy wogóle matowa zielen...i to tez nie zawsze bo jedne gazy LWP malowala...inne zostawiala w spokoju
tak jak przyszly z CCCP.

To tez zalezy jeszcze czy ktos robi na orginal fabryczny, czy na przyklad na LWP - to wtedy wogóle matowa zielen...i to tez nie zawsze bo jedne gazy LWP malowala...inne zostawiala w spokoju

Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
W LWP "ciemna zieleń" też się zmieniała. Wcześniejsze to było bardziej khaki / oliwkowy zbliżony do amerykańskiego II wojennego Olive drab. Później było ciemniejsze aż do ciemnej zieleni znanej z lat 80/90-tych znanej sprzed wprowadzenia kamuflażu trzy kolorowego.
Taki bardzo uproszczony opis zmian prosto z pamięci...
Taki bardzo uproszczony opis zmian prosto z pamięci...
GAZ-69M: R-125M / RD-115 będzie...
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Postaram się jeszcze coś poszukać - może w domu jakieś fotki się zachowały ale chodzi mi o ten kolor:piotr759 pisze:Ostatnio w necie znalazłem kilka zdjęć gazów, gdzie spod warstw różnorakiej farby wychodzi ta piękna ciemna zieleń - moim skromnym zdaniem dużo ładniejsza niż późniejsza oliwka.
na błotniku wyłazi spod innej farby:

A tu chyba się ściana grodziowa zachowała się w oryginalnym kolorze:

Z rok temu był do sprzedania piękny oryginalny gazik gdzieś chyba na mazurach - cały w oryginalnym ciemnym kolorze... miałem kuźwa jego foty na zniszczonym pendriv'ie.
Gaz 69M (E) 1972r.
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 41
- Rejestracja: śr cze 12, 2013 9:00 am
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Dzięki za wszystkie informacje. Spróbowałem to zebrać w całość.
Najstarszy model miał na grillu znaczek 69, wytłoczony na skrzelach napis „trużenik” i mosty od GAZ’a 67. Klapa miała montowaną centralną rączkę ułatwiającą otwieranie. Silnik miał logo Fabryki im. Mołotowa.
Nadwozie
W modelach z lat 50 na tyłach burt były podłużne podłużne przetłoczenia, równoległe z klapą. Tylna lampa była jedna, z żarówkami stopu i pozycji( po lewej stronie), odblaski dwa. Na masce był napis GAZ, a skrzela miały 9 otworów wlotowych. Lewy fartuch silnika miał kształt trójkąta. Większy był otwór w grodzi na kolumnę kierowniczą, przy pedale gazu było owalne przetłoczenie. Otwór na linki gazu i ssania był jeden, duży, przystosowany do montażu podwójnej przelotki. Inny (większy) rozstaw śrub pod regulator napięcia. Brakowało zaklepanych w blasze nadwozia nakrętek na osprzęt przeciwzakłóceniowy, a wmontowane w nadwozie nakrętki do przykręcenia błotników i skrzeli był kwadratowe. Nie było tam też zamontowanych nakrętek pod wyłącznik masy, a ławki na pace były zapinane na troki. Na przednich błotnikach montowano lampki pozycyjne z płaskim szkłem. W tym modelu nie montowano kierunkowskazów. Daszki oświetlenia deski rozdzielczej były przykręcane na dwie śruby, a w prędkościomierzu licznik kilometrów był w górnym położeniu.
Po przeniesieniu produkcji do Uljanowska zmienił się napis na masce na UAZ. Skrzela miały 8 otworów. Otwór na kolumnę kierowniczą został zmniejszony, a nakrętki zaklepane w nadwoziu miały kształt ściętego na jednym boku okręgu. Lewy fartuch silnika miał kształt trapezu. Na tylnych burtach montowano dwie lampy, były tam przetłoczenie pod odblaski, ławeczki na pace zamykano przy pomocy wydłużonych sprężynowych zaczepów, zaczęto też montować wyłącznik masy – na podłodze, po prawej stronie kierowcy zaklepane były trzy nakrętki do jego przykręcenia. Przednie lampki przystosowane były do żarówek dwuwłóknowych(pozycja i kierunek) i miały wypukłe jajowate szkiełko. Daszki oświetlenia deski rozdzielczej montowano na stałe.
W ostatnim modelu nadwozia na tylnych burtach zrezygnowano z przetłoczeń, śruby do przykręcenia wyłącznika masy montowano za plecami kierowcy. Na linki gazu i ssania były w grodzi dwa małe otwory.
Osprzęt silnika.
Podgrzewacz rozruchowy w latach 50 miał- jeżeli chodzi o szczegóły- inną konstrukcję, m.in. u dołu wąski wylot ciepła, późniejszy był szeroki. Inaczej ustawione były rurki doprowadzające i odprowadzające wodę oraz mechanizm spuszczania wody.
Kolektor dolotowy miał sterowanie przy pomocy bimetalowej sprężyny. Później był sterowany ręcznie.
Filtr wstępnego oczyszczania oleju połączony był z pedałem rozrusznika( wykonywał obrót po jego naciśnięciu) później sterowany był ręcznie.
Chłodnice oleju różniły się sposobem przykręcania węży dolotowych i wylotowych.
Dodatkowy zbiornik paliwa miał początkowo żeliwne, a później plastikowe korki.
Inne były niektóre elementy układu przyspieszacza- m.in. sam pedał gazu oraz przelotki gazu ręcznego i ssania.
Starsze GAZy miały płaski tłumik, nowsze okrągły. W starszych rura od kolektora do tłumika była nieco dłuższa, kołnierz - tej rury przy kolektorze to 3-katny. W nowszym typie jest okrągły.
Wraz ze zmianą typu układu wydechowego inne było też mocowanie tłumika.
W starszym GAZ’ie gaźnik K22D lub K22A, filtr powietrza z dodatkową osłoną od strony wentylatora.
Starsza chłodnica wody miała większy korek, prosty czujnik temperatury i charakterystyczne, krzyżujące się wyżłobienia na ściance z wlewem. Starsza obudowa termostatu miała jajowate wyjście małego biegu wody.
Starsza skrzynia biegów miała na górze zamontowany kwadratowy dekielek umożliwiający kontrolę jej stanu. Nowsze nie miały tego elementu.
W wozach starszego typu hamulec ręczny sterowany był linką. W związku z tym na deklu skrzyni rozdzielczej zamontowana była rolka po której linka się przesuwała. W nowszych- hamulec uruchamiany był cięgnem z pręta stalowego i rolka nie była potrzebna.
Nagrzewnica miała inny kształt górnej rurki doprowadzającej wodę- starszy typ miał prostą, nowszy skręcającą pod kątem prostym.
Osprzęt elektryczny
Przy aparacie zapłonowym zmieniał się mechanizm ręcznej regulacji wyprzedzenia zapłonu oraz usytuowanie kondensatora, włącznik kierunkowskazów pojawił się w latach 60, a wraz z nim nowy typ przednich lampek. W nowszych modelach inny był też typ tylnych lamp. Początkowo mały one czerwone szkiełko w metalowej ramce, później zastąpił je plastikowy dekielek.
Starszy szperacz miał kształt jajowaty, późniejszy kulisty. Przełączniki na desce rozdzielczej początkowo miały kuliste końcówki, później łezkowate. Zmieniała się prądnica(starsza miała smarowniczki łożysk) i regulator napięcia( początkowo RR-20, później RR-24). Inne były typy klaksonu oraz uchwyty do ich mocowania.
Sama instalacja elektryczna w najstarszym typie GAZ’a wykonana z kabli w lakierowanym bawełnianym oplocie, z plusem na masie. Ze względu na brak kierunkowskazów inne, mniejsze kostki na wewnętrznej stronie błotników, brak wyłącznika masy, jedna lampa z tyłu ze szklanym szkłem i metalową ramką, gniazdo przyczepy typu "willysowskiego" w lewym narożu.
Podwozie i rama:
Resory w pokrowcach, pióra przełożone cienką trójwarstwową sklejką, zupełnie inne spinki piór resoru - w późniejszych Gazach zagięty do wewnątrz płaskownik, w starych misterna spinka, krzyżaki wałów z uszczelnieniem korkowym, gumowe osłony wielowpustów. W najstarszych GAZ’ach sworznie gum łączników amortyzatorów miały wmontowane smarowniczki. Starsze ramy miały dłuższe wąsy do montażu zderzaka, zderzak z dodatkowym prowadzeniem korby i inny typ mocowania tablicy. Starsze koła były nitowane, nowsze- zgrzewane.
Ponadto: zmieniły sie klamki zewnętrzne oraz elementy stablizacji drzwi w karoserii - charakterystyczny metalowy element na drzwiach zamiast późniejszej gumy i analogicznie inny element w karoserii, w pierwszych modelach były 4 podłużne pałąki plandeki zamiast późniejszych trzech. Zmieniały się detale przedniego okna. Były tez dwa typy kierownicy- wcześniejszy z metalowymi ramionami oraz późniejszy, w całości z tworzywa.
Najstarszy model miał na grillu znaczek 69, wytłoczony na skrzelach napis „trużenik” i mosty od GAZ’a 67. Klapa miała montowaną centralną rączkę ułatwiającą otwieranie. Silnik miał logo Fabryki im. Mołotowa.
Nadwozie
W modelach z lat 50 na tyłach burt były podłużne podłużne przetłoczenia, równoległe z klapą. Tylna lampa była jedna, z żarówkami stopu i pozycji( po lewej stronie), odblaski dwa. Na masce był napis GAZ, a skrzela miały 9 otworów wlotowych. Lewy fartuch silnika miał kształt trójkąta. Większy był otwór w grodzi na kolumnę kierowniczą, przy pedale gazu było owalne przetłoczenie. Otwór na linki gazu i ssania był jeden, duży, przystosowany do montażu podwójnej przelotki. Inny (większy) rozstaw śrub pod regulator napięcia. Brakowało zaklepanych w blasze nadwozia nakrętek na osprzęt przeciwzakłóceniowy, a wmontowane w nadwozie nakrętki do przykręcenia błotników i skrzeli był kwadratowe. Nie było tam też zamontowanych nakrętek pod wyłącznik masy, a ławki na pace były zapinane na troki. Na przednich błotnikach montowano lampki pozycyjne z płaskim szkłem. W tym modelu nie montowano kierunkowskazów. Daszki oświetlenia deski rozdzielczej były przykręcane na dwie śruby, a w prędkościomierzu licznik kilometrów był w górnym położeniu.
Po przeniesieniu produkcji do Uljanowska zmienił się napis na masce na UAZ. Skrzela miały 8 otworów. Otwór na kolumnę kierowniczą został zmniejszony, a nakrętki zaklepane w nadwoziu miały kształt ściętego na jednym boku okręgu. Lewy fartuch silnika miał kształt trapezu. Na tylnych burtach montowano dwie lampy, były tam przetłoczenie pod odblaski, ławeczki na pace zamykano przy pomocy wydłużonych sprężynowych zaczepów, zaczęto też montować wyłącznik masy – na podłodze, po prawej stronie kierowcy zaklepane były trzy nakrętki do jego przykręcenia. Przednie lampki przystosowane były do żarówek dwuwłóknowych(pozycja i kierunek) i miały wypukłe jajowate szkiełko. Daszki oświetlenia deski rozdzielczej montowano na stałe.
W ostatnim modelu nadwozia na tylnych burtach zrezygnowano z przetłoczeń, śruby do przykręcenia wyłącznika masy montowano za plecami kierowcy. Na linki gazu i ssania były w grodzi dwa małe otwory.
Osprzęt silnika.
Podgrzewacz rozruchowy w latach 50 miał- jeżeli chodzi o szczegóły- inną konstrukcję, m.in. u dołu wąski wylot ciepła, późniejszy był szeroki. Inaczej ustawione były rurki doprowadzające i odprowadzające wodę oraz mechanizm spuszczania wody.
Kolektor dolotowy miał sterowanie przy pomocy bimetalowej sprężyny. Później był sterowany ręcznie.
Filtr wstępnego oczyszczania oleju połączony był z pedałem rozrusznika( wykonywał obrót po jego naciśnięciu) później sterowany był ręcznie.
Chłodnice oleju różniły się sposobem przykręcania węży dolotowych i wylotowych.
Dodatkowy zbiornik paliwa miał początkowo żeliwne, a później plastikowe korki.
Inne były niektóre elementy układu przyspieszacza- m.in. sam pedał gazu oraz przelotki gazu ręcznego i ssania.
Starsze GAZy miały płaski tłumik, nowsze okrągły. W starszych rura od kolektora do tłumika była nieco dłuższa, kołnierz - tej rury przy kolektorze to 3-katny. W nowszym typie jest okrągły.
Wraz ze zmianą typu układu wydechowego inne było też mocowanie tłumika.
W starszym GAZ’ie gaźnik K22D lub K22A, filtr powietrza z dodatkową osłoną od strony wentylatora.
Starsza chłodnica wody miała większy korek, prosty czujnik temperatury i charakterystyczne, krzyżujące się wyżłobienia na ściance z wlewem. Starsza obudowa termostatu miała jajowate wyjście małego biegu wody.
Starsza skrzynia biegów miała na górze zamontowany kwadratowy dekielek umożliwiający kontrolę jej stanu. Nowsze nie miały tego elementu.
W wozach starszego typu hamulec ręczny sterowany był linką. W związku z tym na deklu skrzyni rozdzielczej zamontowana była rolka po której linka się przesuwała. W nowszych- hamulec uruchamiany był cięgnem z pręta stalowego i rolka nie była potrzebna.
Nagrzewnica miała inny kształt górnej rurki doprowadzającej wodę- starszy typ miał prostą, nowszy skręcającą pod kątem prostym.
Osprzęt elektryczny
Przy aparacie zapłonowym zmieniał się mechanizm ręcznej regulacji wyprzedzenia zapłonu oraz usytuowanie kondensatora, włącznik kierunkowskazów pojawił się w latach 60, a wraz z nim nowy typ przednich lampek. W nowszych modelach inny był też typ tylnych lamp. Początkowo mały one czerwone szkiełko w metalowej ramce, później zastąpił je plastikowy dekielek.
Starszy szperacz miał kształt jajowaty, późniejszy kulisty. Przełączniki na desce rozdzielczej początkowo miały kuliste końcówki, później łezkowate. Zmieniała się prądnica(starsza miała smarowniczki łożysk) i regulator napięcia( początkowo RR-20, później RR-24). Inne były typy klaksonu oraz uchwyty do ich mocowania.
Sama instalacja elektryczna w najstarszym typie GAZ’a wykonana z kabli w lakierowanym bawełnianym oplocie, z plusem na masie. Ze względu na brak kierunkowskazów inne, mniejsze kostki na wewnętrznej stronie błotników, brak wyłącznika masy, jedna lampa z tyłu ze szklanym szkłem i metalową ramką, gniazdo przyczepy typu "willysowskiego" w lewym narożu.
Podwozie i rama:
Resory w pokrowcach, pióra przełożone cienką trójwarstwową sklejką, zupełnie inne spinki piór resoru - w późniejszych Gazach zagięty do wewnątrz płaskownik, w starych misterna spinka, krzyżaki wałów z uszczelnieniem korkowym, gumowe osłony wielowpustów. W najstarszych GAZ’ach sworznie gum łączników amortyzatorów miały wmontowane smarowniczki. Starsze ramy miały dłuższe wąsy do montażu zderzaka, zderzak z dodatkowym prowadzeniem korby i inny typ mocowania tablicy. Starsze koła były nitowane, nowsze- zgrzewane.
Ponadto: zmieniły sie klamki zewnętrzne oraz elementy stablizacji drzwi w karoserii - charakterystyczny metalowy element na drzwiach zamiast późniejszej gumy i analogicznie inny element w karoserii, w pierwszych modelach były 4 podłużne pałąki plandeki zamiast późniejszych trzech. Zmieniały się detale przedniego okna. Były tez dwa typy kierownicy- wcześniejszy z metalowymi ramionami oraz późniejszy, w całości z tworzywa.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Jeśli chodzi o ścisłość do tego pięknego spisu dodałbym jeszcze:
- maska silnika stosowana przez jakiś krótki okres - odwrotnie mocowane zapinki szyby (tak jak w moim Gazie),
- mosty stosowane w ostatnich seriach, typu "Uazowskiego" - czyli inne mechanizmy różnicowe (czterosatelitowe z pełnym koszem) w przednim moście inne zwrotnice, inny drążek poprzeczny, inne hamulce przedniej osi - z dwoma cylinderkami w systemie "duplex", wysprzęgliki półosi,
- silniki w wersji M - rozwiercone do 2430 ccm.
- maska silnika stosowana przez jakiś krótki okres - odwrotnie mocowane zapinki szyby (tak jak w moim Gazie),
- mosty stosowane w ostatnich seriach, typu "Uazowskiego" - czyli inne mechanizmy różnicowe (czterosatelitowe z pełnym koszem) w przednim moście inne zwrotnice, inny drążek poprzeczny, inne hamulce przedniej osi - z dwoma cylinderkami w systemie "duplex", wysprzęgliki półosi,
- silniki w wersji M - rozwiercone do 2430 ccm.
Gaz 69M (E) 1972r.
- frater-lukas
- Posty: 517
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
- Kontaktowanie:
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
gaz 69 wczesnych serii rura wydechowa była mocowana do kolektora dłuższymi szpilkami 291796-П (М10х1 i М10х1,5)х46 z nakrętką 292782-П (z drobnym gwintem M10x1 na klucz 14)
Później szpilka i śruby miały gwint M10x15. Spowodowało to zmianę nakrętki, która jest na klucz 17.
Później szpilka i śruby miały gwint M10x15. Spowodowało to zmianę nakrętki, która jest na klucz 17.
Gaz 69M/71
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Żarówki były jedno włóknowe, podobnie jak światła stop.jacekfedor pisze: Przednie lampki przystosowane były do żarówek dwuwłóknowych(pozycja i kierunek) i miały wypukłe jajowate szkiełko.
W zależności od położenia przełącznika kierunkowskazów obwód żarówki był połączony z pozycją lub z kierunkowskazami - tak samo jak światła stopu.
W czasie produkcji zmieniała się też kolorystyka kabli w instalacji elektrycznej, np. (z pamięci) przewód zasilania świateł we wczesnych gazikach w kolorze czerwono-czarnym, a w późniejszych w pomarańczowym. Było jeszcze kilka innych zmian kolorystyki izolacji kabelków. Da się to spokojnie ustalić po ogólnie dostępnych schematach
Dodałbym jeszcze, że wczesne miały „ciemną” plandekę, a w późniejszych montowano już boczne okienka.jacekfedor pisze: ...pierwszych modelach były 4 podłużne pałąki plandeki...
Ostatnio zmieniony ndz sie 04, 2013 4:14 pm przez grobas, łącznie zmieniany 1 raz.
GAZ-69M: R-125M / RD-115 będzie...
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z
- frater-lukas
- Posty: 517
- Rejestracja: wt wrz 14, 2010 6:29 pm
- Kontaktowanie:
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
No i jeszcze małe okienko tylne w starszych i większe, takie jak w uazie w późniejszych
Gaz 69M/71
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
http://www.mojalbum.com.pl/Album=VYVHBYJR
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Akurat te przednie lampki mają żarówkę dwuwłóknową.grobas pisze:Żarówki były jedno włóknowe, podobnie jak światła stop.jacekfedor pisze: Przednie lampki przystosowane były do żarówek dwuwłóknowych(pozycja i kierunek) i miały wypukłe jajowate szkiełko.
W zależności od położenia przełącznika kierunkowskazów obwód żarówki był połączony z pozycją lub z kierunkowskazami - tak samo jak światła stopu.
Gaz 69M (E) 1972r.
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Racja, na schemacie lecą dwa przewody do lampek.piotr759 pisze: Akurat te przednie lampki mają żarówkę dwuwłóknową.
Mój błąd.
GAZ-69M: R-125M / RD-115 będzie...
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z
K-750W
Wolf Fu2
RD-115z
Re: Fabryczne zmiany w GAZ-ach
Wyłącznik masy znajduje się w następujących miejscach:jacekfedor pisze: zaczęto też montować wyłącznik masy – na podłodze, po prawej stronie kierowcy zaklepane były trzy nakrętki do jego przykręcenia.
Gaz 69 (69M) - specjalne mocowanie na stałe przygrzane do ściany schowka za fotelem kierowcy
Gaz 69A (69AM) - pod siedzeniem kierowcy, mocowanie przygrzane do ściany "komory" akumulatora
Gaz 69M (E) 1972r.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość