pare pytań o tarpana

Honker

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
Student
    
    
Posty: 3493
Rejestracja: sob mar 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Wawa BMW

pare pytań o tarpana

Post autor: Student » pn maja 09, 2011 12:56 pm

Elo...

Mam kilka pytań - honker cywilny, wolnossące iveco na pasku - rok produkcji mi nieznany chwilowo.

Z jakiego iveco jest to motor? Potrzebuję wymienić rozrząd.

Druga sprawa - nie zapina się blokada centralna - jakieś wskazówki, typowe usterki, no coś zwrócić uwagę?

Jakąś wiedzę bym zaposiadł chętnie, zanim się zapętlę w jakimś nowym dla mnie zagadnieniu :wink: :)21

Z góry dzięki. Wiem, że są jakieś pdfy do pobrania, ale mam dość słabe łącze w dziupli... :oops:

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: wieprzowina » pn maja 09, 2011 1:43 pm

lata temu zmieniałem pasek w swoim z takim motorem. Nie było problemu z kupnem. To ten silnik który był w ducato z przełomu 80/90 lat a także w jakichś traficach transitach itp.
Jeśli jest to honk z ok 91 roku to pasek to najprawdopodobniej PR5113 (GATES 5113 – FIAT DUCATO 2.5TD (82-90))

Co do blokady centralnego dyfra to mechanizm prosty jak cep. Wajcha ta bliżej kierowcy do tyłu i delikatnie w lewo, żeby się zablokowała. Więc pytanie pomocnicze czy wajchą da się ruszyć? Jesteś pewien że nie działa? Może tylko nie zapala się kontrolka - wiecznie czujnik się chrzanił.

Awatar użytkownika
Student
    
    
Posty: 3493
Rejestracja: sob mar 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Wawa BMW

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: Student » pn maja 09, 2011 2:11 pm

wajha chodzi.

dyfer sie nie zapina ponad wszelką wątpliwość :)21

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: wieprzowina » pn maja 09, 2011 4:21 pm

chodzi dziwnie lekko? Dochodzi do końca i blokuje się?
Nie mam teraz książki ze schematami, ale blokada jest zrealizowana w ten sposób że kosz mechanizmu różnicowego jest blokowany koronką przesuwającą się na wieloklinie wałka wyjscia na tylny most. Nie bardzo ma się co tam zrypać. Jeśli wajcha chodzi dziwnie lekko to albo coś na styku wajchy z wodzikiem widełek, albo widełkami. Jeśli się nie mylę to można by podejrzeć co się dzieje nie wyciągając reduktora a jedynie odkręcając "dupkę" po zdjęciu flanszy tylnego wału.

Awatar użytkownika
tasior
Posty: 320
Rejestracja: pt lut 15, 2008 3:40 pm
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontaktowanie:

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: tasior » pn maja 09, 2011 7:03 pm

W tych silnikach stosowane były dwa rodzaje pasków i rolek napinacza.
1)pasek o 152 zębach i rolkach o różnej średnicy zew. rolka napinająca pasek ma mniejszą średnice
2)pasek o 153 zębach i o jednakowych rolkach
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d

Awatar użytkownika
Student
    
    
Posty: 3493
Rejestracja: sob mar 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Wawa BMW

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: Student » śr maja 11, 2011 11:15 am

się wyjaśniła tajemnica niedziałania centralnego dyfra...

ponizej dźwigni, która nim steruje jest otwór gwintowany.

nie wiem co autor miał na myśli, ale wkręcił w ten otwór jebutnie długą śrubę, która blokowała ruch ośce sterującej... po wykręceniu śruby dyfer zaczął się zapinać elegancko...

jakieś pomysły, po co to ktoś zrobił?

tarpan jest op energetyce, może im specjalnie to zablokowali, żeby nie upalali chłopaki w zbyt ciężkim terenie? :)21

rozumiał bym akcję w drugą stronę - wygrużony któryś most i zapięta blokada na stałe, żeby klyent- frajer kupił jeżdżące i nie pyskował, ale uniemożliwienie zablokowania? a?

Awatar użytkownika
Student
    
    
Posty: 3493
Rejestracja: sob mar 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Wawa BMW

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: Student » śr maja 11, 2011 11:18 am

a, pasek jest conti - ct797 - czyli do jakiego bolida kupować rozrząd? W sensie, że jak zapodam w focie, że do tarpana, to pan z krzesła spadnie, a jak mu rzucę jakąś cywilną markę to może jakoś pójdzie.

Sorki, że tak dupe zawracam, ale nie mam totalnie czasu, na szukanie, a dokumentacji żadnej też nie posiadam do tych wozów :oops: :)21

Awatar użytkownika
sgt.sly
Posty: 355
Rejestracja: sob wrz 25, 2010 12:31 pm
Lokalizacja: Woking GB

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: sgt.sly » śr maja 11, 2011 11:42 am

Pasek dostaniesz w firmie Tarmot - ten chyba z 153 zebami 180 pln plus rolki 120 pln sztuka chyba ze ktos ma taniej

Awatar użytkownika
sebeks
 
 
Posty: 6315
Rejestracja: pn maja 12, 2008 5:59 pm
Lokalizacja: Komuna w około i jeszcze raz wszędzie komuna...

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: sebeks » śr maja 11, 2011 2:22 pm

podaj w sklepie oznaczenie silnika które jest na bloku i powinni dojść jaki pasek, Conti to tylko firma która produkuje (Continental), a oznaczenie ct797 oznacza jaki to typ ( i wg noty wygląda że ma 153 zębów):


INDEKS: CT 1000
NAZWA: Pasek rozrządu
OPIS: =ct 767 CONTI pasek rozrządu 153z Hyundai Sonata 2.0i16V 91- Lantra 1.8 16V 90-
PRODUCENT: CONTI

Dodatkowe informacje katalogowe:
Szerokość [mm] - 29
Ilość zębów - 153
Był:Tarpan 1,5 OHV->1,4 DOHC->1,6 DOHC->1,8T DOHC
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: wieprzowina » śr maja 11, 2011 9:11 pm

jakieś pomysły, po co to ktoś zrobił?
Przypuszczalnie właśnie po to żeby nikt nie włączył blokady i nie zesrał mostów na asfalcie. To samo robili w wojsku wyjmując całą wajchę i odłączając kostkę tylnej blokady, bo żołnierze nie byli w stanie pojąć istoty działania tych gadżetów. :D

sgt.sly pisze:Pasek dostaniesz w firmie Tarmot - ten chyba z 153 zebami 180 pln plus rolki 120 pln sztuka chyba ze ktos ma taniej
najdroższy pasek do honkera iveco (jest faktycznie parę rodzajów) na stronie najdroższego sklepu na literę M z dopiskiem "oryginał" stoi po 118

Awatar użytkownika
sgt.sly
Posty: 355
Rejestracja: sob wrz 25, 2010 12:31 pm
Lokalizacja: Woking GB

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: sgt.sly » czw maja 12, 2011 6:57 am

118+vat i chyba to ten co ma 151 zebow
dzwonilem do M jak kupywalem swoj i mi powiedziano 173 pln jak sie nie myle za 153 zeby

Awatar użytkownika
Student
    
    
Posty: 3493
Rejestracja: sob mar 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Wawa BMW

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: Student » wt maja 24, 2011 10:25 am

Yyyyy...

jeszcze jedno pytanko.... ile oliwy przekładniowej wchodzi do mostów, skrzyni i reduktora?

I jaką najlepiej tarpaniszcze znosi?

Awatar użytkownika
CrOOchy
 
 
Posty: 8351
Rejestracja: śr lut 14, 2007 9:47 pm
Lokalizacja: Cyców

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: CrOOchy » wt maja 24, 2011 10:33 am

tą z trocinami :)21
Jest tylko cienka czerwona linia między rozsądkiem, a szaleństwem

Jeep
Chevy Suburban

Awatar użytkownika
sebeks
 
 
Posty: 6315
Rejestracja: pn maja 12, 2008 5:59 pm
Lokalizacja: Komuna w około i jeszcze raz wszędzie komuna...

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: sebeks » wt maja 24, 2011 12:33 pm

hipol 15F , aczkolwiek zastanawiam się nad czymś lepszym bo czeka mnie trasa 500km dziennie i tak przez około 10 dni. Hipol po 300km przy około 120km/h trochę się rozgrzewa i potem most trochę wyje :)21
Był:Tarpan 1,5 OHV->1,4 DOHC->1,6 DOHC->1,8T DOHC
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: wieprzowina » wt maja 24, 2011 3:45 pm

do mostów starego typu wchodzi ok 1,1 litra. Można lać najtańszy hipol. Do reduktora 1,35l., a do skrzyni biegów coś niecałe 2 litry. Jeśli ma się jeździć w zimie lepiej do skrzyń nalać coś lepszego bo na mrozie ciężko wajchą ruszyć póki się nie rozgrzeje - ja leję olej przekładniowy daewoo sae 80W. Tani i dobry.

Awatar użytkownika
Student
    
    
Posty: 3493
Rejestracja: sob mar 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Wawa BMW

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: Student » śr maja 25, 2011 2:36 pm

nalałem ravenola... bedzie git :)21

Awatar użytkownika
Student
    
    
Posty: 3493
Rejestracja: sob mar 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Wawa BMW

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: Student » czw maja 26, 2011 2:19 pm

yyyy


a temat reduktora... wyje jak szatan. Wymieniłem wychechłane łożysko na wyjściu przedniego wału i żekłbym, że zaczął wyć nawet bardziej.... jakieś pomysły jak to ścierwo uciszyć?

:)21

Awatar użytkownika
Darek...
Posty: 2018
Rejestracja: wt sie 30, 2005 1:56 pm
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: Darek... » czw maja 26, 2011 2:33 pm

te typy tak miały :wink:
Polonez Quattro GG 1715477
http://www.4x4.szczecin.pl

Awatar użytkownika
Student
    
    
Posty: 3493
Rejestracja: sob mar 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Wawa BMW

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: Student » czw maja 26, 2011 9:55 pm

wiem...

ale weź to wytłumacz kolesiowi, który kupił truchło po energetykach i twierdzi, że jeździł w życiu tarpanami i tak nie wyły...

Ale w tych wynalazkach nie było czasem dwóch reduktorów? Coś mi się o uszy obiło - polski, na prostych zębach - wyjący i siakiś inny - cichy?

Jak to jest? Mogie im w sumie zaproponować implementację reduktora od aro... albo i nie mogie... nie pamiętam w tej chwili czy wyjścia wałów się zgrywają. :roll: :)21

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: wieprzowina » czw maja 26, 2011 10:11 pm

Wystarczy że zdobędziesz reduktor nowego typu - na skośnych zębach - wygląda identycznie, swap potrwa pół godziny, a będzie cichy.
Co do rodzajów reduktorów do iveco td montowano też reduktor warn'a. Był cichutki komfortowy, ale przekładka nie ma sensu. Reduktor był bezpośrednio dokręcany do skrzyni biegów, w piastach przednich kół zamiast zabieraków były sprzęgiełka warn'a, były inne wały, a do tego przydał by się most nowego typu z tyłu, bo na asfalcie jeździło się tylko na tyle który często nie wytrzymywał.

Awatar użytkownika
Darek...
Posty: 2018
Rejestracja: wt sie 30, 2005 1:56 pm
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Re: pare pytań o tarpana

Post autor: Darek... » pt maja 27, 2011 6:42 am

Student pisze:wiem...

ale weź to wytłumacz kolesiowi, który kupił truchło po energetykach i twierdzi, że jeździł w życiu tarpanami i tak nie wyły...
wytłumaczenie będzie bardzo proste :wink: powiedz kolesiowi ,że jest u mnie do wciągnięcia reduktor nowego typu za jedyne 6 k PLN :wink:
Polonez Quattro GG 1715477
http://www.4x4.szczecin.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tarpan”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości