mały problem z dieslem

Frontera, Monterey

Moderator: Mroczny

BILKOWSKY
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: śr gru 07, 2005 7:52 pm

mały problem z dieslem

Post autor: BILKOWSKY » pn maja 22, 2006 10:34 am

Sprawdzałem w weekend świece żarowe - działają. Żeby dobrać się do świec trzeba zdjąć troche bebechów z góry silnika - intercooler, osłone plastikową, i delikatnie odgiąć rurę doprowadzającą powietrze do turbiny. I co widze - cybant na wlocie do turbiny jest źle założony, tak że nie obejmuje gumowej rury od spodu i w konsekwencji przez tą szpare turbina bierze lewe powietrze.

Oglądam intercooler od środka. Pełno w nim czarnego "smalcu" - konsystencji gęstrzej od oleju. Ten sam smalec znajduje w kolektorze dolotowym i na zaworze ,(przepustnicy) ? dolotowej.

Od tygodnia mam problemy z odpalaniem na zimnym silniku. Grzeje świece, silnik odpala po 2-3 sekundach - chyba za długo, a jak już zapali to obroty falują między 400 - 1100 obr/min. Zachowuje się tak jakby miał zgasnąć - obroty zjeżdzają, poczym wracają na 600-700 i za chwile znowu spadają. CZasami wejdą powyżej 1000 żeby za chwilę znowu spaść. I tak się dzieje zaraz po rozruchu zimnego silnika. Po 2 minutach obroty ustalają się na prawidłowych ~600. Trudno powiedzieć żeby w czasie 2 minut silnik diesla zdążył się zagrzać.

No i teraz się zaklopsowałem. Czy ten "smalec" mogł nadejść z odmy, czy jego nadmiar może mieć związek z lewym powietrzem turbiny ? Co tu robić, co tu sprawdzać ? A jesli świece są tylko w połowie dobre to czy może to być przyczyną długiego odpalania? Itd itd
Monterey 3.0 DTi

Awatar użytkownika
MIHOWE
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 93
Rejestracja: pt lut 03, 2006 10:56 pm
Lokalizacja: Świętajno

Post autor: MIHOWE » śr maja 24, 2006 12:41 pm

Co do smalcu to jest to turbodiesel trochę tego zawsze tam będzie tym bardziej przy większym przebiegu ale bez przesady. Nie powinno tam być płynnego oleju. Wtedy przyczyn może być kilka:
- zapchany filtr powietrza i turbina nie mogąc zassać powietrza przez filtr wyciąga olej przez odmę
- ciśnienie w skrzyni korbowej (pierścienie) też może wypychać olej przez odmę do dolotu
- nieszczelność smarowania turbiny
Przyczyną nierównych obrotów z tego co piszesz może być olej dostający się do komory z powietrzem, lewe powietrze, albo wiele innych rzeczy np pompa wtryskowa
pozdr

Awatar użytkownika
harry341
 
 
Posty: 272
Rejestracja: wt sty 31, 2006 6:48 pm
Lokalizacja: wroc.pl waw.pl

Post autor: harry341 » czw maja 25, 2006 7:07 am

przy benzynie to bym postawił na silnik krokowy przepustnicy
.. a znudził mi sie podpis ..
661920408

BILKOWSKY
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: śr gru 07, 2005 7:52 pm

Post autor: BILKOWSKY » pn maja 29, 2006 9:16 am

zauważyłem jeszcze jedną rzecz = im dłużej kręce rozrusznikiem tym bardzo małe prawdopodobieństwo nierównej pracy na zimno. tak 2-3 sekundy i bez problemów. Po sekundzie jak odpali to fiksuje.
Chyba mam zwalone świece żarowe. Jak je podpinałem na krótko dopiero po ok 10 sekundach robiła się czerwona i to nie na czubku tylko punktowo z dala od czubka. Napisałem wcześniej, że są dobre, ale tak do końca nie wiedziałem co to znaczy dobre bo nigdy wcześniej nie miałem diesla. Teraz mam w ręce nowe i widze że jest różnica. Jeśli problem występuje tylko na zimno przez 2-3 minuty to może tu chodzi o świece ?

Do tego silnika znalazłem na naszym rynku tylko świece HKT made in Japan. NGK nie robi, bosch nie robi. Bede musiał jeszcze sprawdzić czasy podawania napięcia na listwę. Czasy podgrzewannia i dogrzewania. Wtedy wyrokuje czy tu o nie chodziło.

A wy jakie macie świece w swoich dieslach ? I jakie czasy nagrzewania ? Ile kręcicie rozrusznikiem na zimno zanim motor zapali ?

Jeszcze jedno = Czy wał napędowy powinien mieć luz osiowy ? Jaki (macie) ?

Pozdrowienia.
Monterey 3.0 DTi

Awatar użytkownika
wojtekkk
Posty: 1775
Rejestracja: ndz gru 04, 2005 2:10 pm
Lokalizacja: podlaskie-N53*11' E23*11'

Post autor: wojtekkk » pn maja 29, 2006 3:56 pm

Jeszcze jedno = Czy wał napędowy powinien mieć luz osiowy ? Jaki (macie) ?
-może się myle ale (oczywiście bieg jałowy) wał ma troche luzu, tak do 1/5 obrotu jest o.k.(zasłyszane)

Awatar użytkownika
Fazi
Posty: 1578
Rejestracja: czw lut 14, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Rzeszów czyli N 50°05' E 21°55'

Post autor: Fazi » pn maja 29, 2006 4:03 pm

luz obrotowy do 10 minut.
Patrol G-60 3,5D '75 => prawdopodobnie jedyny w PL ;-)

BILKOWSKY
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: śr gru 07, 2005 7:52 pm

Post autor: BILKOWSKY » pn maja 29, 2006 8:20 pm

A co to może być - jade na którymkolwiek biegu zdejmuję nogę z gazu, obroty spadają do niskich, wtedy wciskam gaz a auto szarpnie, stuknie 2-3 razy i przyspiesza. Ale gdy obroty są wyższe - średnie i wyższe, to problemu nie ma. Ciągnie aż miło.
Natomiast nawet na niskich obrotach dla danego biegu wystarczy że wcisnę sprzęgło i powtórze operacje włączania biegu(sprzęgło gaz) bez ruszania lewarka to auto nie zachowuje się tak jak bez wysprzęglania.
Sprzęgło mam chyba dobre - w zime wyjeźdzałem z zaspy więc dałem ostro w gaz, ale zapomniałem o zaciągniętym ręcznym hamulcu i auto zgasło.

To chyba dość normalne, że przy niskich prędkościach obrotowych dla danego, wybranego biegu wciśnięcie gazu powoduje lekkie zatelepanie autem. Problem w tym, że u mnie czy wcisne w takiej sytuacji gaz mocniej czy słabiej autem zawsze zatrzęsie na niskich obrotach.

Ale może ja się czepiam. W końcu terenówce bliżej do woła roboczego niż do komfortowej limuzyny.
Monterey 3.0 DTi

Awatar użytkownika
MIHOWE
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 93
Rejestracja: pt lut 03, 2006 10:56 pm
Lokalizacja: Świętajno

Post autor: MIHOWE » pn maja 29, 2006 9:50 pm

W TIS znalazłem coś takiego może Cię to zainteresuje:



Problem: Silnik 4JX1 - Kalibracja wtryskiwaczy po wymianie ECU
Modele: Silniki: Opcja:
Monterey 1998...2000 4JX1 Monterey z silnikiem wysokoprężnym 4JX1 3.0
Zażalenie: Nieprawidłowa praca na biegu jałowym, wibracje, zwiększona emisja spalin lub niewystarczająca moc
Przyczyna: W TIS brak informacji dotyczącej kalibracji
Produkcja:

Środki zaradcze:
W przypadku reklamacji klienta należy postąpić w następujący sposób:
Po wymianie modułu sterującego silnika należy skalibrować wtryskiwacze,
tzn. w module sterującym silnika należy zaprogramować oznaczenie grupy
wtryskiwacza. Nieprawidłowe programowanie lub jego brak prowadzi do
nieprawidłowej pracy na biegu jałowym, wibracji silnika, zwiększonej
emisji spalin i mniejszej mocy silnika. Programowanie następuje przez
wprowadzenie kodu kalibracji każdego wtryskiwacza do modułu sterującego
silnika za pomocą TECH 2.
Wtryskiwacze oznaczane są w następujący sposób:
Podczas produkcji na obudowie wtryskiwacza jest umieszczana naklejka z
numerem silnika i numerem producenta wtryskiwacza:
Przykład:
NUMER SILNIKA 489476 - 4JX1
#1 82395420 #2 83395420
#3 83365520 #4 59395920
Czujnik R/P 7565
5. i 6. cyfra numeru producenta tworzy numer kalibracji zainstalowanego
wtryskiwacza. W powyższym przykładzie wtryskiwacz #1 ma numer producenta
82395420. Oznacza to, że numer kalibracji to 54. (#2 = 54, #3 = 55 i #4 =59)
Kod kalibracji można otrzymać z numeru kalibracji na podstawie następującej
tabeli.
NUMER KALIBRACJI KOD KALIBRACJI
20-26 A1
27-33 A2
34-39 A3
40-46 B1
47-53 B2
54-60 B3
61-67 C1
68-74 C2
75-80 C3
W tym przykładzie wszystkie wtryskiwacze mają kod kalibracji B3.
Programowanie kodu kalibracji za pomocą TECH2:
Wybrać F0 Diag.
Wybrać rok modelowy
Wybrać typ modelu
Wybrać F0 Układ przeniesienia napędu
Wybrać F4 Programowanie
Wybrać F1 Programowanie danych nastawczych
Wybrać Wymieniony moduł sterujący
Wprowadzić kod kalibracji
Programowanie czujnika ciśnienia oleju:
Po wymianie modułu sterującego silnika należy zaprogramować czujnik ciśnienia
oleju (na przewodzie olejowym). Programowanie przeprowadza się za pomocą TECH2.
Grupa funkcyjna: J - Silnik
Grupa zażaleń: 20 - Niewystarczająca moc
Kod usterki: Brak




I jeszcze coś takiego:



Problem: Silnik - Wyższe zużycie oleju przy dużych prędkościach
Modele: Silniki: Opcja:
Monterey 1998...1999 4JX1
Zażalenie: Wyższe zużycie oleju (ponad 1 litr / 1000 km) podczas jazdy przy dużej prędkości (ponad 120 km/h).
Przyczyna: W wyniku nieodpowiedniego przyporządkowania otworów odpływowych i przegrody odrzutnika oleju w obudowie wałka rozrządu, olej może przedostawać się do układu dolotowego.
Produkcja: Zmieniona obudowa wałka rozrządu ze zmodyfikowaną przegrodą odrzutnika oleju. Breakpoint: Grudzień 2000 (nr. silnika 777212)

Środki zaradcze:
W razie reklamacji klienta należy wymienić pokrywę zaworów
na nową, zmodyfikowaną wersję.
Wymienić pokrywę zaworów na wersję zmodyfikowaną
- zobacz czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie
obudowy wałka rozrządu - 4JX1", grupa "J", instrukcja
serwisowa dla modelu Monterey.
Części zamienne: Ilość: Nr części: Nr katalogowy:
Pokrywa 1 97 306 379 56 07 130
Pierścień uszczelniający 1 97 175 893 56 07 719
Pierścień uszczelniający 1 97 222 933 08 50 515
Pierścień uszczelniający 1 97 137 820 58 50 869
Jednostki robocze: TC: JR:
T 8 152 10 Wymiana obudowy 92 11
wałka rozrządu
Roszczenia z tytułu gwarancji mogą być przyjmowane dla pojazdów,
które nie przekroczyły 6 lat i 100.000 km przebiegu.
Zwrot kosztów za czas przygotowania stanowiska pracy następuje
według wytycznych zwrotu kosztów gwarancyjnych.
Grupa funkcyjna: J - Silnik
Grupa zażaleń: 09 - Zwiększone zużycie
Kod usterki: Brak

BILKOWSKY
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 43
Rejestracja: śr gru 07, 2005 7:52 pm

Post autor: BILKOWSKY » wt maja 30, 2006 10:13 am

No dzięki, ale uwierz mi prędzej sprzedam tego parcha niż zaczne bawić się w drogie wymiany.
W tym aucie nie występują problemy falujących wolnych obrotów na rozgrzanym silniku, ale tylko na zimnym, i tylko przez 2-3 minuty. A tam tego nie napisali.

Miałem kiedyś problem z "CHECK ENGINE" - błąd 74 - intake throttle position sensor. Podczas sprawdzania świec wyczyściłem go bez użycia rozpuszczalników, jak radzą, jeszcze raz zapozycjonowałem i już od przeszło 300 km żadnych problemów. Akumulatorów nie rozłączałem - kompa nie resetowałem.

Tu są zdjęcia :
http://img103.imageshack.us/my.php?image=29ow.jpg
http://img239.imageshack.us/my.php?image=30oe.jpg

A tu są świeczki żarowe, wkręcone :
http://img111.imageshack.us/my.php?image=16yq4.jpg

Dzięki za cenne informacje, mam nadzieje, że nie skorzystam :lol:
Sprawdze świece i napięcia na listwie.

Dzieki
Monterey 3.0 DTi


marsjan
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 23
Rejestracja: wt lis 06, 2007 6:59 pm
Lokalizacja: lublin

Post autor: marsjan » wt lis 06, 2007 8:57 pm

doszedles juz do porozumienia z montkiem w sprawie odpalania i latajacych obrotow? mam troopera z takim motorem i ten sam problem.pmoz jak wiesz juz o co tu kurde chodzi
troops 3.0DTi

ODPOWIEDZ

Wróć do „Opel”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość