Monterey-Zrób to sam - Regulacja/odblokowanie ham. ręcznego

Frontera, Monterey

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
hassan
 
 
Posty: 152
Rejestracja: pn sie 27, 2007 7:24 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Monterey-Zrób to sam - Regulacja/odblokowanie ham. ręcznego

Post autor: hassan » pt lis 12, 2010 1:13 pm

Może komuś się przyda :)

Do całej operacji nie będzie wymagane zdejmowanie koła. Wystarczy stronę nad którą pracujemy podnieść na lewarku, tak aby kontrolować siłę hamulca. Ponadto, jeżeli chcemy odblokować zablokowany hamulec to dźwignię w kabinie "spuszczamy", jeżeli regulujemy to zaciągamy (sugeruje tak ze dwa ząbki przed końcem).

No to zaczynamy.

1. na wewnętrznej stronie (od strony osi) osłony tarczy hamulcowej jest gumowa zatyczka - wyciągamy ją:
Obrazek

2. w otworze jest zębatka - jest dosyć wąska, może być w dowolnym miejscu w otworze (na osi poziomej), wiec trzeba wymacać. Zeby to łatwiej zobrazować poniższe zdjęcia przedstawiają element z zębatką po zdjęciu tarczobębna (czyli od strony przeciwnej do otworu) oraz po rozebraniu całości:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

3. element z zębatką służy do rozpychania szczęk od ręcznego (widać to na zdjęciach powyżej).
a. Żeby wyregulować hamulec należy tak kręcić aby element ten się rozkręcał (jedna z części ma się wykręcać z obudowy) - spowoduje to że szczęki się od siebie oddalą, a więc będą mocniej naciskać na tarczobęben, więc ręczny będzie mocniej trzymał. Ja przy regulacji preferuję, tak jak napisałem powyżej, nie zaciągać ręcznego do końca - po skręceniu zębatki tak aby koła były zablokowane, mam pewność że ręczny będzie trzymał mocno. Aha, po wyregulowaniu należy spuścić hamulec i sprawdzić czy koło obraca się bez oporów.
b. jeżeli mamy zablokowany ręczny, to zębatkę należy kręcić w przeciwnym kierunku - tak aby część z gwintem wkręcała się w obudowę - szczęki się do siebie przybliżą i hamulec "puści" (czasem trzeba kręcić dosyć długo).

Teraz zasadnicza część ;-) dostęp do zębatki przez otwór jest dosyć trudny, bo mało tam miejsca, ponadto zębatka chodzi z oporem (czasem większym, czasem mniejszy). Ja do kręcenie używam małego kluczyka ampulowego - wkładam go pod ząb zębatki i opierając o krawędź otworu robię dźwignię. Sergiusz z tego co wiem używał śrubokręta, ale to już jak kto woli.
Co do kierunków kręcenia. Jeżeli hamulec nie był wcześniej rozbierany, lub był rozbierany ale złożono go w prawidłowy sposób, to aby zacisnąć szczęki obracamy zębatkę w dół - analogicznie aby zwolnić hamulec kręcimy w górę. Jeżeli zębatka włożona jest odwrotnie to i kręcić należy odwrotnie :lol:
Przedstawia to poniższy schemat:
Obrazek

To chyba wsio.
Opel Monterey 3.1 LTD '96 long, stalowo-szary

mon
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 35
Rejestracja: czw sty 31, 2008 11:47 pm

Re: Monterey-Zrób to sam - Regulacja/odblokowanie ham. ręczn

Post autor: mon » wt lut 01, 2011 11:02 pm

Kawał Hassan dobrej roboty!!
Brawo. Napisz jeszcze instrukcję wymiany sprzęgła.
jest dobrze, ale nie beznadziejnie

Awatar użytkownika
danti
 
 
Posty: 1208
Rejestracja: pt mar 19, 2010 5:40 pm
Lokalizacja: Zamość
Kontaktowanie:

Re: Monterey-Zrób to sam - Regulacja/odblokowanie ham. ręczn

Post autor: danti » śr lut 02, 2011 7:17 am

Włóczykij po Roztoczu :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Opel”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość